LABlanssi, Etelä-Karjalan ensihoidon oppimisympäristö

LAB-ammattikorkeakoulun ja Etelä-Karjalan hyvinvointialueen toteuttama LABlanssi- eli Etelä-Karjalan ensihoidon oppimisympäristö. 

Toimintaympäristö

Ensihoito, ensihoidon opetus

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Digitalisaatio, teknologian käytön lisääntyminen sekä ensihoitotyön vaatimustason kasvu edellyttävät ammatillisten osaamisen tason jatkuvaa ylläpitoa ja kehittämistä. Kehityksen mukana tulee pysyä myös ensihoitoa tuottavien oppilaitosten, opiskelijoiden sekä ensihoidon lehtorien, jotta opetettava tieto on ajantasaista sekä vastaa kentällä tapahtuvaan työhön. Toimintamallilla haetaan muutosta ja vaihtoehtoa perinteiseen tutkintotavoitteelliseen opetusstrategiaan, jossa teoriapohja rakennetaan oppilaitoksessa ja työssäoppiminen, kliinisen hoitotyön harjoittelu tapahtuu kenttäolosuhteissa. On havaittu tarve innovatiiviselle, oppimista tukevalle liikkuvalle oppimisympäristölle, jossa opetusstrategiat yhdistetään toimivaksi kokonaisuudeksi ja joka mahdollistaa autenttisen oppimisympäristön opiskelijoille sekä monipuolisen työympäristön hyvinvointialueen ensihoitajalle sekä ammattikorkeakoulun ensihoidon lehtorille.

LABlanssi-toimintamallin kehittämisen taustalla vaikuttavat osaamis-, menetelmälliset, pedagogiset sekä työelämäyhteistyön tarpeet. Väestörakenteen ja -tiheyden vaikutuksesta pienemmissä kunnissa ja maaseutualueille sijoittuvilla ensihoitoyksiköillä tehtävien määrä on suppeampi kuin kaupunkikeskusten yksiköillä. Hiljaisemmille asemapaikoille sijoittuville opiskelijoille potilaan kohtaamisia ja oppimiskokemuksia tulee vähemmän harjoittelun aikana. Tämä korreloituu heikompaan osaamiseen kliinisten hoitotoimenpiteiden sekä potilaiden kohtaamisten kanssa. Ongelma esiintyy myös Etelä-Karjalassa, johon hankkeen pilotointi kohdentuu. LABissa toteutetaan myös englanninkielistä Paramedic-tutkintoa, jonka opiskelijoiden on tärkeää saada tasalaatuista työelämäohjausta myös englanniksi. Tarve on strukturoidulle mallille, jolla ensihoitajan työelämäohjaus on opiskelijoille tasalaatuista ja toteutus suomen lisäksi englanniksi.

LABlanssi-oppimisympäristö-toimintamallilla vastataan jatkuvan oppimisen sekä AMK:n ja työelämäedustajan yhteistyömallin kehittämistarpeeseen. Opetuksessa ei tällä hetkellä ole mahdollista käyttää monipuolisesti eri ensihoidon teknologiavälineistöä, vaan opetus jää työelämän vastuulle. Hankkeessa opiskelijoilla on mahdollisuus aidossa työympäristössä saada opetusta myös eri digi- ja teknologia välineistöön. HVA:n ensihoidossa on otettu käyttöön uusia toimintatapoja, kuten kotiin vietävät palvelut, tilannekeskustoiminta ja vierianalytiikka. Nämä sairaalan ulkopuolisen ensihoidon erikoispiirteet on tarpeen huomioidaan strukturoitua oppimisen ja ohjaamisen mallia suunniteltaessa

Suomen valtion hallitusohjelman kohta 3.7 toimenpiteessä lisätään korkeakoulutuksen aloituspaikkoja merkittävästi. Liikkuvalla oppimisympäristöllä voitaisiin taata jokaiselle ensihoitajaopiskelijalle yhdenmukainen opetuskokonaisuus todellisessa ensihoidon ympäristössä aloituspaikkojen nostosta huolimatta. Hanke vastaa myös jatkuvan oppimisen uudistukseen sekä työpaikoilla tapahtuvaan oppimiseen.

Tavoiteltu muutos

Toimintamallilla haetaan muutosta ja vaihtoehtoa perinteiseen tutkintotavoitteelliseen opetusstrategiaan, jossa teoriapohja rakennetaan oppilaitoksessa ja työssäoppiminen, kliinisen hoitotyön harjoittelu tapahtuu kenttäolosuhteissa. Taustalla vaikuttavat osaamis-, menetelmälliset, pedagogiset sekä työelämäyhteistyön tarpeet.

