Matalan kynnyksen talousneuvonta- ja -ohjaus aikuissosiaalityössä, Keski-Pohjanmaan HVA (RRP, P4, I2)

Laajennetaan talousneuvonta- ja -ohjaustoimintaa tarjoamalla sitä matalalla kynnyksellä yhdenvertaisesti aikuissosiaalityön taloudellisissa vaikeuksissa oleville sekä välitystilipalvelun asiakkaille yksilöllisesti ja ryhmissä.  

Toimintamallin nimi
Matalan kynnyksen talousneuvonta- ja -ohjaus aikuissosiaalityössä, Keski-Pohjanmaan HVA (RRP, P4, I2)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Laajennetaan talousneuvonta- ja -ohjaustoimintaa tarjoamalla sitä matalalla kynnyksellä yhdenvertaisesti aikuissosiaalityön taloudellisissa vaikeuksissa oleville sekä välitystilipalvelun asiakkaille yksilöllisesti ja ryhmissä.  

Toteutuspaikka
Kokkola, aikuissosiaalityö, Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Liitteet ja linkit
Kuva
Talousneuvonnan ja -ohjauksen prosessikuvaus

Tekijä

Maria Aintila

Luotu

11.07.2023

Viimeksi muokattu

20.12.2024
Ratkaisun perusidea

Talousneuvonnan ja -ohjauksen toimintamallien avulla pyritään antamaan tukea matalalla kynnyksellä arjen talouden hallintaan käytännönläheisesti ja helposti lähestyttävällä työotteella. Kun oma talous on tasapainossa, edistää se yksilön taloudellista hyvinvointia ja toimintakykyä. 

Talousneuvonnan ja -ohjauksen toimintamallit perustuvat asiakkaiden tarpeisiin saada talousongelmiin apua. Keskeinen tavoite on edistää asiakkaiden taloudellista hyvinvointia ja toimintakykyä edistämällä asiakkaiden arjen taloudenhallintaa. Työntekijän tehtävänä on ottaa talousasiat puheeksi ja tunnistaa asiakkaan tarve talousneuvonnalle ja ohjaukselle kartoittamalla asiakkaan tilannetta tarkemmin.

Taloushaasteet ovat monesti piilossa jäävuoren huipun alla, jolloin arjen taloudenhallinnan ongelmat jäävät pimentoon, eikä asiakas tunnista niitä edes itse. Työntekijän tuleekin tarjota talousneuvonnan ja -ohjauksen toimintamallin mukaista työskentelyä asiakkaille matalalla kynnyksellä. Asiakkaan kanssa selvitetään ensin hänen akuutit talousongelmansa ja hoidetaan ne kuntoon, jonka jälkeen lähdetään käymään läpi talousasioita Talousneuvonnan ja -ohjauksen toimintamallin mukaisesti. 

Yksilöasiakastyöskentelymalliin on kuvattu talousneuvonnan ja -ohjauksen viisi tapaamiskertaa. Jokaisella kerralla on oma teemansa, jota käydään asiakkaan kanssa yhdessä läpi. Viimeisellä, viidennellä tapaamiskerralla kootaan yhteen tapaamisia ja arvioidaan matkan kulkua. Malli on suunniteltu kuitenkin niin, että sitä voi soveltaa eri tilanteissa ja ottaa työskentelyn alle yksittäisiä teemoja asiakkaan tarpeen mukaan. 

Ryhmämuotoiseen työskentelymalliin on kuvattu neljä tapaamiskertaa. Myös niissä on jokaisella kerralla oma teemansa, jota käydään ryhmän kanssa yhdessä läpi.

Talousneuvonnan ja -ohjauksen kehittämistyössä suunniteltiin ja toteutettiin myös puheeksi oton -koulutus yhdessä eri sosiaali- ja terveysalan hankkeiden kanssa. Koulutuskokonaisuuden teemana oli väkivalta, päihteet ja talousasioiden puheeksi ottaminen, sillä nämä teemat linkittyvät toisiinsa. Koulutus suunnattiin sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille. Koulutuksen lisäksi suunniteltiin ja toteutettiin Puheeksi oton -korttipakka.  Koulutuksen ja korttipakan tavoitteena on helpottaa eri aiheiden puheeksi ottamista asiakkaiden kanssa. Puheeksi ottaminen edistää asiakkaiden ongelmien tunnistamista ja avun saantia. 

