Mielenterveyden edistämisen hyviin käytöntöihin on koottu seuraavat toimintamallit
Lapset ja nuoret:
Gutsy go
Median, pedagogian ja rauhantyön yhdistävä yhteisömenetelmä valmentaa nuoria kehittämään yhdessä rauhaa ja luottamusta vahvistavia ratkaisuja omien yhteisöjensä hyväksi osana tavallista peruskoulua. Toimintamallin kohderyhmä ovat 7.–9. luokkien nuoret, yksi koulun tai alueen ikäluokka kerrallaan.
Toimintaviikkojen aikana nuoret toteuttavat 10 hengen tiimeissä myönteistä vuorovaikutusta lisääviä ratkaisuja omien paikkakuntiensa ihmisten tarpeisiin ja yhteisöjen haasteisiin. Nuoret tekevät projekteista videot, jotka julkaistaan paikallisissa ensi-illoissa ja sosiaalisessa mediassa.
Nuoret saavat välittömän, näkyvän ja konkreettisen kokemuksen omista vahvuuksistaan, osallisuudesta sekä yhteiskunnallisesta vaikuttamisesta. Nuorten ryhmiä ohjaavat paikalliset Gutsy Go -valmentajakoulutuksen saaneet opettajat ja nuorisotyön ammattilaiset.
Erityisen vahvaksi on koettu projektien aikana saatu välitön myönteinen palaute sekä opettajavalmentajilta, autetuilta kaupunkilaisilta että oman tiimin nuorilta.
Nuorten kompassi
Nuorten Kompassi on psykologisen hyvinvoinnin harjoitteluun keskittyvä hyvinvointitaitoja kehittävä verkko-ohjelma. Menetelmän tavoitteena on tukea nuorten hyvinvointitaitoja, kuten psykologista joustavuutta, ja näin edistää hyvinvointia sekä ennaltaehkäistä mielenterveyden ongelmia.
Menetelmä on täysin verkkopohjainen. Nuori voi halutessaan suorittaa ohjelman itsenäisesti, mutta parhaimpia tuloksia voidaan odottaa, kun ohjelman käyttöä ohjaa aikuinen. Ohjelma on maksuton ja helppo ottaa käyttöön. Sitä voi hyödyntää työssään niin opettajat, erityisopettajat, psykologit, nuorisotyöntekijät kuin muutkin nuorten kanssa työskentelevät ammattilaiset. Ohjelma koostuu viidestä etapista, kunkin suorittamiseksi suositellaan käytettävän viikko aikaa.
Aikuiset:
Mielenterveyden Ensiapu® 1
Toimintamallin tavoitteena on vahvistaa mielenterveysosaamista ja -taitoja. Se tarjoaa tutkittua tietoa mielenterveydestä ja siihen vaikuttavista tekijöistä ja pääset harjoittelemaan mielenterveystaitoja.
Mielenterveyden Ensiapu® 1 on 14 tunnin mittainen koulutus, jonka voi toteuttaa lähikoulutuksena tai verkkokoulutuksena. Toimintamalli soveltuu kaikenikäisille. Useimmin koulutuksia kohdennetaan täysi-ikäisille.
Luotsitoiminta
Luotsitoiminnassa vapaaehtoinen vertaisluotsi lähtee luotsattavalle seuraksi esimerkiksi kulttuurikohteisiin, liikkumaan tai luontoon. Toiminta vahvistaa kansalaisten yhdenvertaisuutta, mielen hyvinvointia sekä mahdollisuuksia osallistua yhteiskuntaan. Toiminnalla on myönteisiä vaikutuksia sekä luotsattavalle että vapaaehtoiselle luotsille.
Luotsitoimintaa voidaan tarjota yhtenä vapaaehtoistyön muotona. Luotsitoimintaa on järjestetty kaiken ikäisille, yleisimmin toimintaan osallistuu ikääntyneitä, yksinäisiä sekä työelämän ulkopuolella olevia henkilöitä. Toimintaa koordinoi usein kunta tai paikallinen järjestö.
Ikääntyneet:
Ystäväpiiri-toiminta®
Ystäväpiiri-toiminnan® tavoitteena on lievittää yksinäisyyttä ja edistää uusien ystävien löytämistä ryhmätoiminnan kautta.
