Muisti- ja ikäystävällinen yritys -Toimintamalli yritysten muisti- ja ikäystävällisyyden kehittämiseksi
Toimintamallia käytetään eri toimialojen yrittäjien ja heidän henkilökunnan kanssa työskentelyssä. Tarkoituksena on, että toimintamallin avulla eri toimialan yritykset lähtevät mukaan kehittämään omaa yritystä ja palveluitaan muisti- ja ikäystävälliseksi.
Vuonna 2020 Suomi on tilastollisesti ikääntyneiden kärkimaa EU:ssa (Eurostatin). Ihmisten eläessä yhä pidempään, muistisairauksia sairastavien määrä kasvaa voimakkaasti.
Kansallisen muistiohjelman 2012-2020 (sosiaali- ja terveysministeriö) mukaan Muistiystävällinen Suomi rakentuu neljän kivijalan varaan:
1. Aivoterveyden edistäminen
2. Oikeat asenteet aivoterveyteen, muistisairauksien hoitoon ja kuntoutukseen
3. Hyvän elämänlaadun varmistaminen muistisairaille ihmisille ja heidän läheisilleen oikea-aikaisen tuen, hoidon, kuntoutuksen ja palvelujen turvin
4. Kattavan tutkimustiedon ja osaamisen vahvistaminen.
Suomessa on panostettu paljon ikäystävällisyyteen mm. palvelualue -projekteissa, kuntien ikääntymispoliittisissa ohjelmissa, palvelu- ja senioriasumisessa sekä maakunnallisissa sote-työ ryhmissä.
Maailmalla WHO on tehnyt "Towards an Age-friendly World" - ohjelman.
Alzheimer Scotland on tehnyt ison työn muistiystävällisen yhteisön puolesta. Siellä yritykset ovat kiinteästi mukana ja järjestö myöntää ”muistiystävällisen yrityksen” standardeja. Malleja on käytössä jo esimerkiksi Irlannissa, USA:ssa, Australiassa, Hollannissa ja Japanissa.
Etelä-Pohjanmaan maakunta on ns. ikääntyvä maakunta. Väestöstä yli 65 vuotiaita on 24% eli 45.983 hlöä. Ikääntyneiden määrän kasvaessa muistisairaiden määrä tulee kaksinkertaistumaan vuoteen 2040 mennessä. Tällä hetkellä Etelä-Pohjanmaalla arvioidaan olevan noin 6500 keskivaikeaa muistisairautta sairastavaa.
Muistisairaiden ja ikääntyneiden kotona asumista on tuettava niin pitkään kuin on mahdollista ja inhimillistä. Tässä tarvitaan avuksi myös lähipalveluja.
Muisti- ja ikäystävällinen yritys-toimintamalli on kehitetty Etelä-Pohjanmaan Muistiyhdistys ry:n Muisti- ja ikäystävällinen Etelä-Pohjanmaa -hankkeessa, pohjautuen Alzheimer Scotland Lanarkshiren ideaan, joka on työskennellyt laajasti muistiystävällisen yhteisön puolesta. Suomessa tämä on ensimmäinen toimintamalli, jossa yritykset ottavat palveluissaan huomioon muisti- ja ikäasiakkaiden tukemisen yhteiskuntavastuullisena osa-alueena.
Kehittäjänä toimii Etelä-Pohjanmaan Muistiyhdistys ry:
Minna Huhtamäki- Kuoppala(toiminnanjohtaja) hankkeen kehittäjä ja ideoija. Rekrytointi, perehdytys ja hallinto ovat hänen tehtäviään vastaten osaltaan myös viestinnästä.
Päivi Niinistö-Mäkinen (hankevastaava) on työfysioterapeutti ja erikoismyyjä, entinen yrittäjä. Hän vastaa hankkeen etenemisestä, raportoinnista, taloudesta, osallistuu hankkeen käytännön työhön ja koulutuksiin.
Sarita Vihtonen (hanketyöntekijä) on geronomi ja lähihoitaja. Hän osallistuu hankkeen käytännön töihin ja koulutuksiin sekä kirjallisiin töihin.
Mukana yhteistyökumppaneina, ohjaustyöryhmän jäseninä: Seinäjoen Ammattikorkeakoulu, Ikäinstituutti, Seinäjoen kaupunki, Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri/Aksila, Etelä-Pohjanmaan liitto, JIK –peruspalveluliikelaitoskuntayhtymä ja Kuntayhtymä Kaksineuvoinen. Lisäksi yhteistyökumppaneina on Härmänmaan yrittäjäjärjestöt.
