Digitaalinen sosiaali- ja terveyskeskus

Toimintamallin nimi
Digitaalinen sote-keskus
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Digitaalinen sosiaali- ja terveyskeskus

Toteutuspaikka
Pohjois-Karjalan Hyvinvointialue Siun sote
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pohjois-Karjalan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Luotu

24.11.2023

Viimeksi muokattu

24.02.2024
Ratkaisun perusidea

Digisote-keskus on keskitetty digitaalinen palvelu, jossa tarjotaan ensivaiheessa perustason sosiaali- ja terveyspalveluita moniammatillisesti ja reaaliaikainen asiointi tapahtuu mm. chat-palvelun kautta. Digisote-keskuksessa asiakasta palvelevat sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset kuten fyysisellä asemalla, mutta asiointi tapahtuu digitaalisia välineitä käyttäen. Keskitetty palvelu ja moniammatillinen tiimi mahdollistaa asiakkaan asian hoitamisen loppuun yhdellä yhteydenotolla tai asiakkaan asia ohjataan eteenpäin oikealle ammattilaiselle.  Pyritään helpottamaan kivijalkapalveluihin kohdistuvaa painetta ohjaamalla osa yhteydenotoista digitaaliseen kanavaan ja näin vapautetaan resurssia niille asiakkaille, jotka tarvitsevat kivijalkapalveluita

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Digitaalisen sote-keskuksen palvelut on tarkoitettu kaikille hyvinvointialueen asukkaille. Palveluita kehitetään vaiheittain lisää. Alueen asukkailta on hankkeen aikana kysytty digitaalisten palveluiden käytöstä kyselyillä ja haastatteluilla.  

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Hankkeen aikana kehitetty digitaalinen sote-keskus jatkaa toimintaansa osana hyvinvointialueen omaa palvelua vuoden 2024 aikana sijoittuen organisaatiossa osaksi terveysasematoimintoja. Vuoden 2024 aikana toimintaa laajennetaan ja käyttöön saadaan toiminnan mahdollistava teknologia. Asiakas- ja potilastyötä on turvaamassa liki 20 henkilön moniammatillinen tiimi.

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä

Kohderyhmä