Kotidigi kotihoidon asiakkaan terveyden ja hyvinvoinnin seurannassa

Kotidigi-alusta kokoaa kotihoidon asiakkaan käyttämien hyvinvointiteknologioiden seurantatiedot yhteen näkymään, mikä tukee ammattilaisia hoitopäätöksissä. Alustalle liitetään kotona asumista ja kotihoitoa tukevia hyvinvointiteknologioita. 

 

Toimintaympäristö

Kotidigi on osa Pirkanmaan hyvinvointialueen kotihoidon palvelua. Hyvinvointialueen kotihoidossa käytetään Kotidigi-yhteensopivia, kotona asumista ja omahoitoa tukevia teknologioita.  

Teknologian käytön lisääntyminen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelutuotannossa on tuonut tarpeita laitteiden kautta kerättävän tiedon yhdistämiselle osaksi asiakkaan hoitoa tai palvelua. Tämä tieto on sijainnut useassa eri pilvipalvelussa, joihin ammattilaisen on tarvinnut erikseen kirjautua. Eri teknologioiden käytön lisääntyessä on syntynyt tarve teknologiasta saatavia tietoja yhdistävälle alustalle, jonka tarkoituksena on mahdollistaa reaaliaikaista hyvinvoinnin ja terveydentilan seurantaa kotihoidon asiakkailla.

 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Pirkanmaan alueella on ollut tavoitteena etähoidon lisääminen ikääntyneiden kotihoidossa. Tampereella on vuonna 2017 on toteutettu kotihoitoteknologian käytön esteitä kartoittanut, ammattilaisille kohdennettu haastattelututkimus, jossa keskeinen havainto oli erilaisten mittalaitteiden tuottaman tiedon hajanaisuudesta aiheutuva käyttökelvottomuus kotona tapahtuvaa hoitoa tuottavassa palvelujärjestelmässä.

Tavoitteena on ollut rakentaa kotihoidon asiakkaan terveydentilan seurannan ja hyvinvoinnin tietoja kokoava alusta. Kotidigi-alustan on tarkoitus toimia kotihoidon terveydenhuollon ammattihenkilön päätöksenteon tukena hoitopäätöksissä. Reaaliaikaisen tiedon avulla on tarkoitus mahdollistaa oikea-aikaista hoitoa ja kuntoutusta. Lisäksi on tarkoitus pyrkiä ennakoivasti tarttumaan asioihin, jotka voisivat vaikuttaa asiakkaan toimintakyvyn laskuun. 

Tavoitteena on, että Kotidigi-alusta mahdollistaa laitospäivien vähentämisen vointia seuraamalla ja turvallisuuden tunnetta lisäämällä. Sairaalajakson syy ei ole aina lääketieteellinen, vaan taustalla on usein turvattomuuden tunne ja yksinasuvan ihmisen huoli selviämisestä. Vuonna 2018 on arvioitu, että mikäli Tampereen vuosittaisen 4000 kotihoidon asiakkaan sairaalavuorokausia pystytään vähentämään kolmella päivällä vuodessa asiakasta kohti, on vuosisäästö lähes 5 miljoonaa euroa (www.HealthHub.fi, uutinen 5.3.2018: sairaalahoitoa korvataan koti- ja etähoidolla - uutta teknologiaratkaisua aletaan toteuttaa innovaatiokumppanuusmallilla).

Tavoitteena on ollut ottaa käyttöön Kotidigi-yhteensopivia, kotona asumista ja kotona tapahtuvaa hoitoa sekä omahoitoa tukevia teknologioita (esimerkiksi verenpainemittari, verensokerimittari, vaaka, liikettä mittaavat sensori, hyvinvointitietoa keräävä ranneke). Asiakkailla voi olla itse hankittua hyvinvointiteknologiaa, joiden keräämää tietoa voitasiin tulevaisuudessa hyödyntää asiakkaan kotihoidon toteutuksessa. Kotidigi-alustan on tarkoitus muodostaa liitos kunnallisen teknologian lisäksi asiakkaiden itse hankitun teknologian tiedon hyödyntämiselle kotihoidossa tai kotikuntoutuksessa. Tämä tarjoaa uusia mahdollisuuksia yrityksille.

