Monipalveluasiakkaiden palvelutarpeenarviointi sote-palveluiden yhteisessä tiimissä, Itä-Uudenmaan hva (RRP, P4, I1)
Yhteistyö-tiimi on Itä-Uudenmaan HVA:n sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisista koostuva moniammatillinen tiimi, joka arvioi ja vastaa monipalveluasiakkaiden palvelutarpeen arvioinnista ja palveluiden tarjoamisesta.
Yhteistyö-tiimin toimintaympäristöön vaikuttavat erityisesti sosiaalihuoltolain velvoitteet monialaisesta yhteistyöstä. Lainsäädäntö korostaa tarvetta tunnistaa ja vastata asiakkaiden moninaisiin, samanaikaisiin palvelutarpeisiin yli sektorirajojen. Ilman yhteistä työotetta osa asiakkaista jää palveluiden väliin, mikä johtaa palvelujen pirstaloitumiseen, turhiin käynteihin, käyttämättömiin aikoihin sekä asiakkaiden ja työntekijöiden kuormittumiseen. Yhteiskunnallisesti tämä heikentää palvelujen vaikuttavuutta ja luottamusta järjestelmään. Kehittämistä ohjaavat myös hyvinvointialueiden taloudelliset paineet, jotka edellyttävät saumattomia, tehokkaita ja asiakaslähtöisiä toimintamalleja.
Seurataan moniammatillisen työskentelyn toteutumista Forms -kyselyn avulla. Tarkastellaan mistä palveluista tulee tiimiin eniten asiakkaita ja keiden yksiköiden välille syntyy yhteistyötä. Asiakkaalle toteutetaan kysely palveluiden toimivuudesta (PEI-mittari).
Kohderyhmänä ovat monipalveluasiakkaat, joilla on samanaikaisesti useiden eri sosiaali- ja terveyspalveluiden tarpeita ja jotka nykyisissä rakenteissa usein jäävät palveluiden väliin. Näitä ovat esimerkiksi mielenterveys- ja päihdeasiakkaat, vammaispalveluiden asiakkaat, monisairaat ja vaikeissa elämäntilanteissa olevat henkilöt. Asiakasymmärrystä on kartutettu asiakastyötä tekevien työntekijöiden kuvausten ja kokemusten kautta. Heidän mukaansa palvelujärjestelmä ei tällä hetkellä kykene vastaamaan riittävästi kohderyhmän tarpeisiin – syntyy turhia käyntejä, käyttämättömiä aikoja ja katvealueita, joissa asiakas jää ilman apua. Erityisesti vammaispalvelulain muutoksen yhteydessä työntekijät ovat tuoneet esiin tarpeen moniammatilliselle, suorittavalle tiimille, joka vastaa konkreettisesti asiakkaan kokonaistilanteeseen.
Kehittämisessä on hyödynnetty Pirkanmaan hyvinvointialueen Minun tiimini -toimintamallia.