https://innokyla.fi/fi/toimintamalli/vakivalta-paihteet-ja-talous-puheeksi-koulutuskokonaisuus-keski-pohjanmaalla-vuonna

https://innokyla.fi/fi/toimintamalli/puheeksi-oton-korttipakka-voimmeko-kysya-hyvin-voimme

 

Toimintaympäristö

Talousongelmat haastavat ihmisiä ja perheitä monella tavalla. Pitkittyessään talousongelmat, köyhyys ja pienituloisuus lamaannuttavat ihmistä ja kaventavat hänen toimijuuttaan. Ne kaventavat ihmisen vaihtoehtoja ja mahdollisuuksia, ihmissuhteita ja sosiaalista elämää sekä syrjäyttävät yhteiskunnasta.  Lisäksi köyhyys ja/tai pienituloisuus aiheuttaa suurta kuormitusta ihmisen mielenterveydelle, altistaa mielenterveyden ongelmille ja fyysisille sairauksille. Köyhyys on myös riski uusille sosiaalisille ongelmille, kuten päihteiden käyttö ja väkivalta. Köyhyys on periytyvää sukupolvelta toiselle.  Siksi se on tärkeä saada katkaistua. Myös viime vuosien globaalit ilmiöt kuten korona, Venäjän hyökkäyssota ja inflaatio ovat vaikuttaneet yhä useamman ihmisen taloudelliseen hyvinvointiin. Suomessa on kasvava joukko työssäkäyviä pienituloisia, joiden palkkatulot eivät riitä pakollisiin menoihin, kuten asumisen kuluihin.

Suomessa raha-asioista puhuminen on edelleen tabu ja suomalaisessa yhteiskunnassa vallitsee "yksin pärjäämisen" -mentaliteetti. Talousongelmat ja pienituloisuus aiheuttaa ihmisissä syvää häpeän ja syyllisyyden tunteita. Siksi talousongelmiin haetaan apua monesti vasta, kun ongelmat ovat kasautuneet jopa vuosien ajan ja velkamäärät ovat suuria. Mitä pidempään talousongelmat ovat kasautuneet, sitä hankalampaa niitä on selvittää. Siksikin on tärkeää ottaa talousasiat puheeksi ja tarjota talousneuvontaa ja ohjausta matalalla kynnyksellä kaikille. 

Talousneuvonnan ja -ohjauksen toimintamallien avulla pyritään antamaan tukea matalalla kynnyksellä arjen talouden hallintaan käytännönläheisesti ja helposti lähestyttävällä työotteella. Kun oma talous on tasapainossa, edistää se taloudellista hyvinvointia ja toimintakykyä. Taloudellinen hyvinvointi on turvallisuuden tunnetta. Se on tunnetta siitä, että talous on hallussa, eikä se aiheuta ahdistusta tai stressiä. Se on myös varautumista tulevaan. 

Sosiaalihuoltolaki (2014/1301 § 14  3a mom.) velvoittaa hyvinvointialueita järjestämään palveluita taloudellisen toimintakyvyn edistämiseksi. Taloudellisella toimintakyvyllä viitataan taloudelliseen lukutaitoon, johon yhdistyy kyky tehdä taloudellisesti perusteltuja valintoja ja päätöksiä. Se sisältää myös taloudelliset tiedot ja taidot, arjen taloudenhallinnan, kyvyn varautua tulevaan sekä myös muutoksiin, kyvyn seurata taloutta sekä kyvyn tehdä erilaisiin palveluihin ja tuotteisiin liittyviä valintoja. Taloudellinen hyvinvointi ja toimintakyky lisäävät ihmisen kokonaisvaltaista hyvinvointia ja toimijuutta sekä edistää hänen osallisuuttaan yhteiskunnassa. 
 

 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Talousneuvonnan ja -ohjauksen kohderyhmänä ovat aikuissosiaalityön asiakkaat, joilla on haasteita oman talouden hallinnan kanssa. Toimintamalleissa tarjotaan tukea taloushaasteiden selkiyttämiseksi. Talousneuvonnassa ja -ohjauksessa kartoitetaan oman talouden hallinnan vahvuuksia ja juurisyitä sille, miksi raha-asioiden hoitaminen tuntuu haastavalta sekä pohditaan yhdessä niitä asioita, jotka vaikuttavat omaan kulutuskäyttäytymiseen. Yksilöasiakastyön toimintamallissa asetetaan lisäksi työskentelylle asiakkaan oma tavoite eli muutostoive, jota kohti asiakas haluaa edetä ja mietitään yhdessä konkreettiset toimet tavoitteen saavuttamiseksi. Talousneuvonta ja -ohjaus on käytännönläheistä ja työote helposti lähestyttävä. 

