Miksi Hyvinvointitiedon klinikka?
 
Oletko huomannut, että tieto väestön terveydestä ja hyvinvoinnista ei siirry osaksi alueen kuntien strategiatyötä riittävällä tavalla? Alueen kuntien hyvinvointikoordinaattorit tarvitsevat vertaistukea esimerkiksi hyvinvointikertomustyössä.
 
Järjestä hyvinvointitiedon klinikka!Hyvinvointitiedon klinikan tavoitteena on toimia kuntien apuna hyvinvointi- ja terveystiedon hyödyntämisessä toiminnan suunnittelussa ja päätöksenteossa.
 
Hyvinvointitiedon klinikka tukee ja opastaa kuntien toimijoita tiedon hyödyntämiseen osana omaa työtään ja auttaa hahmottamaan hyvinvointi- ja terveystietoa tarjoavien verkkopalvelujen eroavaisuuksia.

icon/chevron-down Created with Sketch. Perustiedot

Toimintamallin nimi
Hyvinvointitiedon klinikka
Toimintamallin lyhyt kuvaus

 
Miksi Hyvinvointitiedon klinikka?
 
Oletko huomannut, että tieto väestön terveydestä ja hyvinvoinnista ei siirry osaksi alueen kuntien strategiatyötä riittävällä tavalla? Alueen kuntien hyvinvointikoordinaattorit tarvitsevat vertaistukea esimerkiksi hyvinvointikertomustyössä.
 
Järjestä hyvinvointitiedon klinikka!Hyvinvointitiedon klinikan tavoitteena on toimia kuntien apuna hyvinvointi- ja terveystiedon hyödyntämisessä toiminnan suunnittelussa ja päätöksenteossa.
 
Hyvinvointitiedon klinikka tukee ja opastaa kuntien toimijoita tiedon hyödyntämiseen osana omaa työtään ja auttaa hahmottamaan hyvinvointi- ja terveystietoa tarjoavien verkkopalvelujen eroavaisuuksia.

Toteutuspaikka
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Valtakunnallinen
Toimintamallin rahoittaja
Ei erillisrahoitusta
Muu rahoittaja
Liitteet ja linkit

Luotu

13.03.2020

Viimeksi muokattu

23.03.2020

icon/chevron-down Created with Sketch. Toimintamallin kuvaus

Ratkaisun perusidea **

TILAISUUDEN JÄRJESTÄJÄN OHJEET

1. Toteututustavan valinta

Pohdi, onko alueellasi suunnitteilla sellaisia seminaaripäiviä, jonka yhteyteen Hyvinvointiklinikka sopisi esimerkiksi rinnakkaissessiona vai onko tarpeen järjestää oma erillinen tilaisuus.

2. Valitse Hyvinvointitiedon klinikan pisteet

Valitse Hyvinvointitiedon klinikan materiaaleista (ks. Innokylän toimintamallin liitteet), mitkä pisteet ovat alueellasi juuri nyt ajankohtaisia. Haluatko tarjota yleiskatsauksen tiedon lähteistä ja niiden käyttämisestä vai kenties painottaa jotain osa-aluetta? Haluatko kuljettaa mukana teemaa (esim. lihavuus, päihteet, tapaturmat)? Se kuinka monta pistettä otat mukaan klinikalle, vaikuttaa myös klinikan kokonaiskestoon. Kullakin pisteellä viivytään 20–25 minuuttia. Toimiva määrä pisteitä on 3-5. Pisteitä voi olla tarjolla myös useampi, ja osallistujia voi pyytä etukäteen valitsemaan vaikka kuudesta tarjolla olevasta pisteestä kolme, johon haluaa pysyä annetussa aikaraamissa. Hyvinvointitiedon klinikan kesto on 1,5 h - 3 h riippuen pisteiden määrästä.

3. Kutsu pisteille vetäjät

Pyydä alueen kunnista pisteille vetäjät. Vetäjä voi olla esim. kunnan hyvinvointikoordinaattori tai kunnan hyvinvointiryhmän jäsen. Tarvitset jokaiselle pisteelle yhden vetäjän. Vetäjän tulee olla valmis esittelemään pisteellä PowerPoint-kalvoja sekä fasilitoimaan tehtävän tekemistä ja keskustelua. On hyvä, jos vetäjä tuntee esittelemäänsä verkkopalvelua tai -sivustoa jonkun verran entuudestaan, mutta se ei ole välttämätöntä. Tilaisuuden koolle kutsuja voi myös itse toimia yhden pisteen vetäjänä. Pyydä pisteiden vetäjiä lataamaan omalle koneelle esitysdiat valmiiksi ja tutustumaan vetäjän tukipapereihin ja ohjeeseen pisteille (ks. liitteet Innokylän toimintamallista). Ohjetta pisteille sinun tulee soveltaa ja muokata omaan tilaisuuteesi sopivaksi.

4. Varmista tilatarpeet ja esityskoneet

Huolehdi, että tilassa, jossa Hyvinvointitiedon klinikka pidetään, on nettiyhteys. Tilan tulee olla sellainen, että osallistujat voivat kiertää pisteeltä toiselle kävellen. Eli pöytiä ja tuoleja on voitava siirtää. Pystypöydät ovat toimivia pisteillä. Kullakin pisteellä tulee olla tietokone, jonka ruudulta tutustutaan kalvoihin ja verkkopalveluun yhteisesti. Kalvoja ei tarvitse heijastaa seinälle välttämättä. Kysy pisteille vetäjiksi lupautuneilta, voivatko he tuoda oman tietokoneensa esitystietokoneeksi.

