Ikääntyneiden sosiaalinen kuntoutus Päijät-Hämeessä
Ikääntyneiden sosiaalisella kuntoutuksella tuetaan yli 65-vuotiaiden asiakkaiden sosiaalisen toimintakyvyn vahvistamista, torjutaan syrjäytymistä ja edistetään osallisuutta. Samalla pyritään ehkäisemään/pitkittämään raskaiden palveluiden aloitusta.
Päijät-Hämeessä tarve kotona asumisen tukemiselle voidaan perustella ikääntyvän väestön palvelutarpeella ja sen jyrkällä kasvulla. 75 vuotta täyttäneen väestön osuuden Päijät-Hämeessä on ennustettu olevan 17,7 % vuonna 2030, mikä on koko maan ennustettua osuutta (14,3 %) korkeampi ja Suomen kaikista maakunnista kuudenneksi korkein. Kotona asumista tukevien palvelujen vahvistaminen, palveluiden kohdentaminen oikein ja oikea-aikaisesti sekä kotihoidon resurssien riittävyyden turvaaminen ovat sellaisia toimenpiteitä, joihin myös ikääntyneiden sosiaalisen kuntoutuksen palveluilla pyritään osaltaan vaikuttamaan.
Ikääntyneiden sosiaalisen kuntoutuksen keskeisintä kohderyhmää ovat sellaiset ikääntyneet, joilla on riski joutua raskaiden palveluiden piiriin. Tähän asiakasryhmään panostamalla voidaan vaikuttaa merkittävästi vakituisten palveluiden piiriin päätyvien henkilöiden määrään sekä ennen kaikkea ikääntyneiden itsenäisen elämän turvaamiseen.
Lisäksi sosiaalisesta kuntoutuksesta säädetään sosiaalihuoltolaissa (2022/1280 § 17) seuraavasti:
Sosiaalisella kuntoutuksella tarkoitetaan sosiaalityön ja sosiaaliohjauksen keinoin annettavaa tehostettua ja tavoitteellista tukea sosiaalisen toimintakyvyn ja elämänhallinnan parantamiseksi tai ylläpitämiseksi, syrjäytymisen ehkäisemiseksi ja vähentämiseksi sekä osallisuuden edistämiseksi. Sosiaaliseen kuntoutukseen sisältyy henkilön yksilöllisten tarpeiden mukaan:
1) sosiaalisen toimintakyvyn ja kuntoutustarpeen selvittäminen;
2) kuntoutusneuvonta ja -ohjaus sekä tarvittaessa kuntoutuspalvelujen yhteensovittaminen;
3) valmennus arkipäivän toiminnoista suoriutumiseen ja elämänhallintaan;
4) ryhmätoiminta ja tuki sosiaalisiin vuorovaikutussuhteisiin;
5) muut tarvittavat sosiaalista kuntoutumista edistävät toimenpiteet.
Päijät-Hämeessä on ennen hyvinvointialueuudistusta tuotettu sosiaalista kuntoutusta työikäisten palveluissa Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymässä sekä ikääntyneiden kohderyhmälle Heinolassa, joka ei kuulunut hyvinvointikuntayhtymään, vaan järjesti sosiaali- ja terveyspalvelunsa itsenäisesti. Hyvinvointialueelle siirryttäessä sosiaalisen kuntoutuksen palvelu loppui kokonaan yli 65-vuotiailta Heinolassa, joka liittyi hyvinvointialueeseen. Jo ennen hyvinvointialueuudistusta on Lahden seudulla ollut haasteena löytää sopivia palveluita yli 65-vuotiaille, jotka ovat saaneet sosiaalista kuntoutusta työikäisten palveluissa. Myös tietty asiakasryhmä syrjäytyneitä ja päihde- ja mielenterveysasiakkaita on ohjautunut esimerkiksi kotihoidon palveluiden piiriin, koska heidän tarpeitaan vastaavaa palvelua ei ole ollut tarjota.
