Hyvinvointia kioskista – avoin hyvinvoinnin arviointi-, ohjaus- ja tukipalvelu
Kioskitoiminta tarjoaa työttömille ohjausta, neuvontaa ja tukea terveyden edistämiseen ja sairauksien ehkäisyyn ilman ajanvarausta. Kioski voi sijaita aina samassa paikassa tai se voi olla väliaikainen, pop up -kioski. Se voi myös jalkautua jonkin toisen palvelun toimintaympäristöön.
Perustiedot
Toimintamallin nimi
Kioskitoiminta tarjoaa työttömille ohjausta, neuvontaa ja tukea terveyden edistämiseen ja sairauksien ehkäisyyn ilman ajanvarausta. Kioski voi sijaita aina samassa paikassa tai se voi olla väliaikainen, pop up -kioski. Se voi myös jalkautua jonkin toisen palvelun toimintaympäristöön.
Toimintamallin kuvaus
Hyvinvointikioski tarjoaa maksutonta ohjausta ja neuvontaa terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen jalkautumalla sinne, missä ihmiset ovat. Osallistuminen on mahdollista matalalla kynnyksellä, ennakkoon suunnittelematta ja taloudellisesta tilanteesta riippumatta. Kioskin toiminnalla tuetaan asiakkaita omahoidossa, motivoidaan ja ohjataan tarvittaessa eri toimijoiden palvelujen piiriin. Hyvinvointikioskilla kohdataan ihmisenä. Kioskilta saa keskustelu- ja ajanvarausapua, palveluohjausta sekä tukea elämäntapamuutokseen tai pitkäaikaissairauden hoitoon. Kioskilla tehdään myös terveysmittauksia. Kioskilla työskentelee sairaanhoitaja ja toimintaterapeutti.
Kioski toimii ennalta sovituista paikoissa, sovittuun aikaan viikossa. Aukioloajoista tiedotetaan sosiaalisen median ja erilaisten tapahtumainfojen kautta. Lisäksi kioski voi jalkautua esimerkiksi kuntouttavan työtoiminnan ympäristöihin tai toimia pop up -tyyppisesti eri tapahtumissa.
Hyvinvointikioskilta voi ohjautua tarvittaviin julkisiin palveluihin, hyvinvointikioskin omiin yksilö- ja ryhmäpalveluihin, etävalmennuksiin tai järjestöjen toimintaan.
Hyvinvointikioskitoiminta edistää osallisuutta, parantaa työ- ja toimintakykyä, terveyttä ja hyvinvointia sekä vähentää terveys- ja hyvinvointieroja.
Konseptin kehittämishankkeessa kioskipalvelu toimi liitettynä työllisyyden palveluihin, järjestöjen toimintaan sekä asuinalueilla ja erilaisissa tapahtumissa. Hyvinvointikioski oli perusta, jolle luotiin uutta ryhmätoimintaa, yksilöohjausta ja digitukea.
Kioskien palveluvalikoima riippuu taustaorganisaatioista ja resursseista. Esimerkkejä palveluvalikoimasta löytyy kohdasta Samankaltaista toimintaa on kehitetty myös -otsikon alta. Hankkeen hyvinvointikioski toteutettiin ammattikorkeakoulun palkkaaman terveydenhuollon resurssin voimin, yhteistyössä kumppaneiden kanssa. Yhteistyön avulla kioski vietiin paikkaan, jossa se tavoitti työttömiä työikäisiä.
Hyvinvointikioski-hankkeen toiminta oli kohdennettu työelämän ulkopuolella oleville työttömille. Pitkään työelämän ulkopuolella olleiden työ- ja toimintakyky saattaa olla työelämässä olevia heikompi. Omasta hyvinvoinnista huolehtiminen ja myönteisyys omaa fyysistä, henkistä ja sosiaalista terveyttä kohtaan on tärkeää työ- ja toimintakyvyn vahvistamiseksi. Kun hyvinvointityö viedään sinne, missä ihmiset jo muutoinkin ovat (esim. kuntouttava työtoiminta ja työttömien yhdistysten toiminta), voidaan heitä motivoida huolehtimaan itsestään. Motivointia voidaan jatkaa esimerkiksi erilaisissa ryhmissä tai digitaalisten sovellusten avulla.
Hyvinvointikioskilla tehdään lähinnä yksilötyötä, jonka lisänä ovat erilaiset kioskin palvelut mm. ryhmätoiminta.
Hyvinvointikioskia voidaan toteuttaa esimerkiksi seuraavilla tavoilla: sovitut kioskiajat järjestötalossa työllistämisyhdistyksen tiloissa, jalkautuva toiminta työpajoilla ja pop up -kioskitoiminta tapahtumissa. Hyvinvointikioski voi toimia esimerkiksi parina päivänä viikossa kansalaistoimintakeskuksessa tai kioski voi kiertää sovitusti eri yhteistyötoimijoiden tiloissa, kuten seurakunnan kahvilassa, Ohjaamossa, kirjastoissa ja kuntouttavan työtoiminnan ryhmissä. Kioskilla voidaan tehdä terveysmittauksia tai kioskille tulevat asiakkaat voivat keskustella sairaanhoitajan ja toimintaterapeutin kanssa hyvinvointiinsa liittyen.