Muisti- ja ikäystävällinen yritys -malli pilotoitiin yhdessä 15 yrityksen kanssa Härmänmaan (Lapua,Kauhava,Kortesjärvi,Ylihärmä,Alahärmä) alueella vuonna 2017. Vuosina 2018-2019 laajennuttiin koko maakuntaa koskevaksi. Hankkeeseen on osallistunut 135 yritystä 35 eri toimialalta Etelä-Pohjanmaalla.
Ikääntyneiden ja muistisairaiden tieto lisääntyy omasta toimintakykyä tukevista asioista, muistisairauksista ja sen ennaltaehkäisemisestä sekä asenteista muistisairaita ja heidän perheitään kohtaan.
Ikääntyneet kokevat käyttävänsä enemmän muisti- ja ikäystävällisesti koulutettuja lähipalveluita arjen tukena ja apuna. He tietävät lähipalvelujen saatavuudesta ja palvelujen käytöstä. He tuntevat paikkakunnalla olevat ikä- ja muistiystävälliset palvelut ja yritykset esimerkiksi Muisti- ja ikäystävällinen yritys -tarran avulla. Ikääntyneet ja muistisairaat saavat kertoa kokemuksia ja mielipiteitä paikkakunnan palveluista ja asiakaspalvelusta, saavat osallistumismahdollisuuksia ja sisältöä elämäänsä. Elämänlaatu ja yhteiskuntaan kuuluvuuden tunne lisääntyy.
Yrittäjien konkreettinen ja käytännönläheinen tieto lisääntyy ja syventyy muistisairauksista, niiden ennaltaehkäisystä, ikä- ja muistiasiakkaan kohtaamisesta ja palvelemisesta sekä esteettömyydestä. Yrittäjät hyödyntävät ikääntyneiden kokemuksia ja mielipiteitä palveluista huomioiden ikääntyneet ja muistiasiakkaat tärkeinä asiakkaina kehittäessään erilaisia palveluprosesseja. Henkilökunta kouluttautuu myös muisti- ikäystävällisyydestä.
Julkisen palvelun toimijat kokevat huomioineensa enemmän toimintaansa ja palveluitaan muisti- ja ikäystävällisen teeman kannalta. Erityisesti korostuu ns. ennaltaehkäisevä ja hyvinvointia- ja terveyttä edistävä näkökulma sekä itsenäinen selviytyminen arjesta.
Toiminta juurtuu Etelä-Pohjanmaalle sekä tunnetaan valtakunnallisesti. Valtakunnallisesti esimerkiksi Muistiyhdistysten Muistiluotsi- toiminta levittää mallia alueillaan omien resurssiensa puitteissa.
Kaikki tilaisuudet tilastoidaan: tilaisuuksien ja osallistujien lukumäärä, sukupuoli ja paikkakunta.
Muistisairaiden ja ikäihmisten tilaisuuksissa ja ryhmissä kysytään sanallinen palaute tai kirjallinen palaute muistisairaiden ja ikäihmisten kokemuksia erilaisista asiakaspalvelukokemuksista. Nämä kirjataan muistioon. Osassa ryhmistä muistisairaiden kommunikointi voi olla haasteellista ja siksi kuvakorttien tai sanakorttien käyttö kommunikoinnin apuna helpottaa palveluista keskustellessa.Ikääntyneiden palvelujen testaajat käyttävät arviointilomaketta palvelujen testaamiseen.
Ikääntyneille ja muistiasiakkaille tehdään loppukysely eri alueiden yrityksien palveluiden käyttämisestä ja palvelun laadusta sekä vaikutuksesta ikääntyneen elämään ja kotona pärjäämiseen.
- Yritykset antavat ikääntyneille lomakkeen täytettäväksi ja postitettavaksi muistiyhdistykselle.
- Katugallup tyyppisellä kyselyllä kartoitetaan yrityksissä asioivien asiakkaiden palveluiden käyttämisestä ja vaikutuksesta. Vastaukset kootaan Surveypaliin tulosten vertailua varten.
Yrittäjät täyttävät informaatiotilaisuudessa alkukartoituslomakkeen alkutilantestaan. Koulutuksien ja prosessin jälkeen palautteet kerätään laajemmin arviointilomakkeella: mm. mitä hyötyä toiminnasta on ollut yritykselle, mitä muutoksia on seurannut, millaisia positiivisia ja haastavia tilanteita arjessa on kohdattu. Palautteet, kehittämisehdotukset ja kirjaamiset toteutetaan paperilla ja/tai sähköisesti.
Yrittäjiltä kysytään vuoden kuluttua kirjallinen palaute toiminnan vaikutuksista yrityksen arkeen.