 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Kotidigi-yhteensopivia teknologioita käyttöönottamalla on pyritty saamaan aikaan positiivisia hyvinvointivaikutuksia asiakkaille sekä vaikuttamaan toimintatapojen muutoksella sote-kustannuksia alentavasti. Lisäksi tarpeena on ollut kehittää arviointimalli teknologiakäyttöjen vaikutusten arvioimiseksi.

Teknologiasta saatavien hyötyjen realisoituminen kotihoidossa edellyttää alustan jatkokehitystä. Kotidigi-tiedon yhdistelyn kannalta kehitystyössä on pyritty huomioimaan ettei Kotidigi ole vielä lääkinnällinen laite. 

Tarkoituksena on ollut, että Kotidigi-alustalle on tietoturvallinen, mutta helppo kirjautuminen kotihoidon terveydenhuollon ammattilaisille. Kotidigiin on tuotettu terveys- ja hyvinvointiedosta herätteitä, jotta ammattilainen voi nopeasti huomioida asiakkaan voinnin muutokset ja ennakoitavat asiat. 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Tampereen kaupungin kotihoidon hyvinvointiteknologian yksikkö on vastannut Kotidigi-integraatioalusta-kokonaisuuden omistajuudesta vuoden 2022 loppuun. Vuoden alusta omistajuus on siirtynyt Pirkanmaan hyvinvointialueelle. Kotidigi-integraatio alustan loppukäyttäjinä ovat olleet Tampereen kaupungin kotihoidon terveydenhoitajat ja sairaanhoitajat ja heitä on kuultu alustan kehitystyössä.

Kotidigi-alustaa on kehitetty innovaatiokumppanuusmallilla yhdessä Mediconsultin ja Solitan muodostaman yritysryhmittymän kanssa. Teknisestä kehitystyöstä ja rakentamisesta on vastannut Solita. Yritystysten ekosysteemiä on kehitetty Business Tampereen tuella.

Kotidigi-alustalle liittyvän ratkaisun tarjoava yritys on ollut mukana kehitystyössä mukana määrittämässä, millaista tietoa ja missä muodossa yrityksen ratkaisusta on ollut tarkoituksen mukaista alustalle siirtää. PirKATI-hanke yhdessä kotidigivastaavan kanssa on ollut kehitystyössä kiinteästi mukana.

Tavoiteltu muutos

Reaaliaikaisen Kotidigi-tiedon avulla on tarkoitus mahdollistaa oikea-aikaista kotihoitoa, kotisairaanhoitoa ja kotikuntoutusta. Lisäksi on tarkoitus mahdollistaa ammattilaisen, kotihoidon sairaanhoitajan tai terveydenhoitajan, ennakoiva puuttuminen kotihoidon asiakkaan toimintakyvyn laskuun kootun terveydentilan seurannan ja hyvinvoinnin tiedon avulla.

Hyvinvointi- ja terveysteknologiayrityksille on ollut tarkoitus mahdollistaa uusia liiketoimintamahdollisuuksia Kotidigi yhteensopivuuden kautta.

 

Toteutussuunnitelma

Kotidigi-alusta tuotantoympäristö

  • Kotihoidon terveydenhuollon ammattilaisen kirjautumisen Kotidigiin tulee olla mahdollisimman helppo, jotta arjessa alustaa on helppo käyttää. Tästä syystä on rakennettu helppo kirjautuminen Kotidigiin ammattilaiselle (AD-kirjautuminen).
  • Lisäksi on hankittu Burp Suite Professional- lisenssi, joka mahdollistaa ratkaisun tietoturvan tehokkaan testauksen ja tarvittavien kehitystoimenpiteiden tunnistamisen.

Kotidigi-alustan testausympäristö eli ns."hiekkalaatikko - sandbox"

  • Testausympäristössä yritykset ovat pystyneet testaamaan, onko heidän laiteratkaisunsa Kotidigi yhteensopiva (HL7 FHIR).
  • Kotidigi API -tekninen yleiskuvaus on luotu.
  • Tampereen KotiDigi-alustan FHIR API rajapinnan tekninen kuvaus ja soveltamisopas on kehitetty KotiDigi - SIMPLIFIER.NET.  Tämä sisältää tiedot hyvinvointilaitteiden ja lääkinnällisten laitteiden rajapinnoista avoimen tietosisältömäärityksen tietojen siirtämiseen laitetoimittajan ympäristöstä Kotidigi alustalle.

