Mallin tavoitteena on auttaa ammattilaista ottamaan liikkuminen puheeksi monipuolisissa asiakaskohtaamisissa, kuten sosiaali-ja terveydenhuollon palveluissa, herättää asiakkaan motivaatiota liikkumisen lisäämiseksi sekä auttaa palveluohjauksessa.

icon/chevron-down Created with Sketch. Perustiedot

Toimintamallin nimi
Liikkumisen edistämisen mini-interventiomalli
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Mallin tavoitteena on auttaa ammattilaista ottamaan liikkuminen puheeksi monipuolisissa asiakaskohtaamisissa, kuten sosiaali-ja terveydenhuollon palveluissa, herättää asiakkaan motivaatiota liikkumisen lisäämiseksi sekä auttaa palveluohjauksessa.

Toteutuspaikka
Malli on kehitetty yhteistyössä Helsingin kaupungin liikuntapalvelujen, H:gin sotepe:n toimialan, OLL:n, YTHS:n, Tule ry:n ja Liikkuva opiskelu -ohjelman kanssa. Mallia pilotoitiin valituissa Helsingin kaupungin sotepe:n palveluissa vuonna 2023.
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Valtakunnallinen
Helsinki
Toimintamallin rahoittaja
Ei erillisrahoitusta
Liitteet ja linkit

Tekijä

Hanne Munter

Luotu

07.03.2023

Viimeksi muokattu

10.04.2024
Ratkaisun perusidea **

Mallin tavoitteena on auttaa ammattilaista ottamaan liikkuminen puheeksi monipuolisissa asiakaskohtaamisissa, herättää asiakkaan motivaatiota liikkumisen lisäämiseksi sekä tukea palveluohjauksessa. Helppokäyttöinen ja näyttöön perustuva malli koostuu kolmesta kysymyksestä, joita voi tarpeen ja mahdollisuuksien mukaan syventää lisäkysymyksillä. Malli perustuu motivoivaan ja vahvuuskeskeiseen ohjaukseen ja sen tärkein periaate on, että liikkumista lähestytään myönteisesti ja asiakaslähtöisesti. Keskustelussa korostetaan asiakkaan arjessa jo tapahtuvaa pientäkin liikkumista (kuten arkiliikkuminen) ja pyritään herättämään motivaatiota sen lisäämiseksi tai uuden liikkumistavan kokeilemiseksi. Keskustelun päätteeksi voidaan tarjota keskustelun myötä esille nousseita, asiakkaalle sopivia liikkumismahdollisuuksia (ml. omaehtoinen, luontoliikkuminen sekä arkiliikkuminen) tai ohjata liikuntaneuvontaan. Liikkumismahdollisuuksia tarjotessa on hyvä huomioida, että liikkumista voi toteuttaa muillakin kuin liikuntaan suunnitelluilla paikoilla. Esimerkiksi kaupunkiympäristö luo paljon mahdollisuuksia liikkua (ml. museot ja monipuoliset kulttuurikohteet).

Mallin toteutus:

Malli koostuu kolmesta kysymyksestä, joita voi tarvittaessa täydentää lisäkysymyksillä. Kysy keskustelun alussa, sopiiko asiakkaalle keskustella liikkumisesta. Luvan saatuasi, lähesty liikkumista myönteisesti, asiakasta kuunnellen ja hänen tarpeensa huomioiden. Huomaa keskustelussa henkilön arjessa jo tapahtuva liikkuminen ja pyri herättämään motivaatiota sen lisäämiseksi tai uuden liikkumistavan kokeilemiseksi.

          1. kysymys: Millaista arki- ja hyötyliikkumista tai liikuntaa elämässäsi on nyt tai on ollut aikaisemmin?

  • Arki- ja hyötyliikkumisen esimerkkejä: työmatkat kävellen tai pyörällä, portaiden käveleminen, kotityöt, koiran ulkoilutus. 
  • Harrastatko nyt tai oletko joskus harrastanut jotain liikuntaa?

    2. kysymys: Mitä ajatuksia/tunteita/ tuntemuksia liikkuminen tai liikunta sinussa herättää?

  • Liittyykö liikkumiseen esimerkiksi iloa, pelkoja tai huolia?
  • Millaisia tuntemuksia liikkuminen aiheuttaa kehossasi? (esim. rentoutuminen, virkistyminen, kipu)

    3. kysymys: Jos haluaisit lisätä arki- ja hyötyliikkumista tai muuta liikuntaa, mitä se olisi? Jos haluaisit kokeilla jotain uutta, mitä se olisi? 

