Monialainen asiakas- ja palveluohjaus digitaalisuutta hyödyntäen, Etelä-Pohjanmaan HVA (RRP, P4, I2)
Palveluohjauksen toimintamalli sote-ammattilaisille monialaisen palveluohjauksen tueksi. Toimintamallissa hyödynnetään digitaalista palvelutarjotinta, joka kokoaa yhteen hyte-palveluita (ml. liikunta-, kulttuuri-, vertaistuki).
Perustiedot
Toimintamallin nimi
Palveluohjauksen toimintamalli sote-ammattilaisille monialaisen palveluohjauksen tueksi. Toimintamallissa hyödynnetään digitaalista palvelutarjotinta, joka kokoaa yhteen hyte-palveluita (ml. liikunta-, kulttuuri-, vertaistuki).
Toimintamalli lyhyesti
Toimintamallin tavoitteena on:
- Asiakkaan kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin ja yksilöllisten (palvelu)tarpeiden huomioon ottaminen vastaanotolla hyvinvoinnin ja terveyden tukemiseksi
- Tuetaan ja motivoidaan asiakasta hakeutumaan hyvinvointia ja terveyttä tukevien palveluiden ja toimintojen piiriin (erityisesti järjestöjen ja kunnan palvelut), joiden avulla yksilön hyvinvointi (psyykkinen, fyysinen tai sosiaalinen) lisääntyy
- Tuetaan ja motivoidaan asiakasta ottamaan vastuuta omasta hyvinvoinnistaan
- Ennaltaehkäistään ongelmien kasautumista
- Pitkällä aikavälillä vähennetään sote-palveluiden tarvetta
Hyvinvoiva Etelä-Pohjanmaa -hankkeen tavoitteena on edistää hoitotakuun toteutumista vahvistamalla ennaltaehkäisyä ja ongelmien varhaista tunnistamista. Tähän pyritään kehittämällä monialaisia hyvinvointia ja terveyttä (hyte) edistäviä toimintamalleja, joiden avulla edistetään asukkaiden ohjaamista mahdollisimman varhaisessa vaiheessa ja matalalla kynnyksellä kuntien ja järjestöjen palveluihin.
Monialaisten toimintamallien avulla täsmennetään ohjauskäytäntöjä sosiaali- ja terveyspalveluista hyte-palveluihin (ml. liikunta-, luonto- ja kulttuuripalvelut). Kunnat ja järjestöt hyötyvät yhteisistä toimintamalleista tavoittamalla asiakkaita ja huolehtimalla kuntalaisten hyvinvoinnista. Parhaimmillaan vähennetään sote-palveluiden kuormittumista, kun asukas hoitaa hyvinvointia ja terveyttään kunnan tai järjestön hyte-toiminnassa.
Kehittämistyön asiakaskohderyhmänä ovat kaikki alueen asukkaan, mutta erityisesti haasteellisessa asemassa olevat ryhmät:
- lapset ja lapsiperheet
- nuoret ja nuoret aikuiset
- ikäihmiset
- pitkäaikaissairaat
- vammaiset henkilöt
Lisäksi kohderyhmänä ovat alueen sote-ammattilaiset, jotka ohjaavat asiakkaita kuntien ja järjestöjen hyvinvointia ja terveyttä edistäviin palveluihin.
Kunnat ja järjestöt ovat kehittämistyön kannalta keskeisessä asemassa.