Hyvinvointia edistävä etäyhteystoiminta
Kotihoidon hyvinvointia edistävä etäyhteystoiminta tuottaa päivään sisältöä ennalta suunnitelluille asiakasryhmille.
Suomen väestössä tapahtuu tulevien vuosikymmenten aikana muutoksia, jossa taustalla vaikuttavat syntyvyyden ja kuolemisen aleneminen. On ennustettu, että erityisesti vanhimmissa ikäryhmissä iäkkäiden määrä kasvaa samalla kun lasten ja työikäisten määrä vähenee.
Kansallinen ikäohjelma vuoteen 2030 tavoitteena on ikäkyvykäs Suomi. Ikäohjelmassa määritellään yhteinen suunta ja keinot, joiden avulla varaudutaan väestön ikääntymiseen. Ohjelma kannustaa mahdollisimman toimintakykyiseen ikääntymisen turvaamiseen sekä taloudellisesti, ekologisesti ja sosiaalisesti kestävän palvelujärjestelmän rakentamiseen (STM:n julkaisuja 2020:31).
Laatusuositus hyvän ikääntymisen turvaamiseksi ja palvelujen parantamiseksi 2020–2023 asetti yhdeksi keinoksi ikäystävällisen Suomen tavoittelussa digitalisaation ja teknologian hyödyntämisen.
Ikääntyneiden yksinäisyys, mielenterveys- ja päihdeongelmat ovat kasvaneet viime vuosien aikana. Julkisia palveluita, kuten päivätoimintaa on osassa hyvinvointialueita lopetettu, jolla pyrittiin ennaltaehkäisemään yksinäisyyttä ja sen tuomia ongelmia.
Tämän toimintamallin avulla pystytään tuomaan kustannustehokkaasti ikääntyneitä yhteen keskustelemaan ja harrastamaan erilaisia virikkeellisiä aktiviteettejä. Toiminta toteutetaan etäyhteyden välityksellä, jolloin ei ole väliä missä päin hyvinvointialuetta asiakas asuu ja mitkä ovat hänen liikkumismahdollisuutensa.
Ikäihmisten väestönosan kasvun myötä ja vähenevien työntekijämäärien vuoksi tarvitaan uusia teknologisia ratkaisuja tukemaan ikäihmisten kotona asumista ja ehkäisemään raskaimpiin palveluihin siirtymistä. Kotona asumisen tukemisessa hyödynnettävää teknologiaa ja niitä tuottavia yrityksiä on, mutta hyvinvointialueilla niitä ei vielä ole hyödynnetty tarpeeksi laaja-alaisesti. Tarvitaan toimintamalleja, joiden kautta on saatavilla tietoa tarvelähtöisistä teknologioista, niiden hyödyistä ja vaikutuksista.
Koteihin etälaitteen välityksellä vietävien etäryhmätuokioiden tarve lisääntyy väestön ikääntymisen ja julkisten palveluiden resurssien rajallisuuden vuoksi. Yksinäisyyden mukanaan tuomat fyysiset -, psyykkiset- sekä sosiaaliset haasteet heikentävät hyvää ikääntymistä. Tähän haasteeseen on tartuttu toteuttamalla eri sisältöisiä etäryhmätuokioita arkipäivisin.
Kotona asumista tukevan teknologian käyttöönotto linkittyy Etelä-Karjalan hyvinvointialueen strategian kärkiin, jotka ovat: henkilöstöön panostaminen, prosessit ja sujuvuus sekä palveluiden porrastus. Näillä toiminnan periaatteilla Etelä-Karjalan hyvinvointialue suuntaa palvelujaan, toimintojaan ja kehittämistään. Strategiaa kuljetetaan arkeen toimintakyky-, digitalisaatio- ja työhyvinvointiohjelman avulla. Tarkoituksena on helpottaa niin asiointia kuin työn tekemistä.
Kotihoidon etäyhteyspalvelun asiakkailla tablet-laite on suurimman osan päivää käyttämättä. Ikäihmisten yksinäisyys on iso ongelma johon halutaan saada ratkaisuja. Etäryhmätoiminnan kautta on mahdollista aktivoida ikäihmisiä mm. liikkumaan ja tuomaan keskusteluseuraa heidän koteihinsa.
Visiomme:
Olemme edelläkävijäyhteisö, jonka vuoksi hyvinvointialueellamme on saavutettavat palvelut, Suomen hyvinvoivin väestö ja onnellisimmat työntekijät.
Missiomme:
Toimintamme lisää asukkaidemme terveyttä, toimintakykyä ja turvaa läpi elämän.
Arvot:
- Mie turvaan.
- Mie uskallan.
- Mie vastaan.
- Mie välitän.
Kohderyhmänä ovat kotihoidon etäyhteyspalveluiden piirissä olevat ikäihmiset, joiden elämänpiiri on kaventunut kodin seinien sisälle ja arjessa tapahtumat ovat vähentyneet. Sosiaalisten kontaktien määrän vähetessä ja yksinäisyyden lisääntyessä ikäihmisen elämänlaatu heikkenee. Myös omaisten huolta läheisensä yksinäisyydestä on pyritty huomioimaan lisäämällä sosiaalisten kontaktien määrää.
Ryhmätuokioilla ikäihmisille tarjotaan mielekästä ohjelmaa / virikkeitä päivään, sosiaalisia kontakteja muihin ryhmäläisiin sekä fyysisen kunnon ylläpitoa. Kotiin tuotavilla etäryhmätuokiolla pyritään kohdentamaan kotihoidon resursseja kustannustehokkaasti korvaamalla osan fyysisistä kotihoitokäynneistä etäyhteyspalveluilla ja etäryhmätuokioilla.
Etelä-Karjalan alueella etäpalveluista on tehty vuonna 2022 opinnäytetyö, jossa ilmeni toive sosiaalisten kontaktien lisäämisestä sekä virike- ja etäpäivätoiminnan tarpeesta muiden etäkotihoidon asiakkaiden kanssa.
Asiakkaiden toiveita on kuunneltu etäpuheluiden aikana sekä tehty kesällä 2023 ryhmä-asiakastyytyväisyyskysely etäyhteyden kautta. Saatu palaute etäryhmäasiakkailta on hyödynnetty esim. ohjelmien sisältöjen suunnittelussa.
Alla linkkejä.