  • Mikä auttaisi sinua toteuttamaan kokeilusi?
  • Miten, missä ja milloin toteuttaisit kokeilusi?

Arki- ja hyötyliikkumisen lisääminen ja paikallaanolon vähentäminen voivat olla joillekin ihmisille sopivin tapa aloittaa liikkumisen lisääminen. Mahdollisuuksien mukaan henkilö voidaan ohjata liikuntaneuvontaan. Mikäli henkilö on kiinnostunut liikuntakokeilusta, voidaan hänet ohjata toiveiden mukaisten liikuntamahdollisuuksien pariin (omaehtoinen liikunta tai eri toimijoiden liikuntaryhmät).

Jos keskustelun perusteella henkilö ei vaikuta olevan vielä valmis kokeilemaan liikkumisen lisäämistä, voit kiittää keskustelusta ja palata asiaan myöhemmissä tapaamisissa. Jo kahden ensimmäisen kysymyksen avulla liikkuminen on otettu puheeksi ja asiakas on tullut kuulluksi. On mahdollista, että muutosprosessi on silti saanut hiljalleen alkunsa ja liikkumisen lisäämisen pohdinta tulee ajankohtaiseksi myöhemmin. 

Toimintaympäristö **

Suomalaisista työikäisistä valtaosa liikkuu riittämättömästi suhteessa liikkumisen suositukseen ja viettää valveillaoloajastaan liikaa aikaa paikallaan. Säännöllisen liikunnan ja liikkumisen on todettu ennaltaehkäisevän, hoitavan ja kuntouttavan lukuisia pitkäaikaissairauksia. Terveyden kannalta liian vähän liikkuva saa terveyshyötyjä jo korvaamalla paikallaanoloa kevyellä liikuskelulla, joten kaikki liikkeen lisääminen on merkityksellistä.

Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset kohtaavat palveluissaan runsaasti vähän liikkuvia ihmisiä ja heillä on merkittäviä mahdollisuuksia edistää yksilön liikkumista muun muassa käyttämällä luotettavan asiantuntijan asemaa. STYLE –tutkimushankkeen politiikkasuosituksissa kehotetaankin hyödyntämään tuhannet terveydenhuollon kohtaamiset liikkumisen puheeksi ottamisessa. Käypä hoito -suositus suosittelee terveydenhuollon ammattilaisia kysymään liikuntatottumuksista ja liikkumisesta, kirjaamaan tiedot ja kannustamaan liikkumaan, mutta tätä varten kehitetyt työkalut eivät ole toistaiseksi juurtuneet asiakastyökäytäntöihin.  Miehistä ja naisista vain 11 %  oli saanut terveydenhoitajalta kehotuksen lisätä liikuntaa. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Mallin suunnitteluprosessissa on sosiaalipsykologian ja liikunta-alan asiantuntijoiden lisäksi ollut myös mukana myös sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisia ja paljon palveluita tarvitsevia kokemusasiantuntijoita. 

Suunnitteluprosessin aikana kysymyksiä kokeiltiin tiettyjen Helsingin terveysasemat ja sisätautien poliklinikan sekä yksikköjen työntekijöiden kanssa joulukuussa 2021 ja helmikuussa 2022. Kysymyksiä niin ikään kokeiltiin myös Opiskelijoiden Liikuntaliiton sektoritapaaminen toukokuussa 2022. 

Paljon palveluita tarvitseville kokemussiantuntijoille järjestettiin työpaja toukokuussa 2022, jossa osallistujat arvioivat kysymyksiä ja niiden käytettävyyttä. 

Vuonna 2023 mallia kokeiltiin tietyissä Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyspalveluissa asiakastyössä lupaavin tuloksin. Kokeilusta saatujen palautteiden pohjalta malliin tehtiin muutoksia ja mallista teetettiin uudet versiot Helsingin ja valtakunnalliseen käyttöön. Vuonna 2024 mallin kokeilua jatketaan myös Helsingin kaupungin kanslian työllisyyspalveluissa. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Liikkumisen edistämisen mini-interventiomallia on kokeiltu Helsingin kaupungilla kliinisessä työssä ja sosiaalityössä vuoden 2023 aikana. Kokeilun tulokset on arvioitu ja niiden pohjalta mallia on jatkokehitetty. Malli otetaan käyttöön tietyissa Helsingin kaupungin sotepen toimialan sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan palveluissa ja malli tulee rakenteiseksi osaksi asiakas- ja potilastietojärjestelmä Apottia. Ammattilaiset koulutetaan käyttämään liikkumisen edistämisen mini-interventiomallia omassa työssään ja tekemään mallin mukainen rakenteinen kirjaaminen asiakas- ja potilastietojärjestelmään. Mallista tiedotetaan sisäisesti ja ulkoisesti. 