Päätavoitteena on luoda LABlanssi-malli eli systemaattinen ja innovatiivinen kokonaisuus, jolla vahvistetaan ensihoitajaopiskelijoiden osaamista ja edistetään työelämävalmiuksia oppilaitoksen ja työelämäedustajan yhteistyötä vahvistamalla. Yhdessä opiskelijoille tarjotaan innovatiivisessa ensihoidon oppimisympäristössä tasa-arvoisia oppimismahdollisuuksia ja tukea siirtymässä työelämään osaavana ammattilaisena, samalla turvataan laadukkaiden palveluiden saatavuutta ja jatkuvuutta.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä ovat ensihoitaja(AMK)-opiskelijat, joille mahdollistetaan työssäoppimisympäristö opetukseen painottavassa yksikössä.
Kohderyhmään kuuluvat myös ensihoidon lehtorit, ensihoitajat sekä valtakunnallinen ensihoitojärjestelmä.

Ratkaisun perusidea

LABlanssi-hankkeen tuloksena on toteutettu/luotu 

1) innovatiivinen ja liikkuva oppimisympäristö, ensihoidon koulutusambulanssi: LABlanssi, 

2) ensihoidon opetuksen ja ensihoidon kenttätyön ammattilaisten tiimi, 

3) strukturoitu ja kattava opiskelijan ohjaamisen ja oppimisen mallin opetusensihoitoyksikköön, sekä

 4) strukturoitu, ensihoidon ammattilaisten pedagoginen kurssi. 

Ensihoidon opetuksen ja ensihoidon kenttätyön ammattilaisten tiimi on yhteistyössä suunnitellut ja toteuttanut strukturoidun, toimivan ja kattavan opiskelijan ohjaamisen ja oppimisen mallin opetusensihoitoyksikköön. Lisäksi projektissa tuotettu ensihoidon ammattilaisille ohjaajan pedagoginen kurssi on tarjottu käyttöön Etelä-Karjalan hyvinvointialueen ensihoidolle. Kurssi löytyy hyvinvointialueen ensihoidon Moodle-alustalta ja soveltuvin osin myös Innokylästä. Pedagogiseen kurssiin on kuvattu opiskelijan harjoittelun eteneminen sekä ohjaamisen malli viikkotasolla. Lisäksi kurssille on koottu ammattilaiselle toimintamalleja haastaviin ohjaustilanteisiin sekä muuta materiaalia ohjaamisen tueksi. Kurssilla on avattu myös ensihoidon opiskelijoiden edeltävät ensihoidon opinnot sekä kuvattu opintojaksojen sisällöt, jotta harjoitteluohjaajilla olisi parempi näkemys opiskelijoiden lähtötasosta harjoittelun alussa. 

Oppimisympäristön toimintamalli:

  • Hoitotason valmiudet omaava yksikkö, osana EKHVAn ensihoitoa
  • Yksikön henkilöstön muodostaa ensihoitaja sekä ensihoidon opettaja. Yksikön mukana on aina myös ensihoidon opiskelija.  
  • Opiskelijat viikon mittaisella harjoittelujaksolla, opiskeljoilla perustason ensihoidon opinnot ja harjoittelu käytynä ennen LABlanssi-harjoittelua
  • LABlanssi hoitaa kaikkia hätäkeskuksen välittämiä ensihoidollisia tehtäviä maanantaista perjantaihin kello 8–16 välisenä aikana, pois lukien ammattikorkeakoulun lomajaksot. Asemapaikkana Ratakadun asema, Lappeenrannan keskustassa
  • Ensihoitotehtäviä 3-5 kpl 8 h:n vuoron aikana
  • Hyvinvointialue: ensihoitaja ja kalusto ja operatiivisen toiminnan muut resurssit
  • Ammattikorkeakoulu: 4 ensihoidon lehtoria ja simulaatio-ohjaaja, viikon mittainen kenttäjakso joka viides viikko. Kaikki LAB-ammattikorkeakoulun kenttäjaksoille osallistuvat asiantuntijat toimivat yksikössä hoitotasoisina ensihoitajina.