Ikääntyneiden sosiaalisen kuntoutuksen tarve on siis lähtenyt toiminnasta: asiakasryhminä päihde- ja mielenterveysasiakkaat, asunnottomat ja häätöuhan alla olevat syrjäytyneet ovat sellaisia, joille on ollut tarvetta tarjota tukea tavoitteelliseen elämänhallintaan ja vahvistaa kykyä selviytyä arjen toiminnoista. Ikääntyneiden sosiaalisella kuntoutuksella tavoitellaan organisaation näkökulmasta palveluiden suuntaamista ja mitoittamista oikein ja kustannustehokkaasti esimerkiksi pitkittämällä raskaampien palveluiden aloittamista.
Tämän projektiosion tavoitteena on ikääntyneiden sosiaalisen kuntoutuksen toiminnan määrittäminen ja mallintaminen, prosessi- ja palvelukuvauksen tekeminen sekä palvelun käynnistäminen gerontologisen sosiaalityön yksikköön Asiakasohjauksen tulosalueelle.
Ikääntyneiden sosiaalisen kuntoutuksen toimintamallin kehittämisen ydinryhmän muodostavat Tulevaisuuden kotona asumista tukevat palvelut iäkkäille-hankkeen projektisuunnittelijoiden ja sosiaalisen kuntoutuksen toteuttajien (sosionomi ja geronomi) lisäksi gerontologisen sosiaalityön esihenkilönä toimiva johtava sosiaalityöntekijä ja hänen nimeämänsä kaksi yksikön työntekijää. Lisäksi Ikääntyneiden asiakasohjauksen tulosalueen tulosaluejohtaja, gerontologisen sosiaalityön tiimi sosiaalityöntekijöineen ja -ohjaajineen sekä ikääntyneiden sosiaaliseen kuntoutukseen linkittyvien palveluiden henkilöstöä ikääntyneiden asiakasohjauksesta, työikäisten palveluista sekä RRP- ja Tulevaisuuden sote-keskushankkeista ovat olleet kehittämisessä mukana mm. työpajoissa.
Ikääntyneiden sosiaalisen kuntoutuksen pilotti aloitettiin kesäkuussa 2023. Tarkoituksena oli kerätä kokemuksen kautta tietoa millaiset asiakkaat ovat soveltuvia sosiaalisen kuntoutuksen asiakkaiksi. Osittain näiden asiakkuuksien pohjalta on tehty herätteitä, joita voidaan käyttää jatkossa hyväksi pohdittaessa asiakkaalle sopivia palveluita. Lisäksi on koostettu rajaavia kriteereitä, joilla helpotetaan palvelutarpeenarviointia ennen päätöksentekoa.
Sosiaalisen kuntoutuksen sosiaaliohjaajat ovat ottaneet asiakkaaksi gerontologisen sosiaalityön sosiaalityöntekijöiden ja -ohjaajien eli asiakkaiden omatyöntekijöiden valikoimia eri tavoin haastavassa tilanteessa olevia asiakkaita tavoitteena ennaltaehkäistä kotihoidon käyntien aloittaminen näiden asiakkaiden kohdalla. Jo alusta alkaen tehtiin linjaus, että kaikista asiakkaista tehdään virallinen sosiaalihuoltolain mukainen päätös palvelun aloittamisesta.
Pilottiin osallistuneille asiakkaille tarjottiin mahdollisuutta vastata palautekyselyyn koskien heidän saamaansa sosiaalisen kuntoutuksen jaksoa. Vastauksia palautekyselyyn tuli 13. Vastauksissa toistuu toive siitä, että käyntejä voisi olla useammin, jopa useita kertoja viikossa. Asiakkailla käytiin pääasiassa kerran viikossa tai kahden viikon välein. Sosiaalisen kuntoutuksen palveluun oltiin tyytyväisiä ja erityisesti työnteijöiden ja asiakkaiden välillä koettiin vallinneen hyvä luottamus vastaajasta riippumatta. Kaikki vastanneet eivät kokeneet sosiaalisen kuntoutuksen jakson parantaneen heidän mielialaansa tai elämänlaatuaan, käyntipäivinä ja tapaamisten aikana mieliala on sen sijaan ollut parempi.