Helsingin kaupunki avasi korona-ajan digiasiointipisteen Kallion virastotaloon niitä kaupunkilaisia varten, joilla ei ole omaa tietokonetta tai älypuhelinta verkkoasiointia varten. Asiakaskoneet sähköpostien, internetin ja asioinnin käyttöön.

Toimintamallin nimi
Avoin väliaikainen digiasiointipiste
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Helsingin kaupunki avasi korona-ajan digiasiointipisteen Kallion virastotaloon niitä kaupunkilaisia varten, joilla ei ole omaa tietokonetta tai älypuhelinta verkkoasiointia varten. Asiakaskoneet sähköpostien, internetin ja asioinnin käyttöön.

Toteutuspaikka
Kallion Virastotalo, Toinen Linja 4 a 00530 Helsinki,
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Helsinki
Toimintamallin rahoittaja
Kunta

Tekijä

Eero Ylinentalo

Luotu

29.05.2020

Viimeksi muokattu

29.05.2020
Ratkaisun perusidea

Osa helsinkiläisistä ei voi koronan vuoksi hoitaa asioita internetissä Helsinki-infon puhelinpalvelussa kysytään päivittäin, missä voisi tulostaa, tarkastaa sähköposteja, asioida kaupungin kanssa sähköisesti tai hoitaa avustushakemuksia? Kirjastojen, asukastalojen ja palvelukeskusten tilojen sulkeuduttua kaupunkilaisilla ei ole käytössään toimitiloja digiasiointia varten. Ongelma koskee erityisesti niitä, joilla ei ole varaa omaan tietokoneeseen, nettiyhteyteen tai älypuhelimeen. Poikkeusaikana ilman omaa tietokonetta tai älypuhelinta kaupunkilaiset eivät pääse missään kaupungin toimitilassa hoitamaan asioitaan netissä tai katsomaan sähköpostejaan. Eri tilastojen mukaan tämä koskee noin 5-8 prosenttia kaupunkilaisista eli jopa 40 000 helsinkiläistä. Ongelma kaipaa kiireisesti väliaikaista ratkaisua!

Ratkaisuksi hahmoteltiin erityinen digiasiointipiste Kallion virastotalon aulaan, neljä tietokonetta ja printteriä sekä yksi monitoimikone skannausta varten. Asiakaskoneilla voi tarkistaa sähköpostit, täyttää lomakkeita, hakea tietoa, asioida verkossa sekä skannata ja tulostaa tarvittaessa. Asiakaskoneen käyttöaika 30 minuuttia kerrallaan. Asiakaskoneille voi tulla ilman ajanvarausta. Paikassa on turvallinen jonotusmahdollisuus. Hygienista huolehdittu. DIGIASIOINTIPISTEISIIN TARVITTAVA HENKILÖSTÖ Jokainen asiointipiste vaatii vähintään kolme - neljä työntekijää, jotka voivat tarvittaessa auttaa ja ohjeistaa kaupunkilaisia digiasiointipisteen käytössä. Henkilöstöä tarvitaan kaksi kerrallaan ja mahdollisesti kahdessa vuorossa lepoaikojen varalta. Lisäksi asiointipiste edellyttää toimipisteen vahtimestari / vartiointi/ turvallisuuspalvelut. AUKIOLOJAT Digiasiointipisteet palvelevat arkisin klo 10 – 16.

DIGIASIOINTIPISTEIDEN OHJEISTUS Digiasiointipisteissä noudatetaan valtioneuvoston ja aluehallintoviraston korona-ajan perussuosituksia. - Kerrallaan tilassa maksimissaan 10 henkeä. - Huolehditaan käsihygieniasta kaikessa kanssakäymisessä. Käsidesipisteet sijoitetaan toimipaikan sisäänkäynnin yhteyteen. - Pidetään vähintään kahden (2) metrin etäisyys kanssaihmisiin. - Asioidaan koneilla yksi kerrallaan. Jos useampia koneita etäisyydet ja turvavälit otettava huomioon. (Esim. Tikkurilan digiasiointipisteessä käytössä 4 asiakaskonetta ja Myyrmäessä 3 asiakaskonetta.) - Muut palvelupisteen ulkopuolella jonossa 2 m välein. - Asiakkaalla aikaa korkeintaan 30 min kerrallaan. - Pinnat desinfioidaan käytön jälkeen puhdistusliinalla. - ohjeistus käyttäytymiseen digiasiointipisteiden ovilla

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Laitteet, kolme ohjaajaa/ digitukijaa, vahtimestaripalvelut, koordinaation.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Toiminnasta laaditaan raportti, mukana tilastot, käyttäjämäärät, vastuutahot ja toteuttaneet henkilöt.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Yhteystiedot: TL, FM Ari Tammi Erityissuunnittelija Vuorovaikutustiimi /Osallisuus- ja neuvontayksikkö Kaupunginkanslian viestintäosasto Aleksanterinkatu 24, 00170 Hki PL 21, 00099 Helsingin kaupunki 09 – 310 25090, 040 353 7228 ari.tammi@hel.fi

Kansikuva
kädet ja tietokone

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä

Ilmiöt

Kohderyhmä