Koulutuksien, seminaarien, tilaisuuksien osallistujien määrä, sukupuoli sekä suullinen palaute kirjataan ylös. Yhteistyökumppaneille tehdään alkukartoituskysely ja sähköisesti loppukysely.
Juurruttamisyhteistyötahoilta kerätään alkukartoituskysely ja perehdytyksen jälkeen loppuarviointi. Koulutuspakettia kehitetään palautteiden perusteella.
Toiminnan arvioinnissa käytetään päiväkirjaa ja arvioinnin välineenä käytetään myös Jokeri-työkalua ja vuosisuunnittelukanvaasia. Palautetta kerätään eri menetelmin kaikilta osallistuvilta tahoilta ja ne tilastoidaan ja niiden keskeiset sisällöt kirjataan ja syötetään Surveypaliin.
Yritysten mukaan saaminen: Ensimmäinen vaihe on saada mukaan eri alojen yrityksiä. Yritykset tavoitetaan jalkautumalla suoraan yrityksiin ja kertomalla toiminnan idea lyhykäisyydessä, yrittäjien työn lomassa.
Koulutustilaisuudet ja sisältö: Yritykset jaetaan ryhmiin (10-15 yritystä/ryhmä) maantieteellisten alueiden mukaan. Yrittäjät tapaavat koulutustilaisuuksissa myös muita alueensa yrittäjiä ja voivat verkostoitua. Tapaamiset järjestetään iltaisin. Ensimmäiseksi järjestetään informaatiotilaisuus, jonka jälkeen kaksi koulutustapaamista. Koulutukset sisältävät osiot muistisairauksista, niiden ennaltaehkäisystä, muistisairaiden ja ikääntyneiden asiakkaiden kohtaamisesta, esteettömyydestä sekä senioritaloudesta. Koulutustilaisuuksissa yrittäjille annetaan tehtäviä, joiden avulla pohditaan oman yrityksen muisti- ja ikäystävällisyyttä. Yrittäjien toiveesta ja henkilökunnan määrästä riippuen, on mahdollista järjestää lisäkoulutusta yrityksen henkilökunnalle heidän työpaikallaan. Henkilökunnan koulutus on hieman lyhyempi kokonaisuus, jossa painotuksena on muisti- ja ikäasiakkaiden kohtaaminen.
Muisti- ja ikäasiakkaiden osallistaminen: Muistisairaiden ja ikääntyneiden näkökulmaa kartoitetaan palvelujen käyttäjinä keräämällä heidän mielipiteitä palvelujen muisti- ja ikäystävällisyydestä. Ikääntyneiden palautetta ja näkemyksiä käytetään koulutuksissa esimerkkeinä. Tällä tavalla ikääntyneiden toiveet saadaan kuuluviin ja yrityksille tarjoutuu mahdollisuus oivalluksiin tarjoamiensa palvelujen kehittämiseksi muisti- ja ikäystävälliseksi. Ikääntyneiden osallistaminen tapahtuu heidän järjestämissä ryhmissä ja tilaisuuksissa esimerkiksi eläkeyhdistysten tilaisuuksissa, seurakunnan sekä Muistiyhdistyksen järjestämistä ryhmissä. Muistiasioista ja yrittäjien toiminnasta jaetaan tietoa, tavoitteena on edistää yhteiskunnan muisti- ja ikäystävällisen ilmapiirin luomista. Tilaisuuksien myötä ikääntyneiden on helpompi löytää paikkakuntansa muisti- ja ikäystävällisten palvelujen luo.
Vapaaehtoiset ikääntyneet suorittavat palvelun testauksen jalkautumalla mukana oleviin yrityksiin. Vapaaehtoisille palvelutestaajille on laadittu lomake, jossa on palveluun liittyviä kysymyksiä. Palvelutestaajat vastaavat lomakkeen kysymyksiin nimettömästi ja vastaukset toimitetaan muistiyhdistyksen työntekijälle.
Yrityskäynti: Koulutuskertojen jälkeen yritykseen tehdään yrityskäynti, tutustuen yritykseen ja kartoittaen yrityksen muisti- ja ikäystävällisyyttä, koulutuksissa saadun tehtävän kautta. Yritysten kanssa mietitään yhdessä, miten heidän palveluissaan voidaan huomioida muisti- ja ikäasiakasta paremmin. Yritys voi hyödyntää saamaansa palvelutestaajien palautetta oman yrityksen muisti- ja ikäystävällisyyden kehittämisessä.
