OmaEP digipalvelu, Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue (RRP, P4, I1b, I4)
OmaEP digipalvelu kokoaa aiemmin pirstaleisesti ja vaikeasti saavutettavat digitaalisen palvelut yhteen paikkaan, helposti asiakkaan saataville. Asiointi palveluissa tapahtuu osoitteessa omaep.fi tai OmaEP mobiilisovelluksen kautta.
Toimintamallin nimi
OmaEP digipalvelu kokoaa aiemmin pirstaleisesti ja vaikeasti saavutettavat digitaalisen palvelut yhteen paikkaan, helposti asiakkaan saataville. Asiointi palveluissa tapahtuu osoitteessa omaep.fi tai OmaEP mobiilisovelluksen kautta.
OmaEP digipalvelu kokoaa hyvinvointialueen digitaaliset palvelut yhteen näkymään asukkaalle ja ammattilaiselle.
OmaEP digipalvelun kautta asiakkaat voivat:
- asioida chat-palveluissa (10kpl)
- liittyä heille varatuille etävastaanotoille
- tehdä ajanvarauksia
- tarkastella ja peruuttaa ajanvarauksiaan
- vastaanottaa viestejä ammattilaiselta
- ottaa yhteyttä määriteltyihin ammattilaisiin
- täyttää lomakkeita
- vastata kyselyihin
Ammattilaisena OmaEP digipalvelussa:
- Chat-palvelussa asiakkaiden yhteydenottoihin vastaaminen (erillinen käyttäjäryhmä)
- Etävastaanottojen pitäminen
- Kyselyn lähettäminen asiakkaalle
- Kyselyjen ja lomakkeiden vastausten tarkastelu
- Viestin lähetys asiakkaalle
-
Asiakkaalta tulleen viestin käsittely (viestikategorioiden mukaisissa palveluissa)
Lisäksi Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen chatbot toimii myös OmaEP digipalvelussa, antaen ohjausta ja neuvontaa mm. OmaEP:ssä käytössä olevien digipalveluiden käyttöön liittyen. OmaEP digipalvelusta asiakas pääsee helposti siirtymään myös valtakunnallisiin kuten OmaKantaan ja muihin alueella käytössä oleviin digitaalisiin palveluihin kuten Omavointiin.
Digitalisaatio ja teknologian hyödyntäminen on hallitusohjelmassa nostettu yhdeksi tärkeimmistä keinoista parantaa julkisten palveluiden laatua, tehokkuutta ja saatavuutta.
Hyvinvointialueen toiminnan käynnistyminen ja sen talouden vakauttaminen vaatii uudistuksia. Palveluverkkoa joudutaan tarkastelemaan ja arvioimaan vaihtoehtoisia, kustannustehokkaista tapoja tuottaa palveluita. Totutuista tavoista joudutaan luopumaan ja luomaan tilalle uusia tapoja tuottaa palveluita.
OmaEP digipalvelu on suunnattu kaikille Etelä-Pohjanmaan asukkaille sekä ammattilaisille.
Tehtävät, joiden avulla ratkaisua juurrutetaan ja levitetään osaksi arjen toimintaa omassa organisaatiossa:
- Käyttöönottojen suunnittelu toteutetaan tiiviissä yhteistyössä palvelualueiden johdon kanssa
- Ammattilaisia osallistetaan ja heidän näkemyksiään hyödynnetään palveluiden käyttöönottojen suunnittelussa
- Käyttöönotoissa huomioidaan ammattilaisten kyvykkyys ja jaksaminen uuden tiedon omaksumisessa
- Ammattilaisia koulutetaan ja heille tarjotaan tukea uusien digitaalisten palveluiden käyttöönotoissa
- Asukkaita informoidaan markkinoinnin ja viestinnän keinoin uusista palveluista ja käyttöönotetuista digitaalisista palveluista
- Asukkaita informoidaan digituen mahdollisuuksista
- Puolesta asioinnin mahdollisuuksista markkinoidaan ja viestitään asukkaille, turvaten heikommassa asemassa olevien tasa-arvoinen mahdollisuus asioida digitaalisesti
-
Pyritään luomaan selkeät, yhdenmukaiset prosessit jatkokehityksen mahdollistamiseksi ja sujuvien käyttöönottojen turvaamiseksi
Käytäntöön vieminen vaatii:
- Tiivistä yhteistyötä palveluiden, tietohallinon sekä viestintäyksikön kanssa
- Palveluiden tarpeesta lähtevää kehittämistä
- Nykyisten toimintatapojen tarkastelua, muutokseen sitoutumista
- Hyvää muutosjohtamista
- Käyttöönottovaihe vaatii taloudellista panostusta palvelualueiden tueksi, toiminnan muutos vaatii aikaa
- Ammattilaisten kouluttamista ja tukea digitaalisen järjestelmän käyttöönottoon
- Asukkaiden tukemista digitaalisten palveluiden käyttöön
OmaEP digipalvelun myötä digitaalisen asioinnin määrä on kasvanut hyvinvointialueella palveluiden saavutettavuuden parantumisen myötä. Keskitettyä asiointikanavaa on helpottanut myös palveluiden markkinointia ja viestintää.
OmaEP digipalvelun toimintoja on laajennettu alueella vaiheittain, palvelualueiden (sosiaali- ja terveyspalvelut) yksilölliset tarpeet huomioiden. Digitalisaation mahdollisuudet ovat konkretisoituneet palvelualueille ja digipalveluista on tullut osa ammattilaisten arkea. Käyttöönotetut digipalvelut ovat toimineet palvelualueiden konkreettisena tukena yhtenäisten toimintatapojen luomisessa ja hyvien käytänteiden tunnistamisessa/laajentamisessa hyvinvointialueella.