  • Tavoitteena on ollut luoda arviointikriteeristö, joka turvaa Kotidigi alustalle liitettävien laitteiden osalta: lääkinnälliset laitteet CE-merkittyjä, laiteratkaisusta tulee olla arviointi tehtynä, joka kattaa arvioinnin moninäkökulmaisesti (esimerkiksi DIGI-HTA arviointi).  Kotidigiin liitettävän laitteen tulee vastata vaatimuksiin mm. tietosuojan, tietoturvan, käytettävyyden, saavutettavuuden, turvallisuuden ja kustannushyödyn näkökulmista.
  • Growth from Health and Wellbeing (GHW) - testaus- ja innovaatioympäristöt TKI tukena yrityksille hanke yhteistyö  (GHW:n toimiaika osana Kotidigin kehittämistä 1.9.2022 - 31.8.2023).

    • Tuotteiden ja palveluiden monialainen yhteiskehittäminen ja testauspalvelut yrityksille. GHW:n yhteiskehittämisen prosessi tukee yritysten tuotekehittelyä ja teknologioiden testausta vakioidusta Sote Virtual Labista (sekä muissa labeista) autenttisiin sote-ympäristöihin, living labeihin. Tarvittaessa Labissa tehdään esitestausta demovaiheen ratkaisulle. Yhteiskehittämisen ja testauksen toteuttamiseen kootaan teknologiaratkaisun kannalta keskeiset toimijat (erityisesti Kotidigiin liittyen). 

    • Growth from Health - hankkeella tuetaan PirKATI-hankkeen toteuttamista järjestämällä uusien mittalaitteiden kattava testaustoiminta Sote Virtual Labin sekä Laitetorin kautta sekä Tampereen kaupungin aidoissa sote-toimintaympäristöissä.

    •  Etä- ja digitaalisten palvelujen/palvelukonseptien pilotointi ja kehittäminen yhteiskehittämällä. Testausprosessin läpikäyneelle teknologiaratkaisulle laaditaan kriteeristö, jonka mukaan TAMK arvioi ja ”sertifioi” testatun teknologiaratkaisun. Näin yritys saa referenssin testatusta teknologiaratkaisusta.

    • Growth from Health - hankeen toimiaika on 

Kotidigin työntekijä Kotidigivastaava.

  • Hän koordinoi Kotidigiin liitettäviä pilvipalveluita ja laitteita, yritysyhteistyötä ja on mukana kehittämässä alustaa asiakkaiden sekä ammattilaisten tarpeisiin.
  • Kotidigivastaava on aloittanut työssään syyskuussa 2022.

Yritysyhteistyötä kehitetään edelleen Business Tampereen kanssa.

  • Pidetään tiivis keskustelu yhteys Business Tampereen kanssa.
  • Ekosysteemifoorumi uusitaan vuosittain.

Asiakkaan suostumukset tiedon käyttöön ja siirtoon Kotidigi-alustalle

  • Pirkanmaan hyvinvointialueen Ikääntyneiden palveluissa Kotidigi on mainittu rekisteriselosteessa. Mikäli Kotidigin käyttöä laajennetaan, on päivitettävä rekisteriselosteesen tämä. 
  • Mikäli Kotidigiin liitetään asiakkaiden omien laitteiden keräämää tietoa,
    • tulee kehittää dokumentti asiakasinformointiin ja suostumukseeen 
    • tulee luoda toimintamalli, miten sote-palvelussa asiakassuostumusten keräämisessä ja arkistoinnissa toimitaan. 

 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kotihoidon henkilöstö, kotihoidon sairaanhoitajat ja terveydenhoitajat kertoivat CoWeHE-hankkeen työpajoissa ( 2018 - 2020 ), millaista hyvinvointitietoa Kotidigi-alustalle tarvittaisiin, jotta iäkkäiden kotihoidon asiakkaiden hyvinvointia pystyttäisiin edistämään ja terveysongelmiin olisi mahdollista puuttua ennaltaehkäisevästi. 

