Neuvolan terveydenhoitajien sovellus asiakkaan ohjaamisen tueksi, Keski-Suomen HVA (RRP, P4, I4)

Verkkosivupohjainen sovellus neuvolan terveydenhoitajille, joka kokoaa tietoa asiakkaiden palvelujen ja hoidon tarpeen tunnistamisen sekä ohjauksen tueksi.

Toimintamallin nimi
Neuvolan terveydenhoitajien sovellus asiakkaan ohjaamisen tueksi, Keski-Suomen HVA (RRP, P4, I4)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Verkkosivupohjainen sovellus neuvolan terveydenhoitajille, joka kokoaa tietoa asiakkaiden palvelujen ja hoidon tarpeen tunnistamisen sekä ohjauksen tueksi.

Toteutuspaikka
Keski-Suomen hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Keski-Suomen hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Toimintamallin kokonaisuus

Luotu

29.03.2023

Viimeksi muokattu

14.01.2025
Ratkaisun perusidea

Neuvolan terveydenhoitajille kehitettiin verkkosivupohjainen sovellus, joka kokoaa tietoa asiakkaiden palvelujen ja hoidon tarpeen tunnistamisen tueksi Keski-Suomen hyvinvointialueella. Sovelluksesta löytyy terveydenhoitajien työn tueksi muun muassa ohjeita asiakkaan palvelutarpeen tunnistamiseen, asiakkaan kanssa keskustelemiseen sekä muihin palveluihin ohjaamiseen. 

Sovelluksen myötä tarkoituksenmukaista tukea pystytään tarjoamaan oikea-aikaisesti. Sovelluksen käyttö osana toimintamallia mahdollistaa myös aiempaa tasalaatuisemman palvelun, kun kaikilla Keski-Suomen hyvinvointialueen neuvolan terveydenhoitajilla on samat tiedot ja ohjeet käytössään.  

Toimintaympäristö

Kehittämistyö keskittyy äitiys- ja lastenneuvolan asiakkaiden oikea-aikaisten ja riittävien palveluiden sekä tuen tarpeiden tunnistamiseen. Sovelluksen avulla ammattilainen saa kohdennetun ohjausmateriaalin helposti hyödynnettäväksi ja terveydenhoitajaresurssia ja palveluita pystytään kohdentamaan paremmin.

Sovellus pyrittiin rakentamaan siten, että se on sovellettavissa myös muissa palveluissa, esimerkiksi opiskeluterveydenhuollossa ja avosairaanhoidon puhelinpalvelussa. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä koko Keski-Suomen hyvinvointialueen neuvoloiden terveydenhoitajat ja heidän asiakkaansa. 

Aiemmin käytössä olleen power point-tiedoston pohjalta  ammattilaiset toivat työpajassa esiin toiveita ja tarpeita sovellukselle. Näiden ideoiden pohjalta Keski-Suomen kestävän kasvun ohjelman investointi 4:n projektiryhmä lähti rakentamaan prototyyppiä digitaalisesta ratkaisusta. Prototyypin kehittämisen aikana neuvolan kehittäjäryhmä pääsi antamaan kommentteja, toiveita ja ideoita, joita otettiin prototyypin kehittämisessä huomioon.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Resurssit:

  • selkeät tarpeet sovelluksen sisällölle ja rakenteelle
  • vaatii aikaa sisällön kokoamiseen ja sovellukseen viemiseen
    • äitiys- ja lastenneuvoloilla omat työryhmänsä sisällön tuottamiseen
  • sovelluksen kehittäminen vaatii suunnittelu- ja muotoilutyötä

Prosessit:

  • selkeät ylläpitäjien roolit ja tehtävät
  • käyttökoulutukset on suunniteltu ja aikataulutettu
  • toimii itsessään perehdytyksen tukena
Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Asiat löytyvät sovelluksen avulla nopeammin ja yhdestä paikasta. Tämä on nopeuttanut työtä ja mahdollistanut tasalaatuisen ja ajantasaisen tiedon kaikille terveydenhoitajille. Sovellus on parantanut terveydenhoitajien tarjoamaa palveluohjausta. Sovelluksen ja verkkolomakkeiden käyttöönotto on osa neuvolan digipalveluiden kehittämistyötä. Sovelluksen käyttäjiltä saadun palautteen mukaan käyttö koetaan helpoksi ja palvelun kohdentamisen on koettu olevan sujuvampaa sovelluksen avulla.

Sovelluksen toimivuutta ja käytettävyyttä tulevaisuudessa lisäisi integraatiot potilas- tai asiakastietojärjestelmiin. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Sovelluksen ideaa voidaan hyödyntää monipuolisesti eri palveluissa tai toimintaympäristöissä. Käyttöönotto vaatii aikaa sisällön tuottamiseen sovellukseen. Ylläpito on tämän jälkeen kevyempää, mutta koordinointi ja vastuut tulee nimetä. 

Kansikuva
käsi siirtää lautapelin nappulaa

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä

Ilmiöt

Kohderyhmä