Avoimen palautteen kanava Palautepalvelu
Palautepalvelu korvaa aiemmin Kymenlaakson hyvinvointialueella käytössä olleen Sotepalautteen. Asiakkaat voivat jättää halutessaan palautetta Kymenlaakson hyvinvointialueen verkkosivujen kautta: https://kymenhva.fi/anna-palautetta/
Toimintamallin nimi
Palautepalvelu korvaa aiemmin Kymenlaakson hyvinvointialueella käytössä olleen Sotepalautteen. Asiakkaat voivat jättää halutessaan palautetta Kymenlaakson hyvinvointialueen verkkosivujen kautta: https://kymenhva.fi/anna-palautetta/
Asiakas voi halutessaan antaa näppärästi palautetta digitaalisesti. Palautepalvelua mainostetaan toimipisteissä QR-koodillisilla julisteilla sekä käyntikorteilla. Myös digitaalisissa palveluissa palautetkanava on helposti löydettävissä. Palaute ohjautuu mahdollisimman hyvin ns. kerralla oikein, eli asiakkaan on helppo löytää haluamansa kohde valikoista. Oikein ohjautumisella palautteen käsittely helpottuu ja tieto kulkee oikein.
Kymenlaakson hyvinvointialueella haluamme antaa asiakkaillemme asiantuntevaa ja asiakaslähtöistä palvelua. On tärkeää, että saamme sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen palveluista palautetta, jotta saamme ymmärryksen missä olemme onnistuneet ja missä meidän tulee kehittää toimintaamme.
- Laaja kohderyhmä - kaikki alueen asukkaat, sotepe-alan ammattilaiset
- Asiakkaita osallistettiin hyödyntämällä Prototyypit online-kehittäjäryhmää. Heiltä kerättiin palautetta eri alueilla käytössä olevista palautelomakkeista, lomake-ehdotuksista sekä markkinointimateriaalista.
- Palautteen käsittelijöiden osallistaminen kehittämistyöhön
- Säännöllinen viestintä kehittämistyöstä ja muutoksista
- Koulutukset, ohjemateriaalit ja tuki ongelmatilanteissa
- Ketterä jatkokehittäminen tarpeen mukaan ja ongelmiin reagoiminen
Palautepalvelu on vakiintunut käyttöön. Palautetta on tullut vuonna 2025 kuukausittain noin 250 kappaletta. Vuonna 2024 kuukausittainen määrä oli usein alle 100 kappaletta. Palautemäärän kasvuun on vaikuttanut myös toimipisteissä olevat markkinointimateriaalit. Asiakkaiden lisäksi henkilökunta on ruvennut kirjaamaan saamiaan (esimerkiksi suullisesti vastaanoton yhteydessä) palautteita Palautepalveluun.