Monialainen asiakas- ja palveluohjaus, Helsingin kaupunki, (RRP, P4, I2)

  • Toimintamallin avulla tuodaan kunnan ja järjestöjen hyte-toiminta osaksi Sotepen palveluita ja palveluohjausta
  • Monialaisen yhteistyön tavoitteena on vahvistaa ennaltaehkäisevää työotetta ja lisätä kuntalaisten hyvinvointia ja terveyttä
Toimintamallin nimi
Monialainen asiakas- ja palveluohjaus, Helsingin kaupunki, (RRP, P4, I2)
Toimintamallin lyhyt kuvaus
  • Toimintamallin avulla tuodaan kunnan ja järjestöjen hyte-toiminta osaksi Sotepen palveluita ja palveluohjausta
  • Monialaisen yhteistyön tavoitteena on vahvistaa ennaltaehkäisevää työotetta ja lisätä kuntalaisten hyvinvointia ja terveyttä
Toteutuspaikka
Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen asiakas- ja palveluohjaus
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Helsinki
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Liitteet ja linkit
Kuva
Hyte-palveluohjaus sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastyössä
Kuvateksti
Hyte-palveluohjaus sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastyössä
Kuva
Hyte-palveluiden saavutettavuus
Kuvateksti
Hyte-palveluiden saavutettavuus

Tekijä

Eero Kenttä

Luotu

06.10.2023

Viimeksi muokattu

20.12.2024
Ratkaisun perusidea

Kehitetään ja käyttöönotetaan kansallisessa ohjauksessa hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen puheeksioton ja palveluohjauksen toimintamalleja sekä digitaalinen hyte-palvelutarjotin, joka kokoaa Helsingin kaupungin ja kolmannen sektorin järjestötoimijoiden hyte-palvelut ja toiminnan ammattilaisten ja asukkaiden helposti löydettäväksi. Tavoitteena on, että puheeksiottoa sekö palveluohjausta hyvinvointia, terveyttä ja osallisuutta tukevaan kaupungin ja järjestöjen toimintaan tehtäisiin nykyistä systemaattisemmin. Kehittämistyön painopisteet ovat hyvinvointia ja terveyttä edistävien palveluiden tietoisuuden lisäämisessä sekä hyvinvoinnin puheeksioton ja palveluohjauksen työkalujen kehittämisessä. Haavoittuvassa asemassa olevien asiakkaiden tuen tarpeita tunnistetaan ja niihin vastataan. Ammattilaisten työtä tuetaan tiedon, toimintamallien ja työvälineiden muodossa sekä vahvistamalla yhteistyötä toimialojen välillä ja järjestötoimijoiden kanssa.

Toimintamallit monialaisen palveluohjauksen tueksi

Hyte-palveluohjauksen toimintamalli sisältää erilaisia puheeksioton ja monialaisen palveluohjauksen työkaluja ja menetelmiä ja kuvaa niiden hyödyntämistä asiakaslähtöisesti sote-ammattilaisten työprosesseissa. Malli havainnollistaa arjen hyvinvoinnin puheeksioton ja sitä tukevan asiakaslähtöisen palveluohjauksen vaiheita ja keinoja, joilla ammattilainen voi tukea asiakasta löytämään hänelle sopivaa kaupungin ja kolmannen sektorin hyvinvointia ja terveyttä edistäviä palveluita tai toimintaa hyvinvointinsa tueksi. Toimintamallissa huomioidaan asiakasosallisuus, palveluiden saavutettavuuden esteet ja erilaiset osallistumisen tuen muodot osana palveluohjausprosessia. Puheeksiottoa ja palveluohjausta tehdään aina asiakkaan tarpeet ja tavoitteet edellä. Teemakohtaiset hyvinvoinnin puheeksioton ja palveluohjauksen toimintamallit (mm. liikkumisen edistämisen mini-interventio ja kulttuurihyvinvoinnin puheeksioton malli) ovat linkitetty malliin.

