Nuoren mielen ensiapu -koulutus moniammatillisesti
Lasten ja nuorten mielenterveysongelmien tunnistamisen ja mielen hyvinvoinnin tukemisen sekä monialaisen yhteistyön vahvistaminen monitoimitalossa eri ammateissa toimivien työntekijöiden yhteisellä Mieli ry:n Nuoren mielen ensiapu -koulutuksella.
Toimintamallin nimi
Lasten ja nuorten mielenterveysongelmien tunnistamisen ja mielen hyvinvoinnin tukemisen sekä monialaisen yhteistyön vahvistaminen monitoimitalossa eri ammateissa toimivien työntekijöiden yhteisellä Mieli ry:n Nuoren mielen ensiapu -koulutuksella.
Tavoitteena oli lisätä matalan kynnyksen mielenterveysosaamista yhtenäiskoulun yhteydessä olevan monitoimitalon työntekijöille, jotka työssään kohtaavat lapsia ja nuoria, ja lisätä näin heidän osaamistaan mielenterveyden hyvinvoinnin tukemisessa. Koulutusmallina oli Mieli ry:n rekisteröimä Nuoren mielen ensiapu -koulutus. Koulutusta tarjottiin tarkoituksella monialaiselle ammattiryhmille, jotka työssään voisivat hyödyntää mielenterveysosaamistaan, mutta jotka eivät ole opiskeluhuoltopalveluiden ammattilaisia. Tausta-ajatuksena oli, että koulutusryhmän monialisuus lisää yhteistyötä eri toimijoiden kesken. Vahvistamalla opiskeluympäristön muiden ammattilaisten mielenterveysosaamista lisätään ennaltaehkäisevyyttä ja vähennetään mahdollisesti paitsi opiskeluhuoltopalveluiden myös raskaampien mielenterveyspalvelujen tarvetta.
Lasten ja nuorten mielenterveysongelmat ovat lisääntyneet viime aikoina, mikä näkyy heidän arjen ympäristöissään. Koulussa ja muualla lasten ja nuorten arjen ympäristöissä toimivat ammattilaiset kohtaavat työssään apua tarvitsevia lapsia ja nuoria aiempaa useammin.
Mukana oli kunnan ja seurakunnan nuoriso-ohjaajia, ala- ja yläkoulun sekä lukion opettajia, sekä ala-ja yläkoulun koulunkäynninohjaajia. Kokeiluun ei sisältynyt asiakasosallistamista.
Kurssi tarvitsee Mieli ry:n kouluttaman vetäjän, joka tuntee koulutettavien paikallisen toimintaympäristön. Kustannuksia tulee kouluttajamaksuista, kirjamateriaalista ja mahdollisesti tilavuokrista sekä sijaisjärjestelyistä. Perustasoinen mielenterveyteen liittyvä koulutus täytyy hyväksyä osaksi henkilökunnan koulutussuunnitelmaa. Koulutuksen suunnittelu kannattaa toteuttaa yhteistyössä palvelukeskittymän eri toimijoiden kanssa.
Kurssilaiset kokivat saaneensa toimintavarmuutta ja uutta tietoa tai hyvää kertausta jo tietämistään asioista. Lisäksi saatiin konkreettisia vinkkejä, uusia näkökulmia, varmuutta ja rohkeutta toimia erilaisissa tilanteissa ja tietoa mihin voi ohjata jatkoapuun tarvittaessa. Osallistujat pitivät moniammatillisena yhteiskoulutuksena omassa kouluyhteisössä toteutettua koulutusta parempana toteutustapana, kuin yhdelle ammattiryhmälle kohdennettua koulutusta, koska siinä voitiin käsitellä kaikille tutun tyyppisiä tilanteita, saatiin näkökulmaa toisilta toimijoilta, opittiin tuntemaan toisia toimijoita, nähtiin lapsia ja nuoria eri rooleissa ja saatiin varmuutta tehdä helpommin yhteistyötä tulevaisuudessa. Yhdessä palautteista kuvattiin, että koulutuksessa koulutettavista muodostui valmis moniammatillinen työryhmä. Koulutuksen koettiin lisäävän samankaltaista ongelmiin suhtautumista eri ammattiryhmien välillä ja antavan yhteisiä toimintaohjeita. Vastaajat kokivat, että monialainen mielenterveysosaamisen koulutus sopii kaikille lasten ja nuorten kanssa työskenteleville, esimerkiksi opettajille, terveydenhuollon edustajille, nuorisotyöntekijöille ja seurakunnankin työntekijöille. Yleisesti toivottiin, että vastaavaa koulutusta voitaisiin järjestää jatkossakin monialaisesti eri yksiköissä. Kurssilaiset kokivat saaneensa välineitä myös omaan vanhemmuuteensa.