Avoin väliaikainen digiasiointipiste
Helsingin kaupunki avasi korona-ajan digiasiointipisteen Kallion virastotaloon niitä kaupunkilaisia varten, joilla ei ole omaa tietokonetta tai älypuhelinta verkkoasiointia varten. Asiakaskoneet sähköpostien, internetin ja asioinnin käyttöön.
Toimintamallin nimi
Helsingin kaupunki avasi korona-ajan digiasiointipisteen Kallion virastotaloon niitä kaupunkilaisia varten, joilla ei ole omaa tietokonetta tai älypuhelinta verkkoasiointia varten. Asiakaskoneet sähköpostien, internetin ja asioinnin käyttöön.
Osa helsinkiläisistä ei voi koronan vuoksi hoitaa asioita internetissä Helsinki-infon puhelinpalvelussa kysytään päivittäin, missä voisi tulostaa, tarkastaa sähköposteja, asioida kaupungin kanssa sähköisesti tai hoitaa avustushakemuksia? Kirjastojen, asukastalojen ja palvelukeskusten tilojen sulkeuduttua kaupunkilaisilla ei ole käytössään toimitiloja digiasiointia varten. Ongelma koskee erityisesti niitä, joilla ei ole varaa omaan tietokoneeseen, nettiyhteyteen tai älypuhelimeen. Poikkeusaikana ilman omaa tietokonetta tai älypuhelinta kaupunkilaiset eivät pääse missään kaupungin toimitilassa hoitamaan asioitaan netissä tai katsomaan sähköpostejaan. Eri tilastojen mukaan tämä koskee noin 5-8 prosenttia kaupunkilaisista eli jopa 40 000 helsinkiläistä. Ongelma kaipaa kiireisesti väliaikaista ratkaisua!
Ratkaisuksi hahmoteltiin erityinen digiasiointipiste Kallion virastotalon aulaan, neljä tietokonetta ja printteriä sekä yksi monitoimikone skannausta varten. Asiakaskoneilla voi tarkistaa sähköpostit, täyttää lomakkeita, hakea tietoa, asioida verkossa sekä skannata ja tulostaa tarvittaessa. Asiakaskoneen käyttöaika 30 minuuttia kerrallaan. Asiakaskoneille voi tulla ilman ajanvarausta. Paikassa on turvallinen jonotusmahdollisuus. Hygienista huolehdittu. DIGIASIOINTIPISTEISIIN TARVITTAVA HENKILÖSTÖ Jokainen asiointipiste vaatii vähintään kolme - neljä työntekijää, jotka voivat tarvittaessa auttaa ja ohjeistaa kaupunkilaisia digiasiointipisteen käytössä. Henkilöstöä tarvitaan kaksi kerrallaan ja mahdollisesti kahdessa vuorossa lepoaikojen varalta. Lisäksi asiointipiste edellyttää toimipisteen vahtimestari / vartiointi/ turvallisuuspalvelut. AUKIOLOJAT Digiasiointipisteet palvelevat arkisin klo 10 – 16.
DIGIASIOINTIPISTEIDEN OHJEISTUS Digiasiointipisteissä noudatetaan valtioneuvoston ja aluehallintoviraston korona-ajan perussuosituksia. - Kerrallaan tilassa maksimissaan 10 henkeä. - Huolehditaan käsihygieniasta kaikessa kanssakäymisessä. Käsidesipisteet sijoitetaan toimipaikan sisäänkäynnin yhteyteen. - Pidetään vähintään kahden (2) metrin etäisyys kanssaihmisiin. - Asioidaan koneilla yksi kerrallaan. Jos useampia koneita etäisyydet ja turvavälit otettava huomioon. (Esim. Tikkurilan digiasiointipisteessä käytössä 4 asiakaskonetta ja Myyrmäessä 3 asiakaskonetta.) - Muut palvelupisteen ulkopuolella jonossa 2 m välein. - Asiakkaalla aikaa korkeintaan 30 min kerrallaan. - Pinnat desinfioidaan käytön jälkeen puhdistusliinalla. - ohjeistus käyttäytymiseen digiasiointipisteiden ovilla
Laitteet, kolme ohjaajaa/ digitukijaa, vahtimestaripalvelut, koordinaation.
Toiminnasta laaditaan raportti, mukana tilastot, käyttäjämäärät, vastuutahot ja toteuttaneet henkilöt.