Ystäväpiiri-toimintaa® voidaan järjestää esimerkiksi yhdistyksen, kunnan, hyvinvointialueen tai seurakunnan toimesta. Ystäväpiiri-ryhmä kokoontuu ohjatusti 12 kertaa kolmen kuukauden aikana. Suljettuun ryhmään osallistuu korkeintaan 8 iäkästä henkilöä luottamuksellisen ja turvallisen ilmapiirin takaamiseksi. Ryhmiä ohjaavat Vanhustyön keskusliiton toimesta koulutetut Ystäväpiiri-ryhmänohjaajat.
Osallistujilta kerättyjen kokemusten mukaan Ystäväpiiri-ryhmien aikana yksinäisyyden tunne lievittyy ja ryhmissä ystävystytään uusien ihmisten kanssa. Ystäväpiiri-ryhmät ovatkin jääneet säännölliseen käyttöön useilla paikkakunnilla.
Yhdessä kotikulmilla
Yhdessä kotikulmilla® -toiminnan tavoitteena on vahvistaa taloyhtiöiden iäkkäiden asukkaiden hyvinvointia ja osallisuutta, lisätä yhdessä liikkumista ja vähentää yksinäisyyttä. Toiminnan keskiössä ovat iäkkäiden ihmisten osallisuus ja yhteisöllisyys, joiden myötä asukkaiden elämään tuodaan iloa ja kohtaamisia.
Yhdessä kotikulmilla®-ryhmätoiminta tapahtuu lähellä iäkkäitä, esimerkiksi taloyhtiöiden kerhotiloissa, pihoilla, puistoissa tai muissa soveltuvissa paikoissa. Toimintaa luotsaavat Ikäinstituutin kouluttamat vapaaehtoiset TaloTsempparit. Toiminnalle on nimetty piirteitä, joiden tulee toteutua: iäkkäiden tulee suunnitella toimintaa yhdessä TaloTsempparin ja mahdollisten yhteistyökumppaneiden kanssa, toteutuksen tulee tapahtua hyvin lähellä iäkkäiden koteja ja olla edullista.
Ryhmätoiminnan tuominen lähelle iäkkäitä on arvokasta. Toiminnalla on tavoitettu myös vanhimpia iäkkäitä, joiden osallistumisen muihin ryhmätoimintoihin pitkät välimatkat voivat estää.
Lupaava käytäntö:
Tässä kategoriassa on toimintamalleja, jotka ovat melko uusia eikä niitä ole vielä ehditty kovin pitkään käyttää tai seurata, mutta alustavien tietojen mukaan ovat toimivia ja mielenterveyttä edistäviä.
Nuori mieli urheilussa
Toimintamalli on verkkokurssipohjainen, joka on tarkoitettu eri urheiluharrastusten valmentajille. Mielen hyvinvointia tukeva valmennus luo nuorelle vahvan pohjan sekä urheiluun, liikuntaan että elämään. Turvallisessa toimintaympäristössä nuori urheilija tulee hyväksytyksi omana itsenään, voi näyttää tunteitaan, ilmaisee ajatuksiaan sekä saa epäonnistua, oppia virheistä ja yrittää uudelleen.
Nuori mieli urheilussa -verkkokursseilta valmentaja saa konkreettisia työkaluja valmennukseen. Sisällöt ovat suunnattu ensisijaisesti 10–15-vuotiaiden toimintaan. Niitä voi soveltaa eri ikäryhmille. Toimintamalli on Mieli ry:n toteuttama.
Hyvinvoiva lukio
Toimintamallissa tavoitteena on edistää lukiolaisten hyvinvointia ja opiskelukykyä sekä ehkäistä opiskelu-uupumusta. Malli huomioi koko lukioajan ja opiskeluyhteisön: lukiolaiset, opettajat, opiskeluhuollon sekä muut toimijat kuten järjestöt. Toimintamalli kannattaa sisällyttää osaksi lukiokohtaista opetussuunnitelmaa, jotta se toimisi aidosti hyvinvoinnin edistämisen työkaluna. Toimintamalli sisältää menetelmiä ja työkaluja lukion hyvinvointityöhön, ryhmänohjaukseen ja opinto-ohjaukseen sekä terveystiedon ja psykologian opetukseen. Menetelmiä voi soveltaa myös muissa oppiaineissa. Toimintamalli tarjoaa konkreettisia työkaluja lukioiden hyvinvointityöhön.