Kotiin annettavien palveluiden laadunvalvonta
Kotiin annettavien palveluiden laadun varmistamiseksi kehitettävä työkalu, jolla järjestelmällisen valvonnan keinoin varmistetaan asiakkaan saaman palvelun laatu ja tuottajan säännösten noudattaminen sekä vahvistetaan tuottajan omavalvontaa.
Hankkeen aikana aiemmat kuntaperusteiset organisaatiot lakkautetaan ja sosiaalipalveluita tuotetaan vuoden 2023 alusta Satakunnan hyvinvointialueen toimesta järjestämislain mukaisesti. Järjestämislain (2021) 6. luku määrää, että hyvinvointialueen on varmistettava omavalvonnalla tuotettujen palveluiden asianmukaisuus. Valvontavelvoite koskee koko hyvinvointialueella tuotettua sosiaalihuollon rekisteröityä sekä luvanvaraista toimintaa tuotantotavasta riippumatta.
Kotiin annettavien palveluiden ohjaus- ja valvonta on hankkeen alussa todettu haasteelliseksi. Valviran määräys 1/2014 velvoittaa sosiaalihuollon toimijoita omavalvontaan. Omavalvonnan varmistamisen osalta toiminnasta puuttuvat selkeät toimintamallit, ohjaus- ja valvonta kohdistuvat ennakollisena valvontana pääosin yksityisiin toimijoihin sillä hetkellä, kun he hakeutuvat rekisteriin (kunta, aluehallintovirasto) yksityisenä sosiaalipalveluiden tuottajana. Toiminnanaikaista omavalvonnan seurantaa ja varmistamista on tehty alueella satunnaisesti. Hyvinvointialueella järjestäjätason valvonta keskitetään perustettavaan valvontayksikköön.
Yksityisen tuotannon valvontaa ohjaa hankkeen aikana ja kohderyhmän osalta laki yksityisistä sosiaalipalveluista 2011 sekä laki yksityisten sosiaalipalvelujen valvonnasta 1996. Julkisella toimijalla on velvollisuus huolehtia oman toimintansa asianmukaisuudesta sosiaalihuollon palveluiden osalta omavalvonnan keinoin (Laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista 2012 §23).
Hankkeessa on huomioitu 1.1.2024 voimaan astuva laki sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta.
Tässä hankkeen osa-alueessa keskitytään laadun varmistamisen osatavoitteeseen suunnittelemalla ikääntyneiden sosiaalipalveluiden valvonnan sisältöä, joka on laadunvarmistamisen työväline. Työn tarkoituksena on laatia kotiin annettavien palveluiden sisällön valvontaan toimivat ja yhtenäiset käytänteet. Valvonnan kokonaisuus koostuu ohjauksesta ja valvonnasta.
Satakunnan hyvinvointialueen muodostavilla kunnilla on ollut ohjausta- ja valvontaa tarjolla varsin eri tavoin, eri resurssein ja prosessit ovat olleet vaihtelevia, mikä olikin ennakkokäsityksenä muodostunut valvontaverkoston tapaamisissa. Tällä perusteella voidaan tehdä tavoitteenasettelua ja saadaan vahvistusta valvonnan yhteisten periaatteiden laatimiseksi sekä ohjaustyön merkityksen nostamiseksi esiin, jotta ohjaus- ja valvontatyössä päästään jatkossa järjestelmällisyyteen, tasapuolisuuteen, yhdenvertaisuuteen ja siirtämään painopistettä reaktiivisesta toiminnasta ennakolliseen toimintaan.
Ohjauksen- ja valvonnan kehittämisen kohderyhmänä ovat palveluntuottajat sekä valvontakoordinaattorit, jotka tässä yhteydessä ovat valvonnan toteuttajia ja kohteita. Välillisesti kohderyhmänä ovat sosiaalihuollon piirissä olevat palveluiden käyttäjät, jotka saavat asiakasyritykseltä heille myönnetyn palvelun asianmukaisesti toteutettuna.
Asiakasnäkökulmaa on hankkeessa saatu tekemällä kysely ohjauksen- ja valvonnan käytänteistä Satakunnan alueen kuntien/kuntayhtymien/yhteistyöalueiden ikääntyneiden palveluista vastaaville päälliköille (nykytilakartoitus) sekä tämän jälkeen toteutettu pilottihanke, jossa testattiin sähköisen valvontaohjelmiston soveltuvuutta kotiin annettavien palveluiden valvontaan, kohderyhmänä sekä yksityisiä, että julkisia palvelutuottajia. Pilotin jälkeen asiakkailta kerättiin palautetta, jonka pohjalta kehittämistyön tavoitteet jalostuivat ja hanke eteni konkretian tasolle.
Ylikunnallinen valvontakeskushanke, Varsinais-Suomi: sähköisen valvontaohjelmiston kokemukset ja kehittäminen.
Varsinais-Suomen vetämän valvontakeskushankeen innoittamana tavoiteltiin yhtenäistä toimintamallia sekä havaittiin omassa toiminnassa kotiin annettavien palveluiden valvonnan sattumanvaraisuus. Ideointi lähti tavoitteiden kirjaamisesta ylös sekä "työpaperin" (liitteenä) laatimisesta. Yhteen kerättiin tiivistetysti asian taustaa ja erilaisia lähestymistapoja, jotka jaloistuivat myöhemmin pilottihankkeen projektisuunnitelmaksi.
Taustatyö ohjasi liittämään kotihoidon valvontaprosessit muiden palvelualojen valvonnan rinnalle tasavertaiseksi toiminnaksi. Yhteisesti lähdettiin edistämään sähköisen valvontaohjelmiston kehittämistä ja käyttöönottoa.
yhdenmukainen ja läpinäkyvä valvonnan prosessi tuotantotavasta riippumatta, asiakirjahallinta ja valvontatiedon siirtyminen osaksi arjen laatutyötä.
Ohjelmisto lähdetään muokkaamaan kotihoidon tarpeisiin pilotin pohjalta ja edistämään käyttöönottoa hyvinvointialueen aloituksen yhteydessä.