Laatuperusteinen tuetun työllistymisen työhönvalmennus, Pohjois-Savon HVA (RRP, P3)
Laatuperusteisella tuetun työllistymisen työhönvalmennuksella edistetään sosiaalihuoltolain määrittämien työikäisten asiakasryhmien työllistymistä avoimille työmarkkinoille.
Laatukriteereihin perustuvaa tuetun työllistymisen työhönvalmennusta pilotoidaan Pohjois-Savon hyvinvointialueen keskisellä alueella vuosina 2023–2024 osana Työkykyohjelman laajennoksen projektia. Hyvinvointialueen keskinen alue kattaa paikkakunnat Kuopio, Juankoski, Riistavesi, Vehmersalmi, Tuusniemi ja Kaavi. Työhönvalmennuksen toimintamalli tulee olemaan osa keskisen alueen työikäisten sosiaalipalveluita ja sillä edistetään vaikeassa työmarkkina-asemassa olevien asiakkaiden työllistymistä avoimille työmarkkinoille.
Edellinen Työkykyohjelma (2019-2023) oli osa pääministeri Sanna Marinin hallitusohjelmaa. Tämän arviointiraportin mukaan Suomessa on 65 000 työhön haluavaa ja työhön kykenevää osatyökyistä, joilla on taustallaan hyvin monenlaista osaamista, koulutusta ja työhistoriaa. Rekrytointiongelmat ovat kuitenkin lisääntyneet ja erityisryhmien, kuten osatyökykyisten, työllistymisen esteitä ei ole pystytty purkamaan tarpeeksi. Työllistymisen tukea ei ole riittävästi tarjolla ja tuen menetelmät vaihtelevat. TE-toimiston palvelut eivät ole kaikille tukea tarvitseville työnhakijoille riittäviä. Työeläkelaitosten ja KELAn järjestämään ammatilliseen kuntoutukseen taas eivät ole oikeutettuja kaikki, joita kuntoutus hyödyttäisi tai kuntoutus ei ole edistänyt töihin pääsyä. Lisäksi sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa olisi kehitettävää siinä että ne tukisivat paremmin vaikeassa työmarkkina-asemassa olevien henkilöiden työllistymistä.
Vuoden 2023 alusta voimaan astunut hyvinvointialueuudistus muutti työllisyyden hoidon kenttää, ja esimerkiksi kuntouttava työtoiminta ja sosiaalinen kuntoutus siirtyivät hyvinvointialueiden järjestämisvastuulle. Lisää muutoksia on tulossa myös TE24-uudistukseen ja työvoimapalveluiden sisällölliseen kehittämiseen liittyen. Kuntouttavan työtoiminnan osalta voi edessä olla vielä lisää muutoksia, sillä Petteri Orpon hallitusohjelman kirjauksessa mainitaan kuntouttavan työtoiminnan järjestämisvastuun siirrosta takaisin kuntien järjestämisvastuulle "kuitenkin niin, että kunnilla ja hyvinvointialueilla on mahdollisuus sopia kyseisten palveluiden järjestämisestä myös toisin esimerkiksi hyvinvointialueen kautta koko alueen laajuisesti."
Työllisyyden hoidon kenttä on siis muutoksessa ja monien haasteiden edessä. Hallituksen toimet heikentävät osa-aikaisen työn kannattavuutta, mutta samaan aikaan on valtakunnallisesti tavoitteena nostaa työllisyysastetta ja lisätä entistä enemmän työelämäosallisuutta myös osatyökyisten keskuudessa.
Sosiaalipalveluja järjestetään kansalaisten tueksi jokapäiväisestä elämästä selviytymiseen, johon katsotaan kuuluvaksi päivittäin tai säännöllisesti toistuvia tavanomaisia toimia, kuten itsestään huolehtiminen, kotona suoriutuminen, liikkuminen, koulutus, työ, kommunikointi, sosiaaliset vuorovaikutussuhteet ja yhteisöllisyys sekä koulunkäynti, oppiminen ja tiedon soveltaminen.
Työikäisten sosiaalipalvelut Pohjois-Savon hyvinvointialueen keskisellä alueella kattavat erityisasumispalvelut, taloudellisen tukemisen, sosiaalityön ja sosiaaliohjauksen, terveyssosiaalityön sekä kuntouttavat sosiaalipalvelut. Kuntouttavat sosiaalipalvelut taas pitävät sisällään kuntouttavan työtoiminnan ja sosiaalisen kuntoutuksen, joiden sisältöjä kuvataan seuraavaksi tarkemmin.