Liikkumisen edistämisen mini-interventiomalli otettiin Helsingin kaupungilla käyttöön vuonna 2024. Liikkumisen edistämisen mini-interventiomalli on kehitetty yhdessä ammattilaisten ja kokemusasiantuntijoiden kanssa auttamaan liikkumisen puheeksi ottamisessa, liikkumismotivaation herättelyssä ja palveluohjauksessa erilaisissa asiakaskohtaamisissa. Malli on suunniteltu nuorten ja aikuisväestön parissa käytettäväksi. Malli koostuu kolmesta kysymyksestä ja sen käyttö kirjataan rakenteisesti asiakas- ja potilastietojärjestelmä Apottiin. Malli lisättiin asiakas- ja potilastietojärjestelmä Apotin terveydenhuollon rekisterin tuotantoon kesäkuussa 2024.  Liikkumisen edistämisen mini-intervention rakenteinen kirjaaminen poimii automaattisesti suoritteen, joka on yhteydessä HYTE-kertoimeen. Rakenteinen kirjaaminen tukee myös hyte-työn tiedolla johtamista.

Kulttuurihyvinvoinnin puheeksioton malli otetiin Helsingin kaupungilla käyttöön vuonna 2024 kokeilujakson jälkeen sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa. Kulttuurihyvinvoinnin puheeksioton malli on ammattilaisille suunnattu käytännönläheinen työväline tukemaan asiakkaan omaa hyvinvointia kulttuuritoiminnan, taiteen ja luovuuden keinoin. Mallin kehittämisessä on hyödynnetty mm. motivoivan haastattelun ja hoitavan viestinnän menetelmiä sekä liikkumisen edistämisen mini-interventiomallia. Puheeksioton yhteydessä voidaan sopia mm. omaehtoisesta luovan toiminnan kokeilusta/hetkestä tai vierailusta kulttuuri- ja taidelaitoksiin tai tapahtumaan. Lisäksi voidaan tutustua, minkälaisia kulttuuri- ja taideharrastuksen mahdollisuuksia omalta alueelta löytyy.

Hyte-lähetekäytäntöinä Helsingin kaupungilla on otettu käyttöön ikääntyneiden hyvinvointilähete ja liikuntalähete. Hyvinvointilähetteellä ohjataan ikääntynyt asiakas asiakas- ja potilastietojärjestelmä Apotin työkoriviestillä palvelukeskukseen. Asiakas voi käydä keskustelemassa hyvinvointilähetteellä sosiaaliohjaajan kanssa 1-5 kertaa, joiden aikana pohditaan yhdessä minkälaisesta tuesta/tekemisestä/palveluista asiakas hyötyisi. Hyvinvointilähete tukee ikääntyneen mielen hyvinvointia ja se on tarkoitettu kaikille helsinkiläisille ikääntyneille. Tavoitteena on tunnistaa apua tarvitsevat ikääntyneet asiakkaat hyvissä ajoin ja tarjota heille mielekästä tekemistä sekä matalan kynnyksen mielen hyvinvoinnin tukipalveluja jo varhaisessa vaiheessa. Kyseessä on ennaltaehkäisevä, hyvinvointia tukeva palvelu.

Liikuntalähetettä pilotoidaan terveysasemat ja sisätautien poliklinikan palvelussa. Pilotissa sote-ammattilainen voi tehdä ajanvarauksen liikuntaneuvontaan asiakas- ja potilastietojärjestelmä Apotissa. Liikuntaneuvoja kirjaa liikuntaneuvontakäynnit ja elintapakyselyn Apottiin.

Digitaalinen hyte-palvelutarjotin

Digitaalisena hyte-palvelutarjottimena kehitetään hel.fi-teemasivustoa, joka kokoaa Helsingin kaupungin ja kolmannen sektorin järjestötoimijoiden eri hyte-palvelutietoja sisältävät sivustot yhteen liittyen aikuisväestön palveluihin. Hel.fi-teemasivuston toteutukseen edettiin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen johdon viikkopalaverin 12.2.2024 käsittelyllä. Yhteistyössä Kaupunginkanslian Ennakoivat palvelut -projektin kanssa on kerätty ammattilaisymmärrystä palveluohjaus- ja neuvontatyötä tekeviltä ammattilaisilta liittyen digitaalisen hyte-palvelutarjottimen käyttöön ja palveluohjaukseen tarpeisiin ja konseptoitu digiratkaisu keväällä 2024.

