LABlanssi, Etelä-Karjalan ensihoidon oppimisympäristö

LAB-ammattikorkeakoulun ja Etelä-Karjalan hyvinvointialueen toteuttama LABlanssi- eli Etelä-Karjalan ensihoidon oppimisympäristö. 

Toimintamallin nimi
LABlanssi, Etelä-Karjalan ensihoidon oppimisympäristö
Toimintamallin lyhyt kuvaus

LAB-ammattikorkeakoulun ja Etelä-Karjalan hyvinvointialueen toteuttama LABlanssi- eli Etelä-Karjalan ensihoidon oppimisympäristö. 

Toteutuspaikka
Lappeenranta
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Etelä-Karjala
Toimintamallin rahoittaja
Euroopan Sosiaalirahasto (ESR)

Tekijä

Kaisa Seppänen

Luotu

09.12.2024

Viimeksi muokattu

16.12.2024
Ratkaisun perusidea

LABlanssi-hankkeen tuloksena on toteutettu/luotu 

1) innovatiivinen ja liikkuva oppimisympäristö, ensihoidon koulutusambulanssi: LABlanssi, 

2) ensihoidon opetuksen ja ensihoidon kenttätyön ammattilaisten tiimi, 

3) strukturoitu ja kattava opiskelijan ohjaamisen ja oppimisen mallin opetusensihoitoyksikköön, sekä

 4) strukturoitu, ensihoidon ammattilaisten pedagoginen kurssi. 

Ensihoidon opetuksen ja ensihoidon kenttätyön ammattilaisten tiimi on yhteistyössä suunnitellut ja toteuttanut strukturoidun, toimivan ja kattavan opiskelijan ohjaamisen ja oppimisen mallin opetusensihoitoyksikköön. Lisäksi projektissa tuotettu ensihoidon ammattilaisille ohjaajan pedagoginen kurssi on tarjottu käyttöön Etelä-Karjalan hyvinvointialueen ensihoidolle. Kurssi löytyy hyvinvointialueen ensihoidon Moodle-alustalta ja soveltuvin osin myös Innokylästä. Pedagogiseen kurssiin on kuvattu opiskelijan harjoittelun eteneminen sekä ohjaamisen malli viikkotasolla. Lisäksi kurssille on koottu ammattilaiselle toimintamalleja haastaviin ohjaustilanteisiin sekä muuta materiaalia ohjaamisen tueksi. Kurssilla on avattu myös ensihoidon opiskelijoiden edeltävät ensihoidon opinnot sekä kuvattu opintojaksojen sisällöt, jotta harjoitteluohjaajilla olisi parempi näkemys opiskelijoiden lähtötasosta harjoittelun alussa. 

Oppimisympäristön toimintamalli:

  • Hoitotason valmiudet omaava yksikkö, osana EKHVAn ensihoitoa
  • Yksikön henkilöstön muodostaa ensihoitaja sekä ensihoidon opettaja. Yksikön mukana on aina myös ensihoidon opiskelija.  
  • Opiskelijat viikon mittaisella harjoittelujaksolla, opiskeljoilla perustason ensihoidon opinnot ja harjoittelu käytynä ennen LABlanssi-harjoittelua
  • LABlanssi hoitaa kaikkia hätäkeskuksen välittämiä ensihoidollisia tehtäviä maanantaista perjantaihin kello 8–16 välisenä aikana, pois lukien ammattikorkeakoulun lomajaksot. Asemapaikkana Ratakadun asema, Lappeenrannan keskustassa
  • Ensihoitotehtäviä 3-5 kpl 8 h:n vuoron aikana
  • Hyvinvointialue: ensihoitaja ja kalusto ja operatiivisen toiminnan muut resurssit
  • Ammattikorkeakoulu: 4 ensihoidon lehtoria ja simulaatio-ohjaaja, viikon mittainen kenttäjakso joka viides viikko. Kaikki LAB-ammattikorkeakoulun kenttäjaksoille osallistuvat asiantuntijat toimivat yksikössä hoitotasoisina ensihoitajina.

