Palvelukonsepti paljon palveluja tarvitseville asiakkaille
Palvelukonsepti tähtää asiakkaan kokonaisvaltaiseen auttamiseen yhteisasiakkaan tunnistamisen kriteereiden, oma- ja vastuutyöntekijätyöparin sekä asiakkaalla jo olemassa olevista ammattilaisista kootun tiimin avulla.
Toimintamallin nimi
Palvelukonsepti tähtää asiakkaan kokonaisvaltaiseen auttamiseen yhteisasiakkaan tunnistamisen kriteereiden, oma- ja vastuutyöntekijätyöparin sekä asiakkaalla jo olemassa olevista ammattilaisista kootun tiimin avulla.
Yhdenmukaisella paljon palvelua tarvitsevien asiakkaiden palvelukonseptilla tavoitellaan asiakkaan palvelujen saamista kokonaisuudeksi ja palveluihin vastaamista entistä vaikuttavammin.
- Asiakas tunnistetaan yhtenäisellä tavalla: Yhteisasiakkuuden (ts. paljon palveluja tarvitseva asiakas) kriteereiden täyttyminen käyttäen apuna yhteisasiakkuuden tunnistamisen apulistaa sekä terveys- ja hyvinvointi-indikaattoreita.
- Asiakkaan palvelutarpeen arviointi ja asiakassuunnitelman laadinta tapahtuu moniammatillisesti, ja asiakassuunnitelman laadinnassa huomioidaan myös asiakkaan voimavarat.
- Asiakkaan palvelujen kokonaisuutta koordinoi oma- ja/tai vastuutyöntekijä(t).
- Asiakkaan tarpeenmukainen palvelujen yhteensovittaminen ja verkostotyö edellyttää monialaista tiimityötä sekä sen johtamista.
Lainsäädännöllinen katsaus monialaiseen yhteistyöhön
- Sosiaalihuoltolaki velvoittaa sekä sosiaalihuollon että muiden alojen viranhaltijat monialaiseen yhteistyöhön. Palvelutarpeen arvioinnin käynnistäneen työntekijän on oltava yhteydessä muiden alojen viranomaisiin, jos asiakas tarvitsee palveluja tai muuta tukea sekä sosiaalihuollosta että muilta viranomaisilta.
- Terveydenhuoltolaissa säädetään, että hoidon tarpeen arvioinnin yhteydessä terveydenhuollon ammattihenkilön on arvioitava, onko potilaalla ilmeinen sosiaalihuollon tarve.
- Asiakassuunnitelma: Jos sosiaalihuoltolain mukainen palvelutarpeen arviointi, päätösten tekeminen tai sosiaalihuollon toteuttaminen edellyttävät terveydenhuollon palveluja, on hyvinvointialueen terveydenhuollon ammattihenkilön osallistuttava sosiaalihuollon toimenpiteestä vastaavan työntekijän pyynnöstä henkilön palvelutarpeen arvioinnin tekemiseen ja asiakassuunnitelman laatimiseen. (THL 32.2 §)
- Omatyöntekijän on oltava sosiaalihuollon ammattihenkilöistä annetun lain 3 §:ssä tarkoitettu ammattihenkilö. Omatyöntekijänä saa toimia pykälässä tarkoitetun ammattihenkilön sijaan terveydenhuollon ammattihenkilöistä annetun lain 2 §:ssä tarkoitettu ammattihenkilö, jos se on asiakkaan palvelukokonaisuuden kannalta perusteltua. (Laki sosiaalihuoltolain muuttamisesta 1280/2022, 42 §)
Paljon palveluja tarvitsevat asiakkaat (ts. yhteisasiakkaat). Yhteisasiakkailla on monien eri palvelujen päällekkäistä palvelujen käyttöä tai he käyttävät palveluja, jotka eivät vastaa heidän yksilölliseen palvelutarpeeseensa. Yhteisasiakkaan ongelman ydin/juurisyy voi olla tunnistamatta, jolloin asiakas hakeutuu palveluun usein tai käyttää useita palveluja. Palvelukokonaisuuden ollessa usein monialainen, se on usein myös pirstaleinen ja huonosti koordinoitu, ja jos asiakkaan koordinoitu palvelukokonaisuus jostain syystä katkeaa, asiakkaan hakeutuminen eri palveluihin alkaa alusta.