Ikääntyneiden omaishoitajien tukipalvelupilotti, Pohjanmaan hyvinvointialue (RRP, P4 I1)
Ikääntyneiden omaishoitajien tukipalvelupilotti, Pohjanmaan hyvinvointialue (RRP, P4 I1)
Omaishoidon tukipalvelupilotissa yhdistetään perinteiset palvelut ja digitaaliset keinot omaishoitajien ja hoidettavien tueksi. Tukipalvelupaketti sisältää sairaanhoidollisen etäpalvelun, etäryhmätoiminnan ja etävertaistukiryhmätoiminnan.
Toimintamallin nimi
Omaishoidon tukipalvelupilotissa yhdistetään perinteiset palvelut ja digitaaliset keinot omaishoitajien ja hoidettavien tueksi. Tukipalvelupaketti sisältää sairaanhoidollisen etäpalvelun, etäryhmätoiminnan ja etävertaistukiryhmätoiminnan.
Vuonna 2023–2024 toteutettiin pilotti, jossa tarjottiin etäpalveluja omaishoitajille ja hoidettaville. Pilotin tavoitteena oli parantaa omaishoitajien elämänlaatua ja jaksamista. Palveluun kuului etäsairaanhoitajan ja etälääkärin tuki, ja pilotti toteutettiin Uudessakarlepyyssä, Luodossa, Pedersöressä ja Pietarsaaressa. Pilottiin osallistui 19 omaishoitajaa ja yhteensä 38 henkilöä mukaan lukien hoidettavat. Suurin osa hoidettavista kuului palkkioluokkiin 2 ja 3 ja puolet heistä kärsi muistisairaudesta tai muistiongelmista. Sairaanhoitajan ja lääkärin palvelu toteutettiin pilotissa ostopalveluna. Etäsairaanhoitaja oli tavoitettavissa arkisin klo 10–14 ja etälääkäri osallistui kartoituskeskusteluihin pilotin alussa ja lopussa, sekä oli tavoitettavissa sairaanhoitajan konsultaatioihin. Tarvittaessa sairaanhoitaja järjesti yhteyden terveyskeskukseen niin, ettei asiakkaan tarvitsi itse ottaa yhteyttä hoidon tarpeen arviointiin uudestaan. Pilotin aikana osalla osallistujista lisääntyi tarve sairaanhoitopalveluille perussairauksien pahenemisen vuoksi, vaikka yli puolet ei ollut käyttänyt palveluja ennen pilottia tai sen aikana.
Omaishoitajien kokemukset pilotista olivat pääosin myönteisiä. Palvelun saatavuus arvioitiin hyväksi, ja osallistujat kokivat turvallisuuden tunteen lisääntyneen. He arvostivat sitä, että sama yhteyshenkilö hoiti asioita, mikä helpotti yhteydenpitoa. Lisäksi he toivoivat, että jatkossa olisi mahdollista olla yhteydessä samoihin henkilöihin terveyskeskuksessa. Myös tiedonsaanti sairauteen liittyvissä kysymyksissä koettiin hyödylliseksi. Takaisinsoitto, jossa sairaanhoitaja soitti takaisin, jos ei voinut vastata heti, nähtiin toimivana ratkaisuna.
Pilotin tulosten perusteella esitetään malli, jossa omaishoitajille tarjotaan tukea yhden yhteyspisteen kautta. Mallissa pilotin omaisesti palvelu olisi integroitu hyvinvointialueen omaan toimintaan. Mallissa hyvinvointialueen muistineuvoja ja seniorineuvoja tekevät yhteistyötä omaishoitajien ja hoidettavien tukemiseksi. Muistineuvoja toimii yhteyshenkilönä muistisairaiden hoidossa, kun taas seniorineuvoja vastaa omaishoitajien terveystarkastuksista ja tukee heitä muiden sairauksien hoidossa. Jos tarvitaan terveyskeskuksen palveluja, neuvoja järjestää siirtymisen ilman uutta hoidon tarpeen arviointia.