Mallista on tehty kaksi versiota, joista toinen on tarkoitettu Helsingin kaupungin käyttöön ja toinen valtakunnalliseen käyttöön. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Mallia kokeiltiin vuonna 2023 valikoiduissa sosiaali- ja terveyspalveluissa Helsingissä (tietyt terveysasemat ja sisätautien poliklinikan sekä aikussosiaalityön ja opiskeluterveydenhuollon toimipisteet). Kokeiluihin osallistui yhteensä 31 ammattilaista, jotka käyttivät mallia arviolta yhteensä noin 390 asiakkaan kanssa. Kokeilujaksojen lopuksi osallistujille lähetettiin arviointikysely.

  • 50% mielestä mallin kysymykset olivat erittäin  selkeitä. 53% mielestä ne olivat melko selkeitä. 
  • 36% mielestä malli oli erittäin helppokäyttöinen, 47% piti mallia melko helppokäyttöisenä, 10% melko vaikeakäyttöisenä, 7% erittäin vaikeakäyttöisenä. 
  • 21% mielestä malli auttoi erittäin paljon liikkumisen puheeksiotossa, 45% mielestä se auttoi melko paljon, 34% mielestä melko vähän.
  • 30% näki erittäin todennäköisenä että käyttää mallia jatkossa asiakastapaamisissa liikkumisen puheeksioton tukena, 44% piti melko todennäköisenä, 23% melko epätodennäköisenä, 3% erittäin epätodennäköisenä .

Avointen kysymysten vastaukset olivat vaihtelevia. Suurin haaste mallin käytölle nähtiin liittyvät ajan puutteeseen vastaanottotyössä  sosiaalityössä ja terveysasemilla (yhteensä 8 kommenttia). Negatiivisia kommentteja oli 3. Yksittäisiä muutosehdotuksia tai vähäisiä havaittuja haasteita (6). Positiivisia kommentteja (21), joiden mukaan kysymykset nähtiin selkeinä, helppokäyttöisinä ja ne nähtiin auttavan liikkumisen puheeksiotossa. 

Kokeilujen arviointikyselyjen tulosten perusteella malliin tehtiin muutoksia ja uudet versiot mallista toteutettiin loppuvuodesta 2023.

 

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Liikkumisen edistämisen mini-interventiomalli soveltuu käytettäväksi sosiaali- ja terveydenhuollon lisäksi myös muissa toimintaympäristöissä, joissa kohdataan vähän liikkuvia ihmisiä ja voidaan edistää yksilöiden hyvinvointia ja terveyttä. Malli on suunniteltu nuorten ja aikuisten parissa käytettäväksi. Malli on pyritty suunnittelemaan siten, että sen perusidea välittyy jo painetusta tai sähköisestä versiosta, mutta sen optimaalinen käyttö edellyttää koulutusta. Myös Helsingissä mallin rakenteinen kirjaus sosiaali- ja terveydehuollossa vaatii niin ikään koulutuksen. Mallin käyttöä ja juurtumista helpottaa, kun siitä luodaan toistojen kautta rutiini luontevaan kohtaan asiakastapaamista. Kun puheeksiotto rutinoituu, sen sijoittamista asiakaskohtaamiseen ei tarvitse pohtia joka kerta erikseen.

Mallin kehittäminen ja käyttöönotto on huomioitu osana Helsingin kestävän kasvun hankkeen HYTE- hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen monialaisen palvelukonseptin kehittämistä ja käyttöönottoa. Mallia voidaan  käyttää sekä terveydenhuollon että sosiaalihuollon puolella monien eri sote-ammattilaisten toimesta. Malli antaa ammattilaisille konkreettisen tuen liikkumisen puheeksiotolle ja palveluohjauksen antamiselle nopea- ja helppokäyttöisesti.