Jalkautuvana palveluna työntekijä tuo tarvittavat välineet sinne missä asiakkaat ovat. Hän arvioi asiakkaan hyvinvointia yhdessä asiakkaan kanssa ja ohjaa asiakasta tarvittaviin palveluihin ja kannustaa häntä omaehtoisesti edistämään hyvinvointiaan.
Hyvinvointikioskilta ohjataan Hyvinvointikioskin rinnalla toteutettavaan ryhmätoimintaan, jonka sisällöt liittyvät terveellisen ruoan valmistukseen ja tuettuun elämäntapamuutokseen. Muita ryhmätoimintoja ovat esimerkiksi unikurssi ja mindfullness.
Kasvokkaisen toiminnan rinnalla ihmisiä tuetaan ja innostetaan digitaalisten sovellusten ja terveyshyötypelien käyttöön. Terveyshyötypelit edistävät hyvinvointia ja kannustavat liikkumaan ja ulkoilemaan. Digipalveluihin kuuluu laiteneuvontaa, etäohjausta ja pelipajoja, joissa liikunnallisia sovelluksia ja pelejä esitellään ja testataan.
Hyvinvointikioskilla toteutetaan teemapäiviä. Teemoja ovat olleet esimerkiksi suun terveys, diabetes, ravitsemus ja aikuissosiaalityö. Kioskilla on järjestetty yhteistyökumppaneiden kanssa myös tapahtumia, kuten liikunnallinen hyvinvointi -päivä, Hygge-päivä ja Digiliikuttavan hyvä -päivä, jossa oli mahdollisuus tutustua hyvinvointisovelluksiin. Teema -ja tapahtumapäivien tavoitteena on kannustaa osallistujia huolehtimaan omasta terveydestään ja hyvinvoinnistaan. Osassa tapahtumista on ollut mahdollista saada myös mitattua tietoa omasta fyysisestä kunnostaan esimerkiksi erilaisten testien ja polkupyöräergometrin avulla.
Hyvinvointikioski-hankkeessa oli esimerkiksi seuraavia palveluita:
- Terveysmittaukset (verensokeri, kolesteroli ja verenpaine), riskitestit mm. Audit (alkoholin käyttö) sekä terveys- ja hyvinvointikartoitukset sekä kuntotestit
- Ohjaus, neuvonta ja yksilöllinen tuki elämäntapamuutoksiin liittyvissä asioissa: ravitsemus ja painonhallinta, liikunta ja arkiaktiivisuus
- Elämän tasapaino, mielekäs arki, uni ja palautuminen
- Palveluohjaus sekä ryhmä- ja yksilöohjaus
- Verkkovalmennukset, hyvinvointisovellukset ja pelit, sekä etävalmennukset: Movendos Oy:n mCoach-palvelua ja JAMKin tekstiviestipohjaista eKoutsi -palvelua hyödyntäen.
- Teemapäivät
- Digineuvonta, laitteiden ja sähköisten palveluiden opastus kioskilla
Hyvinvointikioskin toiminta edellyttää terveydenhuollon työntekijän palkkaamista. Tiloiksi sopivat muiden toimijoiden tilat. Kustannukset riippuvat siitä, millaisia toimintoja ja mittauksia kioskilla halutaan tarjota ja millaisia välineitä niihin tarvitaan. Tapahtumat, ryhmät ja muu toiminta riippuvat asiakastarpeesta, toiminnan laadusta ja kumppaneista, siitä, mitä osaamista, tiloja ja välineitä saadaan käyttöön.
OSALLISUUDEN OSA-ALUEET: Hyvinvointikioskilla motivaatio omasta hyvinvoinnista huolehtimiseen kasvaa ja osallisuus omaan elämään vahvistuu
- Osallisuus omassa elämässä
- Osallisuus yhteisöissä ja vaikuttamisen prosesseissa
- Osallisuus yhteisestä hyvästä
Hyvinvointikioskin maksuton toiminta lisää osallisuutta tukemalla asiakasta yksilöllisesti, hänen elämäntilanteeseensa sopivalla tavalla. Neuvonta ja palvelut vahvistavat asiakkaan omia voimavaroja. (1)
Kioskin toteuttama ryhmätoiminta luo mahdollisuuksia kanssakäymiseen muiden ihmisten kanssa. Kioskin toimintaa kehitetään asiakaspalautteen perusteella. Lisäksi kioskin kehittämishankkeen ohjausryhmässä oli kokemusasiantuntijoita mukana. (2)
Toimintamalli on osa laajempaa osallisuuden edistämisen kokonaisuutta, joka kokoaa yhteen vastaavanlaisia heikoimmassa asemassa olevien osallisuutta edistäviä toimintamalleja:
- Kohti osallisuutta ja aktiivisuutta tukevaa sosiaaliturvaa – perustoimeentulon turvan ja palvelujen on tuettava toisiaan (Thl.fi)
- Osallisuutta edistävä hallintomalli tukee osallisuustyön johtamista (Thl.fi)
ARVIOINTI (PDF-LIITE)
Malli on arvioitu Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksessa kehitettyjen osallisuuden osa-alueiden ja lupaavan käytännön kriteerien näkökulmasta osana Sosiaalisen osallisuuden edistämishanke – Sokran ja ESR TL5 -hankkeiden Osallisuuden palaset -kehittämistyötä.