OLKA-toimintamalli on valtakunnallista ja koordinoitua järjestö-, vapaaehtois-, vertaistuki- ja kokemustoimintaa, jota jalkautetaan Satakunnassa perustamalla uusia OIVA-tietopalvelupisteitä ja aloittamalla vapaaehtoistoiminta sote-keskuksissa.

icon/chevron-down Created with Sketch. Perustiedot

Toimintamallin nimi
OLKA Satakunta
Toimintamallin lyhyt kuvaus

OLKA-toimintamalli on valtakunnallista ja koordinoitua järjestö-, vapaaehtois-, vertaistuki- ja kokemustoimintaa, jota jalkautetaan Satakunnassa perustamalla uusia OIVA-tietopalvelupisteitä ja aloittamalla vapaaehtoistoiminta sote-keskuksissa.

Toteutuspaikka
Satakunnan hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Satakunnan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Toimintamallin kokonaisuus

Tekijä

Mirva Valkama

Luotu

14.08.2023

Viimeksi muokattu

21.12.2023

icon/chevron-down Created with Sketch. Toimintamallin kuvaus

Ratkaisun perusidea **
  • Hyvinvointialueella ei ole eriteltyä OLKA-toimintaa erikoissairaanhoidossa ja perusterveydenhuollossa.
  • Koko maakunnan kattava, eri yksiköiden tarpeista lähtevä toimintamalli.
  • Koko alueella käytössä Clara-toiminnanohjausjärjestelmä sekä tarpeen mukaan yhteisiä vapaaehtoisten koulutuksia.
  • Maakunnallinen OLKA-verkosto ohjaa, seuraa ja kehittää toimintaa ja viestii siitä, sekä osallistuu kansalliseen kehittämistyöhön.
  • Yhteinen sosiaalisen median kanava (SataOLKA) sekä OLKA Satakunta-uutiskirjeet ammattilaisille ja 3. sektorille sekä muu OLKA-toiminnasta viestintä.
Toimintaympäristö **

OLKA-toiminnan jalkauttamisen sote-keskuksiin tavoitteena on laajentua koko Satakunnan hyvinvointialuetta koskevaksi yhtenäiseksi toimintamalliksi, joka  mahdollistaa 3. sektorin ja sote-toimijoiden konkreettisen, laadukkaan ja koko hyvinvointialueen kattavan yhteistyön. Toimintamallin avulla tuodaan 3. sektorin palvelut lähelle asiakkaita ja terveydenhuollon ammattilaisia, tuetaan ja edistetään kansalaisten hyvinvointia ja terveyttä sekä lisätään yhteistyötä 3. sektorin ja hyvinvointialueen välillä.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Kohderyhmänä ovat kaikki Satakunnan hyvinvointialueen asiakkaat ja heidän läheiset sekä terveydenhuollon ammattilaiset. OLKA-toiminta tarjoaa asiakkaille ja heidän läheisilleen kiireetöntä kohtaamista ja tukea sekä ammattilaisille tietoa 3. sektorin tarjoamista palveluista. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **
  • Olemassa olevien OIVA-tietopalvelupisteiden kehittäminen (Huittisten, Säkylän ja Euran terveyskeskukset sekä Sote-keskus Länsi, Pori)
  • Uusien OIVA-tietopalvelupisteiden avaaminen (Rauman sote-keskus, Harjavallan ja Noormarkun terveysasemat ja Sote-keskus Tapala, Kankaanpää)
  • ILONA-palvelun pilotointi Sote-keskus Lännessä
  • OLKA-toiminnasta viestintä
  • OLKA-käsikirjat sote-ammattilaisille ja 3.sektorille
  • Maakunnallinen OLKA-verkosto ohjaa, seuraa ja kehittää toimintaa ja viestii siitä, sekä osallistuu kansalliseen kehittämistyöhön.
Kansikuva
OLKA-toiminta

Kehittämisen vaihe

icon/launch Created with Sketch. Valmis