Omahelpperi.fi – Nuorten sähköisen palvelualustan käyttöönotto ja yhteiskehittäminen Varhassa (RRP, P4, I1)
Omahelpperi.fi kokoaa nuorten palvelut yhteen digitaaliseen alustaan. Vuoden 2025 käyttökokeilu Varhassa vahvistaa nuorten osallisuutta ja parantaa palveluiden saavutettavuutta, ohjautuvuutta ja vaikuttavuutta arjessa ja ammattilaisten työssä.
Omahelpperin käyttökokeilu Varsinais-Suomessa
Poliittiset ja lainsäädännölliset lähtökohdat
Omahelpperi.fi-verkkopalvelu kokoaa nuorten palvelut yhteen saavutettavaan digitaaliseen kanavaan ja tukee sähköistä yhteiskehittämistä sekä digiosallisuutta vahvistavia, matalan kynnyksen palveluja (OKM 2024, VANUPO 2024–2027).
Omahelpperin käyttöönottoon Varsinais-Suomen hyvinvointialueella vaikuttavat useat poliittiset, yhteiskunnalliset ja taloudelliset tekijät. Digipalveluiden kehittäminen tukee valtionhallinnon tavoitteita yhdenvertaisuuden ja saavutettavuuden edistämiseksi (Valtiovarainministeriö 2021). Lainsäädännöllisesti nuorten osallisuus ja palvelujen saatavuus on kirjattu mm. nuorisolakiin (1285/2016) sekä Tulevaisuuden sote-keskus- ja LAPE-ohjelmien tavoitteisiin (STM 2019 ; STM 2020).
Kohderyhmä: Nuoret Varsinais-Suomessa
Varsinais-Suomessa 13–29-vuotiaita nuoria on noin 97 550 (2023), eli lähes viidennes väestöstä. Kohderyhmä on moninainen – nuoriin kuuluu mm. peruskoululaisia, opiskelijoita, työelämässä olevia sekä työn ja koulutuksen ulkopuolella olevia. Käyttöönotossa Varsinais-Suomessa on pyritty tavoittamaan monimuotoinen joukko nuoria, mukaan lukien vieraskieliset sekä erityistä tukea tarvitsevat nuoret (THL 2023). Tavoittaminen edellyttää helposti lähestyttäviä ja saavutettavia palveluratkaisuja, jotka huomioivat myös vieraskieliset ja erityistä tukea tarvitsevat nuoret.
Digitaalinen asiointi ja osallisuus
Digitaaliset ratkaisut mahdollistavat palveluihin pääsyn ajasta ja paikasta riippumatta sekä tukevat kestävän kehityksen ja saavutettavuuden tavoitteita (OKM 2021; THL 2024). Omahelpperi.fi kokoaa nuorille suunnatut palvelut yhteen digitaaliseen kanavaan ja mahdollistaa matalan kynnyksen tuen löytämisen myös niille nuorille, jotka eivät tunnista omaa palvelutarvettaan tai eivät halua asioida kasvotusten. Kehittämisessä on huomioitu digiosallisuuden ja digitaalisen eriarvoisuuden kysymykset, mm. kielitausta, kulttuuriset erot ja vaihtelevat digitaidot. Digipalveluiden kehittäminen tukee valtionhallinnon tavoitteita yhdenvertaisuuden ja palveluiden saavutettavuuden parantamiseksi (Valtiovarainministeriö 2021).
Osallistava kehittäminen
Nuoria on osallistettu sovelluksen arviointiin ja yhteiskehittämiseen useilla tavoilla, kuten käyttökokeiluryhmissä ja palvelusuunnistuksissa. Kehittämistyö on toteutettu kouluissa, opiskeluhuollossa, työpajoissa ja muissa arjen ympäristöissä. Lisäksi mukana on ollut eri alojen ammattilaisia kuntien, järjestöjen ja hyvinvointialueen palveluista. Kehittäminen on painottunut asiakasymmärrykseen ja siihen, että palvelu todella vastaa nuorten todellisiin tiedontarpeisiin ja käytännön tilanteisiin.
Osa sähköistä perhekeskusta ja alueellista palvelurakennetta
Omahelpperi on osa sähköisen perhekeskuksen kokonaisuutta (Omaperhe – Omahelpperi – ammattilaisalusta), jonka kehittämisestä vastaa DigiFinland yhdessä hyvinvointialueiden ja kansallisten toimijoiden kanssa. Varsinais-Suomessa käyttöönotto toteutetaan Kestävän kasvun Varsinais-Suomi -hankkeen puitteissa (Next Generation EU -rahoitus) vuoden 2025 loppuun saakka. Omahelpperi täydentää perhekeskustoimintaa tarjoamalla digitaalisesti saavutettavan väylän nuorten ohjaukseen ja tuen löytämiseen osana Varhan Lasten, nuorten ja perheiden palvelukokonaisuutta.
