1. Saada Inkoo tunnetuksi iloisena kuntana lähellä merta ja pk-seutua. 

2. Uudistettiin kunnan visuaalinen ilme. Päätimme kuitenkin jatkaa vanhalla sloganilla Glad i Ingå - Iloinen Inkoo ja panostaa juuri iloisuuteen. 

3. Tonteista on pulaa. Naapurikunnat ihmeissään.

4. N. 40 000 € 

Toimintamallin nimi
Iloinen Inkoo
Toimintamallin lyhyt kuvaus

1. Saada Inkoo tunnetuksi iloisena kuntana lähellä merta ja pk-seutua. 

2. Uudistettiin kunnan visuaalinen ilme. Päätimme kuitenkin jatkaa vanhalla sloganilla Glad i Ingå - Iloinen Inkoo ja panostaa juuri iloisuuteen. 

3. Tonteista on pulaa. Naapurikunnat ihmeissään.

4. N. 40 000 € 

Toteutuspaikka
Suomi
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Valtakunnallinen
Toimintamallin rahoittaja
Ei erillisrahoitusta
Toimintamallin kokonaisuus
Liitteet ja linkit

Luotu

09.04.2021

Viimeksi muokattu

19.01.2022
Ratkaisun perusidea

Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailu 2021:

Nosta olemassa oleva piirre/vahvuus esiin koska siinä on todennäköisesti jotain perää. Kaikkea ei tarvitse keksiä uudelleen. Inkoossa valitsimme iloisuuden. 

Käytä oman kunnan aitoja kasvoja mainonnassa. Se luo aitouden tunnetta. 

Yllätä! Me laitomme kylän iloisen jääkiekkoilijan hymyn näkyviin Iso Omenan seinälle.  

Toimintaympäristö

Onko Iloinen Inkoo tuttu paikka? Toivottavasti vähän tutumpi kuin vuosi sitten. Bastit ja Marcukset (Up in the ass of Timo) ovat ehkä tuoneet Inkoon rallikansan ja Leena Lehtolaisen kirjat dekkarilukijoiden tietoisuuteen. Moottoriveneilijöille Inkoo on tunnettu halvasta bensanstaan ja purjehtijoille Barösund on kiva taukopaikka matkalla Hankoon. Mutta muuten mennään yleensä Inkoon ohi ja lujaa, oli se sitten maan- tai meriteitse. 

Se että Inkoo on hyvinvoiva kunta jossa asukkaat viihtyvät (tutkimuksen mukaan jopa 97 prosenttia poismuuttaneista suosittelee Inkoota asuinpaikkana), josta on nykyään hyvät bussiyhteydet pk-seutuun ja jossa sekä merenläheinen keskusta että tie 51:n varrella olevat yritysalueet kehittyvät huimaa vauhtia, pitää saada näkyväksi kaikille. 

Kunnan strategiassa tavoitteena on "6 000 yhteistä tarinaa" vuoden 2022 mennessä. Haussa on siis noin 700 uutta iloista inkoolaista. Tiedämme että Inkooseen muutetaan lähinnä pääkaupunkiseudulta ja uskomme että sieltä löytyy Inkoon luontoa, palveluja ja elävää kaksikielisyyttä arvostavia ihmisiä. Haasteemme on että ne eivät itse välttämättä tiedä sitä. 

Olemme Iloisen Inkoo -kampanjan myötä myyneet sekä omakoti- että yritystontteja loppuun ja tarve uusista tonteista on suuri.  

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kun Inkoon uutta visuallista ilmettä lähdettiin uudistamaan keväällä 2020 päätettiin Åcommunications -mainostoimiston kanssa että pidetään päättäjien toivesta vanhasta Glad i Ingå - Iloinen Inkoo -sloganista kiinni.

Iloisuus ei loppuen lopuksi ole hirveän käyetty aspekti kuntamarkkinoinnissa. Päätettiin että nostetaan aitoja iloisia inkoolaisia esiin, sekä tunnettuja että ei niin tunnettuja kasvoja. Voidaan ehkä sanoa näin, että hymy herkässä oli pääasia.

Nämä hymyilevät ihmiset saivat itse kertoa Inkootarinansa maailmalle. Tarinat julkaistiin Iloin Inkoo -kampanjasivustolla jossa on myös tietoja kunnan palveluista ja tonteista. 

Erittäin onnistuneet kuvat käytettiin myös somemarkkinoinnissa (Instagram, Facebook) ja tienvarsimainonnassa. Suurin vaikutus saatiin kuin laitettiin digikampanjan (Alma Median kanavat) yhteydessä jättilakana kauppakeskus Iso Omenan seinälle Länsiväylän liikennevirtojen nähtäväksi, viestillä "Tilaa hymyillä".  

Visuaalinen uudistus kampanjoineen maksoi arviolta 40 000 €. 

Pääkaupunkiseudun asukkaat ovat meidän pääasiallinen kohderyhmämme, koska uskomme (ja tiedämme) että juuri sieltä löytyy puhtaan luonnon ja meren läheisyyteen kaipaavia ihmisiä. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Luo mainstoimiston kanssa hyvät yhteydet ja yhteiset visiot!

Varaa tarpeeksi rahaa jotta ei tarvitse tehdä liian paljon kompromissejä!

Ole itsesi!

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Hiljainen tonttimyynti vilkastui. 

Media kiinnostui kunnan markkinoinnista. 

Inkoolaiset olivat ylpeitä kunnastaan ja omistaan kun näkyivät somessa ja liikenteessä.

Haaste oli markkinoinnin priorisoinnit ja systemaattisuus (tiedottajan oma vika). 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Tee hyvä markkinoinnin vuosikello tai suunnitelma ja seuraa sitä!

Kansikuva
Leena Lehtolainen ja Iloinen Inkoo -kampanja

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä

Aihealueet

Kohderyhmä