Opiskelijaohjaamisen toimintamalli LABlanssissa:

  • Palautteen antaminen jatkuvaa
    • Jokaisen tehtävän jälkeen pieni yhteenveto, jotta opiskelijalla olisi mahdollisuus heti seuraavalla tehtävällä jotakin asiaa "työstää". Suurimmalla osalla opiskelijoista voi osaaminen osittain piiloutua  epävarmuuden taakse. Jos palautetta tulee riittävästi, voi opiskelija rohkaistua näyttämään paremmin  taitojaan. 
    • Tärkeää luoda  luottamuksen ilmapiiri toimintaan. Kun opiskelijalle luodaan olo, että hän voi luottaa ohjaajiin, voi sitä kautta tulla rohkeutta tekemiseen, eikä tarvitse kokoajan pelätä epäonnistumista. 
  • Tehtävillä opiskelijan päätöksenteon tukeminen 
    • Annetaan opiskelijalle aikaa,erityisesti kiireettömillä tehtävillä  ja tuetaan päätöksentekoa "vetämällä asioita yhteen" ja pohtimalla yhdessä ääneen. Pyritään siihen, että opiskelija saa kerrottua oman päätöksensä asiasta, vaikka se olisi niin sanotusti ohjaajien mielestä "väärä" . Ohjaajien pitää pystyä perustelemaan, miksi jokin toinen päätös olisi parempi ja sitä kautta myös opiskelijalla on mahdollisuus kehittyä. 
    • Rohkaistaan vuorovaikutukseen "työparin" kanssa, sekin voi tukea päätöksenteossa. (Moni voi luoda itselleen liian suuria paineita alkuun, että päätös tulisi tehdä yksin. Työparin kanssa ensihoitotyötä kuitenkin tehdään) 
  • Kehittämiskohteiden tukeminen
    • Kannustetaan aktiiviseen itsenäiseen opiskeluun. Harjoittelun aikana kannattaa hyödyntää myös itseopiskelua, sillä vahvasta teoriatiedosta saa tukea tekemiseen. Tätä kautta voi myös herätellä opiskelijaa ottamaan vastuuta omasta opiskelustaan. Alkuvaiheessa harjoittelua tulevat esille yksilölliset kehittämiskohteet  ja niihin kannattaa keskittyä harjoittelun edetessä ja etsiä yhdessä erilaisia keinoja niiden saavuttamiseksi. Pienikin askel eteenpäin omassa kehityskohteessa voi tuoda lisää sitä varmuutta opiskelijalle. 
    • Sellaisen tehtävän jälkeen, mistä opiskelijalle jäänyt ns "huono fiilis" omasta suoriutumisestaan, on tehtävä hyvä käydä heti läpi. Jos kyse on esim. jostakin "teknisestä suoritteesta", on asia hyvä käydä tuoreeltaan läpi ja pyrkiä tarjoamaan uusi mahdollisuus "hyvälle kokemukselle".
    • Opiskelijan osaamisen ja oppimisen tukena on LABlanssi-opetusyksikön strukturoitu viikko-ohjelma

LABlanssin strukturoitu ammattilaisten osaamisen kehittämisen malli opettajille:

  • Opettajien viikon mittaiset kiertävät työelämäjaksot opetusyksikössä, joilla mahdollistettu  ensihoitotyön osaamisen ylläpito kenttäolosuhteissa sekä uusien toimintamallien tuominen teoriaopintoihin.
  • Osaamisen kehittämiseen liittyvät velvoitteet:
    • Perehdytysvuorot alueella ennen kenttäjaksoja toimintaan mukaan uutena tuleville opettajille
    • Tarvittavien lupien päivitykset (lääkeluvat)
    • Hoitotason velvoitteiden ylläpitoon kuuluvien  hyvinvointialueen järjestämien koulutusten suorittaminen kaksi kertaa vuodessa
    • Muihin kenttäviikoille osuviin hyvinvointialueen koulutuksiin osallistuminen 

Ensihoidon ammattilaisten pedagoginen kurssi:

  • Ensihoidon harjoittelun etenemisen prosessi opiskelijan, harjoitteluohjaajan ja opettajan näkökulmasta
  • Ensihoidon harjoitteluihin suunnattu  viikkokohtainen ohjaamisen malli
  • Vinkkejä haastaviin ohjaustilanteisiin
  • Ensihoidon opintojaksojen sisältöjä on kuvattu, tavoitteena ensihoidon harjoitteluohjaajille parempi näkemys opiskelijoiden lähtötasosta sekä harjoittelua edeltävistä opinnoista