Rahoitus ja jatkuvuus
Omahelpperin kehittämistä rahoitetaan osana Suomen kestävän kasvun ohjelmaa. Palvelun jatkuvuus ja juurtuminen edellyttävät kuitenkin alueellista strategista sitoutumista ja resurssien turvaamista myös hankekauden jälkeen. Tämä koskee niin teknistä ylläpitoa kuin sisällöntuotantoa ja palveluohjauksen tukirakenteita.
Lähtötilanne: hajanaiset palvelut vaikeuttavat tuen oikea-aikaisuutta
Varsinais-Suomen nuorten palvelurakenne on tällä hetkellä pirstaleinen ja vaikeasti hahmotettava. Palvelut sijaitsevat eri alustoilla ja kanavissa, eikä keskitettyä, saavutettavaa digitaalista asiointipaikkaa ole. Tiedon hajanaisuus koskettaa niin nuoria kuin ammattilaisia – ja tämä viivästyttää tuen saamista, lisää epävarmuutta ja kasvattaa myöhemmin raskaampien palveluiden tarvetta.
Ratkaisuna Omahelpperi.fi – osallisuutta ja saavutettavuutta lisäävä toimintamalli
Kehitettävä toimintamalli kokoaa nuorten palvelut yhteen saavutettavaan digialustaan Omahelpperi.fi:n kautta. Malli mahdollistaa matalan kynnyksen palveluohjauksen, lisää osallisuutta ja tukee sekä ammattilaisten että nuorten tiedonsaantia ja toimintakykyä. Digitaalinen ratkaisu parantaa palveluiden löydettävyyttä, tukee ennaltaehkäisevää työotetta ja vapauttaa ammattilaisten resursseja tehokkaampaan asiakastyöhön.
Strategiset kytkennät
Toimintamalli tukee useita strategisia tavoitteita ja kansallisia kehittämisohjelmia:
Sosiaali- ja terveydenhuollon digitalisaation ja tiedonhallinnan strategia (STM 2024):
Strategian tavoitteena on kehittää digitaalisia palveluita, jotka tukevat ihmisten omatoimista hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn ylläpitämistä – samalla keventäen raskaiden palvelujen tarvetta.
→ Omahelpperi.fi tukee omatoimisuutta, parantaa varhaista tukea ja vähentää raskaampien palveluiden tarvetta.
Varsinais-Suomen hyvinvointialueen strategia 2022–2026:
Strategia korostaa oikea-aikaisia, sujuvia ja saavutettavia palveluita sekä monikanavaisia digitaalisia ratkaisuja.
→ Omahelpperi.fi vastaa näihin tavoitteisiin tarjoamalla yhden luukun periaatteella toimivan palvelualustan.
Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma 2023–2025 (Varha):
Suunnitelma ohjaa alueen lasten ja nuorten hyvinvointityötä esimerkiksi tiedolla johtamisen, osallisuuden ja eri toimijoiden välisen yhteistyön näkökulmista.
→ Omahelpperi.fi tukee tämän suunnitelman tavoitteita tarjoamalla digialustan nuorten osallisuudelle, palveluiden oikea-aikaisuudelle ja monialaiselle yhteistyölle.
Osallisuussuunnitelma | Varha:
Osallisuussuunnitelma painottaa asukkaiden ja ammattilaisten osallistamista palvelujen kehittämiseen.
→ Omahelpperi.fi tukee tätä tavoitetta toimimalla välineenä käyttäjälähtöiseen yhteiskehittämiseen ja osallisuuden vahvistamiseen.
EU:n Kestävän kasvun RRP-rahoitus:
Rahoitusohjelma ohjaa investointeja digitaalisiin ratkaisuihin, osallisuuteen ja tiedolla johtamiseen.
→ Omahelpperi.fi:n kehittäminen ja käyttöönotto toteuttavat näitä tavoitteita konkreettisesti.
Yhteistyössä DigiFinlandin ja DVV:n kanssa mallin kehittäminen tukee myös kansallisia digipalveluiden standardeja ja mahdollistaa palvelutietojen laajamittaisemman hyödyntämisen tulevaisuudessa.
Omahelpperin käyttöönoton tueksi on koottu monialainen ja monipuolinen kehittäjäjoukko, johon kuuluu sekä palvelun ensisijaisia käyttäjiä eli nuoria, että nuorten kanssa työskenteleviä ammattilaisia eri organisaatioista.