Alustaratkaisun rakentajan Solita Oy:n kehittäjät ovat jalkautuneet vuoden 2022 aikana kotihoitoon sairaanhoitajien, terveydenhoitajien ja lähihoitajien arkeen asiakkaiden luokse havainnoimaan, miten ammattilaiset käyttävät Kotidigiä asiakkaan hoidon tukena. Kotidigiä on tämän tuloksena yhteiskehitetty kotihoidon ammattilaisten ja alustan teknisten kehittäjien kanssa palvelumuotoilun keinoin. 

Yritykset ovat esitelleet teknologisia ratkaisujaan, joista voisi olla hyötyä kotihoidon asiakkaan palveluissa ja joiden avulla Kotidigiin voisi liittää asiakkaiden terveydentilan seurannan ja hyvinvoinnin tietoja.

PirKATI-hanke ja Business Tampere järjestivät vuosina 2021 - 2022 kaksi Kotidigin ekosysteemifoorumia, joissa Kotidigin kehittäjät, hyvinvointi- ja terveysteknologiayritysten ja Business Finlandin edustajat, Pirkanmaan hyvinvointialueen kehittäjät ja johtajat, yliopiston- ja korkeakoulun edustajat sekä muut alustasta kiinnostuneet kohtasivat toisiaan. Ekosysteemifoorumissa toimijat kävivät  avointa kehittävää keskustelua Kotidigi-integraatioalustasta ja sen tulevaisuudesta osana Pirkanmaan hyvinvointialueen palveluja. Lisäksi tilaisuuksissa esiteltiin Kotidigin liiketoimintamallia ja keskusteltiin sen hyödyistä yrityksille. 

Liitteet
Kuva
Kotidigialustan liiketoimintamalli
Ratkaisun perusidea

Kotidigi on kotihoidon asiakkaan terveydentilan ja hyvinvoinnin seurantatietoja kokoava alusta, johon liitetään kotona asumista, omahoitoa ja kotona tapahtuvaa hoitoa tukevia hyvinvointiteknologioita.  Kotidigi tukee kotihoidon ammattilaisia hoitopäätöksissä. Ammattilainen näkee asiakkaidensa seurantatiedot omalla työkoneellaan yhteen näkymään koottuna. Alustan kokoaman tiedon perusteella asiakkaan voinnin muutoksiin voidaan puuttua reaaliaikaisesti ja vaikuttaa ennakoivasti.
 

Kotidigin tuotantoympäristö on ammattilaisen käyttöliittymä, jonne terveydentilan seurannan ja hyvinvoinnin tiedot siirtyvät asiakkaiden mittalaitteista kootusti HL7 FHIR rajapinnan kautta. Kotidigissä olevat hyvinvointitiedot voidaan saada osaksi Omatietovarantoa. (Omatietovarannon sovellusluettelo - Kansalaiset - Kanta.fi)

Kotidigin testausympäristössä yritykset voivat testata, onko heidän laiteratkaisunsa Kotidigi yhteensopiva (HL7 FHIR). Lisätietoa:  (Kotidigi API tekninen yleiskuvaus yrityksille.pdf (innokyla.fi)) (KotiDigi - SIMPLIFIER.NET)

Kotidigivastaava koordinoi Kotidigiin liitettäviä pilvipalveluita ja laitteita sekä yritysyhteistyötä ja on mukana kehittämässä alustaa asiakkaiden sekä ammattilaisten tarpeisiin.