Muisti- ja ikäystävällinen yritys-tittelin saaminen: Yrittäjien tulee osallistua koulutustilaisuuksiin täysipainoisesti ja muisti- ja ikäystävällisen toimintamallin kriteerejä noudattaen, saadakseen Muisti- ja ikäystävällinen yritys -tittelin. Kriteerit on laadittu Maailman terveysjärjestön (WHO) laatiman: Ikäystävällisiä elementtejä mukaillen. Toimintamallissa käytetään ennaltaehkäisyosiossa Finger-tutkimukseen (THL) pohjautuvaa tietoa. Toimintamallin vaiheiden läpikäynnin jälkeen yritykselle myönnetään todistukset ja muisti- ja ikäystävällinen yritys -tarra, josta asiakkaat tunnistavat erityispalvelun omaavan yrityksen. Yrityksien halutessa järjestetään päätöstilaisuus, jossa jaetaan todistukset ja päätöstilaisuuteen voidaan kutsua esimerkiksi muistiperheitä vierailijoiksi kertomaan palvelukokemuksiaan. Myös yrittäjät saavat kertoa kokemuksia ja näkemyksiä toiminnan vaikutuksista omaan yritykseen.
Muisti- ja ikäystävällinen yritys-opas: Yrityksien kirjaamista palvelumalleista kootaan Muisti- ja ikäystävällinen yritys -opas. Opas on tarkoitettu eri alojen yrityksille, jonka avulla myös muut yritykset voivat kehittää toimintaansa muisti- ja ikäystävällisemmäksi.
Kohderyhmät:
1. Muistisairaat, ikäihmiset, omaiset, kognitiivisia oireita kokevat ja erityisryhmät.
Muisti- ja ikäihmiset eri paikkakunnilta, erikokoisista ja erilaisista ryhmätoiminnoista, harraste- ja päivätoimintaryhmistä, henkilökohtaisista tapaamisista, Muistiyhdistyksen ja seurakuntien ryhmistä, kuntien terveyspalveluiden ja eläkeläisten ryhmistä. Erityisryhmät heidän omista ryhmätoiminnoistaan. Ryhmissä ikääntyneet ja muistisairaat omaisineen kertovat näkemyksiään ja kokemuksiaan muisti- ja ikäystävällisistä palveluista eri toimialoilla. Toimintamallin kehittämisessä alueen ikäihmiset saavat olla toiminnan ja palveluiden "testaajia" (mystery shopping). Heidät perehdytetään testaamiseen ja valmiin lomakkeen avulla suorittavat testauksen ja postittavat lomakkeen muistiyhdistyksen työntekijöille.
2. Muisti- ja ikäystävällisistä palveluista ja niiden kehittämisestä kiinnostuneet eri alojen palvelujen tuottajat, yritykset ja yrittäjät.
Mukana suurempia ja pienempiä yrityksiä koko Etelä-Pohjanmaalta. Yrityksien kanssa tehdään kirjallinen sitoumussopimus toiminnasta, tavoitteista ja käytäntöistä. Alussa yritykselle / yritysryhmälle pidetään informaatiotilaisuus, jossa yhdessä määritellään muisti- ja ikäystävällisen palveluiden, yhteisön ja toiminnan käsite, tavoitteet ja aikataulu. Koulutuksissa käsitellään yritysten roolia palvelujen tuottajana ikääntyneelle ja muistioireiselle päivittäisessä elämässä ja lähiyhteisössä, läpikäyden kunkin mukana olevan yrityksen ja sen lähiyhteisön erityispiirteet (sijainti, saavutettavuus, tuotteet, palvelut).
Yrittäjät saavat syventävää, konkreettista ja käytännönläheistä tietoa muistisairauksista, niiden ennaltaehkäisystä, ikä- ja muistiasiakkaan kohtaamisesta ja palvelemisesta sekä esteettömyydestä. Yritykset hyödyntävät ikääntyneiden kokemuksia palveluista, osaten palveluissaan ja tuotteissaan huomioida ikääntyneet ja muistiasiakkaat tärkeinä asiakkaina erilaisissa palveluprosesseissa. Henkilökunta saa myös koulutusta muisti- ikäystävällisyydestä.
Yrittäjille annetaan kirjallisia tehtäviä, minkä pohjalta yritykset miettivät ja kehittävät toimintatapojaan, palveluitaan ja asenteitaan muisti- ja ikäystävällisemmäksi.
3. Kohderyhmä yrittäjäjärjestöt.
Yrittäjäjärjestöjen toimihenkilöille järjestetään informaatiotilaisuuksia toiminnasta. Palavereista sovitaan yrittäjäjärjestön puheenjohtajan kanssa soittamalla tai sähköpostilla.
