Neuvolan ammattilaisen digitaalinen työväline segmentoinnin ja asiakkaan ohjaamisen tueksi, Keski-Suomen HVA (RRP, P4, I4)
Digitalisoidaan neuvolan terveydenhoitajien asiakasohjauksen ja segmentoinnin työväline siten, että sitä voidaan hyödyntää kaikissa Keski-Suomen neuvoloissa.
Kehittämistyö keskittyy äitiys- ja lastenneuvolan asiakkaiden oikea-aikaisten ja riittävien palveluiden sekä tuen tarpeiden tunnistamiseen. Toimintamallin avulla ammattilainen saa kohdennetun ohjausmateriaalin helposti hyödynnettäväksi ja terveydenhoitajaresurssia ja palveluita pystytään kohdentamaan paremmin.
Digitaalinen työväline pyritään rakentamaan siten, että se on sovellettavissa myös muissa palveluissa, esimerkiksi opiskeluterveydenhuollossa ja avosairaanhoidon puhelinpalvelussa.
Kehittämistyö kiinnittyy hyvinvointialueen strategian kaikkiin päätavoitteisin: ihmislähtöiset ja kustannusvaikuttavat palvelut sekä saumaton palvelujen yhteensovittaminen, hyvinvoiva, osaava ja osallistuva henkilöstö, vankka tietopohja ja systemaattinen tiedon hyödyntäminen, sujuva ja saumaton kumppanuus, aktiiviset ja osallistuvat asukkaat sekä toimivat ennaltaehkäisevät palvelut, toiminnan tavoitteellinen kehittäminen ja uudistaminen.
Kehittäjäjoukko koostuu asiakastyötä tekevistä terveydenhoitajista, esihenkilöstöstä sekä Keski-Suomen kestävän kasvun kehittäjätiimistä. Keski-Suomen kestävän kasvun ohjelmassa segmentointityökalun kehittäminen tapahtuu tiiviissä yhteistyössä investointien 1. ja 4. kanssa. Työvälineen tekniseksi toteuttajaksi valikoitui Tietotalo Infocenter Oy.
Digitaalinen työväline tuo ammattilaiselle tarvittavan ohjaus- ja tukimateriaalin nopeammin saataville, jolloin segmentointia voidaan tehdä yhteneväisesti ja laadukkaasti. Digitaalisen kokonaisuuden avulla toimintamallin jalkauttaminen on sujuvaa koko hyvinvointialueen neuvoloihin ja geneerinen malli on sovellettavissa muillakin palvelualueilla.
Tavoitteena on, että digitaalinen työväline on muokattu hyvinvointialueen tarpeita vastaavaksi Q3/2024 mennessä. Kehittämistyössä seurataan kuinka monessa työväline on käytössä ja onko työvälineen käyttöä laajennettu muihin palveluihin.
Kohderyhmänä koko maakunnan neuvoloiden terveydenhoitajat ja heidän asiakkaansa. Osassa Keski-Suomen neuvoloita on ollut käytössä paperiversio segmentointityökalusta ja tämän käytön aikana saadun asiakaspalautteen mukaan perheet ovat olleet tyytyväisiä kun palvelu on vastannut kohdennetummin juuri heidän tarpeisiinsa. Tämän pohjalta toimintamallin digitalisointi nähtiin tarpeelliseksi, jotta asiakkaita voidaan palvella entistä paremmin.
Työvälineen pohjana toimivat neuvolan toimintamallit ja paperilomakkeet. Digitaalista ratkaisua varten perehdyttiin Omasuuntimaan, Terapianavigaattoriin, Ipana -palveluun ja Vantaa-Kerava hyvinvointialueen Sote-segmentointimalliin.
Paperisen segmentointityökalun pohjalta työpajassa ammattilaiset toivat esiin toiveita ja tarpeita digitaalisen työvälineen rakentamisen tueksi. Näiden ideoiden pohjalta Keski-Suomen kestävän kasvun ohjelman investointi 4:n projektiryhmä lähti rakentamaan prototyyppiä sähköisestä segmentoinnin työkalusta. Prototyypin kehittämisen aikana kehittäjäryhmä pääsi antamaan kommentteja, toiveita ja ideoita, joita otettiin prototyypin kehittämisessä huomioon.
Digitaalisen työvälineen kehittämis- ja toteutussuunnitelma on kuvattu oheisessa kuvassa.