Kuntouttava työtoiminta perustuu sosiaalihuoltolakiin 1301/2014 ja sitä määrittää laki kuntouttavasta työtoiminnasta 2.3.2001/189. Kuntouttavan työtoiminnan palvelut on tarkoitettu 18–64-vuotiaille pohjoissavolaisille, joilla on työnhaku voimassa ja jotka saavat työttömyyden perusteella työmarkkinatukea tai toimeentulotukea. Taustalla on usein pitkittynyt työttömyys ja erilaisia terveydellisiä haasteita. Kuntouttava työtoiminta on työllistymistä edistävä sosiaalipalvelu, joka auttaa työtoiminnan asiakasta pääsemään kohti työtä, koulutusta tai työvoimapalveluita parantamalla asiakkaan elämänhallintaa sekä työ- ja toimintakykyä. Kuntouttava työtoiminta perustuu monialaiseen työllistymissuunnitelmaan tai aktivointisuunnitelmaan. Suunnitelman tekemistä ohjaa asiakkaan työ- ja toimintakyky sekä palvelutarve; jos asiakkaan työ- ja toimintakyky eivät riitä TE-toimiston palveluihin, hänet ohjataan kuntouttavaan työtoimintaan tai muuhun toimintakykyä edistävään toimintaan esimerkiksi terveydenhuollon palveluihin. Kuntouttavan työtoiminnan ohella palvelu voi pitää sisällään myös muita sosiaali- ja terveyspalveluja, koulutusta tai kuntoutusta. Laissa kuntouttavasta työtoiminnasta on määritelty aktivointisuunnitelmaan kirjattavat asiat.
Pohjois-Savossa kuntouttavaa työtoimintaa järjestetään omana toimintana työpajoilla (Varkaus, Rautalampi ja Vesanto) ja eri hva:n yksiköissä ns. paikkatuettuina toimintapaikkoina, 3 .sektorin toimijoilla, yhteistyösopimuksien mukaisesti kunnissa ja palvelusetelillä sosiaalihuollon kuntouttavan työtoiminnan rekisteröityneissä palveluntuottajilla. Laki kuntouttavasta työtoiminnasta määrittää, että kuntouttavaa työtoimintaa ei saa hankkia yritykseltä. Tämä ei kuitenkaan koske kuntouttavaan työtoimintaan osallistuvalle henkilölle annettavaa tukea ja ohjausta.
Sosiaalisen kuntoutuksen palvelut perustuvat sosiaalihuoltolakiin 1301/2014,17 §. Sosiaalisen kuntoutuksen yleisinä tavoitteina on vahvistaa ihmisen sosiaalista toimintakykyä, edistää osallisuutta sekä torjua syrjäytymistä. Sosiaalisen kuntoutuksen asiakaskohderyhmä on Pohjois-Savon hyvinvointialueen työikäisten sosiaalipalveluissa sosiaalityön ja toimeentulotuen 18–64-vuotiaat asiakkaat. Yhteisiä nimittäviä tekijöitä on työelämästä syrjäytyminen, vähäinen sosiaalinen osallisuus, riski sosiaaliseen syrjäytymiseen, pitkittynyt taloudellisen ja sosiaalisen tuen tarve ja pitkittynyt sosiaalityön asiakkuus. Sosiaalihuollon palvelutarpeen arvioinnin perusteella asiakkailla on tunnistettu palvelutarve sosiaalisen toimintakyvyn vahvistamiseksi, syrjäytymisen torjumiseksi ja/tai osallisuuden edistämiseksi. Käytännössä palveluun voivat osallistua esimerkiksi sairauslomalla ja kuntoutustuella olevat, mutta myös työkyvyttömyyseläkkeellä olevat sekä työttömänä työnhakijana olevat henkilöt, joiden työkyvyttömyyden on lääkäri arvioinut, mutta Kela hylännyt sairauspäiväraha- tai kuntoutustukihakemuksen. Sosiaalista kuntoutusta voidaan järjestää omana toimintana mm. sosiaaliohjauksena, ryhmätoimintana, työpajoilla (Varkaus, Rautalampi, Vesanto) ja yhteistyössä 3. sektorin toimijoiden kanssa. Yksi vaihtoehto palvelujen järjestämiselle on palvelusetelillä hankittavat palvelut. Sosiaalisen kuntoutuksen palvelun sisältö on määritelty hyvinvointialueen sosiaalisen kuntoutuksen palvelukohtaisessa sääntökirjassa. Sosiaalinen kuntoutus voi olla yksilö- ja ryhmävalmennusta, tuettua työtoimintavalmennusta ja osallisuustoimintaa. Palveluntuottajat löytyvät parastapalvelua.fi -sivustolta, josta asiakas valitsee palvelusetelillä itselleen sopivimman. Siirtymiä sosiaalisesta kuntoutuksesta voivat olla esimerkiksi Kelan kuntoutukset, terveydenhuollon palvelut, opiskelu, kuntouttava työtoiminta, työvoimapalvelut, järjestötoimintaan osallistuminen ja työelämä.