Kotidigin käyttö kotihoidossa

  • Kotihoidon sairaanhoitaja informoi asiakasta Kotidigin käytöstä osana kotihoitoa, kun kotihoito ottaa asiakkaan kanssa käyttöön Kotidigi-yhteensopivaa teknologiaa.
  • Kotihoidon sairaanhoitaja vie uuden asiakkaan tiedot (nimi ja henkilötunnus) Kotidigiin.
  • Sairaanhoitaja yhdistää asiakkaan ja hänellä käytössään olevat Kotidigi yhteensopivat teknologiat laitteiden sarjanumeroilla Kotidigiin.
  • Sairaanhoitaja seuraa asiakkaidensa tietoja Kotidigistä päivittäin.
  • Mikäli Kotidigin seurantanäkymässä on poikkeama asiakkaan kohdalla, sairaanhoitaja reagoi poikkeamaan, kirjaa potilastietojärjestelmään, tarvittaessa konsultoi toista ammattilaista ja tarvitaessa muuttaa asiakkaan hoitosuunnitelmaa.
  • Kotidigiin on mahdollista avata asiakkaalle tarkastelujakso, esimerkiksi kotihoidon arviointijakson tai lääkemuutosten vaikutusten seurannan ajaksi. 
  • Kun asiakkaalla on kotihoidon palvelun keskeytys, esimerkiksi sairaalassa olon vuoksi, lisätään Kotidigiin kyseiselle asiakkaalle inaktiivisuusjakso.

 

    Liitteet
    Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

    Ammattilaisen osaaminen ja käyttötuki

    • Uudet ammattilaiset koulutetaan Kotidigin käyttöön.
    • Esihenkilö huolehtii, että ammattilaisten osaamisen ylläpidosta. 
    • Kotidigissä on alustan käyttöohjeet ammattilaiselle.
    • Kotidigiin liittyvissä teknisissä ongelmissa ammattilainen ottaa yhteyttä keskitettyyn käyttötukeen.

    Kotidigin tuotantoympäristö

    • Kotihoidon terveydenhuollon ammattilaisen kirjautumisen Kotidigiin tulee olla mahdollisimman helppo, jotta arjessa alustaa on helppo käyttää. Kotidigiä käyttävän organisaation tulee rakentaa helppo kirjautuminen Kotidigiin ammattilaiselle (AD-kirjautuminen).
    • Kotidigi tulee olla kirjattuna hyvinvointialueen kyseisen sosiaali- tai terveydenhuollon palvelun tietosuoja- ja rekisteriselosteeseen, jossa Kotidigi on käytössä.

    Kotidigin testausympäristö 

    • Testausympäristössä varmistetaan, että tiedot siirtyvät teknologiaratkaisusta Kotidigiin HL7 FHIR -rajapinnan kautta oikein.
    • Ennen kuin uusi teknologia liitetään Kotidigiin, ammattilaisten, alustakehittäjien, teknologianratkaisua tarjoavan yrityksen ja hyvinvointialueen edustajien kanssa päätetään yhteiskehittämisen menetelmin, mitä tietoja ja missä muodossa alustalla esitetään.
    • Ennen tuotantoympäristöön siirtymistä Kotidigin testausympäristössä kokeillaan, että tiedot siirtyvät alustalle oikein ja oikeassa muodossa. 
    • Yksittäisen yrityksen teknologiaratkaisun tuottaman Kotidigiin siirtyvän tiedon, kehittäminen tapahtuu testausympäristössä koko tuotteen elinkaaren ajan ennen tuotantoon siirtämistä.

    Kotidigiin liitettävät laitteet

    • Teknologiaratkaisujen (laite, sovellus, pilvipalvelu) tulee olla CE-merkittyjä.
    • Laiteratkaisusta tulee olla tehtynä moninäkökulmainen arviointi (esimerkiksi Digi- HTA arviointi). 
    • Laitteen tulee vastata mm. tietosuojan, tietoturvan, käytettävyyden, saavutettavuuden, turvallisuuden ja kustannushyödyn vaatimuksiin.
    • Kotidigiin ikäihmisen kotona olevista teknologiaratkaisuista tulevien tietojen tulee olla sellaisessa muodossa, että ammattilaisen on helppo tulkita niitä.
    • Kotidigiin liitettävät uudet teknologiat tulee juurruttaa osaksi kotihoitoa.
    • Kotihoidon työntekijät tulee kouluttaa, perehdyttää ja sitouttaa niiden käyttöön. 

