Lapsiperheiden yleinen neuvonta, Pohjois-Savon hyvinvointialue, RRP P2, I1
Toimintamalli parantaa lapsiperheiden saatavuutta Pohjois-Savossa tarjoamalla matalan kynnyksen neuvontaa, ammattilaisten konsultaatiota ja hyödyntämällä digitaalisia palveluita. Yhteistyö eri toimijoiden välillä varmistaa tuen perheille.
Projekti ajalla 1.7.2023-30.11.2025. Toiminta alkanut pilottikunnissa 1.7.2023, laajentunut koko Pohjois-Savoon 8.1.2024. Perhekeskuksen neuvonnan ja ohjauksen numerot keskitetty yhden numeron alle ja ammattilaisten konsultaatio alkanut 28.10.2024. Toiminnot siirtyvät hankkeesta perhekeskuksen omaksi toiminnaksi 30.11.2025. Sivu päivitetty 5.3.2025.
Toimintaympäristö: Pohjois-Savo, lapsiperheet ja ammattilaiset.
Lapsiperheiden yleinen neuvonta:
- Tarjoaa tietoa paikallisista, alueellisista ja valtakunnallisista palveluista ja toiminnoista.
- Neuvontaa annetaan puhelimitse ja kohtaamispaikoissa.
- Tietoa jaetaan myös sosiaalisessa mediassa.
- Ei arvioi palvelun tarvetta eikä päätä palvelun myöntämisestä.
- Käytössä takaisinsoittojärjestelmä, palvelulupaus viimeistään seuraava arkipäivä.
Ammattilaisten konsultaatio:
- Auttaa lapsiperheiden kanssa työskenteleviä ammattilaisia ymmärtämään eri vaihtoehtoja.
Pohjois-Savon hyvinvointialueen strategia:
Vahvistetaan ennaltaehkäiseviä ja perustason palveluita. Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen ovat toimintamme perusta. Työmme on laadukasta ja asiakaslähtöistä. Yhteensovitamme erilaiset palvelut vastaamaan asukkaidemme tarpeita. Kehitämme digitaalisia palveluita.
Projektin tavoitteet:
- Madaltaa ja parantaa mielenterveys- ja päihdeongelmia omaavien ja niiden riskissä olevien (riski tulkitaan olevan kaikilla)perheiden perhekeskusverkostojen toimintoihin ja palveluihin pääsemistä.
- Vähentää perhekeskuksen häiriökysyntää.
- Asiakaskokemus ohjaa toiminnan kehittämistä.
- Työntekijöiden ja esihenkilöiden muutosvalmius, osaaminen ja työhyvinvointia tukevat työskentelyolosuhteet paranevat.
Toimenpiteet:
- Pilotoidaan lapsiperheiden yleistä neuvontaa, joka sisältää:
- Neuvontaa sosiaalisessa mediassa
- Puhelimessa tapahtuvaa kuntalaisille tarjottavaa yleistä neuvontaa
- Kohtaamispaikoissa tapahtuvaa kuntalaisille tarjottavaa yleistä neuvontaa
- Ammattilaisten konsultaatiolinjan
- Sähköisten toimintojen buustauksen
- Asiakasta hyödyttävien asiakirjojen ja materiaalien tuottamista
- Tuetaan työntekijöiden ja esihenkilöiden:
- Muutosvalmiutta
- Osaamista
- Työhyvinvointia
Projektin ohjaus ja seuranta:
- Ohjaava työryhmä: Koostuu järjestöjen, seurakuntien, kuntien ja hyvinvointialueen johtajista. Kokoontuu kvartaalittain.
- Johto ja seuranta: Perhekeskuksen palveluyksikköjohtaja ja perheiden sosiaali- ja terveyspalveluiden päälliköt johtavat ja seuraavat projektia kuukausittain.
- Hanketiimi: RRP-hankepäällikkö ja projektipäälliköt tukevat projektia viikoittain.
- Raportointi: Tulokset toimitetaan rahoittajalle kerran kvartaalissa.
Toiminnan kehittäminen:
- Monialainen perheneuvojien tiimi: Kehittää ja tuottaa toimintaa.
- Yhteiskehittäminen: Kolmannen sektorin ja seurakuntien kanssa tapahtuu etukäteen sovittujen perhekeskusverkostojen tapaamisten yhteydessä.
Perheiden ohjautuminen ja palvelut:
- Perheet ohjautuvat oikea-aikaisesti matalan kynnyksen toimintoihin.
- Perheet löytävät sähköiset palvelut.
Yhteistyö ja sektorirajojen ylittäminen:
- Dialogin, toisen työn tuntemisen ja yhteistyön kautta ylitetään sektorirajat sujuvasti.
- Yhteistyöllä vältetään päällekkäisen työn tekemistä.
Hyödyt perheille ja organisaatiolle:
- Perheen saadessa tukea nopeasti haasteet eivät ehdi monimutkaistua.
- Sähköiset palvelut ovat perheiden käytössä heille sopivaan ajankohtaan.
- Säästöä syntyy taloudellisesti ja inhimillisesti.
Muutoksen mittaaminen BSC-tuloskortilla:
Asiakas:
- “Saitko apua mitä hait?” -kysymys
- "Suosittelisitko läheisellesi? - kysymys
Prosessi:
- Kuinka moni asiakas on ohjattu sähköiseen perhekeskukseen
Talous:
- Hoidontarpeenarviointiin ja asiakasohjaukseen ohjautuneet asiakkaat vs. muihin palveluihin ohjautuneet asiakkaat
- Konsultaatiopuheluissa ohjattu kuntien, seurakuntien ja kolmannen sektorin palveluihin
Henkilöstö:
- Ammattilaisten konsultaatiopuheluiden määrä, muut kuin hyvinvointialueen toimijat
Projektin valmistelu:
- Kuulemiset: Perhekeskuksen sosiaali- ja terveyspalveluiden, kolmannen sektorin, seurakuntien ja kuntien kuulemiset loppuvuodesta 2022.
- Rekrytointi: Moniammatillinen tiimi sosiaali- ja terveysalan ammattilaisista rekrytoitiin valmistelemaan ja kehittämään projektia.
- Projektisuunnitelma: Valmistui keväällä 2023 ja sisältää osallisuus- ja viestintäsuunnitelmat.
Toiminnan laajentuminen:
- Toiminta alkoi 1.7.2023.
- Toiminta laajeni palvelemaan koko Pohjois-Savoa 8.1.2024.
- Konsultaatiolinja kytkeytyi toimintaan lokakuussa 2024.
Kohderyhmä:
- Pohjois-Savon lapsiperheet
- Perheiden kanssa toimivat ammattilaiset
Asiakasymmärrys:
- Kertynyt aiemmasta Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -ohjelman piloteista, erityisesti lapsiperheiden neuvonnasta ja ohjauksesta.
- Asiakastyytyväisyyttä mitataan asiakaspuheluissa
- Asiakasymmärrys kasvaa verkostoyhteistyössä ja perheitä kohdatessa