Kioskia kehitetään asiakaslähtöisesti
Hyvinvointikioskin kehittämishankkeessa kehittämistarpeita kartoitettiin asiakas- ja sidosryhmäkyselyillä sekä asiakastilanteissa kioskeilla. Kioskin toimintaa kehitettiin asiakaspalautteen perusteella. Sidosryhmille ja kumppaneille järjestettiin työpajoja ja työkokouksia, ja toimintaa kehitettiin yhdessä laajan yhteistyöverkoston kanssa. Hankkeen ohjausryhmässä oli kokemusasiantuntijoita mukana, mikä auttoi kehittämään toimintaa asiakaslähtöisesti.
Toimintaa kehitettiin hankkeen aikana systeemisen innovaatiomallin avulla ja arvioitiin RE-AIM-menetelmällä (Reach Effectiveness, Adoption, Implementation ja Maitenance). (ks. Loppuraportti).
Toiminta lisäsi työntekijöiden kohderyhmä- ja asiakasosaamista. Kioskien eri toimipaikoissa painottuivat hieman eri asiat. Ruokapankin yhteydessä annettiin paljon ohjausta pitkäaikaissairauksien hoitoon, kun taas kuntouttavassa työtoiminnassa keskiössä oli ravitsemusohjaus. Hyvinvointikioskin jalkautuminen kuntouttavan työtoiminnan ryhmiin lisäsi myös ryhmien ohjaajien osaamista ja tietämystä terveyden ja hyvinvoinnin edistämisestä.
Keski-Suomessa toteutetussa kehittämishankkeessa Hyvinvointikioskin toimintaan osallistui kehittämistyön aikana 300 ihmistä. Vain 25 % Hyvinvointikioskin asiakkaista olisi hakeutunut muihin sote-palveluihin. Kioskilla tehtyihin mittauksiin osallistuivat eniten 50–60-vuotiaat. Fyysinen kunto oli monilla miehillä huolestuttavan huono. Voidaan siis sanoa, että hyvinvointikioski tavoittaa ihmisiä, joita perinteiset sote-palvelut eivät tavoita. Hyvinvointia edistävä työskentely ehkäisee sosiaalisia ja terveydellisiä ongelmia ja motivoi pitkäaikaissairauksien hoitoon.
Lisätietoa ja vinkkejä loppuraportissa (theseus.fi).
TAUSTAMATERIAALIA
- Kerätär (2016): Kun katsoo kauempaa, näkee enemmän. Monialainen työkyvyn ja kuntoutustarpeen arviointi pitkäaikaistyöttömillä.
- Eva-analyysi: kadonneet työmiehet (Eva.fi)
- Seppälä (2017): Elämänlaadun ja elämäntapojen huomioonottaminen perusterveydenhuollossa.
KEHITTÄJÄT
Tässä kuvattu ja Sokran toimesta arvioitu toimintamalli perustuu Hyvinvointikioski työ- ja toimintakyvyn vahvistajana -hankkeessa (ESR 2016 – 2018) tehtyyn kehittämistyöhön.
SAMANKALTAISTA TOIMINTAA ON KEHITETTY MYÖS
Hyvinvoinnin tilat -ESR-hankkeessa kehitettiin Terveyskioski asuinalueen asiakasraatien toiveesta. Mukana toteuttamassa olivat terveysalan sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajaopiskelija. Toiminta on juurtunut osaksi opiskelijoiden ammatillista harjoittelua ja opintoja. Terveyskioskitoimintaa voi järjestää säännöllisesti samassa paikassa viikoittain samaan aikaan. Toimintaa voi myös järjestää pop up -tyylisesti liikkuvana toimintana sinne, missä ihmiset ovat. Terveyskioskia voi järjestää paikallisten toimijoiden tiloissa Me-talolla, apteekeissa, kauppakäytävillä tai toreilla. Säännöllisesti terveyskioskitoiminnassa käyvistä voi tarvittaessa koota ryhmän, jotka jatkavat tapaamisia esimerkiksi elämäntapamuutosten aikaansaamiseksi. Ryhmä voi päättää itse mitä sisältöjä tapaamisiin valitaan. Ryhmää voi vetää sairaanhoitajaopiskelijat tai terveydenhoitajaopiskelijat. Terveyskioskitoiminnan yhteyteen voi järjestää erilaisia infoja tai
luentoja hyvinvoinnista ja terveydestä.
Linkki Hyvinvoinnintilat -hankkeen sivulle (Hyvinvoinnintilat.fi)
Suomessa toiminta on vakiintunut muun muassa Hyvinvointiankkurissa Varkaudessa, jossa tarjotaan samasta kioskista ehkäisevän päihdetyön, ravitsemuksen, liikunnan, pelaamisen, seksuaali- ja lisääntymisterveyden, sairauksien ehkäisyn ja pitkäaikaissairauksien tuen palveluita sekä tehdään terveys- ja hyvinvointimittauksia ja annetaan rokotteita.
Linkki Hyvinvointi Ankkuri -sivulle (Varkaus.fi)
Terve Kuopio -kioski edistää hyvinvointia, terveyttä ja toimintakykyä asiakaslähtöisesti. Kioskilla tarjotaan maksutonta neuvontaa ja ohjausta ilman ajanvarausta liittyen liikuntaan, ravitsemukseen, elintapoihin, itsehoitoon, hoidon tarpeen arviointiin ja sähköisen asioinnin käyttöön terveyspalveluissa. Terve Kuopio -kioskilla työskentelee monialaisia sosiaali- ja terveydenhuollon asiantuntijoita. Kioski toimii Kuopion keskustan kauppakeskuksessa ja Nilsiän hyvinvointitorilla. Kioski järjestää teemapäiviä eri alojen asiantuntijoiden ja kumppanuustoimijoiden kanssa, ajoittain myös muissa kuin vakiotoimipisteissä.
Linkki Terve Kuopio -sivulle (kuopio.fi)
Kuopion kaupungin Hyvän mielen kioski tarjoaa virtuaalisesti hyvinvoinnin edistämisen palveluja. Koronaepidemian aikana asukkaiden hyvinvointi on koetuksella. Palveluja on suljettu, liikkuminen ja sosiaalinen kanssakäyminen ovat vähentyneet kaikilla, mutta erityisesti yli 70-vuotiailla. Positiivisen mielialan ylläpitämisen tarve on korostunut. Kuopiossa on koottu olemassa olevia hyvinvoinnin edistämisen virtuaalisia palveluja ja poikkeusaikana erityistarpeisiin luotuja uusia virtuaalisia palveluja uudelle www.kuopio.fi/hyvanmielenkioski -sivustolle. Sivulle on koottu kulttuuria, liikuntaa, elämäntapamuutosten tukea, auttavia puhelinnumeroita ym. asukkaiden hyvinvointia vahvistavia tietoja ja linkkejä. Kulttuuri- ja liikuntapalveluja on koottu sillä ajatuksella, että asukkaat voivat itsenäisesti saada linkeistä apua hyvinvoinnin ylläpitoon, tai omaiset tai esim. palvelutalojen ja muiden hoitolaitosten henkilökunta voivat välittää videoiden avulla asukkailleen hyvinvointipalveluja.
Kuopion kaupungin Hyvän mielen kioski, virtuaaliset hyvinvoinnin edistämisen palvelut (Innokylä.fi)