Kohti aitoa integraatiota: terveysaseman ja aikuissosiaalityön konsultaatiomalli, Länsi-Uudenmaan hva (RRP, P4, I1)
Konsultaatiomallin avulla sujuvoitetaan ja lisätään terveysaseman ja aikuissosiaalityön ammattilaisten yhteistyötä potilaiden ja asiakkaiden hoidossa ja palvelussa.
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella väestö kasvaa, ikääntyy ja muuttuu yhä monikulttuurisemmaksi, mikä johtaa sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen kysynnän kasvuun. Tämän myötä myös asiakkaiden ja potilaiden ongelmat ja tilanteet voivat olla niin haasteellisia ja monimutkaisia, ettei yksittäisen ammattilaisen osaaminen yksistään riitä niiden ratkaisemiseen, mikä luo selkeän tarpeen moniammatillisen yhteistyön toimintaprosessien kehittämiselle. Yhteistyö eri alojen ammattilaisten kesken mahdollistaa laajemman näkökulman ja kokonaisvaltaisemman ratkaisun asiakkaan ja potilaan tilanteeseen ja johtaa usein parempiin tuloksiin ja tehokkaampaan palveluun.
Moniammatillisen yhteistyön toteuttamiseksi on tärkeää, että ammattilaiset tuntevat toistensa osaamisen ja roolit, yhteiset toimintamallit ja prosessit ovat selkeät ja että asiakas on keskeisessä roolissa. Näihin pohjautuen kehittämisessä yhteistyön periaatteena oli, että:
- Tiedostamme, että fyysiset, psyykkiset, sosiaaliset, kognitio ja ympäristön vaikutus voivat vaikuttaa henkilön ja/tai hänen läheistensä terveyteen ja hyvinvointiin
- Hyödynnämme asiakkaan voimavaroja ongelmalähtöisen lähestymistavan sijaan
- Tunnemme konsultaatiokäytänteet ja sujuvat yhteydenottoväylät moniammatillisessa yhteistyössä tarvittavaa yhteydenottoa ja tiedonvaihtoa varten
- Sujuva moniammatillinen yhteistyö voi edellyttää eri vastuu- ja palvelurajojen välistä verkostotyötä
- Projektin lähtökohdat perustuivat ja siinä hyödynnettiin Tulevaisuuden SOTE-keskus –hankkeen Paljon palveluja tarvitsevien asiakkaiden kehittämistyön 2021-2022 tuotoksia.
Toimintamallin avulla on selkeytetty terveysaseman ja aikuissosiaalityön yhteistyön rakenteita niin, että yksittäisen työntekijän on mahdollista saada kokonaisvaltaisempi käsitys asiakkaan ja/tai potilaan tilanteesta. Tämä johtaa usein parempiin tuloksiin, vähentää päällekkäistä työtä ja asiakkaan/potilaan saamaan tehokkaampaan palveluun.