Nepsykahvila - neurokirjon ymmärrystä ja yhteisöä ammattilaisille, Lapin HVA (RRP,P4,I1)

Nepsykahvilassa tarjoillaan ammattilaisille tietoa ja välineitä omaan työhön neurokirjon ihmisten kanssa. Välineet ovat sellaisia, joita ammattilainen voi heti ottaa käyttöönsä, koska ne kohdistuvat pääasiassa ammattilaisen omaan toimintaan. 

Toimintaympäristö

Nepsykahvila -toimintamallilla vahvistetaan Lapin alueen ammattilaisten osaamista neurokirjoon liittyen ja toimintamalli liittyy olennaisena osana neuropsykiatrisen palvelupolun kehittämiseen Lapin alueelle. 

Liitteet
Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Nepsykahvilassa tarjoillaa Lapin alueen ammattilaisille matalalla kynnyksellä perustietoa neurokirjosta sekä mahdollistetaan yhteinen jakaminen teeman ympärillä. 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Lapin alueen ammattilaiset kokivat tarvitsevansa enemmän perustietoa neurokirjoon liittyen. Perustiedon kautta kohtaamistilanteet asiakkaiden kanssa pystyvät toteutumaan asiakaslähtöisemmin ja yksilöllisemmin. 

VASA2- hankkeessa vuoden 2024 alussa toteutus kyselyn tuloksista selviää myös, että Lapin alueen kansalaiset, joita ammattilaiset kohtaavat palveluissa kokevat myös, että ammattilaisten tietoa neurokirjosta tulee lisätä. Lisäämällä tietoa ammattilaisille ymmärrys neurokirjoon liittyvistä asioista lisääntyy, neurokirjoon liittyvien asioiden tunnistaminen paranee sekä näiden kautta asenne muovautuu neurokirjon ihmisiä kunnioittavampaan ja kuuntelevampaan suuntaan. 

Tavoiteltu muutos

Nepsykahvilassa tarjoillaan asiantuntijoiden ja erilaisten teemojen kautta ammattilaisille perustietoa neurokirjosta ja samalla annetaan vinkkejä, miten omaan toimintaan, asenteisiin ja ajatuksiin huomiota kiinnittämällä ja tekemällä asioita toisin, kohtaamistilanteet ovat neurokirjolla olevalle ihmiselle kohtaavampia ja turvallisempia.

Teema-alustuksilla haluttiin herätellä ammattilaisia miettimään oman toiminnan vaikutusta kohtaamistilanteisiin sekä hieman raaputtelemaan asenne- ja ajattelupintoja; asiat eivät ole aina niin vaikeita ja monimutkaisia, aina ei tarvita ylimääräistä resurssia tai isoja muutoksia, vaan ihmisten kanssa tehtävässä työssä isoin ja tärkein osa asioista tapahtuu ensin meissä jokaisessa itsessämme ja sitä kautta meidän toiminnassamme. 

Teema-alustukset tallennettiin ja ne ovat ammattilaisten käytössä jatkossakin. Tallenteet toimivat aivan loistavasti sekä pitkään työtä tehneiden ammattilaisten kertauksen areenoina että tuoreiden ammattilaisten perehdytyksen tukena.

Muutoksen mittaaminen

Jokaisella Nepsykahvila kerralla osallistujilta kysyttiin palautetta teemasta koetusta hyödystä sekä yhteisestä keskustelusta koetusta hyödystä.

Teemasta koettu hyöty oli keskiarvoltaan 4,1 ja keskustelusta koettu hyöty puolestaan 3,6 (arviointiasteikko 1 - 5; 1= erittäin vähän hyötyä - 5= erittäin paljon hyötyä). Kysymyksille ja keskustelulle oli varattu oma aikansa jokaisen kerran teema- alustuksen jälkeen. Kysymyksiä esitettiin alustajille yksittäisiä ja varsinaista keskustelua ei millään kerralla oikein syntynyt, joten Nepsykahvilan vetäjä pääsääntöisesti kysyi tarkentavia kysymyksiä ja pääpointit, mitä kuulija saattoi viedä mukaansa Nepsykahvilan sen kertaisesta teemasta.

Nepsykahvilaan ei ollut ennakkoilmoittautumista, vaan tapahtumailmoitusta ja osallistumislinkkiä jaettiin Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus Posken tapahtumakalenterissa, Lapin hyvinvointialueen ammattilaisten intrassa Kaltiossa sekä useissa eri alueellisissa verkostoissa.

Osallistujamäärä Nepsykahvilassa oli keskimäärin 30 kuulijaa (max.49 – min.10). Suurin osa osallistujista eri kerroilla oli Lapin hyvinvointialueen palveluksessa olevia ammattilaisia. Muut osallistujat olivat mm. Lapin kuntien ammattilaisia sekä kansalaisia.

 

Toteutussuunnitelma

Syksyn suunnittelun osalta kysyttiin kahdessa Nepsykahvilassa palautteen yhteydessä ajatuksia jatkosta sekä teematoiveita. Kuulijat kokivat yksimielisesti, että toiminta vaatii ehdottomasti jatkoa ja toiveteemoina nostettiin haastava käyttäytyminen, aistiherkkyydet, helpotusta sosiaalisiin suhteisiin sekä ”juuri tällaiset käytännön vinkit”.