Digitaaliselle hyte-palvelutarjottimelle eli hel.fi-teemasivustolle kootaan THL:n määrittelemät hyte-palvelukonseptin minimikriteerien mukaiset palvelut eli liikunta ja liikkumisen edistämisen palvelut ja toiminta, kulttuurihyvinvointia edistävät palvelut ja toiminta, lähiluonnossa liikkumisen mahdollisuudet, terveellisten elintapojen ohjauksen palvelut, terveelliseen ravitsemukseen ohjaavat palvelut ja toiminta, osallisuutta edistävät palvelut ja toiminta kuten yhteisötalot ja erilaiset kohtaamispaikat sekä sosiaali- ja terveyspalveluiden neuvontapalvelut ja yhteystiedot. 

Palvelutarjotin tarjoaa myös tietoa mielenhyvinvoinnin tueksi. Palvelutarjottimella kiinnitetään erityistä huomiota vieraskielisille ja kotoutujille tarjottavien palveluiden löydettävyyden parantamiseen. Palvelutarjottimelta löytää niin paikallisia palveluita kuin etäpalveluita, joita toteuttaa Helsingin kaupungin lisäksi myös kansalliset sekä kolmannen sektorin toimijat. 

Syksyllä 2024 toteutettiin ja pilotoitiin hel.fi-teemasivustosta MVP-versio. Lokakuussa testattiin sote-ammattilaisilla prototyyppiä, muotoiltiin sivuston rautalankaa ja tuotettiin sisältöjä. Marraskuussa osallistettiin järjestöjä ja kohderyhmää teemasivuston sisältöjen suunnitteluun. Sisältöjen tuottamista jatkettiin ja tehtiin teemasivuston toteutus hel.fi-sivustolla käytössä olevaan Drupal-järjestelmään. Joulukuussa tehtiin käyttäjätestausta sivuston ensimmäiselle versiolle.

Alkuvuonna 2025 on tarkoitus julkaista HYTE-teemasivusto, jonka yhteydessä testataan sivun kieliversio varmistaaksemme hankkeen kohderyhmien huomioimisen. Vuonna 2025 hankkeessa jatkokehitetään teemasivustoa ja palvelutietojen käyttöä asiakasohjauksessa. Erityisesti parannetaan kolmannen sektorin tietojen löydettävyyttä kaupungin tietojärjestelmissä. Jatkokehityksessä varmistetaan, että täytetään hankkeeseen liittyvät kansalliset kriteerit ja myös että palvelutietoja voidaan hyödyntää palveluohjauksessa tehokkaasti.

Tämän lisäksi tulevassa palvelutietovarannon uudistuksessa huomioidaan hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palveluiden kuvaamiseen liittyvät vaatimukset. Hyte-palveluiden tietopohjan vahvistaminen kaupunkiyhteisesti mahdollistaa palveluohjauksen, neuvonnan ja palveluiden löytämisen sekä tulevaisuudessa kehittyneemmän digiratkaisun rakentamisen, joka hyödyntää tätä tietopohjaa ja vastaa hankkeessa tunnistettuihin kaupunkilaisten ja ammattilaisten tarpeisiin.

Sivuston käyttöönotto tapahtuu palveluittain vuoden 2025 aikana osana palveluohjauksen ja puheeksioton mallin koulutusta sote-ammattilaisille. Ammattilaisille teetetään kysely sivuston toimivuudesta, minkä tuloksia käytetään teemasivun jatkokehityksessä. Hankkeen aikana tehdään vaikutustyötä palveluohjausta tukevan digiratkaisun kehittämiseen seuraavalla valtuustokaudella.

Hyte-palveluohjauksen työpöytä -intrasivusto

Digitaalisen hyte-palvelutarjottimen ohella Helsingin kaupungin ammattilaisille kehitetään sisäinen Intra-sivusto, hyte-palveluohjauksen työpöytä. Hyte-palveluohjauksen työpöytä on suunniteltu erityisesti sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille tukemaan ja vahvistamaan palveluohjauksellista työotetta. Intrasivusto tarjoaa tietoa ja työkaluja, joiden avulla voi auttaa asiakkaita löytämään juuri heidän hyvinvointiaan tukevia palveluita ja toimintaa. Sivustolle kootaan erilaisia hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen työvälineitä ja toimintamalleja monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen tueksi, tietoa hyte-palveluista ja -toiminnasta sekä projektissa tuotettua tukimateriaalia ammattilaisille ja työyhteisöille hyte-osaamisen vahvistamiseen. 