 

Liitteet
Kuva
LABlanssi toimintamalli
LABlanssi-ensihoidon oppimisympäristön toimintamalli
Kuva
LABlanssi-yksikön viikko-ohjelma
LABlanssi-opetusyksikön viikko-ohjelma
Kuva
Opettajien osaamisen kehittämisen malli
LABlanssi, opettajien osaamisen kehittämisen malli
Kuva
Ensihoidon harjoittelun prosessi
Ensihoidon harjoittelun prosessi opiskelijan, ohjaajan ja opettajan näkökulmasta
Kuva
Ensihoidon harjoittelu, viikkokohtainen
Ensihoidon harjoittelun viikkokohtainen ohjausmalli
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Hyvinvointialueelta oppimisympäristön toimintamalli edellyttää ensihoidon kaluston ja siihen liittyvät tarvikkeet eli oppimisympäristön alustan sekä ensihoitajan työpanoksen, hoitotyön osaamisen ja asiakasrajapinnan.

Ammattikorkeakoululta toimintamallin toteutus vaatii opettajien työpanoksen kiertävin vuoroin, pedagogista sekä toimintamallien kehittämisosaamista ja lisäksi toimintamallin koordinaatioon liittyvää resurssia.

 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Ammattikorkeakoulun ja hyvinvointialueen yhdessä toteuttama ensihoidon oppimisympäristö eli opetukseen painottuva ensihoidon yksikkö vaatii saumatonta yhteistyötä, hyvää ja tehokasta viestintää sekä yhteisen selkeän tavoitteen toiminnalle. Kaikkien osapuolien sitoutuminen laadukkaaseen opiskelijaohjaukseen ja yhteiseen toimintamalliin on erityisen tärkeää.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Hankkeessa on onnistuttu suunnittelemaan ja toteuttamaan LABlanssi-toimintamalli, ensihoidon innovatiivinen ja liikkuva oppimisympäristö, strukturoitu opiskelijan ohjaamisen ja oppimisen malli sekä strukturoitu ensihoidon ammattilaisen ohjaajan pedagoginen kurssi, joka on tarjottu käyttöön Etelä-Karjalan hyvinvointialueen ensihoidolle. LABlanssi-toimintamallia on esitelty, levitetty ja siitä on viestitty aktiivisesti ja monikanavaisesti. LABlanssi-hankkeen toimien onnistuminen on vaikuttanut myös siihen, että LAB-ammattikorkeakoulu ja Etelä-Karjalan hyvinvointialue jatkavat LABlanssin toimintaa ainakin vuoden 2025 ajan omarahoitteisesti ja laajemmalla alueella hankkeen päätyttyä. 

Hankkeessa on tuotettu täysin uudenlainen todelliseen tarpeeseen vastaava, innovatiivinen, liikkuva ensihoidon oppimisympäristö, koulutusambulanssi, jossa työskentelevät yhdessä hyvinvointialueen ensihoitaja sekä ammattikorkeakoulun ensihoidon lehtori ja ensihoitajaopiskelija.  Työelämän ja oppilaitoksen välinen yhteistyö ja kumppanuus ovat entisestään tiivistyneet ja vahvistuneet, mikä on tehostanut myös oppimis- ja harjoitteluprosesseja.  Kehitetty ja pilotoitu LABlanssi-toimintamalli on vastannut työelämän muuttuneisiin osaamistarpeisiin ja strukturoitu opiskelijan ohjaamisen ja oppimisen malli ovat lisänneet opiskelijoiden osaamistasoa sekä valmiutta siirtyä työelämään. Strukturoitu työelämän ohjaajan pedagoginen kurssi on tuonut tasalaatuisuutta opiskelijan ohjaukseen autenttisessa, innovatiivisessa oppimis- ja työympäristössä. LABlanssi –liikkuva ensihoidon yksikkö on tuonut Etelä-Karjalan hyvinvointialueen ensihoitoon lisäresurssia ja tuonut uuden harjoittelupaikkamahdollisuuden ensihoidon opiskelijoille. LABlanssissa työskentely on lisännyt yksikössä työskentelevän ensihoitajan pedagogisia valmiuksia ja ensihoidon lehtorin ammatillisen osaamisen tason jatkuvaa ylläpitoa ja kehittämistä sekä mahdollistanut uusien digitaalisten ratkaisujen testausta ja osaamisen kehittämistä ensihoidossa käytettävän teknologian suhteen.