Nepsykahvila - neurokirjon ymmärrystä ja yhteisöä ammattilaisille, Lapin HVA (RRP,P4,I1)
Nepsykahvilassa tarjoillaan ammattilaisille tietoa ja välineitä omaan työhön neurokirjon ihmisten kanssa. Välineet ovat sellaisia, joita ammattilainen voi heti ottaa käyttöönsä, koska ne kohdistuvat pääasiassa ammattilaisen omaan toimintaan.
Nepsykahvila -toimintamallilla vahvistetaan Lapin alueen ammattilaisten osaamista neurokirjoon liittyen ja toimintamalli liittyy olennaisena osana neuropsykiatrisen palvelupolun kehittämiseen Lapin alueelle.
Nepsykahvilassa tarjoillaa Lapin alueen ammattilaisille matalalla kynnyksellä perustietoa neurokirjosta sekä mahdollistetaan yhteinen jakaminen teeman ympärillä.
Nepsykahvilassa tarjoillaan asiantuntijoiden ja erilaisten teemojen kautta ammattilaisille perustietoa neurokirjosta ja samalla annetaan vinkkejä, miten omaan toimintaan, asenteisiin ja ajatuksiin huomiota kiinnittämällä ja tekemällä asioita toisin, kohtaamistilanteet ovat neurokirjolla olevalle ihmiselle kohtaavampia ja turvallisempia.
Teema-alustuksilla haluttiin herätellä ammattilaisia miettimään oman toiminnan vaikutusta kohtaamistilanteisiin sekä hieman raaputtelemaan asenne- ja ajattelupintoja; asiat eivät ole aina niin vaikeita ja monimutkaisia, aina ei tarvita ylimääräistä resurssia tai isoja muutoksia, vaan ihmisten kanssa tehtävässä työssä isoin ja tärkein osa asioista tapahtuu ensin meissä jokaisessa itsessämme ja sitä kautta meidän toiminnassamme.
Teema-alustukset tallennettiin ja ne ovat ammattilaisten käytössä jatkossakin. Tallenteet toimivat aivan loistavasti sekä pitkään työtä tehneiden ammattilaisten kertauksen areenoina että tuoreiden ammattilaisten perehdytyksen tukena.
Jokaisella Nepsykahvila kerralla osallistujilta kysyttiin palautetta teemasta koetusta hyödystä sekä yhteisestä keskustelusta koetusta hyödystä.
Teemasta koettu hyöty oli keskiarvoltaan 4,1 ja keskustelusta koettu hyöty puolestaan 3,6 (arviointiasteikko 1 - 5; 1= erittäin vähän hyötyä - 5= erittäin paljon hyötyä). Kysymyksille ja keskustelulle oli varattu oma aikansa jokaisen kerran teema- alustuksen jälkeen. Kysymyksiä esitettiin alustajille yksittäisiä ja varsinaista keskustelua ei millään kerralla oikein syntynyt, joten Nepsykahvilan vetäjä pääsääntöisesti kysyi tarkentavia kysymyksiä ja pääpointit, mitä kuulija saattoi viedä mukaansa Nepsykahvilan sen kertaisesta teemasta.
Nepsykahvilaan ei ollut ennakkoilmoittautumista, vaan tapahtumailmoitusta ja osallistumislinkkiä jaettiin Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus Posken tapahtumakalenterissa, Lapin hyvinvointialueen ammattilaisten intrassa Kaltiossa sekä useissa eri alueellisissa verkostoissa.
Osallistujamäärä Nepsykahvilassa oli keskimäärin 30 kuulijaa (max.49 – min.10). Suurin osa osallistujista eri kerroilla oli Lapin hyvinvointialueen palveluksessa olevia ammattilaisia. Muut osallistujat olivat mm. Lapin kuntien ammattilaisia sekä kansalaisia.
Syksyn suunnittelun osalta kysyttiin kahdessa Nepsykahvilassa palautteen yhteydessä ajatuksia jatkosta sekä teematoiveita. Kuulijat kokivat yksimielisesti, että toiminta vaatii ehdottomasti jatkoa ja toiveteemoina nostettiin haastava käyttäytyminen, aistiherkkyydet, helpotusta sosiaalisiin suhteisiin sekä ”juuri tällaiset käytännön vinkit”.
Nepsykahvilan aukioloajat pysyvät samoina myös syksyllä eli joka 3. vko tiistaisin klo 15–15.45. alkaen ti 13.8.2024.
Syksyn teemojen kattaus on jälleen huikea:
- Ammattilaisen työhyvinvointi ja sen vaikutus kohtaamiseen
- Empatiakuilun ylittämiseksi tarvitaan siltoja
- Sosiaalisuuden vaade -kenelle ja miksi?
- Haastava käyttäytyminen – uhka vai mahdollisuus?
- Kuuntele nuorta - kuulet toivoa
- Neurokirjo sateenkaarella – kummassakin päässä on aarre
- Aistien viemää – aistiherkkyyksien huomioiminen kohtaamisessa
Nepsykahvilan kohderyhmänä on ammattilaiset, jotka kohtaavat työssään neurokirjon ihmisiä.