Sosiaalipalveluiden voidaan siis sanoa sisältävän työllistymistä tukevia palveluja, mutta ongelmana on ettei näistä näistä palveluista juurikaan edetä avoimille työmarkkinoille eikä selkeää polkua pois sosiaalipalvelujen piiristä oikein kuvaudu olevan. Tähän haasteeseen onkin nyt pyritty vastaamaan Työkykyohjelmaan sisältyvällä laatuperusteisella työhönvalmennuksella.
Kehitettävä asia linkittyy Suomen kestävän kasvun ohjelmaan (RRP), joka työllisyysasteen nostamisen lisäksi sisältää useita kansallisia tavoitteita, jotka tukevat ekologisesti, sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävää kasvua. THL toteuttaa Suomen kestävän kasvun ohjelmassa sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalaan liittyvien pilareiden 3 ja 4 projekteja, joiden tavoitteina on:
- vauhdittaa työllisyysasteen ja osaamistason nousua
- purkaa koronaepidemian aiheuttamaa sosiaali- ja terveydenhuollon hoito-, kuntoutus- ja palveluvelkaa
- edistää hoitotakuun toteutumista vahvistamalla ennaltaehkäisyä ja ongelmien varhaista tunnistamista
- vahvistaa vaikuttavuusperusteista ohjausta ja kansallista sote-tietopohjaa
- tukea hyvinvointialueita hoitotakuuta edistävien digitaalisten palvelujen käyttöönottoa
Vastaavasti Kestävää hyvinvointia Pohjois-Savoon -hankkeen Työkykyohjelman laajennoksen projektille määritettiin seuraavat tavoitteet:
- vahvistaa ja selkeyttää sosiaalipalveluiden työllistymistä tukevaa palvelupolkua Pohjois-Savon hyvinvointialueella
- Pohjois-Savon hyvinvointialueen sosiaalipalveluilla ja työkyvyn tuen toimijoilla on käytössä yhteinen työllistymistä tukevan palvelupolun toimintamalli
- sosiaalihuoltolain määrittämien työikäisten asiakasryhmien sekä kuntouttavassa työtoiminnassa olevien asiakkaiden työllistymistä tukeva toiminta on strukturoitua
Hyvinvointialueen yhtenä strategisena tavoitteena on vahvistaa ja yhteensovittaa perustason palveluita asukkaiden tarpeita vastaavasti. Sosiaali- ja terveyshuollon palvelustrategia syventää ja ohjaa näiden tavoitteiden toimeenpanoa: Palvelustrategian mukaisesti palveluissa pitäisi kiinnittää erityistä huomiota paljon palveluita käyttäviin, heikossa ja erityisen haavoittuvassa asemassa oleviin henkilöihin ja panostaa muun muassa asiakaslähtöisempien ja työhön kuntouttavien sote palveluiden kehittämiseen.
Laatukriteereihin perustuvaa tuetun työllistämisen työhönvalmennusta toteutetaan osana Työkykyohjelman laajennoksen projektia. Projektipäällikön lisäksi projektissa työskentelee projektikoordinaattori, työkykykoordinaattori, kehittäjä-työhönvalmentaja ja työhönvalmentaja.
Laatuperusteisen työhönvalmennuksen kehittäjä-työhönvalmentajan ja työhönvalmentajan työsuhteet alkoivat 05/23 ja he tekevät tiivistä yhteistyötä keskisen alueen työikäisten sosiaaliohjaajien ja sosiaalityöntekijöiden kanssa. Työhönvalmentajat toimivat osana THL:n kansallista kehittämistä ja tähän liittyen ovat yhteistyössä myös muiden hyvinvointialueiden kanssa, joilla sosiaalihuollon laatuperusteista työhönvalmennusta pilotoidaan; Varsinais-Suomi, Pohjanmaa, Satakunta, Pohjois-Pohjanmaa, Pohjois-Savo ja Päijät-Häme. Työhönvalmentajat ovat suorittaneet IPS-menetelmäkoulutuksen ja tapaavat työhönvalmentajien verkostossa kolmen viikon välein. Lisäksi yhteistyökumppaneita ovat Työkykyohjelman laajennoksen osalta työkyvyn tuen tiimi sekä muut ohjelmaan kuuluvat hanketoimijat. Yhteistyö on tiivistä myös Siilinjärvellä toimivan IPS - Sijoita ja valmenna aluehankkeen kanssa. Työnantajayhteistyön kehittämiseksi yhteistyötä tehdään lisäksi Kuopion kaupungin ja TE-toimiston yrityspalvelujen kanssa.