4. Kohderyhmä yhteistyökumppanit, muut esim. järjestöt, kunnat ja kuntayhtymät.
Yhteistyökumppanit ovat aiesopimuksen solmimisesta lähtien kiinnostuneita uudesta toiminnasta ja osallistuvat aktiivisesti esimerkiksi ohjaustyöryhmässä. Kuntatoimijoiden ja kuntayhtymien kanssa pidetään yhteistyöpalavereita. Seinäjoen ammattikorkeakoulun kanssa yhteistyö aktiivisten opiskelijoiden kanssa on helppoa ja molemminpuolista. Ikäinstituutin, Salon- ja Keski-Suomen Muistiyhdistysten kanssa toiminnan samankaltaisuuden vuoksi tiedon vaihto ja yhteistyö on onnistunutta. Ihmislähtöisen Lapinjärven kunnan kanssa tehdään yhteistyötä ja tiedonvaihtoa muisti- ja ikäystävällisyyteen liittyen.
Muisti- ja ikäystävällinen toimintamalli pohjautuu Alzheimer Scotland Lanarkshiren ideaan, joka on työskennellyt laajasti muistiystävällisen yhteisön puolesta. https://www.alzscot.org/our-work/consultancy-and-training/training
Toiminnassa on hyödynnetty Keski-Suomen Muistiyhdistyksen Asiakkaana muistisairas -materiaalia https://www.muistiliitto.fi/application/files/2215/2644/8859/Asiakkaana_muistisairas_LowRes.pdf
ja Salon Muistiyhdistyksen Muistiystävällisen ympäristön materiaalia. https://www.muistiliitto.fi/application/files/5615/0912/0018/Muistiystavallisen_ympariston_pikaopas_web.pdf
Yhteistyötä ja tiedon vaihtoa on tehty Lapinjärven Ihmislähtöisen kunnan kokemuksista muisti- ja ikäystävällisyydestä. http://ihkulapinjarvi.blogspot.com/search/label/suomeksi
Ikäystävällinen Yritys -materiaalia ja tiedon vaihtoa on tehty Karelia- ammattikorkeakoulun kanssa. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/124619/B50.pdf?sequence=1
Tunteva toimintamallin tietoa on hyödynnetty yritysten koulutuksissa. https://www.muistiliitto.fi/application/files/6315/1878/4352/TunteVa_muistisairaan_kohtaamisessa.pdf
Finger- tutkimus (THL) on hyödynnetty ennaltaehkäisy osiossa https://thl.fi/fi/tutkimus-ja-kehittaminen/tutkimukset-ja-hankkeet/finger-tutkimushanke
WHO:n ikäystävälisyyden elementtejä on sovellettu tarra kriteereissä. https://extranet.who.int/agefriendlyworld/
Oikeanlainen kohtaaminen ja vuorovaikutus tekee palvelusta selkeän ja turvallisen asioida. Vaikka muisti- ja ikäasiakas on yrittäjälle vain yksi asiakas muiden joukossa, niin yrittäjä voi olla muisti- ja ikäasiakkaalle viikon ainoita kontakteja.
Toimintamallissamme on koulutettu jo 135 Etelä-Pohjalaista erialojen yritystä, lisäksi muistisairaiden ja ikääntyneiden mielipiteitä on kuultu ja käytetty kehittämisen perusteena.
Yritykset ovat avainasemassa muistisairaiden ja ikääntyneiden kotona pärjäämiseen. Kodin jälkeen tärkeimpiä paikkoja arjessa on esim. ruokakauppa.
Eliniän pidentymisen myötä, muistisairauksien määrä tulee kasvamaan kaksinkertaiseksi vuoteen 2040 mennessä. Tässä on yksi hyvä syy, miksi tätä toimintamallia tarvitaan muistisairaiden ja ikääntyneiden tukemiseen.
- Vuonna 2017 saadaan mukaan erilaisia yrityksiä kehittämään toimintaansa muisti- ja ikäystävälliseksi.
- Pilottiryhmällä testataan mallia, jonka jälkeen vuosina 2018- 2019 kutsutaan uusia yrityksiä mukaan Etelä-Pohjanmaalta. Yritykset ovat muisti- ja ikäystävällisen palvelun konseptista kiinnostuneita eri toimialojen yrittäjiä ja ovat eri kokoisia.
- Yritykset jaetaan ryhmiin maantieteellisten alueiden mukaan.
- Malli on valmis 2019 ja 135 eteläpohjalaista yritystä on käynyt läpi konseptin.
- Vuonna 2020 malli perehdytetään valtakunnallisesti muistiyhdistysten Muistiluotsi- toimijoille jotka levittävät mallia alueilleen omien resurssien puitteissa.