"Ilman lähetettä kuntoutukseen" - Kuntoutukseen matalalla kynnyksellä ohjautumisen yhtenäistäminen osana Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen hoidon jatkuvuusmallia (RRP, P4, I1)
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella (Pohteella) on yhteinen malli kuntoutukseen ohjaamiseksi. Kaikissa toimipisteissä asiakas ohjataan kuntoutukseen samalla logiikalla. Koko alueella on mahdollistettu matalan kynnyksen ohjautuminen kuntoutukseen.
Kuntoutus on Pohteella organisoitunut omaksi toimialueekseen. Kuntoutuksen aluepalvelut vastaa perusterveydenhuollon terapiapalveluista, jotka käsittävät sekä fysio-, toiminta- että puheterapian palvelut. Kuntoutuksen aluepalveluissa tuotetaan digitaalisina palveluina myös fysioterapeutin etäsuoravastaanottoa sekä kuntoutuksen matalan kynnyksen chat -palvelua.
Haasteena kuntoutuksen aluepalveluissa on ollut toimipisteittäin eriävät käytännöt ja toimintamallit asiakkaan ohjaamisessa kiireettömään kuntoutukseen. Osassa toimipisteistä on voinut ohjautua kuntoutukseen matalalla kynnyksellä ja osassa on vaadittu lääkärin lähete tai suositus. Lisäksi tapa, miten asiakkaan asia on ohjattu kuntoutukseen, on vaihdellut toimipisteittäin suuresti. Myös fysio-, toiminta- ja puheterapiassa on ollut erilaisia ohjautumismalleja. Tämä etenkin on haastanut etenkin alueellisen yhteistyön tekemistä sekä keskitettyjen palveluiden käyttöönottoa. Toimintamallityöskentely on aloitettu 2023 PoPsote -hankkeessa. Tuolloin kehittäminen on aloitettu Pohteen eteläiseltä alueelta ja sitä on jatkettu koko Pohteen alueella syksystä 2024 alkaen RRP4 hankkeessa.
Pohteella on perusterveydenhuollon palveluissa käytössään vielä toistaiseksi kolme eri potilastietojärjestelmää. Suurin osa alueista käyttää potilastietojärjestelmänä LifeCarea, jonka näkökulmasta kuntoutukseen ohjautumisen yhtenäistämisen toimintamallia on kehitetty. Tulevaisuudessa Pohteella tulee olemaan vain yksi potilastietojärjestelmä ja tämä ohjautumisen toimintamalli on välivaihe kohti yhtä yhteistä potilastietojärjestelmää.
Tavoitteena toimintamallin kehittämiselle on ollut yhtenäisen kuntoutukseen ohjautumisen toimintamallin luominen LifeCare potilastietojärjestelmässä ja matalalla kynnyksellä kuntoutukseen ohjautumisen vahvistaminen koko Pohteen alueella. Matalan kynnyksen ohjautumisella tarkoitetaan sitä, että asiakkaan soittaessa terveyskeskuksen vastaanotolle, hänet voidaan sovitusti kiireettömissä asioissa ohjata suoraan hoidon tarpeen arvioinnista kuntoutukseen. Kiireellisissä tuki- ja liikuntaelinvaivoissa asiakas voidaan ohjata fysioterapeutin suoravastaanotolle. Tilanteessa, jossa asiakas soittaa terveyskeskuksen vastaanotolle ja ohjautuvat sieltä kuntoutukseen, korostuvat fysioterapiaan asiakkaat.
Toimintamallin kehittämisellä tavoitellaan asiakkaalle sujuvaa palvelupolkua ja mahdollisuutta ohjautua tilanteessaan tarpeenmukaiselle ammattilaiselle. Ammattilaisten näkökulmasta yhtenäinen toimintamalli selkeyttää kuntoutukseen ohjaamista ja vähentää ylimääräistä selvitystyötä. Matalan kynnyksen ohjautumisella todennäköisesti vaikutetaan myös lääkäriresurssiin, jota odotetaan vapautuvan, kun asiakkaita päästään ohjaamaan kuntoutukseen suoraan ensikontaktista terveyskeskuksen vastaanottoon. Kuntoutuksen ammattilaisilla on käytössään hoidon jatkuvuusmallissa rakennetut konsultaatiokanavat. Kuntoutuksen ammattilainen voi tarvittaessa konsultoida asiakkaan omalääkäriä ja muut ammattilaiset voivat konsultoida kuntoutuksen ammattilaista sovitusti.
Matalalla kynnyksellä sosiaali- ja terveydenhoitoalan ammattilaisten tekemästä hoidon tarpeen arvioinnista asiakkaan ohjaaminen kuntoutukseen mahdollistaa asiakkaalle tarpeenmukaisen ammattilaisen oikea-aikaisemmat palvelut. Ensikontaktissa asiakkaan ohjaaminen suoraan tarpeenmukaisimmalle ammattilaiselle (esim. fysioterapeutti) voi todennäköisesti säästää myös lääkäriresurssia, verrattuna ohjautumisen malliin, jossa tarvitaan lääkärin lähete tai suositus kuntoutukseen ohjautumiseksi. Yhtenäinen kuntoutukseen ohjautumisen toimintamalli palvelee sekä terveyskeskuksen henkilökuntaa että keskitetyistä palveluista asiakkaisen ohjautumista tarpeenmukaisesti.
Tämän toimintamallin pääasiallisena tavoitteena on helpottaa ammattilaisten työskentelyä yhtenäistämällä kuntoutukseen ohjaamisen toimintatapa koko Pohteen alueella. Tämä näyttäytyy asiakkaalle sujuvampana hoitopolkuna. Asiakkaan asiaa saadaan myös konsultaatiokanavien kautta hoidettua eteenpäin ilman asiakkaan "luukuttamista".