Pohjois-Savon työkyvyn ja työllistymisen tuen projekteille (RRP/pilari 3) on koottu ohjaava työryhmä, jonka muodostaa seuraavien organisaatioiden edustajat: PSHVA:n Sote-keskus, työikäisten sosiaalipalvelut, aikuispsykiatria ja kuntoutus sekä Kela, Itäinen vakuutuspiiri / Työ- ja toimintakykyetuuksien ratkaisukeskus, Pohjois-Savon Te-palvelut, Kuntien työllisyyspalvelut (pilottikunnat Kuopio ja Siilinjärvi) ja THL:n Työkykyohjelman aluekoordinaatio.
Tavoitteena on ottaa asiakaslähtöinen ja laatukriteereihin perustuva työhönvalmennuksen toimintamalli osaksi hyvinvointialueen työikäisten sosiaalipalveluita ja lisätä työllistymiseensä tukea tarvitsevien henkilöiden työllisyysastetta. Kansainvälisten tutkimusten mukaan laatuperusteisen työhönvalmennuksen laatukriteereitä noudattamalla on mahdollista odottaa noin 40 prosenttia palveluun osallistuvista työllistyvän avoimille työmarkkinoille etsimällä heille henkilökohtaisen tavoitteen sekä työ- ja toimintakyvyn mukaisia töitä.
Tavoiteltujen muutosten saavuttamisen mittaamiseksi pilotoinnissa seurataan mm. työhönvalmennuksessa aloittaneiden asiakkaiden määrää sekä jatkopolkuja kuten työllistyneiden ja koulutukseen siirtyneiden työnhakijoiden sekä palvelussa lopettaneiden määrää.
Hankesuunnitelman mukaisesti pilotoinnissa seurataan myös TAITE-valmennusten määrää ja kansallisen kehittämisen koulutuksiin osallistuneiden määrää. Palautekyselyt laaditaan asiakkaille ja ammattilaisille/sidosryhmille, jonka lisäksi käytetään laadullista arviointia ja erilaisia mittareita tavoitteiden saavuttamisen arviointiin; osallisuusindikaattori, 3x10D ja työkykypistemäärä.
THL toteuttaa laatuperusteisesta työhönvalmennuksesta laatuarvioinnin, jossa mitataan millä tasolla laatukriteereitä noudatetaan palvelussa. Lisäksi hanke vastaa THL:n arviointikyselyyn puoli vuosittain ja määräaikaisseurantakyselyyn neljännes vuosittain.
1) Mallinnetaan ja kehitetään HVA:n käytössä olevia työllistymistä tukevia palvelupolkuja ja tunnistetaan niiden hyvät käytänteet sekä jatkokehittämiskohteet 2) laatukriteereihin perustuva tuetun työllistämisen työhönvalmennuksen toimintamallia pilotoidaan osana työikäisten sosiaalipalveluita (asiakastavoite: 40 asiakasta) 3) Kuntouttavan työtoiminnan asiakkaiden kanssa etsitään heille henkilökohtaisen tavoitteen sekä työ- ja toimintakyvyn mukaisia töitä.
Valtionavustusrahoituksen hakua ohjanneessa hankeoppaassa (Suomen kestävän kasvun ohjelma; Hankeopas STM:n toiseen valtionavustushakuun vuosille 2023–2025)kohderyhmäksi oli määritetty
- kuntouttavassa työtoiminnassa olevat asiakkaat (laki kuntouttavasta työtoiminnasta 189/2001)
- vammaiset asiakkaat: sosiaalihuoltolain työllistymistä tukevan toiminnan (sosiaalihuoltolaki 710/1982, 27 d) ja työtoiminnan (sosiaalihuoltolaki 710/1982, 27 e §), kehitysvammalain (519/1977) mukaisen työtoiminnan ja työhönvalmennuksen asiakkaat
- sosiaalihuollon mielenterveys- ja päihdetyön asiakkaat
Alueellamme pääkohderyhmäksi valittiin kuntouttavassa työtoiminnassa olevat henkilöt ja muut sosiaalihuoltolain määrittämät työikäiset asiakasryhmät.
Laatukriteereihin perustuvaa työhönvalmennusta on pilotoitu aiemmin 19 eri hankkeessa ympäri Suomea vuosina 2020-2022. Työhönvalmennusta pilotoitiin kuntien sosiaali- ja vammaispalvelussa sekä parissa hankkeessa myös osana työllisyyspalveluita. Laatuperusteinen työhönvalmennus oli osa Työkykyohjelmaa, jonka tavoitteena oli tukea osatyökykyisten työttömien ja pitkäaikaistyöttömien työhön pääsyä ja työssä pysymistä, ehkäistä työttömyyden pitkittymistä ja työkyvyttömyyttä sekä lisätä heikossa työmarkkina-asemassa olevien työelämäosallisuutta.