Kulttuurihyvinvoinnin puheeksioton malli
Mallin tavoitteena on auttaa ammattilaista ottamaan luovuus, kulttuuritoiminta ja taide puheeksi monipuolisissa asiakaskohtaamisissa, kuten sosiaali-ja terveydenhuollon palveluissa.
Kulttuurihyvinvointi on sosiaali- ja terveysalalla heikommin tunnettu hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen aihe kuin esimerkiksi liikkuminen ja ravitsemus.
Kulttuurihyvinvoinnin näkökulman vahvistamiseen sote-ammattilaisten työssä tarvitaan ymmärrystä kulttuurin hyvinvointivaikutuksista sekä toimintamalleja ja työvälineitä puheeksiottoon ja palveluohjaukseen.
Kehittämistoimenpiteitä kulttuurihyvinvoinnin integroimiseksi luontevaksi osaksi hyte-työtä on käynnissä eri hyvinvointialueilla -> tarve kansalliselle mallille
Helsingin kaupunki: Kestävä kasvu-hanke, hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palvelukonseptin kehittäminen 2023-2024
Kulttuuri- ja vapaa-ajan toimiala
-
Silva Siponkoski, Kehittämis- ja digipalvelut
-
Elli Koskivirta Kestävä kasvu-hanke
-
Ulla Laurio, Kulttuurin edistäminen-palvelu
Sosiaali-, terveys- ja pelastus toimiala
-
Veera Sillanpää Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelut
-
Johanna Laamanen Terveys- ja päihdepalvelut
-
Marjut Karlsson Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelut (Kestävä kasvu-hanke)
-
Anna Nurmi Perhe- ja sosiaalipalvelut (Kestävä kasvu-hanke)
-
Ulla Pale Perhe- ja sosiaalipalvelut (Kestävä kasvu-hanke)
Kulttuurihyvinvointi hyvinvointialueilla-ryhmä: kansallinen kehittäminen yhdyspinnoilla ja hyvinvointialueilla 2023-
-
Outi Lähteenlahti, Satakunnan hyvinvointialue,
-
Paula Kaukiainen, Satakunnan hyvinvointialue,
-
Maija Kantola, Satakunnan hyvinvointialue,
-
Hanna Korhonen, Pirkanmaan hyvinvointialue,
-
Anne Viitala, Pirkanmaan hyvinvointialue,
-
Merja Männikkö, Varsinais-Suomen hyvinvointialue,
-
Sarianne Helander, Varsinais-Suomen hyvinvointialue,
-
Terhi Virkkunen Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue,
-
Jaana Potkonen, Oulun kaupunki
-
Auli Suorsa, Pohjois-Pohjanmaan liitto
-
Sari Hedman, Helsingin kaupunki,
-
Silva Siponkoski, Helsingin kaupunki
-
Pilvi Kuitu, Kulttuurikeskus Piipoo
-
Katri Leppisaari, Taiteen edistämiskeskus,
-
Anna-Mari Rosenlöf, Taikusydän yhteyspiste
Mallin avulla pyritään lisäämään luovuuden, kulttuuritoiminnan ja taiteen puheeksi ottamista monipuolisissa asiakaskohtaamisissa, kuten sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa ja auttaa ammattilaisia palveluohjauksessa. Motivoivaan ja vahvuuslähtöiseen lähestymistapaan perustuvan mallin avulla pyritään herättämään asiakkaan ymmärrystä siitä, että luovuus, kulttuuritoiminta ja taide voivat lisätä heidän hyvinvointiaan muiden hyvinvointiin vaikuttavien elintapojen, kuten liikkumisen, päihteettömyyden sekä hyvän ravitsemuksen ja unen lisäksi. Samalla pyritään kasvattamaan asiakkaan motivaatiota ja keinovalikoimaa oman hyvinvoinnin lisäämiseksi.
Pilotointi hyvinvointialueilla 9/-11/2024
Kulttuurihyvinvoinnin puheeksioton kokeilut Helsingissä syksyllä 2024
Kulttuurihyvinvoinnin mini-intervention pilotoinneissa syksyllä 2024 selvitettiin puheeksiottoa tekevien ammattilaisten kokemuksia Kulttuurihyvinvoinnin mini-intervention käytettävyydestä.
Kokeilu koostui:
- koulutuksesta (30 min)
- kokeiluajasta (kuukausi)
- ammattilaisen arviosta mallin käytettävyydestä omien asiakkaiden kanssa
(forms -kysely) - mallin käyttöön liittyvästä arviointikeskustelusta työyhteisölle (15-30 min)
Kokeilussa olivat mukana:
Kokeilussa mukana olleita asiantuntijoita oli yhteensä n. 125. Mallia kokeiltiin n. 140 asiakkaan kanssa.
- Työtoiminta: Kotihoidon tukitiimi ja Maahan muuttaneiden erityispalvelut: kotoutumisen tuen tiimi (Perhe- ja sosiaalipalvelut)
- Vuosaaren päihdepoliklinikka ja Malmin mielialahäiriöpoliklinikan, intensiivinen avohoito (Terveys- ja päihdepalvelut)
- Seniori-info ja Palvelukeskustoiminta (Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelut)
Arvioinnissa hyödynnetään Liikkumisen edistämisen mini-interventiomallin kokeilun arviointikysymyksiä.
Tuloksia kokeilusta:
•97% piti mallia hyvin tai melko helppokäyttöisenä
•83% koki, että malli auttoi kulttuurin puheeksi-ottamisessa
•80% kokeiluun osallistuneista käyttäisi mallia asiakastyössä hyvin tai melko todennäköisesti
(N=35)
"Asiakkaat selkeästi tykkäsivät siitä, että he tulivat nähdyksi ja kuulluksi. Puheenlomassa muistelivat kaikkea sitä, mitä ovat aiemmin tehneet, mistä saaneet voimaa ja myös sitä, mitä haluaisivat tehdä tällä hetkellä."
”Asiakas kertoi, ettei ole aikoihin miettinyt tai puhunut kulttuuriasioista näin paljon kuin nyt 20 minuutin aikana."
"Malli toimi meillä erityisesti ryhmätoiminnassa sekä ammatillisena herättelynä kulttuuriin, taiteeseen ja luovuuteen."
"Kulttuurihyvinvoinnin tuominen osaksi sosiaalityössä käytävää keskustelua ja palvelutarpeen arviointia on todella hyvä asia. Hyvinvoinnissa on totuttu puhumaan fyysisestä hyvinvoinnista mutta kulttuurihyvinvointi on jäänyt taka-alalle."