Nykytilanteessa omaishoitajien yhteydet muistineuvojiin ja seniorineuvojiin eivät ole järjestelmällisiä. Muistineuvojat tekevät selvityksiä, seurantakäyntejä ja heillä on myös mahdollisuus konsultoida geriatria. Geriatrit toimivat alueilla, joissa tehdään diagnostiikkaa, mutta resurssit vaihtelevat. Seniorineuvojilla ei ole omaa lääkäriä, mutta he voivat konsultoida tarvittaessa lääkäriä esimerkiksi laboratoriovastausten tai lääkemääräysten osalta. Omaishoitajien terveystarkastukset tehdään joka toinen vuosi seniorineuvojien toimesta, mutta niiden varaaminen on omaishoitajan vastuulla.
Resurssit ovat tällä hetkellä hajanaisia ja riittämättömiä mallin toteuttamiseen. Resurssien uudelleenjärjestäminen vaatisi laajoja toimenpiteitä ja resurssien uudelleenjärjestämistä. Seitsemässä kunnassa ei ole seniorineuvojaa kokoaikaisesti ja osa neuvojista työskentelee myös terveyskeskuksen vastaanotolla. Pilotissa mukana ollut sairaanhoitaja hoiti 19 omaishoitoparia, mutta laskelmien mukaan hän olisi voinut hoitaa jopa 100 paria kuukaudessa. Resurssitarpeen arviointi on haastavaa, koska vertailukelpoista toimintaa ja laskentamalleja ei ole.
Omaishoidon tukipalvelujen kehittämiseen vaikuttaa erityisesti omaishoitajien ja hoidettavien elämänlaadun, terveyden ja sosiaalisten kontaktien parantaminen, sillä nämä tekijät ovat keskeisiä omaishoitajien jaksamisen tukemisessa heidän vaativassa tehtävässään. Erityisesti iäkkäät omaishoitajat, jotka hoitavat hoidollisesti vaativia hoidettavia, ovat usein hyvin sidottuja kotiinsa hoidon vaativuuden vuoksi.
Ikääntyneiden omaishoitajia Pohjanmaan hyvinvointialueella on noin 910–950, jotka hoitavat yli 65-vuotiaita henkilöitä. Alueella asuu noin 40 500 yli 65-vuotiasta, joista noin 6 000 on yli 85-vuotiaita. Erityisesti korkeampiin palkkioluokkiin kuuluvat omaishoitajat ovat hyvin sidottuja kotiin, koska hoito on vaativampaa.
Ennen pilottia asiakasymmärrystä kartoitettiin ammattilaisten kehittämispäivän ja workshopin muodossa. Omaishoitajien näkökulmaa saatiin paikallisen omaishoitoyhdistyksen workshop-tapaamisen kautta. Myös sekä ennen pilottia että pilotin jälkeen, osallistujilta kerättiin ajatuksia nykyisistä palveluista ja toiveita tulevaisuuden palveluista ja palvelutarpeesta.
Omaishoidon pilotin tulosten perusteella luotiin toimintamalli -"Työterveys" omaishoitajille ja tuki yhden luukun periaatteella, joka ei nykytilanteessa tullut käyttöön hyvinvointialueella. Pilotin datan ja omaishoitajien omien tarpeiden perusteella luotiin infokansio ikääntyneiden omaishoitajien tarpeisiin. Pilotissa omaishoitajat ilmaisivat toivovansa lisätietoa palveluista ja omaishoitajille suunnatuista eduista. Tämän pohjalta luotiin koko hyvinvointialueen kattava infokansio ikääntyneiden omaishoitajille.
Ikääntyneiden omaishoitajat ilmaisivat myös tarpeen saada joustavaa hoitoapua kotiin, ja tähän tarpeeseen on vastattu kiertävän perhehoidon käynnistämisellä Pohjanmaan hyvinvointialueella.
Vaikka pilotti ei johtanut kokonaisuudessaan toimintamallin käyttöönottoon, on pilotin tulokset vahvasti luoneet pohjaa jatkokehittämiselle ja sen tuotoksille. Pilotin pohjalta kerättiin tietoa omaishoitajien koetusta hyvinvoinnista sekä heidän itse ilmaisemastaan palvelutarpeesta ja toiveista tulevaisuuden palveluista.
Pilotin perusteella luotiin:
- "Työterveys" omaishoitajille ja tuki yhden luukun periaatteella- malli
- Ikääntyneiden omaishoitajien palveluopas
- Ikääntyneiden perhehoidon käynnistäminen hyvinvointialueella
Kansikuva