Digitaalinen sote-keskus
Digitaalinen sosiaali- ja terveyskeskus
Toimintamallin nimi
Digitaalinen sosiaali- ja terveyskeskus
Digisote-keskus on keskitetty digitaalinen palvelu, jossa tarjotaan ensivaiheessa perustason sosiaali- ja terveyspalveluita moniammatillisesti ja reaaliaikainen asiointi tapahtuu mm. chat-palvelun kautta. Digisote-keskuksessa asiakasta palvelevat sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset kuten fyysisellä asemalla, mutta asiointi tapahtuu digitaalisia välineitä käyttäen. Keskitetty palvelu ja moniammatillinen tiimi mahdollistaa asiakkaan asian hoitamisen loppuun yhdellä yhteydenotolla tai asiakkaan asia ohjataan eteenpäin oikealle ammattilaiselle. Pyritään helpottamaan kivijalkapalveluihin kohdistuvaa painetta ohjaamalla osa yhteydenotoista digitaaliseen kanavaan ja näin vapautetaan resurssia niille asiakkaille, jotka tarvitsevat kivijalkapalveluita
Digitaalisen sote-keskuksen palvelut on tarkoitettu kaikille hyvinvointialueen asukkaille. Palveluita kehitetään vaiheittain lisää. Alueen asukkailta on hankkeen aikana kysytty digitaalisten palveluiden käytöstä kyselyillä ja haastatteluilla.
Hankkeen aikana kehitetty digitaalinen sote-keskus jatkaa toimintaansa osana hyvinvointialueen omaa palvelua vuoden 2024 aikana sijoittuen organisaatiossa osaksi terveysasematoimintoja. Vuoden 2024 aikana toimintaa laajennetaan ja käyttöön saadaan toiminnan mahdollistava teknologia. Asiakas- ja potilastyötä on turvaamassa liki 20 henkilön moniammatillinen tiimi.