OLKA-toimintamalli on valtakunnallista ja koordinoitua järjestö-, vapaaehtois-, vertaistuki- ja kokemustoimintaa, jota jalkautetaan Satakunnassa perustamalla uusia OIVA-tietopalvelupisteitä ja aloittamalla vapaaehtoistoiminta sote-keskuksissa.

Toimintaympäristö

OLKA-toiminnan jalkauttamisen sote-keskuksiin tavoitteena on laajentua koko Satakunnan hyvinvointialuetta koskevaksi yhtenäiseksi toimintamalliksi, joka  mahdollistaa 3. sektorin ja sote-toimijoiden konkreettisen, laadukkaan ja koko hyvinvointialueen kattavan yhteistyön. Toimintamallin avulla tuodaan 3. sektorin palvelut lähelle asiakkaita ja terveydenhuollon ammattilaisia, tuetaan ja edistetään kansalaisten hyvinvointia ja terveyttä sekä lisätään yhteistyötä 3. sektorin ja hyvinvointialueen välillä.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Vuodesta 2019 alkaen OLKA-toimintaa on toteutettu Satasairaalassa, jonka jälkeen OLKA-toimintaa jalkautettu perustasolle Huittisten, Euran ja Säkylän terveyskeskuksiin sekä Sote-keskus Länteen, Poriin osana Rakenneuudistus-hanketta. Jalkauttamista Satakunnan alueella on jatkettu uudelleen laajemmin keväästä 2023 alkaen. 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Kehittämistyön tarkoituksena on lisätä 3. sektorin ja hyvinvointialueen välistä yhteistyötä, jotta hyvinvointialueen asiakkailla ja sote-ammattilaisilla on mahdollisuus saada tietoa 3. sektorin toiminnasta. 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

OLKA-toiminnan jalkauttamista viedään eteenpäin maakunnallisen, sote-ammattilaisista, järjestöjen ja seurakuntien edustajista sekä kokemustoimijoista ja vapaaehtoisista koostuvan Satakunnan OLKA-verkoston kautta. Verkosto ohjaa, seuraa ja kehittää toimintaa ja viestii siitä sekä osallistuu kansalliseen kehittämistyöhön. Satakunnan OLKA-verkosto jatkaa toimintaansa kehittämistyön jälkeen. 

Tavoiteltu muutos

Kehitystyön tavoitteena on, ettei OLKA-toiminta ole vain erikoissairaanhoidossa tapahtuvaa toimintaa, vaan näkyy myös perusterveydenhuollossa, yhtenäisenä toimintana koko hyvinvointialueen asiakkaille. 

Jalkauttamalla OLKA-toiminta sote-keskuksiin parannetaan 3. sektorin palveluiden saavutettavuutta tuomalla palvelut lähelle ihmisiä koko maakunnassa, vahvistetaan varhaisen tuen saamista sekä madalletaan kynnystä hakea tukea ja apua.

Muutoksen mittaaminen

OLKA-toimintaa sote-keskuksissa arvioidaan osana muutakin OLKA-toiminnan arviointia.

Toteutussuunnitelma

Kehitetään olemassa olevien OIVA-tietopalvelupisteitä Euran, Huittisten ja Säkylän terveysasemilla sekä Sote-keskus Lännessä, Porissa. Lisäksi avataan uusia OIVA-tietopalvelupisteitä Rauman sote-keskukseen, Harjavallan ja Noormarkun terveysasemiin sekä Sote-keskus Tapalaan, Kankaanpäähän. ILONA-vapaaehtoistoiminnan palvelu pilotoidaan Sote-keskus Lännessä, Porissa. OLKA-toiminnasta viestitään laajasti maakunnan asukkaita, 3. sektorin toimijoita ja hyvinvointialueen henkilöstöä. OLKA-toiminta mallinnetaan ja juurrutetaan osaksi hyvinvointialueen palveluita. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä ovat kaikki Satakunnan hyvinvointialueen asiakkaat ja heidän läheiset sekä terveydenhuollon ammattilaiset. OLKA-toiminta tarjoaa asiakkaille ja heidän läheisilleen kiireetöntä kohtaamista ja tukea sekä ammattilaisille tietoa 3. sektorin tarjoamista palveluista. 

Ratkaisun perusidea
  • Hyvinvointialueella ei ole eriteltyä OLKA-toimintaa erikoissairaanhoidossa ja perusterveydenhuollossa.
  • Koko maakunnan kattava, eri yksiköiden tarpeista lähtevä toimintamalli.
  • Koko alueella käytössä Clara-toiminnanohjausjärjestelmä sekä tarpeen mukaan yhteisiä vapaaehtoisten koulutuksia.
  • Maakunnallinen OLKA-verkosto ohjaa, seuraa ja kehittää toimintaa ja viestii siitä, sekä osallistuu kansalliseen kehittämistyöhön.
  • Yhteinen sosiaalisen median kanava (SataOLKA) sekä OLKA Satakunta-uutiskirjeet ammattilaisille ja 3. sektorille sekä muu OLKA-toiminnasta viestintä.
Liitteet
Kuva
OLKA Satakunta-toimintamalli kaaviokuvana
OLKA Satakunta-toimintamalli on koko Satakunnan hyvinvointialuetta koskeva yhtenäinen toimintamalli, joka mahdollistaa 3. sektorin ja julkisten sote-toimijoiden konkreettisen ja systemaattisen yhteistyön. Toimintamallin avulla tuodaan 3. sektorin palvelut lähelle asiakkaita ja terveydenhuollon ammattilaisia sairaalassa ja sote-keskuksissa. Toiminnalla tuetaan ja edistetään kansalaisten hyvinvointia ja terveyttä mm. OLKA-pisteiden ja vapaaehtoistoiminnan kautta. OLKA Satakunta-verkosto ohjaa, seuraa ja kehittää toimintaa ja viestii siitä maakunnallisesti ja valtakunnallisesti. Sote-keskukset, sairaala ja 3. sektori osallistuvat omalla panoksellaan OLKA-toiminnan toteuttamiseen. Toimintaa ohjaavat materiaalit tukevat käytännön työtä.
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot
  • Olemassa olevien OIVA-tietopalvelupisteiden kehittäminen (Huittisten, Säkylän ja Euran terveyskeskukset sekä Sote-keskus Länsi, Pori)
  • Uusien OIVA-tietopalvelupisteiden avaaminen (Rauman sote-keskus, Harjavallan ja Noormarkun terveysasemat ja Sote-keskus Tapala, Kankaanpää)
  • ILONA-palvelun pilotointi Sote-keskus Lännessä
  • OLKA-toiminnasta viestintä
  • OLKA-käsikirjat sote-ammattilaisille ja 3.sektorille
  • Maakunnallinen OLKA-verkosto ohjaa, seuraa ja kehittää toimintaa ja viestii siitä, sekä osallistuu kansalliseen kehittämistyöhön.
Liitteet