Neuvolan terveydenhoitajien sovellus asiakkaan ohjaamisen tueksi, Keski-Suomen HVA (RRP, P4, I4)
Verkkosivupohjainen sovellus neuvolan terveydenhoitajille, joka kokoaa tietoa asiakkaiden palvelujen ja hoidon tarpeen tunnistamisen sekä ohjauksen tueksi.
Toimintamallin nimi
Verkkosivupohjainen sovellus neuvolan terveydenhoitajille, joka kokoaa tietoa asiakkaiden palvelujen ja hoidon tarpeen tunnistamisen sekä ohjauksen tueksi.
Neuvolan terveydenhoitajille kehitettiin verkkosivupohjainen sovellus, joka kokoaa tietoa asiakkaiden palvelujen ja hoidon tarpeen tunnistamisen tueksi Keski-Suomen hyvinvointialueella. Sovelluksesta löytyy terveydenhoitajien työn tueksi muun muassa ohjeita asiakkaan palvelutarpeen tunnistamiseen, asiakkaan kanssa keskustelemiseen sekä muihin palveluihin ohjaamiseen.
Sovelluksen myötä tarkoituksenmukaista tukea pystytään tarjoamaan oikea-aikaisesti. Sovelluksen käyttö osana toimintamallia mahdollistaa myös aiempaa tasalaatuisemman palvelun, kun kaikilla Keski-Suomen hyvinvointialueen neuvolan terveydenhoitajilla on samat tiedot ja ohjeet käytössään.
Kehittämistyö keskittyy äitiys- ja lastenneuvolan asiakkaiden oikea-aikaisten ja riittävien palveluiden sekä tuen tarpeiden tunnistamiseen. Sovelluksen avulla ammattilainen saa kohdennetun ohjausmateriaalin helposti hyödynnettäväksi ja terveydenhoitajaresurssia ja palveluita pystytään kohdentamaan paremmin.
Sovellus pyrittiin rakentamaan siten, että se on sovellettavissa myös muissa palveluissa, esimerkiksi opiskeluterveydenhuollossa ja avosairaanhoidon puhelinpalvelussa.
Kohderyhmänä koko Keski-Suomen hyvinvointialueen neuvoloiden terveydenhoitajat ja heidän asiakkaansa.
Aiemmin käytössä olleen power point-tiedoston pohjalta ammattilaiset toivat työpajassa esiin toiveita ja tarpeita sovellukselle. Näiden ideoiden pohjalta Keski-Suomen kestävän kasvun ohjelman investointi 4:n projektiryhmä lähti rakentamaan prototyyppiä digitaalisesta ratkaisusta. Prototyypin kehittämisen aikana neuvolan kehittäjäryhmä pääsi antamaan kommentteja, toiveita ja ideoita, joita otettiin prototyypin kehittämisessä huomioon.
Resurssit:
- selkeät tarpeet sovelluksen sisällölle ja rakenteelle
- vaatii aikaa sisällön kokoamiseen ja sovellukseen viemiseen
- äitiys- ja lastenneuvoloilla omat työryhmänsä sisällön tuottamiseen
- sovelluksen kehittäminen vaatii suunnittelu- ja muotoilutyötä
Prosessit:
- selkeät ylläpitäjien roolit ja tehtävät
- käyttökoulutukset on suunniteltu ja aikataulutettu
- toimii itsessään perehdytyksen tukena
Asiat löytyvät sovelluksen avulla nopeammin ja yhdestä paikasta. Tämä on nopeuttanut työtä ja mahdollistanut tasalaatuisen ja ajantasaisen tiedon kaikille terveydenhoitajille. Sovellus on parantanut terveydenhoitajien tarjoamaa palveluohjausta. Sovelluksen ja verkkolomakkeiden käyttöönotto on osa neuvolan digipalveluiden kehittämistyötä. Sovelluksen käyttäjiltä saadun palautteen mukaan käyttö koetaan helpoksi ja palvelun kohdentamisen on koettu olevan sujuvampaa sovelluksen avulla.
Sovelluksen toimivuutta ja käytettävyyttä tulevaisuudessa lisäisi integraatiot potilas- tai asiakastietojärjestelmiin.