Opiskelijaohjaamisen toimintamalli LABlanssissa:

  • Palautteen antaminen jatkuvaa
    • Jokaisen tehtävän jälkeen pieni yhteenveto, jotta opiskelijalla olisi mahdollisuus heti seuraavalla tehtävällä jotakin asiaa "työstää". Suurimmalla osalla opiskelijoista voi osaaminen osittain piiloutua  epävarmuuden taakse. Jos palautetta tulee riittävästi, voi opiskelija rohkaistua näyttämään paremmin  taitojaan. 
    • Tärkeää luoda  luottamuksen ilmapiiri toimintaan. Kun opiskelijalle luodaan olo, että hän voi luottaa ohjaajiin, voi sitä kautta tulla rohkeutta tekemiseen, eikä tarvitse kokoajan pelätä epäonnistumista. 
  • Tehtävillä opiskelijan päätöksenteon tukeminen 
    • Annetaan opiskelijalle aikaa,erityisesti kiireettömillä tehtävillä  ja tuetaan päätöksentekoa "vetämällä asioita yhteen" ja pohtimalla yhdessä ääneen. Pyritään siihen, että opiskelija saa kerrottua oman päätöksensä asiasta, vaikka se olisi niin sanotusti ohjaajien mielestä "väärä" . Ohjaajien pitää pystyä perustelemaan, miksi jokin toinen päätös olisi parempi ja sitä kautta myös opiskelijalla on mahdollisuus kehittyä. 
    • Rohkaistaan vuorovaikutukseen "työparin" kanssa, sekin voi tukea päätöksenteossa. (Moni voi luoda itselleen liian suuria paineita alkuun, että päätös tulisi tehdä yksin. Työparin kanssa ensihoitotyötä kuitenkin tehdään) 
  • Kehittämiskohteiden tukeminen
    • Kannustetaan aktiiviseen itsenäiseen opiskeluun. Harjoittelun aikana kannattaa hyödyntää myös itseopiskelua, sillä vahvasta teoriatiedosta saa tukea tekemiseen. Tätä kautta voi myös herätellä opiskelijaa ottamaan vastuuta omasta opiskelustaan. Alkuvaiheessa harjoittelua tulevat esille yksilölliset kehittämiskohteet  ja niihin kannattaa keskittyä harjoittelun edetessä ja etsiä yhdessä erilaisia keinoja niiden saavuttamiseksi. Pienikin askel eteenpäin omassa kehityskohteessa voi tuoda lisää sitä varmuutta opiskelijalle. 
    • Sellaisen tehtävän jälkeen, mistä opiskelijalle jäänyt ns "huono fiilis" omasta suoriutumisestaan, on tehtävä hyvä käydä heti läpi. Jos kyse on esim. jostakin "teknisestä suoritteesta", on asia hyvä käydä tuoreeltaan läpi ja pyrkiä tarjoamaan uusi mahdollisuus "hyvälle kokemukselle".
    • Opiskelijan osaamisen ja oppimisen tukena on LABlanssi-opetusyksikön strukturoitu viikko-ohjelma

LABlanssin strukturoitu ammattilaisten osaamisen kehittämisen malli opettajille:

  • Opettajien viikon mittaiset kiertävät työelämäjaksot opetusyksikössä, joilla mahdollistettu  ensihoitotyön osaamisen ylläpito kenttäolosuhteissa sekä uusien toimintamallien tuominen teoriaopintoihin.
  • Osaamisen kehittämiseen liittyvät velvoitteet:
    • Perehdytysvuorot alueella ennen kenttäjaksoja toimintaan mukaan uutena tuleville opettajille
    • Tarvittavien lupien päivitykset (lääkeluvat)
    • Hoitotason velvoitteiden ylläpitoon kuuluvien  hyvinvointialueen järjestämien koulutusten suorittaminen kaksi kertaa vuodessa
    • Muihin kenttäviikoille osuviin hyvinvointialueen koulutuksiin osallistuminen 

Ensihoidon ammattilaisten pedagoginen kurssi:

  • Ensihoidon harjoittelun etenemisen prosessi opiskelijan, harjoitteluohjaajan ja opettajan näkökulmasta
  • Ensihoidon harjoitteluihin suunnattu  viikkokohtainen ohjaamisen malli
  • Vinkkejä haastaviin ohjaustilanteisiin
  • Ensihoidon opintojaksojen sisältöjä on kuvattu, tavoitteena ensihoidon harjoitteluohjaajille parempi näkemys opiskelijoiden lähtötasosta sekä harjoittelua edeltävistä opinnoista

