Etävastaanotto työikäisten palvelut, Etelä-Pohjanmaa HVA (RRP, P4, I1)

Etelä-Pohjanmaalla on käytössä yhteinen etävastaanottojärjestelmä sosiaali- ja terveyspalveluissa. Etäyhteyden avulla asukas voi asioida etävastaanotolla ja -ryhmäetävastaanotolla.  

Toimintamallin nimi
Etävastaanotto työikäisten palvelut, Etelä-Pohjanmaa HVA (RRP, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Etelä-Pohjanmaalla on käytössä yhteinen etävastaanottojärjestelmä sosiaali- ja terveyspalveluissa. Etäyhteyden avulla asukas voi asioida etävastaanotolla ja -ryhmäetävastaanotolla.  

Toteutuspaikka
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Kirsi Mannila

Luotu

25.06.2024

Viimeksi muokattu

01.08.2024
Ratkaisun perusidea

Etävastaanoton kehittäminen kuuluu alueen digistrategiaan. Toimintamalli kuvaa työikäisten etävastaanottojen toteutusta. Toimintamalli ohjaa etävastaanottoprosessia ja on muokattavissa helposti eri palvelukokonaisuuksiin. 

Etävastaanottojen avulla palveluiden saatavuus paranee ja työikäiset asiakkaat saavat yhdenvertaiset palvelut. Etävastaanottojen avulla hoitojonoja saadaan purettua,  jolloin hoitoon pääsy nopeutuu. 

Toimintaympäristö

Työikäisten etävastaanotto palvelee koko Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialuetta. Kuntarajattomalla palvelulla voidaan parantaa palveluiden saatavuutta ja edistää tasa-arvoisuutta palveluiden saatavuudessa. Koko hyvinvointialuetta palveleva toimintamalli edistää resurssien tehokasta hyödyntämistä hyvinvointialueella.

Tavoitteena on ollut, että alueelle tulee yksi etävastaanottojärjestelmä, joka vastaa sekä sosiaali- ja terveyspalveluiden tarpeisiin koko hyvinvointialueella.  Digipalveluiden kehittäminen perustuu hyvinvointialueen palvelu-ja digistrategioihin. 

Työikäisten etävastaanotto on käytössä aikuissosiaalityössä ja työllisyydessä & osallisuudessa.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä on hyvinvointialueen ammattilaiset, jotka käyttävät etävastaanottoa työssään ja alueemme työikäiset asiakkaat.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Etävastaanoton kehittämistyössä on tärkeä rooli sopivien palveluiden tunnistamisessa sekä uuteen toimintatapaan sitoutumisessa. Uuden toimintamallin käyttöönottaminen vaatii henkilökunnan kouluttamista (etävastaanotolla toimiminen sekä tekninen koulutus). Jalkauttamiseen on henkilökunnalla saatavissa tukea säännöllisesti ja heillä pitää olla selkeä tieto mihin ja miten ottaa yhteyttä ongelmatilanteissa. 
Asiakkaalla on oltava etävastaanottoon soveltuvat laitteet - mobiililaite, tietokone tai tabletti ja nettiliittymä.

Etävastaanotto on mahdollista toteuttaa vahvalla tunnistautumisella tai ilman vahvaa tunnistautumista.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Etävastaanotot parantavat asiakaslähtöisyyttä, palvelujen saavutettavuutta, yhdenmukaisuutta ja tasalaatuisuutta.

Työikäisten etävastaanottopalvelu lisää ja parantaa yhdessä kivijalkapalveluiden kanssa hoidon ja palveluiden saatavuutta ja saavutettavuutta.

Palvelut on toteutettava yhdenvertaisesti hyvinvointialueen väestön tarpeet huomioon ottaen lähellä asiakkaita. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Hyvinvointialueen etävastaanottojen kehittämistyö vaatii aktiivista, moniammatillista yhteystyötä ja keskustelua palvelualueittain.  Digipalveluiden kehittämisessä sisäinen ja ulkonen markkinointi ovat oleellisessa asemassa.

Kansikuva
Etävastaanotto työikäiset

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä

Ilmiöt

Kohderyhmä