Neuvolan ammattilaisen digitaalinen työväline segmentoinnin ja asiakkaan ohjaamisen tueksi, Keski-Suomen HVA (RRP, P4, I4)

Digitalisoidaan neuvolan terveydenhoitajien asiakasohjauksen ja segmentoinnin työväline siten, että sitä voidaan hyödyntää kaikissa Keski-Suomen neuvoloissa.

Toimintamallin nimi
Neuvolan ammattilaisen digitaalinen työväline segmentoinnin ja asiakkaan ohjaamisen tueksi, Keski-Suomen HVA (RRP, P4, I4)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Digitalisoidaan neuvolan terveydenhoitajien asiakasohjauksen ja segmentoinnin työväline siten, että sitä voidaan hyödyntää kaikissa Keski-Suomen neuvoloissa.

Toteutuspaikka
Keski-Suomen hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Keski-Suomen hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Toimintamallin kokonaisuus
Liitteet ja linkit
Kuva
Segmentoinnin kehittäminen kaaviona, toimintaympäristö, kehittäjäjoukko, tavoiteltu muutos ja toimenpiteet
Kuvateksti
Neuvolan digitaalisen asiakasohjauksen työvälineen kehittämispolku, oivalla ja ymmärrä.
Kuva
Työvälineen kehittämispolku kaaviona, olemassa olevien toimintamallien kartoitus, idean valinta, kokeilun suunnittelu
Kuvateksti
Neuvolan digitaalisen asiakasohjauksen työvälineen kehittäminen, kuvittele ja kokeile

Luotu

29.03.2023

Viimeksi muokattu

14.08.2024
Toimintaympäristö

Kehittämistyö keskittyy äitiys- ja lastenneuvolan asiakkaiden oikea-aikaisten ja riittävien palveluiden sekä tuen tarpeiden tunnistamiseen. Toimintamallin avulla ammattilainen saa kohdennetun ohjausmateriaalin helposti hyödynnettäväksi ja terveydenhoitajaresurssia ja palveluita pystytään kohdentamaan paremmin.

Digitaalinen työväline pyritään rakentamaan siten, että se on sovellettavissa myös muissa palveluissa, esimerkiksi opiskeluterveydenhuollossa ja avosairaanhoidon puhelinpalvelussa. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä koko maakunnan neuvoloiden terveydenhoitajat ja heidän asiakkaansa. Osassa Keski-Suomen neuvoloita on ollut käytössä paperiversio segmentointityökalusta ja tämän käytön aikana saadun asiakaspalautteen mukaan perheet ovat olleet tyytyväisiä kun palvelu on vastannut kohdennetummin juuri heidän tarpeisiinsa. Tämän pohjalta toimintamallin digitalisointi nähtiin tarpeelliseksi, jotta asiakkaita voidaan palvella entistä paremmin.