Nepsykahvilan aukioloajat pysyvät samoina myös syksyllä eli joka 3. vko tiistaisin klo 15–15.45. alkaen ti 13.8.2024.

Syksyn teemojen kattaus on jälleen huikea:

  • Ammattilaisen työhyvinvointi ja sen vaikutus kohtaamiseen
  • Empatiakuilun ylittämiseksi tarvitaan siltoja
  • Sosiaalisuuden vaade -kenelle ja miksi?
  • Haastava käyttäytyminen – uhka vai mahdollisuus?
  • Kuuntele nuorta - kuulet toivoa
  • Neurokirjo sateenkaarella – kummassakin päässä on aarre
  • Aistien viemää – aistiherkkyyksien huomioiminen kohtaamisessa
Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Nepsykahvilan kohderyhmänä on ammattilaiset, jotka kohtaavat työssään neurokirjon ihmisiä. 

Ratkaisun perusidea

Nepsykahvilassa tarjoillaan ammattilaisille perustietoa ja välineitä omaan työhön neurokirjon ihmisten kanssa. Tieto ja välineet ovat sellaisia, joita ammattilainen voi heti ottaa käyttöönsä, koska ne kohdistuvat pääasiassa ammattilaisen omaan toimintaan. 

Nepsykahvila on avoinna kolmen viikon välein tiistai- iltapäivisin klo 15-15.45 Teamsissä. Kahvilan aukioloajan sijoittuminen on mietitty niin, että mahdollisimman monen ammattilaisen olisi mahdollista päästä mukaan kahvittelemaan ja kuulemaan teema-alustusta. 

Jokaisella Nepsykahvilan kerralla on teema-alustus n.30min ja sen jälkeen jää vielä aikaa jakaa omia ajatuksia ja kokemuksia tai tehdä tarkentavia kysymyksiä alustajalle. Alustukset tallennetaan, tekstitetään ja ne ovat ammattilaisten käytettävissä jatkossakin Lapin digiNepsy- klinikan -verkkosivuilla. Teemat alustuksiin ovat nousseet arjen kokemuksista ja keskusteluista neurokirjon ihmisten ja perheiden kanssa. 

Teemat keväällä 2024 olivat:

  • Kohtaaminen, kuunteleminen ja kunnioitus 
  • Erilaisuuden sietäminen - asenne vaikuttaa 
  • Turva ja tunteet
  • Motivaation ja mielenkiinnon merkitys 
  • Kommunikaation merkitys 
  • Neurokirjo saamenlaisuuden näkökulmasta
  • Oikeat kysymykset 
  • Neuroesteettömyys 

Syksyn 2024 teemojen kattaus:

  • Ammattilaisen työhyvinvointi ja sen vaikutus kohtaamiseen
  • Empatiakuilun ylittämiseksi tarvitaan siltoja
  • Sosiaalisuuden vaade -kenelle ja miksi?
  • Haastava käyttäytyminen – uhka vai mahdollisuus?
  • Kuuntele nuorta - kuulet toivoa
  • Neurokirjo sateenkaarella – kummassakin päässä on aarre
  • Aistien viemää – aistiherkkyyksien huomioiminen kohtaamisessa

Nepsykahvilan kaikki tallenteet löytyy tekstitettynä YouTube- soittolistana Nepsykahvila - YouTube

 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Nepsykahvila on monistettavissa täysin tallenteiden kanssa uudestaankin. Tai koota konseptiin alustajat ja pohjamalli on valmiina tästä. Mallin ei tarvitse juurtua toimintamalliksi, tämä on hyvin toteutettavissa myös pop-upisti silloin tällöin.  

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimivia asioita toimintaan liittyen:

  • Nepsykahvila- toiminta on helppo aloittaa, koska kyseessä hyvin matalan kynnyksen toimintaa, joka on tietylle kohderyhmälle tarkoitettu,  Teamsissä toteutettava eikä siihen ole ennakkoilmoittautumista. 
  • Aloittaessa voi käyttää meidän jo tekemiä tallenteita alustuksina ja keskustella oman alueen ammattilaisten kanssa teemasta sen jälkeen. Teemat on valittu sellaisiksi, että niistä hyötyvät kaikki ammattilaiset, eivät vain ne, jotka tunnistautuvat neurokirjon ihmisten kanssa työskenteleviksi. 
  • Teema-alustuksia pitämään voi pyytää, vaikka kollegaa tai oman alueen, verkostojen ammattilaisia. 
  • Toimintamalli on monistettavissa myös muihin aihioihin ja kokonaisuuksiin. 

Haasteita toimintaan liittyen:

  • Teams- käyttöön pitää olla vähintään perustaidot olemassa toiminnan vetäjällä
  • Alustuksen tallentaminen voi olla este saada puhujia mukaan, mutta jos tallennetta ei laita julkiseen jakoon, ainoastaan omaan käyttöön, voi se helpottaa puhujien saamista

 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Nepsykahvilan konsepti on ollut uusi, jollaista ei ole vielä ollut missään. Ammattilaiset ovat saaneet sellaisia välineitä ja ajattelemisen aiheita, joita he voivat halutessaan soveltaa oitis omaan toimintaansa. Joten voitanee sanoa, että vaikutus on ollut parhaimmillaan välitöntä.