      Kotidigivastaava 

      Kotidigi-alusta tarvitsee työntekijän, kotidigivastaavan. Kotidigivastaava: 

      • Koordinoi Kotidigiin liitettäviä pilvipalveluita ja laitteita, yritysyhteistyötä ja kehittämistä ja on mukana kehittämässä alustaa asiakkaiden sekä ammattilaisten tarpeisiin. 
      • Luo yhdessä sote-ammattilaisten kanssa asiakasymmärryksen alustalle tarvittavista hyvinvointi- ja terveystiedoista. Kotihoidon sairaanhoitajat ja terveydenhoitajat ovat mukana kehittämässä Kotidigiä. 
      • Tukee asiakasrajapinnassa teknologiayrityksiä digiratkaisujen liittämisessä Kotidigiin. 
      • Toimii yhdyshenkilönä laitetoimittajiin sekä erilaisiin testausympäristöihin. 
      • Koordinoi Kotidigin yritysyhteistyön kehittämistä yritysten, paikallisten ja kansallisten tahojen kanssa (Business Finland). 
      • Koordinoi Kotidigiin liittyvää korkeakoulu tutkimus- ja kehitysyhteistyötä. 
      • Huolehtii Ekosysteemifoorumin järjestämisestä yhdessä keskeisten tahojen kanssa vuosittain. 

       

         

        Vinkit toimintamallin soveltajille

        Kotidigiin ei kirjata asiakas- tai potilastietoa, jotka tulee kirjata niille kuuluviin järjestelmiin. Alustan kehitystyössä tulee ottaa huomioon, että tämä ei olisi mahdollista jatkossakaan. 

        Kotidigiä voi hyödyntää hyvinvointialueilla useammassakin sote-palvelussa: kotihoidon ohella esimerkiksi vammaispalveluissa, sairaalapalveluissa, sosiaali- ja terveysasemilla sekä muissa ikärajattomissa palveluissa. Kotidigi tulee kirjata hyvinvointialueella kyseisen palvelun tietosuoja- ja rekisteriselosteeseen.  

        Tulevaisuudessa asiakkaiden omien hyvinvointitietoa keräävien teknologiaratkaisujen, esimerkiksi hyvinvointirannekkeiden, keräämää tietoa voidaan hyödyntää esimerkiksi kotihoidossa, mikäli laite on Kotidigi-yhteensopiva ja siirtyvän tiedon herätteet on määritelty. Tämä vaatii asiakkaan informointia ja suostumusta. PirKATI-hankkeessa on työstetty toimintamalli kotihoidon asiakkaan informointiin ja suostumuksen keräämiseen Kotidigiin liitettävästä yksityisestä teknologiaratkaisusta (Vivago-palvelu) sekä siihen liittyvät lomakkeet:  

        Kotidigiin liitettävät yksityiset teknologiaratkaisut -toimintamallia ja siihen liittyviä dokumentteja ei ole vielä otettu käyttöön Pirkanmaan hyvinvointialueella.

        Toimintamallin käytöstä kiinnostuneet voivat olla yhteydessä PirKATI-hankkeen projektipäällikköön Pia Turuseen pia.turunen@ pirha.fi tai projektisuunnittelija Kaisa Luostariseen kaisa.luostarinen@pirha.fi, joka toimii Kotidigivastaavana Pirkanmaan hyvinvointialueella.

        Kotidigi-palvelun tietosuojaseloste (Pirkanmaan hyvinvointialue)

        Liitteet
        Arvioinnin tulokset tiivistettynä

        Teknologiasta saatavien hyötyjen realisoituminen kotihoidossa edellyttää alustan jatkokehitystä yhdessä ammattilaisten kanssa. Osaksi Kotidigin kehittämistä tulee luoda arviointimalli teknologiakäyttöjen vaikutusten arvioimiseksi.  

        Kotidigin hyvinvointivaikutuksia asiakkaille, omaishoitajille tai terveydenhuollon ammattilaisille ei ole vielä arvioitu.

        Kotidigi ei ole lääkinnällinen laite. Kotidigin tulisi jatkossa täyttää lääkinnällisen laitteen kriteerit (MD-asetus 745/2017), jotta alustasta saataisiin mahdollisimman paljon hyötyä ja se toimisi ammattisen arkea helpottavana työvälineenä. Kotidigialustan kehitystyö on jatkuvaa ja vielä pilottivaiheessa, jolloin lääkinnällisen laitteen vaatimukset eivät ole vielä olleet ajankohtaisia.