Neuvolan ammattilaisen digitaalinen työväline segmentoinnin ja asiakkaan ohjaamisen tueksi, Keski-Suomen HVA (RRP, P4, I4)
Digitalisoidaan neuvolan terveydenhoitajien asiakasohjauksen ja segmentoinnin työväline siten, että sitä voidaan hyödyntää kaikissa Keski-Suomen neuvoloissa.
Toimintamallin nimi
Digitalisoidaan neuvolan terveydenhoitajien asiakasohjauksen ja segmentoinnin työväline siten, että sitä voidaan hyödyntää kaikissa Keski-Suomen neuvoloissa.
Kehittämistyö keskittyy äitiys- ja lastenneuvolan asiakkaiden oikea-aikaisten ja riittävien palveluiden sekä tuen tarpeiden tunnistamiseen. Toimintamallin avulla ammattilainen saa kohdennetun ohjausmateriaalin helposti hyödynnettäväksi ja terveydenhoitajaresurssia ja palveluita pystytään kohdentamaan paremmin.
Digitaalinen työväline pyritään rakentamaan siten, että se on sovellettavissa myös muissa palveluissa, esimerkiksi opiskeluterveydenhuollossa ja avosairaanhoidon puhelinpalvelussa.
Kohderyhmänä koko maakunnan neuvoloiden terveydenhoitajat ja heidän asiakkaansa. Osassa Keski-Suomen neuvoloita on ollut käytössä paperiversio segmentointityökalusta ja tämän käytön aikana saadun asiakaspalautteen mukaan perheet ovat olleet tyytyväisiä kun palvelu on vastannut kohdennetummin juuri heidän tarpeisiinsa. Tämän pohjalta toimintamallin digitalisointi nähtiin tarpeelliseksi, jotta asiakkaita voidaan palvella entistä paremmin.