Neuvolan ammattilaisen digitaalinen työväline segmentoinnin ja asiakkaan ohjaamisen tueksi, Keski-Suomen HVA (RRP, P4, I4)

Digitalisoidaan neuvolan terveydenhoitajien asiakasohjauksen ja segmentoinnin työväline siten, että sitä voidaan hyödyntää kaikissa Keski-Suomen neuvoloissa.

Toimintaympäristö

Kehittämistyö keskittyy äitiys- ja lastenneuvolan asiakkaiden oikea-aikaisten ja riittävien palveluiden sekä tuen tarpeiden tunnistamiseen. Toimintamallin avulla ammattilainen saa kohdennetun ohjausmateriaalin helposti hyödynnettäväksi ja terveydenhoitajaresurssia ja palveluita pystytään kohdentamaan paremmin.

Digitaalinen työväline pyritään rakentamaan siten, että se on sovellettavissa myös muissa palveluissa, esimerkiksi opiskeluterveydenhuollossa ja avosairaanhoidon puhelinpalvelussa. 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Kehittämistyö kiinnittyy hyvinvointialueen strategian kaikkiin päätavoitteisin: ihmislähtöiset ja kustannusvaikuttavat palvelut sekä saumaton palvelujen yhteensovittaminen, hyvinvoiva, osaava ja osallistuva henkilöstö, vankka tietopohja ja systemaattinen tiedon hyödyntäminen, sujuva ja saumaton kumppanuus, aktiiviset ja osallistuvat asukkaat sekä toimivat ennaltaehkäisevät palvelut, toiminnan tavoitteellinen kehittäminen ja uudistaminen. 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Osassa Keski-Suomen neuvoloita segmentoinnin toimintamalli on ollut jo useamman vuoden käytössä paperilomakkeeseen ja ammattilaisten powerpoint-tiedostoon kerättyyn ohjausmateriaaliin pohjautuen. Kestävän kasvun ohjelmassa näistä kehitetään digitaalinen kokonaisuus, jonka avulla toimintamallia voidaan hyödyntää kaikissa keskisuomalaisissa neuvoloissa.

Neuvolan asiakkuuksien segmentoinnin avulla parannetaan palvelun vaikuttavuutta; lasten ja perheiden yksilöllisen tuen tarpeen tunnistamista ja palvelun oikein kohdentumista. Segmentoinnin avulla asiakkaalle voidaan rakentaa toimivat monialaiset tai monitoimijaiset prosessit.

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Kehittäjäjoukko koostuu asiakastyötä tekevistä terveydenhoitajista, esihenkilöstöstä sekä Keski-Suomen kestävän kasvun kehittäjätiimistä. Keski-Suomen kestävän kasvun ohjelmassa segmentointityökalun kehittäminen tapahtuu tiiviissä yhteistyössä investointien 1. ja 4. kanssa. Työvälineen tekniseksi toteuttajaksi valikoitui Tietotalo Infocenter Oy.

Tavoiteltu muutos

Digitaalinen työväline tuo ammattilaiselle tarvittavan ohjaus- ja tukimateriaalin nopeammin saataville, jolloin segmentointia voidaan tehdä yhteneväisesti ja laadukkaasti. Digitaalisen kokonaisuuden avulla toimintamallin jalkauttaminen on sujuvaa koko hyvinvointialueen neuvoloihin ja geneerinen malli on sovellettavissa muillakin palvelualueilla.

Muutoksen mittaaminen

Tavoitteena on, että digitaalinen työväline on muokattu hyvinvointialueen tarpeita vastaavaksi Q3/2024 mennessä. Kehittämistyössä seurataan kuinka monessa työväline on käytössä ja onko työvälineen käyttöä laajennettu muihin palveluihin.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä koko maakunnan neuvoloiden terveydenhoitajat ja heidän asiakkaansa. Osassa Keski-Suomen neuvoloita on ollut käytössä paperiversio segmentointityökalusta ja tämän käytön aikana saadun asiakaspalautteen mukaan perheet ovat olleet tyytyväisiä kun palvelu on vastannut kohdennetummin juuri heidän tarpeisiinsa. Tämän pohjalta toimintamallin digitalisointi nähtiin tarpeelliseksi, jotta asiakkaita voidaan palvella entistä paremmin.

Muiden kehittämien ratkaisujen hyödyntäminen

Työvälineen pohjana toimivat neuvolan toimintamallit ja paperilomakkeet. Digitaalista ratkaisua varten perehdyttiin Omasuuntimaan, Terapianavigaattoriin, Ipana -palveluun ja Vantaa-Kerava hyvinvointialueen Sote-segmentointimalliin.

Ideointi

Paperisen segmentointityökalun pohjalta työpajassa ammattilaiset toivat esiin toiveita ja tarpeita digitaalisen työvälineen rakentamisen tueksi. Näiden ideoiden pohjalta Keski-Suomen kestävän kasvun ohjelman investointi 4:n projektiryhmä lähti rakentamaan prototyyppiä sähköisestä segmentoinnin työkalusta. Prototyypin kehittämisen aikana kehittäjäryhmä pääsi antamaan kommentteja, toiveita ja ideoita, joita otettiin prototyypin kehittämisessä huomioon.

Ratkaisun testaaminen

Digitaalisen työvälineen kehittämis- ja toteutussuunnitelma on kuvattu oheisessa kuvassa.

Liitteet
Kuva
Aikajana segmentointityökalun kehitysprosessista