Toimintamalleja on kehitetty, arvioitu ja työstetty jatkuvasti asiakkailta saatujen palautteiden perusteella. Palautetta on kysytty suullisesti yksilöasiakastapaamisissa. Ryhmämuotoisen talousneuvonnan ja ohjauksen toimintamallista on pyydetty kirjallista palautetta ryhmätapaamisten päätteeksi. Toimintamalleja on työstetty myös työntekijöiden arvioinnin perusteella.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Talousneuvonnan ja -ohjauksen toimintamallit on kehitetty perehtymällä kirjallisuuteen, alan eri toimijoiden materiaaleihin sekä työntekijöiden ja pilottiasiakkaiden arvioihin ja palautteisiin toimintamallien sisällöstä. Toimintamallien juurrutustyötä on tehty suoraan siinä toimintaympäristössä, johon toimintamallit on kehitetty, eli Soiten aikuisten sosiaalipalveluissa. Toimintamallit on esitelty henkilöstölle palavereissa, ja niitä on arvioitu yhdessä. Malleihin on myös tehty muutoksia työntekijöiltä saatujen palautteiden perusteella. Toimintamallit ovat kaikkien aikuissosiaalityön työntekijöiden saatavilla. Ne on kehitetty sisällytettäväksi aikuissosiaalityön työntekijöiden perustyöhön. Työntekijöillä on tarvittava osaaminen toimintamallien käytäntöön viemiseksi, sillä he ovat sosiaalihuollon ammattilaisia ja heillä on vahva talousasioiden osaaminen. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Talousneuvonnan ja -ohjauksen toimintamallin kehittämisessä on ollut mukana pilottiasiakkaita 75. Pilottiasiakkailta on pyydetty palautetta tapaamisten yhteydessä ja aina yhteistyön päättymisen yhteydessä suullisesti. Ryhmämuotoisesta toimintamallista on pyydetty pilottiasiakkailta suullisen palautteen lisäksi myös kirjallisesti. 

Asiakkailta saatujen palautteiden ja työntekijän arvioinnin perusteella voidaan sanoa, että talousneuvonnan ja -ohjauksen toimintamalleille on ollut suuri tarve. Asiakkailta saatujen palautteiden sekä työntekijän arvioinnin mukaan talousneuvonta ja -ohjaus on muun muassa;

  •  auttanut hahmottamaan omaa rahankäyttöä. 
  • helpottanut ahdistusta ja huolta, kun on saanut keskustella asioista sekä yksilötapaamisissa että ryhmässä.
  • herättänyt toivoa paremmasta tulevaisuudesta.
  • lisännyt ymmärrystä siitä, että talouden hallinta ei ole helppoa.
  • lisännyt ymmärrystä rahavaikeuksiin.
  • lieventänyt häpeän ja syyllisyyden tunteita.
  • auttanut saamaan arjen raha-asiat hallintaan.
  • innostanut alkamaan säästää.
  • motivoinut etsimään ja saamaan töitä.
  • motivoinut alkamaan opiskella.
  • antanut vertaistukea.

Talousneuvonnan ja -ohjauksen toimintamallin vaikuttavuutta on kuitenkin vaikeaa mitata, sillä talousongelmia ei voida käsitellä irrallisina ilmiöinä henkilön muusta elämästä, vaan ne vaikuttavat kokonaisvaltaisesti ihmiseen.  Lisäksi haasteena on, että aikuissosiaalityön avun piiriin hakeudutaan valitettavan usein vasta silloin, kun ongelmat ovat ehtineet kasautua jopa useiden vuosien ajan. Tällöin mm. talousasioiden selvittäminen vaatii pitkäjänteistä työskentelyä ja sitoutumista työskentelyyn. Työskentely toimintamallien mukaisesti voi kuitenkin herättää ja ylläpitää toivoa, sillä asioille voi aina tehdä jotain.