5. Kutsu osallistujat

Lähetä kutsut alueen kuntiin hyvinvointikoordinaattoreille, -yhdyshenkilöille ja hyvinvointiryhmien jäsenille (kunnan eri sektoreilta, myös järjestöistä ja yrityksistä). Mainosta klinikkaa seuraavasti: "Etsikö tietoa kuntasi tai alueesi hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen tilasta? Oletko tekemässä hyvinvointikertomusta; tuskailetko indikaattoreiden valinnassa? Saat tietoa työvälineistä ja lähestymistavoista sekä vertaistukea niiden käyttöön." Kerro kutsussa, että tilaisuus on oppimiskahvila, jossa osallistujat kiertävät pisteeltä toiselle. Pisteillä tutustutaan verkkopalveluihin, tehdään yhdessä tehtävä ja keskustellaan tiedon hyödyntämisestä omassa työssä. Katso Innokylän toimintamallin liitteistä esimerkki "Ohje pisteille" jo pidetyistä Hyvinvointitiedon klinikoista. Koska hyvinvointitiedon klinikka on vuorovaikutteinen ja keskusteleva tilaisuus, on hyvä jos osallistujia ei ole useita kymmeniä. Parhaimmillaan tilaisuus toimii 20–40 hengen osallistujamäärällä.

6. Tapahtumapäivänä tilaisuuden juoksutus

• Saavu paikalle ajoissa. 

• Varmista, että pisteiden vetäjillä on kalvot ladattu esityskoneille valmiiksi ja että nettiyhteydet toimivat. 

• Voit printata pisteille myös ohjeita palvelujen käyttöön (ks. Innokylän toimintamallin liitteet). 

• Voit myös laittaa esille Tiedä- ja Toimi – kortteja, jotka löytyvät THL:n Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen johtaminen -aihesivuston materiaalipankista

• Pidä 10 minuutin tervetulopuheenvuoro tilaisuuden aluksi. Näytä tässä yleiskalvot klinikasta (ks. Innokylän toimintamallin liitteet) ja tilaisuuden aikataulu (ks. esimerkkejä jo toteutetuista klinikoista). 

• Ohjeista osallistujia jakaantumaan pienryhmiin, jotka kiertävät pisteillä. Sopiva määrä ihmisiä per ryhmä on 3-10.

• Ryhmiä voi olla saman verran kuin pisteitä, tai vähemmän, jolloin ryhmät ehtivät osallistua vaikka kolmeen pisteeseen viidestä. 

• Kun ryhmät kiertävät pisteillä, huolehdi aikataulusta. Ilmoita kun on aika vaihtaa pistettä (20–25 min / piste).

7. Kerää välitön palaute osallistujilta

Vedä tilaisuus yhteen käyttämällä esimerkiksi puhuvan pään menetelmää. Pyydä osallistujat kokoontumaan ympyrään seisomaan. Kysy osallistujilta, mitä he oppivat tilaisuudesta ja miltä toteutustapa tuntui. Puheenvuoron saa nostamalla kätensä ylös. Tässä voi käyttää apuna esim. pehmolelua, jota voi heittää puheenvuoron pyytäjälle. Pehmolelu toimii ikään kuin mikrofonina.

8. Kerää palaute parin päivän kuluttua ja toimita se THL:een

Kerää osallistujilta Webropolilla tai muulla sähköisellä kyselyllä palaute Hyvinvointitiedon klinikasta.Olisimme kiitollisia THL:ssä, kun lähettäisit palauteraportit osoitteeseen nella.savolainen@thl.fi.

9. Materiaalit

Pisteiden materiaalit löytyvät tämän sivun linkin takaa Own Cloud -palvelusta.  

Toimintaympäristö **

Tieto väestön terveydestä ja hyvinvoinnista tai siihen vaikuttavista toimenpiteistä ei siirry osaksi alueen kuntien strategiatyötä riittävällä tavalla.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Osallistujia alueella ovat hyvinvointikoordinaattorit tai -yhdyshenkilöt ja kunnassa hyvinvointiryhmien jäsenet. Materiaaleja voi soveltaa myös luottamushenkilöiden kouluttamiseen tai ammattikorkeakoulujen tai yliopistojen opetustyössä.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **
  • Järjestämistä edellyttää, että joku taho ottaa vastuun osallistujien koolle kutsumisesta, tilan ja nettiyhteyksien järjestämisestä jne.
  • Hyvinvointitiedon klinikka voidaan järjestää osana muita alueen/kunnan tilaisuuksia erillisenä työpajana - aina omaa tilaisuutta ei tarvita
Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Hyvinvointitiedon klinikoita on järjestetty mm.

  • Kuopion kaupungin hyvinvointiseminaarin yhteydessä osallistujille
  • Eksotessa organisaation sisäisesti ammattilaisille
  • Metropolian ylemmän amk- tutkinnon (terveyden edistäminen) opiskelijoille
  • Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin perusterveydenhuollon yksikön koolle kutsumassa hyvinvointikoordinaattorien tapaamisessa

Tilaisuuksista pyydetään aina osallistujilta välitön palaute. Palaute on ollut positiivista, ja osallistujat ovat kokeneet saavansa vertaistukea sekä uutta tietoa työhönsä.

 

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Hyvinvointitiedon klinikka on alun perin suunniteltu kuntien hyvinvointikoordinaattoreille. Sitä on kuitenkin jo sovellettu käytettäväksi opiskelijoiden oppimisessa (Metropolia AMK). 

Kehittämisen vaihe

icon/launch Created with Sketch. Valmis

Kohderyhmä