Monialainen asiakas- ja palveluohjaus digitaalisuutta hyödyntäen, Etelä-Pohjanmaan HVA (RRP, P4, I2)
Palveluohjauksen toimintamalli sote-ammattilaisille monialaisen palveluohjauksen tueksi. Toimintamallissa hyödynnetään digitaalista palvelutarjotinta, joka kokoaa yhteen hyte-palveluita (ml. liikunta-, kulttuuri-, vertaistuki).
Toimintamallin nimi
Palveluohjauksen toimintamalli sote-ammattilaisille monialaisen palveluohjauksen tueksi. Toimintamallissa hyödynnetään digitaalista palvelutarjotinta, joka kokoaa yhteen hyte-palveluita (ml. liikunta-, kulttuuri-, vertaistuki).
Toimintamallin tavoitteena on:
- Asiakkaan kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin ja yksilöllisten (palvelu)tarpeiden huomioiminen/arvioiminen vastaanotolla hyvinvoinnin ja terveyden tukemiseksi
- Tukea ja motivoida asiakasta hakeutumaan hyvinvointia ja terveyttä tukevien palveluiden ja toimintojen piiriin (erityisesti järjestöjen ja kunnan palvelut), joiden avulla yksilön kokonaisvaltainen hyvinvointi (psyykkinen, fyysinen, sosiaalinen) lisääntyy
- Tukea ja motivoida asiakasta ottamaan vastuuta omasta hyvinvoinnistaan
- Ennaltaehkäistä ongelmien kasautumista
- Pitkällä aikavälillä vähentää sote-palveluiden tarvetta
- Tiivistää yhteistyötä yhdyspintatoimijoiden kanssa (kunnat, kolmas sektori, seurakunnat jne.) -> palvelut ja toiminta näkyväksi
Toimintamallin työkaluina toimivat puheeksi ottamisen malli (ks. liite) sekä digitaalinen palvelutarjotin Tarmoa. Puheeksi ottamisen mallin kehittäminen on toteutettu osana kuntoutuksen ja liikunnan integraatio -YAMK-tutkintoa (Laura Kaappola ja Noora Lehtinen-Skews). Digitaalinen palvelutarjotin Tarmoa avautui etelä-pohjalaisten käyttöön 13.1.2025.
Hyvinvoiva Etelä-Pohjanmaa -hankkeen tavoitteena on edistää hoitotakuun toteutumista vahvistamalla ennaltaehkäisyä ja ongelmien varhaista tunnistamista. Tähän pyritään kehittämällä monialaisia hyvinvointia ja terveyttä (hyte) edistäviä toimintamalleja, joiden avulla edistetään asukkaiden ohjaamista mahdollisimman varhaisessa vaiheessa ja matalalla kynnyksellä kuntien ja järjestöjen palveluihin.
Monialaisten toimintamallien avulla täsmennetään ohjauskäytäntöjä sosiaali- ja terveyspalveluista hyte-palveluihin (ml. liikunta-, luonto- ja kulttuuripalvelut). Kunnat ja järjestöt hyötyvät yhteisistä toimintamalleista tavoittamalla asiakkaita ja huolehtimalla kuntalaisten hyvinvoinnista. Parhaimmillaan vähennetään sote-palveluiden kuormittumista, kun asukas hoitaa hyvinvointia ja terveyttään kunnan tai järjestön hyte-toiminnassa.
Kehittämistyön asiakaskohderyhmänä ovat kaikki alueen asukkaat, mutta erityisesti haasteellisessa asemassa olevat ryhmät:
- lapset ja lapsiperheet
- nuoret ja nuoret aikuiset
- ikäihmiset
- pitkäaikaissairaat
- vammaiset henkilöt
Lisäksi kohderyhmänä ovat alueen sote-ammattilaiset, jotka ohjaavat asiakkaita kuntien ja järjestöjen hyvinvointia ja terveyttä edistäviin palveluihin.
Kunnat ja järjestöt ovat kehittämistyön kannalta keskeisessä asemassa tärkeinä yhdyspintatoimijoina.
Toimintamallin kehittämisessä on hyödynnetty yhdyspintatoimijoiden, sote-ammattilaisten ja asukkaiden näkemyksiä. Kehittämistyötä on tehty erilaisissa työpajoissa ja tapaamisissa, jotka on suunnattu eri kohderyhmille. Esimerkiksi asukasraati on antanut palautetta kehittämistyön eri vaiheissa mm. kokonaisvaltaisesti koko asiakas- ja palveluohjauksen toimintamalliin liittyen, kommentoinut puheeksi ottamisen kortteja ja antanut palautetta Tarmoan käytettävyydestä sekä juurruttamisesta.
Etelä-Pohjanmaalle on luotu geneerinen toimintamalli, jonka tavoitteena on asiakkaiden helpompi ja sujuvampi ohjaaminen matalan kynnyksen hyte-palveluihin. Toimintamalli on varioitavissa/täsmennettävissä eri palvelualueille. Mallia on ensimmäisenä lähdetty pilotoimaan fysioterapian palveluihin (kuntoutuspalvelut). Mallia jalkautetaan hyvinvointialueen ammattilaisten käyttöön palvelu-/toimialueittain.
Monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen toimintamallin keskeisenä sisältönä ja työkaluina toimivat digitaalinen hyte-palvelualusta ja puheeksi ottamisen malli. Vuoropuhelu eri toimijoiden (hva, kunnat, kolmas sektori jne.) välillä luo pohjan hyvälle yhteistyölle ja asiakasohjaukselle. Alueella on käytössä erilaisia lähetekäytäntöjä, joita täsmennetään paikallisesti sovituissa eri toimijoiden yhteisissä verkostopalavereissa. Asiakas- ja palveluohjauksen kokonaisuudesta ja Tarmoan käyttöönotosta on tehty päätös Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen johtoryhmässä 19.6.2024.
Asiakkaiden tilanteet ovat hyvin erilaisia ja siitä syystä myös asiakassegmentointi on huomioitu puheeksi ottamisen mallissa. Osa asiakkaista tarvitsee hyte-palveluun osallistuakseen erilaista tukea, esimerkiksi taloudellista tai liikkumiseen/lähtemiseen liittyvää tukea. Erilaiset tuen mahdollisuudet tuodaan esille kokonaisuuteen liittyvässä perehdytys-/koulutusmateriaalissa, esimerkiksi tukihenkilö- tai ystävätoiminta, erilaiset taloudellisen tuen mahdollisuudet (Kaikukortti, erityisryhmien liikuntakortti tms.).
Liitteessä yleisesittely toimintamallista, jota tarkennetaan vielä syksyn 2024 aikana.
Alueelle luodun toimintamallin myötä hyte-palveluohjauksen mahdollisuudet ja tietoisuus on lisääntynyt. Tarmoa on otettu käyttöön 13.1.2025 alkaen. Palveluhaun lisäksi hyvinvointikartoitusta on käytetty varsin paljon palvelusuositusten tekemiseen. Asiakasohjaus on helpompaa uusien työkalujen myötä ja olemassa olevien palveluiden tunnettavuus on lisääntynyt.
Toimintamallin juurruttamista edistetään palvelu/palvelualue kerrallaan. Jalkauttaminen ja juurruttaminen on aloitettu fysioterapian palveluista, lähiterveyspalveluista, työllistymistä ja osallisuutta tukevista palveluista sekä ikäihmisten asiakasohjauksesta. Syntyneiden käyttökokemusten myötä arviointia laajennetaan vuoden 2025 aikana.
Kansikuva
