EPHVA RRP2/P4, inv. 4: OmaEP digipalvelu
OmaEP digipalvelu kokoaa aiemmin pirstaleisesti ja vaikeasti saavutettavat digitaalisen palvelut yhteen paikkaan, helposti asiakkaan saataville. Asiointi palveluissa tapahtuu osoitteessa omaep.fi tai OmaEP mobiilisovelluksen kautta.
Toimintamallin nimi
OmaEP digipalvelu kokoaa aiemmin pirstaleisesti ja vaikeasti saavutettavat digitaalisen palvelut yhteen paikkaan, helposti asiakkaan saataville. Asiointi palveluissa tapahtuu osoitteessa omaep.fi tai OmaEP mobiilisovelluksen kautta.
OmaEP digipalvelu kokoaa hyvinvointialueen digitaaliset palvelut yhteen näkymään asukkaalle ja ammattilaiselle.
OmaEP digipalvelun kautta asiakkaat voivat:
- asioida chat-palveluissa (10kpl)
- liittyä heille varatuille etävastaanotoille
- tehdä ajanvarauksia
- tarkastella ja peruuttaa ajanvarauksiaan
- vastaanottaa viestejä ammattilaiselta
- ottaa yhteyttä määriteltyihin ammattilaisiin
- täyttää lomakkeita
- vastata kyselyihin
Ammattilaisena OmaEP digipalvelussa:
- Chat-palvelussa asiakkaiden yhteydenottoihin vastaaminen (erillinen käyttäjäryhmä)
- Etävastaanottojen pitäminen
- Kyselyn lähettäminen asiakkaalle
- Kyselyjen ja lomakkeiden vastausten tarkastelu
- Viestin lähetys asiakkaalle
-
Asiakkaalta tulleen viestin käsittely (viestikategorioiden mukaisissa palveluissa)
Lisäksi Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen chatbot toimii myös OmaEP digipalvelussa, antaen ohjausta ja neuvontaa mm. OmaEP:ssä käytössä olevien digipalveluiden käyttöön liittyen. OmaEP digipalvelusta asiakas pääsee helposti siirtymään myös valtakunnallisiin kuten OmaKantaan ja muihin alueella käytössä oleviin digitaalisiin palveluihin kuten Omavointiin.
Digitalisaatio ja teknologian hyödyntäminen on hallitusohjelmassa nostettu yhdeksi tärkeimmistä keinoista parantaa julkisten palveluiden laatua, tehokkuutta ja saatavuutta.
Hyvinvointialueen toiminnan käynnistyminen ja sen talouden vakauttaminen vaatii uudistuksia. Palveluverkkoa joudutaan tarkastelemaan ja arvioimaan vaihtoehtoisia, kustannustehokkaista tapoja tuottaa palveluita. Totutuista tavoista joudutaan luopumaan ja luomaan tilalle uusia tapoja tuottaa palveluita.
OmaEP digipalvelu on suunnattu kaikille Etelä-Pohjanmaan asukkaille.
Tehtävät, joiden avulla ratkaisua juurrutetaan ja levitetään osaksi arjen toimintaa omassa organisaatiossa:
- Käyttöönottojen suunnittelu toteutetaan tiiviissä yhteistyössä palvelualueiden johdon kanssa
- Ammattilaisia osallistetaan ja heidän näkemyksiään hyödynnetään palveluiden käyttöönottojen suunnittelussa
- Käyttöönotoissa huomioidaan ammattilaisten kyvykkyys ja jaksaminen uuden tiedon omaksumisessa
- Ammattilaisia koulutetaan ja heille tarjotaan tukea uusien digitaalisten palveluiden käyttöönotoissa
- Asukkaita informoidaan markkinoinnin ja viestinnän keinoin uusista palveluista ja käyttöönotetuista digitaalisista palveluista
- Asukkaita informoidaan digituen mahdollisuuksista
- Puolesta asioinnin mahdollisuuksista markkinoidaan ja viestitään asukkaille, turvaten heikommassa asemassa olevien tasa-arvoinen mahdollisuus asioida digitaalisesti
- Teknisessä suunnittelussa huomioidaan helppokäyttöisyys ja saavutettavuus, hyödyntäen asiakas- ja ammattilaisymmärrystä
-
Pyritään luomaan selkeät, yhdenmukaiset prosessit jatkokehityksen mahdollistamiseksi ja sujuvien käyttöönottojen turvaamiseksi
Käytäntöön vieminen vaatii:
- Tiivistä yhteistyötä palveluiden, tietohallinon sekä viestintäyksikön kanssa
- Palveluiden tarpeesta lähtevää kehittämistä
- Nykyisten toimintatapojen tarkastelua, muutokseen sitoutumista
- Hyvää muutosjohtamista
- Käyttöönottovaihe vaatii taloudellista panostusta palvelualueiden tueksi, toiminnan muutos ei tapahdu viikossa
- Ammattilaisten kouluttamista ja tukea digitaalisen järjestelmän käyttöönottoon
- Asukkaiden tukemista digitaalisten palveluiden käyttöön
OmaEP digipalvelun myötä digitaalinen asioinnin määrä on kasvanut hyvinvointialueella. Digitaalisten asiointikanavien hyödyntäminen palvelualueilla on lisääntynyt OmaEP digipalvelun käyttöönoton myötä.
OmaEP digipalvelu on tuonut helpotusta sen kautta käytössä olevien palveluiden ja asiointikanavien markkinointiin ja viestintään.
Digitalisaation mahdollisuudet ovat konkretisoituneet palvelualueille. Muutos on vaatinut aikaa, pikkuhiljaa on tunnistettu digitalisaation hyödyt ja nähty niiden pontentiaali kustannusten hillitsemiseen.
Terveyspalveluissa digitalisaatio on perinteisesti sosiaalipalveluita edellä, mutta Etelä-Pohjanmaalla sosiaalipalveluiden osalta on tehty suuria harppauksia viimeisten vuosien aikana ja palvelualueet ovat sitoutuneita uusiin toimintatapoihin. OmaEP digipalvelun toimintoja on laajennettu alueella vaiheittain, palvelualueen yksilölliset tarpeet huomioiden.