Matalan kynnyksen talousneuvonta- ja ohjaus aikuissosiaalityössä, Keski-Pohjanmaan HVA (RRP, P4, I2)

Laajennetaan talousneuvonta- ja -ohjaustoimintaa tarjoamalla sitä matalalla kynnyksellä yhdenvertaisesti aikuissosiaalityön taloudellisissa vaikeuksissa oleville sekä välitystilipalvelun asiakkaille yksilöllisesti ja ryhmissä.  

Toimintaympäristö **

Talousongelmat haastavat ihmisiä ja perheitä monella tavalla. Ne kuormittavat yksilön mielenterveyttä ja hyvinvointia. Lisäksi viime vuosien globaalit ilmiöt esim. korona ja inflaatio, ovat vaikuttaneet monen ihmisen taloudelliseen hyvinvointiin. Talousongelmiin haetaan apua monesti vasta, kun ongelmat ovat kasautuneet ja velkamäärät ovat suuria. Matalan kynnyksen talousneuvonnan ja ohjauksen avulla pyritään antamaan tukea oman talouden hallintaan käytännönläheisesti ja helposti lähestyttävällä työotteella. 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Aikuissosiaalityössä painottuu usein toimeentulotuki ja muut etuusasiat sekä akuutit talousongelmat. Talousongelmien ja talouden hallinnan haasteiden juurisyyt jäävät monesti paitsioon. 

Tavoitteena on laajentaa talousneuvonta ja -ohjaustoimintaa tarjoamalla sitä matalalla kynnyksellä yksilöllisesti ja ryhmissä aikuissosiaalityön asiakkaille. Tarjotaan yhdenvertaisesti ja laajasti asiakkaille taloudellisissa vaikeuksissa tukea tilanteen selkiyttämiseksi ja ratkaisujen hakemiseksi. Kytketään talousneuvonta ja -ohjaus toiminta suunnitelmalliseksi osaksi asiakkaiden raha-asioiden hoitamisen eli välitystilipalvelua. Systemaattinen talousneuvonnan ja -ohjauksen toimintamalli kytkeytyy jatkossa aikuissosiaalityössä perustyöhön, joka juurrutetaan jokaisen työntekijän perustoimenkuvaan.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Talousneuvonnan ja ohjauksen kohderyhmänä ovat aikuissosiaalityön asiakkaat, joilla on haasteita oman talouden hallinnassa. Toiminnassa tarjotaan tukea taloushaasteiden selkiyttämiseksi. Talousneuvonnassa ja ohjauksessa kartoitetaan oman talouden hallinnan vahvuuksia ja juurisyitä sille, miksi raha-asioiden hoitaminen tuntuu haastavalta sekä pohditaan yhdessä niitä asioita, jotka vaikuttavat omaan kulutuskäyttäytymiseen. Toiminta on käytännönläheistä ja työote helposti lähestyttävä. 

Asiakkailta kysytään palautetta talousneuvonnan ja ohjauksen tapaamisten lopuksi.