 

Toimintaympäristö

Ensihoito, ensihoidon opetus

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä ovat ensihoitaja(AMK)-opiskelijat, joille mahdollistetaan työssäoppimisympäristö opetukseen painottavassa yksikössä.
Kohderyhmään kuuluvat myös ensihoidon lehtorit, ensihoitajat sekä valtakunnallinen ensihoitojärjestelmä.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Hyvinvointialueelta oppimisympäristön toimintamalli edellyttää ensihoidon kaluston ja siihen liittyvät tarvikkeet eli oppimisympäristön alustan sekä ensihoitajan työpanoksen, hoitotyön osaamisen ja asiakasrajapinnan.

Ammattikorkeakoululta toimintamallin toteutus vaatii opettajien työpanoksen kiertävin vuoroin, pedagogista sekä toimintamallien kehittämisosaamista ja lisäksi toimintamallin koordinaatioon liittyvää resurssia.

 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Hankkeessa on onnistuttu suunnittelemaan ja toteuttamaan LABlanssi-toimintamalli, ensihoidon innovatiivinen ja liikkuva oppimisympäristö, strukturoitu opiskelijan ohjaamisen ja oppimisen malli sekä strukturoitu ensihoidon ammattilaisen ohjaajan pedagoginen kurssi, joka on tarjottu käyttöön Etelä-Karjalan hyvinvointialueen ensihoidolle. LABlanssi-toimintamallia on esitelty, levitetty ja siitä on viestitty aktiivisesti ja monikanavaisesti. LABlanssi-hankkeen toimien onnistuminen on vaikuttanut myös siihen, että LAB-ammattikorkeakoulu ja Etelä-Karjalan hyvinvointialue jatkavat LABlanssin toimintaa ainakin vuoden 2025 ajan omarahoitteisesti ja laajemmalla alueella hankkeen päätyttyä. 

Hankkeessa on tuotettu täysin uudenlainen todelliseen tarpeeseen vastaava, innovatiivinen, liikkuva ensihoidon oppimisympäristö, koulutusambulanssi, jossa työskentelevät yhdessä hyvinvointialueen ensihoitaja sekä ammattikorkeakoulun ensihoidon lehtori ja ensihoitajaopiskelija.  Työelämän ja oppilaitoksen välinen yhteistyö ja kumppanuus ovat entisestään tiivistyneet ja vahvistuneet, mikä on tehostanut myös oppimis- ja harjoitteluprosesseja.  Kehitetty ja pilotoitu LABlanssi-toimintamalli on vastannut työelämän muuttuneisiin osaamistarpeisiin ja strukturoitu opiskelijan ohjaamisen ja oppimisen malli ovat lisänneet opiskelijoiden osaamistasoa sekä valmiutta siirtyä työelämään. Strukturoitu työelämän ohjaajan pedagoginen kurssi on tuonut tasalaatuisuutta opiskelijan ohjaukseen autenttisessa, innovatiivisessa oppimis- ja työympäristössä. LABlanssi –liikkuva ensihoidon yksikkö on tuonut Etelä-Karjalan hyvinvointialueen ensihoitoon lisäresurssia ja tuonut uuden harjoittelupaikkamahdollisuuden ensihoidon opiskelijoille. LABlanssissa työskentely on lisännyt yksikössä työskentelevän ensihoitajan pedagogisia valmiuksia ja ensihoidon lehtorin ammatillisen osaamisen tason jatkuvaa ylläpitoa ja kehittämistä sekä mahdollistanut uusien digitaalisten ratkaisujen testausta ja osaamisen kehittämistä ensihoidossa käytettävän teknologian suhteen.

 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Ammattikorkeakoulun ja hyvinvointialueen yhdessä toteuttama ensihoidon oppimisympäristö eli opetukseen painottuva ensihoidon yksikkö vaatii saumatonta yhteistyötä, hyvää ja tehokasta viestintää sekä yhteisen selkeän tavoitteen toiminnalle. Kaikkien osapuolien sitoutuminen laadukkaaseen opiskelijaohjaukseen ja yhteiseen toimintamalliin on erityisen tärkeää.

Kansikuva
Ensihoidon opiskelijan ohjausta ambulanssissa

Kehittämisen vaihe

Valmis