Henkilöstökokemuksen mittaaminen, Satakunnan HVA (RRP, P4, I4)
Yhtenäisen henkilöstökokemuksen keruun kehittäminen ja asiakas- ja henkilöstökokemusmittausjärjestelmän laajentuminen Satakunnan hyvinvointialueella. Kehitystyö liittyy Kestävän kasvun Satakunta 2- hankkeen asiakaskokemuksen mittaamiseen.
Satakunnan hyvinvointialueelle siirtyneet kahdeksan eri organisaation sote-palvelut luovat tarpeen palvelujärjestelmän yhtenäistettävyydestä tulevina vuosina. Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen myötä on syntynyt myös tarve yhtenevälle sekä vertailukelpoiselle tiedolle. Tietoa tarvitaan eri toimijoiden käyttöön sekä sitä tullaan käyttämään muun muassa päätöksenteon ja johtamisen tukena.
Asiakas- ja henkilöstökokemus ja niiden välinen yhteys tunnistetaan entistä merkittävämmäksi tekijäksi työelämässä. Henkilöstökokemuksen roolin merkittävyys nousee jatkuvasti. Hyvällä henkilöstökokemuksella rakennetaan myös hyvää asiakaskokemusta. Henkilöstön hyvinvointi, työtyytyväisyys sekä osaamisen taso heijastuvat asiakaskokemukseen etenkin alalla jossa työskentely tapahtuu asiakasrajapinnassa. Asiakaskohtaamisilla on suuri merkitys asiakaskokemuksien syntymiseen.
Henkilöstökokemuksen mittaamista kehitetään yhdessä asiakaskokemuksen mittaamisen rinnalla vuosina 2023–2025 osana Kestävän kasvun Satakunta 2 -hanketta.
Satakunnan hyvinvointialueen kunnilla on ennen yhdistymistä ollut käytössä erilaisia ratkaisuja ja tapoja henkilöstökokemuksen keräämiseen. Mittaustulosten hyödyntäminen toiminnan kehittämiseen ja tiedolla johtamiseen edellyttää yhtenäistä mittaus tapaa koko hyvinvointialueen tasolla. Tarkoituksena on kehittää henkilöstökokemuksen mittaamista asiakaskokemuksen mittaamisen rinnalla koko hyvinvointialueen tasoisesti sekä kuvata toimintamalli henkilöstökokemuksen keräämisen, käsittelyn ja hyödyntämisen osalta.
Toimintamalli tähtää siihen, että kerättyä mittaustietoa henkilöstökokemuksesta hankitaan systemaattisesti ja tasavertaisesti ja hyödynnetään saatua dataa toiminnan kehittämisessä ja tiedolla johtamisessa. Kerätty ja analysoitu tieto auttaa mm. työhyvinvoinnin ja laadun parantamisessa. Mittaustuloksia käsitellään säännöllisesti toimi- ja vastuualuetasoisesti. Yksikkötasoisesti päätetään saatujen tulosten perusteella mahdollisista kehittämistoimenpiteistä.
Satakunnan hyvinvointialueen strategian yhtenä arvona on Toimimme ammatillisesti. Arvon periaatteisiin on kirjattu, että johtaminen tukee ja edesauttaa henkilöstön työhyvinvointia ja osaamisen kehittämistä sekä turvaa ammattitaitoisen työvoiman saantia. Periaatteisiin on kirjattu lisäksi, että henkilöstö osallistuu ja kehittää vaikuttavaa toimintaa. Näiden strategisten periaatteiden indikaattoreina käytetään mm. työhyvinvointikyselyjä osana työhyvinvointisuunnitelman toteuttamista sekä seurataan kehittämisideoiden määrää ja niiden käytäntöön viemisen astetta.
Toimintamallin juurtumista ja käyttöönottoa sekä koulutuksia koordinoidaan Kestävän kasvun Satakunta 2 -hankeen avulla.
Tavoitteena on ottaa käyttöön yksi yhtenäinen tapa kerätä henkilöstökokemustietoa koko hyvinvointialueella. Samalla tarkoituksena on yhtenäistää henkilöstökokemuksen mittaaminen ja sen käsittely koko hyvinvointialuetasoisesti luoden yhtenäiset mittaristot ja tavat kerätä palautetta.
Tarkoituksena on lisätä hyvinvointialueen henkilöstön tietoisuutta henkilöstökokemuksesta sekä hyödyntää mittauksista saatua tietoa oman toimintansa kehittämisessä ja tiedolla johtamisessa. Henkilöstökokemusmittauksesta saatavat tulokset tulevat koko Satakunnan hyvinvointialueen henkilöstön, esihenkilöiden, johdon ja päättäjien hyödynnettäväksi.
Toimintamallin kohderyhmänä on koko Satakunnan hyvinvointialueen henkilöstö. Henkilöstön edustajista muodostetun työryhmän avulla on varmistettu, että henkilöstön edustajat ovat mukana toimintamallin suunnittelussa ja kehittämisessä. Tämä edistää työyhteisön osallisuutta ja varmistaa, että malli vastaa työyhteisön tarpeita ja toiveita. Toimintamallissa korostetaan jatkuvaa kehittämistä. Malli mahdollistaa prosessien tarkastelun ja parantamisen, mikä voi johtaa sujuvampiin työskentelytapoihin ja parantaa työntekijöiden kokemuksia. Toimintamallin jatkuva arviointi ja kehittäminen työryhmän avulla varmistaa sen, että malli pysyy ajantasaisena ja että se vastaa muuttuviin tarpeisiin.