Hyte-palveluohjauksen työpöydän kehittämisessä on hyödynnetty sote-ammattilaisilta ja palvelunkäyttäjiltä kerättyä tietoa ja ymmärrystä, jotta hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen työvälineet istuisivat mahdollisimman hyvin ammattilaisten arkeen, osaksi perustyötä. Sivustolla huomioidaan hyvinvoinnista ja terveydestä huolehtimisessa erityiset elämäntilanteet, kuten työttömyys, maahanmuutto tai ikääntyminen, jotka voivat lisätä hyvinvoinnin tuen tarvetta. Sivustolla kuvattu hyte-palveluohjauksen toimintamalli kiteyttää ja auttaa tunnistamaan erilaisia tapoja, joilla sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa ja asiakastyössä voidaan vahvistaa ennaltaehkäisevää työotetta ja tukea aikuisasiakkaan mahdollisuuksia huolehtia omasta hyvinvoinnistaan. Mallin tarkoituksena on havainnollistaa keinoja, joilla asiakasta voidaan auttaa löytämään itselle sopivia kunnan ja kolmannen sektorin hyvinvointia terveyttä edistäviä palveluita tai toimintaa sekä tukea niihin osallistumisessa.

Toimintaympäristö

Helsingin hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen monialaisen palvelukonseptin kehittämistyötä tehdään THL:n ohjauksessa osana Suomen kestävän kasvun (RRP) -ohjelmaa (2023-2025).

Helsingissä kehittämistä suuntaa kansallisten tavoitteiden lisäksi kaupunkiyhteinen Helsingin hyvinvointisuunnitelma (2022-2025), jonka toimenpiteitä on yhteensovitettu soveltuvin osin osaksi hanketta. Hyte-palvelukonseptin ja Helsingin hyvinvointisuunnitelman yhteisiä tavoitteita ovat erityisesti ennaltaehkäisyn vahvistaminen ja hyvinvointi- ja terveyserojen
kaventaminen. Helsingin hyvinvointisuunnitelman sisältö on rakentunut kaupunkistrategian lisäksi kaupungin kattavasta tutkimustiedosta väestön hyvinvoinnin tilasta, kehityksestä ja haasteista. Hyvinvointisuunnitelma on yksi tapa kaventaa helsinkiläisten hyvinvointi- ja terveyseroja, vaikuttaa kaupunkilaisten elämänlaadun parantumiseen sekä toteuttaa valtuustokauden Kasvun paikka -kaupunkistrategiaa.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Osallisuus on pyritty nivomaan kehittämisprosessin kaikkiin vaiheisiin. Hankkeessa kehitetyt toimintamallit ja työvälineet on rakennettu hyödyntäen asiakas- ja ammattilaisymmärrystä. Niitä on arvioitu vaiheistetusti yhdessä ammattilaisten ja asiakkaiden kanssa.

Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palvelukonseptin kohderyhmänä on aikuisväestö, johon lukeutuvat nuoret aikuiset, työikäiset ja ikääntyneet. Helsingissä hyte-palvelukonseptin kehittämistyö aloitetaan seuraavista haavoittuvassa asemassa olevista väestöryhmistä, joiden hyvinvointia koronapandemia tutkitusti heikensi:

  • Työikäisten osalta erityisesti ulkomaalaistaustaiset henkilöt, jotka tarvitsevat erityistä tukea sekä työttömät, jotka tarvitsevat työ- ja toimintakyvyn tukea.
  • Ikääntyneiden osalta erityisesti ulkomaalaistaustaiset henkilöt, jotka tarvitsevat työ- ja toimintakyvyn tukea sekä yksin kotiin jääneet ikääntyneet.
  • Huomioidaan myös geneerisempi ja asukkaan omatoiminen ohjautuminen sähköisten palveluiden ja toimintamallien kautta (esim. Omaolo).

