Neuvolan terveydenhoitajien sovellus asiakkaan ohjaamisen tueksi, Keski-Suomen HVA (RRP, P4, I4)
Verkkosivupohjainen sovellus neuvolan terveydenhoitajille, joka kokoaa tietoa asiakkaiden palvelujen ja hoidon tarpeen tunnistamisen sekä ohjauksen tueksi.
Kehittämistyö keskittyy äitiys- ja lastenneuvolan asiakkaiden oikea-aikaisten ja riittävien palveluiden sekä tuen tarpeiden tunnistamiseen. Sovelluksen avulla ammattilainen saa kohdennetun ohjausmateriaalin helposti hyödynnettäväksi ja terveydenhoitajaresurssia ja palveluita pystytään kohdentamaan paremmin.
Sovellus pyrittiin rakentamaan siten, että se on sovellettavissa myös muissa palveluissa, esimerkiksi opiskeluterveydenhuollossa ja avosairaanhoidon puhelinpalvelussa.
Kehittämistyö kiinnittyy hyvinvointialueen strategian kaikkiin päätavoitteisin: ihmislähtöiset ja kustannusvaikuttavat palvelut sekä saumaton palvelujen yhteensovittaminen, hyvinvoiva, osaava ja osallistuva henkilöstö, vankka tietopohja ja systemaattinen tiedon hyödyntäminen, sujuva ja saumaton kumppanuus, aktiiviset ja osallistuvat asukkaat sekä toimivat ennaltaehkäisevät palvelut, toiminnan tavoitteellinen kehittäminen ja uudistaminen.
Kehittäjäjoukko koostui asiakastyötä tekevistä terveydenhoitajista, esihenkilöstöstä sekä Keski-Suomen kestävän kasvun kehittäjätiimistä. Keski-Suomen kestävän kasvun ohjelmassa segmentointityökalun kehittäminen tapahtui tiiviissä yhteistyössä investointien 1. ja 4. kanssa. Sovelluksen tekniseksi toteuttajaksi valikoitui Tietotalo Infocenter Oy.
Tavoitteena oli, että sovellus on muokattu hyvinvointialueen tarpeita vastaavaksi Q3/2024 mennessä. Kehittämistyön aikana seurataan kuinka monessa neuvolassa sovellus on käytössä ja onko sen käyttöä laajennettu muihin palveluihin.
Kohderyhmänä koko Keski-Suomen hyvinvointialueen neuvoloiden terveydenhoitajat ja heidän asiakkaansa.
Aiemmin käytössä olleen power point-tiedoston pohjalta ammattilaiset toivat työpajassa esiin toiveita ja tarpeita sovellukselle. Näiden ideoiden pohjalta Keski-Suomen kestävän kasvun ohjelman investointi 4:n projektiryhmä lähti rakentamaan prototyyppiä digitaalisesta ratkaisusta. Prototyypin kehittämisen aikana neuvolan kehittäjäryhmä pääsi antamaan kommentteja, toiveita ja ideoita, joita otettiin prototyypin kehittämisessä huomioon.
Työvälineen pohjana toimivat neuvolan toimintamallit ja paperilomakkeet. Digitaalista ratkaisua varten perehdyttiin Omasuuntimaan, Terapianavigaattoriin, Ipana -palveluun ja Vantaa-Kerava hyvinvointialueen Sote-segmentointimalliin.