Hyte osana monialaista asiakas- ja palveluohjausta fysioterapian palveluissa, Etelä-Pohjanmaan HVA (RRP, P4, I2)
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella on kehitetty monialaisen palveluohjauksen toimintamalli asiakkaiden ohjaamiseksi hyvinvointia ja terveyttä edistäviin matalan kynnyksen palveluihin. Esimerkkinä mallin täsmentäminen fysioterapian palveluihin.
Hyvinvoiva Etelä-Pohjanmaa -hankkeen tavoitteena on edistää hoitotakuun toteutumista vahvistamalla ennaltaehkäisyä ja ongelmien varhaista tunnistamista. Tähän pyritään kehittämällä monialaisia hyvinvointia ja terveyttä (hyte) edistäviä toimintamalleja, joiden avulla edistetään asukkaiden ohjaamista mahdollisimman varhaisessa vaiheessa ja matalalla kynnyksellä kuntien ja järjestöjen palveluihin.
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueelle on kehitetty toimintamalli (ks. linkki), jota on tavoitteena täsmentää ja varioida eri palveluihin ja erilaisille asiakasryhmille. Yleistä, geneeristä, toimintamallia on lähdetty ensimmäisenä täsmentämään ja pilotoimaan fysioterapian toimintaan. Fysioterapiapalvelut kuuluvat Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen organisaatiorakenteessa kuntoutuksen alle ja ovat osa terapiapalveluyksikköä. Fysioterapeutteja toimii alueen jokaisessa kahdeksassa sote-keskuksessa sekä erikoissairaanhoidossa.
Fysioterapiapalveluihin kuuluvat muun muassa toimintakyvyn arviointi, omahoidon ohjaus ja neuvonta, terapeuttinen harjoittelu, manuaalinen terapia sekä sairaalaosastoilla toteutettava kuntouttava toiminta. Fysioterapiapalvelut ovat tarkoitettu kaiken ikäisille ja palveluita toteutetaan sekä henkilökohtaisena yksilöohjauksena että ryhmätoimintoina. Toiminnassa painottuvat asiakkaan motivointi toiminta- työ- ja liikkumiskyvyn ylläpitämiseen ja/tai kohentamiseen sekä aktivointi omaehtoiseen harjoitteluun ja itsehoitoon.
Fysioterapian ammattilaisilla ja esihenkilöillä on pitkät perinteet yhteistyöstä erityisesti kuntien kanssa matalan kynnyksen hyvinvointia ja terveyttä edistäviin palveluihin ohjaamisesta. Asiakkaan palvelutarpeen päättyessä sote-palveluissa on asiakkaan terveyttä ja hyvinvointia tukemaan pyritty löytämään sopiva palvelu kuntien tai järjestöjen tarjonnasta.
Haasteena palveluohjauksessa on palveluiden löytäminen ja tunteminen. Esimerkiksi digifysioterapeuttien toiminta-alueena on koko hyvinvointialue (18 kuntaa), jolloin palveluita ja paikallisia järjestöjä ei välttämättä tunneta. Hyvinvointialueen ammattilaisille tehdyn selvityksen mukaan olisi tarpeen löytää palvelut kootusti yhdestä paikasta ja selkiyttää ohjausprosessia. Tarpeeseen pyritään vastaamaan digitaalisen palvelutarjottimen ja palveluohjauksen toimintamallin avulla, joiden myötä ohjaaminen hyte-palveluihin sujuvoituu.
Kehittäjäjoukko on koostunut alueellisista (sote-keskuksittain) tiimeistä, joiden tapaamisissa on ollut mukana fysioterapian palveluesihenkilö (koollekutsuja), alueella toimivat fysioterapeutit ja yhteistyötahoja, pääsääntöisesti kuntien toimijoita (liikuntapalvelut ja kansalaisopisto).
Fysioterapian ammattilaiset ovat osallistuneet digitaalisen palvelualusta Tarmoan pilotointiin ja opinnäytetyönä toteutettavan puheeksi ottamisen mallin kehittämiseen tuottaen erilaista tietoa ja antaen palautetta.
Kehittämistyön tuloksena tavoitteena on
- asiakkaiden tarpeiden ja palveluiden tuotannon kohtaaminen - mitä erityisesti tarvitaan ja mitä on tarjolla
- hyvien käytäntöjen esiin tuominen ja edelleen kehittäminen
- digitaalisen palvelualusta hyödyntäminen asiakasohjauksessa
- yhteisistä käytännöistä sopiminen asiakasohjaukseen liittyen (mm. alueellinen lähetekäytäntö)
Tavoitteena on tuoda hyte-palveluohjaus nykyistä vahvemmin osaksi olemassa olevaa fysioterapian palveluprosessia.
Monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen toimintamallia on täsmennetty kuvaamaan fysioterapiapalveluiden tarpeita seuraavalla tavalla
- Fysioterapian palveluesihenkilö kutsuu koolle alueittain (sote-keskuksittain) verkostopalaverin, jossa mukana fysioterapian ammattilaiset, tärkeimmät verkoston jäsenet (esim. kuntien liikuntatoimi, kansalaisopisto, kulttuuripalvelut, keskeiset kolmannen sektorin toimijat)
- Mukana tapaamisissa kehittämistyöntekijät
- Tapaamisessa käydään läpi olemassa olevia palveluita, palvelutarpeita, yhteisiä käytäntöjä asiakkaiden ohjaamiseen/lähettämiseen liittyen, suunnitellaan jatkoa ja kehitetään yhteistä tapaa toimia
- Kehittämistyöntekijät esittelevät digitaalista palvelualustaa (Tarmoa), siihen liittyvää tiedon kerryttämistä palvelutietovarantoon (ks. linkki), puheeksi ottamisen mallia, asiakkaiden osallistumista helpottavia mahdollisuuksia (mm. Kaikukortti, muu taloudellinen tuki, ystävätoiminta)
- Sovitaan yhteisestä toimintatavasta ja jatkosta