Asiakasymmärrystä on kerrytetty yhteistyössä Futuricen kanssa toteutetulla palvelumuotoiluprojektilla syksyllä 2023. Sen tavoitteena oli:

  1. Selvittää, mitä kautta voidaan parhaiten tavoittaa kolme tunnistettua, haavoittuvassa asemassa olevaa väestöryhmää.
  2. Varmistaa asiakaslähtöisyys toimintamallin kehittämisessä.
  3. Selvittää asiakaslähtöisesti asiakkaiden ja palveluiden kontaktipisteet, missä palveluissa, missä kohtaa, keiden ammattilaisten toimesta ja miten kehitettävä hyte palvelukonsepti otetaan työkaluksi osana sote-työtä.

Asiakasymmärrystä on kerätty myös sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen kokemusasiantuntijoilta hankkeen aikana mm. THL:n koulutuspilotin toteutuksessa.

Ammattilaisymmärrystä on kerätty yhteistyössä Kaupunginkanslian Ennakoivat palvelut -projektin kanssa keväällä 2024 palveluohjaus- ja neuvontatyötä tekeviltä ammattilaisilta liittyen digitaalisen hyte-palvelutarjottimen käyttöön ja palveluohjaukseen tarpeisiin. Kertynyttä tietopohjaa voidaan hyödyntää digitaalisen hyte-palvelutarjottimen jatkokehittämisessä, jotta se vastaisi ammattilaisten tarpeisiin.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen monialainen palvelukonseptin käyttöönotto Helsingin kaupungilla tehdään asteittain. Hankkeessa kehitettyjä työvälineitä on yhteiskehitetty erityisesti palvelukonseptia pilotoivien palveluiden kanssa. Pilotoitavia palveluita ovat psykiatriapalvelu, asumis-, kriisi- ja päihdepalvelut, nuorten palvelut ja aikuissosiaalityö sekä seniori-info ja palvelukeskukset. Käyttöönottoa jatketaan terveysasemat ja sisätautien poliklinikan palvelussa, fysioterapiassa ja toimintaterapiassa.

Palveluissa, joissa hyte-palvelukonsepti otetaan ensimmäisenä käyttöön vuonna 2024:

  • tunnistetaan osana palvelua asiakasprosessit, joihin hyte-palvelukonsepti kytketään ja mallinnetaan hyödyntäen palvelumuotoiluprojektia
  • palvelumuotoillaan hyte-palvelukonsepti osaksi sote-työtä yhdessä palveluiden ammattilaisten kanssa
  • hyte-palvelukonsepti kytketään soveltuvin osin osaksi ydinprosesseja, Sotepen hoito- ja palveluketjuja sekä Sotepen sähköisiä palveluja ja toimintamalleja

Käyttöönoton tueksi valituissa palveluissa:

  • henkilöstölle kohdennetaan sisäistä viestintää ja koulutusta
  • varmistetaan linjajohdon ja esihenkilöiden tuki hyte-palvelukonseptin käyttöönotolle

Käyttöönottoa edistävät hanketyöntekijöiden työpanos, kehittämistyön sitouttaminen osaksi olemassa olevia toimialan sekä hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen kaupunkiyhteistä rakennetta, hankkeen kaupunkiyhteisen projektiryhmän jalkautustyö sekä viestintä- ja koulutushankinnat. Hankkeen aikana implementoidaan hyte-palvelukonsepti palveluiden ydintoimintaan. Ennen hankkeen päättymistä varmistetaan hyte-palveluohjauksen jatkuminen osana palveluiden jatkuvaa toimintaa. Hankkeen päättymisen jälkeen on varmistettava hyte-palveluohjauksen systemaattisuus.

