Monialainen asiakas- ja palveluohjaus digitaalisuutta hyödyntäen, Etelä-Pohjanmaan HVA (RRP, P4, I2)

Palveluohjauksen toimintamalli sote-ammattilaisille monialaisen palveluohjauksen tueksi. Toimintamallissa hyödynnetään digitaalista palvelutarjotinta, joka kokoaa yhteen hyte-palveluita (ml. liikunta-, kulttuuri-, vertaistuki).

icon/chevron-down Created with Sketch. Perustiedot

Toimintamallin nimi
Monialainen asiakas- ja palveluohjaus digitaalisuutta hyödyntäen, Etelä-Pohjanmaan HVA (RRP, P4, I2)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Palveluohjauksen toimintamalli sote-ammattilaisille monialaisen palveluohjauksen tueksi. Toimintamallissa hyödynnetään digitaalista palvelutarjotinta, joka kokoaa yhteen hyte-palveluita (ml. liikunta-, kulttuuri-, vertaistuki).

Toteutuspaikka
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue, Hyvinvoiva Etelä-Pohjanmaa -hanke
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Maaria Nortunen

Luotu

21.12.2023

Viimeksi muokattu

24.06.2024

icon/chevron-down Created with Sketch. Toimintamallin kuvaus

Ratkaisun perusidea **

Toimintamallin tavoitteena on:

  • Asiakkaan kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin ja yksilöllisten (palvelu)tarpeiden huomioon ottaminen vastaanotolla hyvinvoinnin ja terveyden tukemiseksi
  • Tukea ja motivoida asiakasta hakeutumaan hyvinvointia ja terveyttä tukevien palveluiden ja toimintojen piiriin (erityisesti järjestöjen ja kunnan palvelut), joiden avulla yksilön kokonaisvaltainen hyvinvointi (psyykkinen, fyysinen, sosiaalinen) lisääntyy
  • Tukea ja motivoida asiakasta ottamaan vastuuta omasta hyvinvoinnistaan
  • Ennaltaehkäistään ongelmien kasautumista
  • Pitkällä aikavälillä vähennetään sote-palveluiden tarvetta

Toimintamallin työkaluina toimivat puheeksi ottamisen malli (liite ja tarkempi kuvaus tulossa myöhemmin) sekä digitaalinen palvelutarjotin Tarmoa.

Toimintaympäristö **

Hyvinvoiva Etelä-Pohjanmaa -hankkeen tavoitteena on edistää hoitotakuun toteutumista vahvistamalla ennaltaehkäisyä ja ongelmien varhaista tunnistamista. Tähän pyritään kehittämällä monialaisia hyvinvointia ja terveyttä (hyte) edistäviä toimintamalleja, joiden avulla edistetään asukkaiden ohjaamista mahdollisimman varhaisessa vaiheessa ja matalalla kynnyksellä kuntien ja järjestöjen palveluihin. 

Monialaisten toimintamallien avulla täsmennetään ohjauskäytäntöjä sosiaali- ja terveyspalveluista hyte-palveluihin (ml. liikunta-, luonto- ja kulttuuripalvelut). Kunnat ja järjestöt hyötyvät yhteisistä toimintamalleista tavoittamalla asiakkaita ja huolehtimalla kuntalaisten hyvinvoinnista. Parhaimmillaan vähennetään sote-palveluiden kuormittumista, kun asukas hoitaa hyvinvointia ja terveyttään kunnan tai järjestön hyte-toiminnassa.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Kehittämistyön asiakaskohderyhmänä ovat kaikki alueen asukkaan, mutta erityisesti haasteellisessa asemassa olevat ryhmät:

  • lapset ja lapsiperheet
  • nuoret ja nuoret aikuiset
  • ikäihmiset
  • pitkäaikaissairaat
  • vammaiset henkilöt

Lisäksi kohderyhmänä ovat alueen sote-ammattilaiset, jotka ohjaavat asiakkaita kuntien ja järjestöjen hyvinvointia ja terveyttä edistäviin palveluihin.

Kunnat ja järjestöt ovat kehittämistyön kannalta keskeisessä asemassa.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Etelä-Pohjanmaalle on luotu geneerinen toimintamalli, jonka tavoitteena on asiakkaiden helpompi ja sujuvampi ohjaaminen matalan kynnyksen hyte-palveluihin. Toimintamalli on varioitavissa/täsmennettävissä eri palvelualueille. Mallia on ensimmäisenä lähdetty pilotoimaan fysioterapian palveluihin (kuntoutuspalvelut). Mallia jalkautetaan  hyvinvointialueen ammattilaisten käyttöön palvelu-/toimialueittain.

Monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen toimintamallin keskeisenä sisältönä ja työkaluina toimivat digitaalinen hyte-palvelualusta  ja puheeksi ottamisen malli. Vuoropuhelu eri toimijoiden (hva, kunnat, kolmas sektori jne.) välillä luo pohjan hyvälle yhteistyölle ja asiakasohjaukselle. Alueella on käytössä erilaisia lähetekäytäntöjä, joita täsmennetään paikallisesti sovituissa eri toimijoiden yhteisissä verkostopalavereissa. Asiakas- ja palveluohjauksen kokonaisuudesta ja Tarmoan käyttöönotosta on tehty päätös Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen johtoryhmässä 19.6.2024.

Asiakkaiden tilanteet ovat hyvin erilaisia ja siitä syystä myös asiakassegmentointi on huomioitu puheeksi ottamisen mallissa. Osa asiakkaista tarvitsee hyte-palveluun osallistuakseen erilaista tukea, esimerkiksi taloudellista tai liikkumiseen/lähtemiseen liittyvää tukea. Erilaiset tuen mahdollisuudet tuodaan esille kokonaisuuteen liittyvässä perehdytys-/koulutusmateriaalissa, esimerkiksi tukihenkilö- tai ystävätoiminta, erilaiset taloudellisen tuen mahdollisuudet (Kaikukortti, erityisryhmien liikuntakortti tms.). 

Liitteessä yleisesittely toimintamallista, jota tarkennetaan vielä syksyn 2024 aikana.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Alueelle luodun toimintamallin myötä hyte-palveluohjauksen mahdollisuudet ja tietoisuus on lisääntynyt. Asiakasohjaus on helpompaa uusien työkalujen myötä ja olemassa olevien palveluiden tunnettavuus on lisääntynyt.

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Vuoropuhelu eri toimijoiden (hva, kunnat, kolmas sektori jne.) välillä luo pohjan hyvälle yhteistyölle ja asiakasohjaukselle.  Hyte-palveluiden ennaltaehkäisevä sekä myös sote-palveluita tukeva merkitys on toimintamallin myötä korostunut.

Kansikuva
Monialainen palveluohjauksen toimintamalli

Kehittämisen vaihe

icon/launch Created with Sketch. Valmis

Ilmiöt

Kohderyhmä