Puheeksioton ja palveluohjauksen toimintamallit on viety tai pyritään viemään rakenteiseksi osaksi asiakas- ja potilastietojärjestelmä Apottia. Esimerkkinä terveydenhuollon ammattilainen voi Apotissa tehdä työkoriviestillä hyvinvointilähetteen, ottaa liikkumisen puheeksi mini-interventiomallilla, jonka rakenteisesta kirjaamisesta poimitaan automaattisesti HYTE-kertoimeen yhteydessä oleva suorite, tai tehdä ajanvarauksen liikuntaneuvojalle. Asiakas saa palveluohjauksen kunnan tai järjestöjen palveluihin, joista tukea voidaan tarjota. Rakenteisesti kirjattavia toimintamalleja voidaan seurata ja hyödyntää tiedolla johtamisen tukena. Osallistumiskynnystä madalletaan myös parantamalla kohtuuhintaisten ja maksuttomien palveluiden löydettävyyttä.

Digitaalisena hyte-palvelutarjottimena kehitetään hel.fi-teemasivustoa sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen johdon viikkopalaverin 12.2.2024 käsittelyllä. Digitaalisessa johtoryhmässä 16.5.2024 todettiin, että tulevassa palvelutietovarannon uudistuksessa huomioidaan myös hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palveluiden kuvaamiseen liittyvät vaatimukset. Päätöksenteon tueksi järjestimme kansallista digiratkaisua koskevat yhteistyökokoukset DigiFinlandin, Uudenmaan hyvinvointialueiden, THL:n ja STM:n kanssa, selvitimme Kaupunginkanslian kanssa alueellisen hel.fi-ratkaisun kehittämisestä ja varmistimme STM:ltä uudet minimikriteerit alueellisen ratkaisun kehittämisestä. Hankkeen aikana tehdään vaikutustyötä palveluohjausta tukevan digiratkaisun jatkokehittämiseen seuraavalla valtuustokaudella.

Hyte-palvelukonseptin käyttöönottoa voidaan laajentaa vuodesta 2025 eteenpäin. Ennen Kestävän kasvun hankkeen (2023-2025) päättymistä pyritään varmistamaan hyte-palvelukonseptin osa-alueiden implementointi ja juurtuminen sekä hyte-palveluohjauksen jatkuvuus osana palveluiden ydintoimintaa.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen käyttöön on otettu hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen puheeksioton ja palveluohjauksen toimintamalleja sekä digitaalinen hyte-palvelutarjotin. Ammattilaisten osaamista hyvinvoinnin ja terveyden edistämisestä sekä tietoisuutta Helsingin kaupungin ja kolmannen sektorin järjestöpalveluista on lisätty.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamallia voi monistaa hyvinvointialueille ja kuntiin. Käyttöönoton kynnyksen madaltamiseksi on tärkeää rakentaa toimintamalli siten, että se tukee alueella jo olemassa olevia rakenteita, vahvistaa palveluiden välisiä yhdyspintoja ja rakentuu toimijoiden yhteisesti jakaman hyvinvointisuunnitelman pohjalle.

Toimintamallissa ja kehittämistyössä on huomioitu asiakaslähtöisesti erityisesti haavoittuvassa asemassa olevien väestöryhmien tuen tarpeet sekä asiakas- ja palveluohjausta tekevien ammattilaisten tarpeet. Kehittämistyötä on tehty monialaisesti yli toimialarajojen sekä Helsingin kaupungin ja kolmannen sektorin järjestöjen välillä. Toimintamalli soveltuu hyödynnettäväksi suurissa ja väestörikkailla hyvinvointialueilla.

Toimintamallissa huomioidaan järjestöjen, kuntien ja hyvinvointialueiden asiakkaat ja kuinka he saavat tukea hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistämiseen. Toimintamallissa on kehitetty sote-työn arkeen sopiva asiakaslähtöinen palveluohjausmalli, jonka avulla on mahdollista tukea asiakkaiden sujuvaa siirtymistä sosiaali- ja terveyspalveluista kunnan ja kolmannen sektorin järjestöjen hyvinvointia ja terveyttä edistäviin palveluihin. Puheeksioton ja palveluohjauksen toimintamallit on viety tai pyritään viemään rakenteiseksi osaksi asiakas- ja potilastietojärjestelmä Apottia. Rakenteisesti kirjattavia toimintamalleja voidaan seurata ja hyödyntää tiedolla johtamisen tukena. Näin voidaan aidosti hyödyntää moniammatillisuutta ennaltaehkäisevästi hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä sekä hoidon tukena.