- Kehittäjäjoukon kokoonpano ja roolit
Nuoret (käyttökokeiluryhmät, n. 6 kk yhteistyö):
- Testaavat palvelua osana arkeaan eri toimintaympäristöissä
- Antavat palautetta käytettävyydestä ja sisällöistä
- Arvioivat omaa osallisuuttaan kehittämisen alussa ja lopussa
Nuoret (yksittäiset testaajat, esim. työpajat, suunnistukset):
- Testaavat palvelua ohjatuissa tilanteissa (työpajat, koulutunnit, tapahtumat)
- Antavat välitöntä palautetta käyttökokemuksesta
Opiskeluhuollon ammattilaiset (hyvinvointialue):
- Osallistuvat käyttökokeiluun varhaisina käyttäjinä
- Arvioivat palvelun soveltuvuutta ohjaukseen ja nuorten tukemiseen
- Tuovat asiantuntemusta nuorten palvelutarpeista
Kuntien, koulujen ja järjestöjen ammattilaiset:
- Osallistuvat työpajoihin, kehittämisfoorumeihin ja palautekierroksiin
- Arvioivat Omahelpperin hyötyjä omassa työssä
- Tukevat nuoria palvelun käytössä ja toimivat tiedonvälittäjinä
Projektitiimi (Sähköinen perhekeskus ja kehittäjäryhmä):
- Suunnittelee ja fasilitoi yhteiskehittämistä
- Koordinoi viestintää ja käyttökokeilua
-
Vastuussa palautteen analysoinnista ja jatkokehityksen edistämisestä
- Sitouttamisen ja innostamisen keinot
Avoin ja jatkuva viestintä:
- Selkeä viestintä Omahelpperin tavoitteista, etenemisestä ja hyödyistä
- Info- ja sparraustilaisuudet eri kohderyhmille
Aidosti osallistava yhteiskehittäminen:
- Kaikkien osallistujien palaute otetaan huomioon kehittämisessä
- Nuorten näkökulma on keskiössä – ei vain kuultavana, vaan päätöksenteossa mukana
Hyötyjen näkyväksi tekeminen:
- Ammattilaisilta kerätään palautetta Omahelpperin hyödyistä heidän työssään
- Nuorille viestitään siitä, miten heidän palautteensa on vaikuttanut
Matala osallistumiskynnys ja monikanavainen osallistaminen:
- Työpajat, suunnistukset, kyselyt ja keskustelut – eri tapoja osallistua
- Erilaisista taustoista tulevien nuorten tavoittaminen on huomioitu
Tunnustukset ja palkitseminen:
- Osallistuneille nuorille annetaan todistuksia, palkintoja tai pieniä kiitoksia, esim. työpajoissa tarjoilujen muodossa
Huomioita
- Kehittäjäjoukko on suunniteltu palvelemaan monenlaisten nuorten ja ammattilaisten näkökulmia, ja heidät on otettu mukaan aidosti vaikuttamaan palvelun kehitykseen.
- Palautteiden pohjalta useita kehitysehdotuksia on jo viety DigiFinlandin tuotekehityksen jonoon ja osa on huomioitu heti seuraavissa versioissa.
Omahelpperi.fi:n käyttökokeilun tavoitteena on tuoda nuorten arkeen saavutettava, matalan kynnyksen digitaalinen palveluohjauksen väline, ja samalla kerätä tietoa sen toimivuudesta, hyödystä ja kehittämistarpeista. Kokeilussa testataan, miten digitaalinen palvelualusta tukee nuoria ja ammattilaisia oikea-aikaisessa tiedonsaannissa ja palveluihin ohjautumisessa.
Tavoiteltavat muutokset käyttökokeilun aikana ovat:
- Käyttäjälähtöisen palvelun toimivuuden testaus arjessa: Selvitetään, kuinka hyvin Omahelpperi tavoittaa eri elämäntilanteissa olevat nuoret (esimerkiksi koulussa, opintojen ulkopuolella tai saaristoalueilla), ja tukeeko se heidän tiedontarpeitaan aidossa käyttötilanteessa.
- Nuorten osallisuuden ja omatoimisuuden vahvistuminen: Kokeilussa tarkastellaan, lisääkö Omahelpperin kehitystyöhön osallistuminen nuorten tunnetta osallisuudesta, mahdollisuutta löytää tukea itse sekä vaikutusmahdollisuuksia digitaalisten palveluiden kehittämisessä.
- Ammattilaisten hyöty työn tueksi: Palvelua kokeilevat myös nuorten kanssa työskentelevät ammattilaiset. Tarkastellaan, tukeeko Omahelpperi ohjaustilanteita, säästääkö se aikaa ja helpottaako palveluiden näkyvyyttä ja yhteistyötä.
- Saavutettavuuden ja alueellisen yhdenvertaisuuden parantaminen: Käyttökokeilu selvittää, kuinka hyvin palvelu toimii eri kunnissa ja erilaisilla kieli- ja käyttäjäryhmillä – tuoden esiin teknisiä, kielellisiä tai toiminnallisia saavutettavuuden haasteita.
- Kehittämisalueiden ja hyötyjen tunnistaminen jatkoa varten: Kokeilu tuottaa tietoa siitä, mitkä sisällöt ja ominaisuudet ovat nuorille ja ammattilaisille merkityksellisiä, mitä palveluun toivotaan lisää ja miten se voidaan skaalata laajempaan käyttöön.
Käyttökokeilun myötä saadaan arvokasta tietoa siitä, miten Omahelpperi tukee ennaltaehkäisevää työtä, oikea-aikaista ohjautumista ja palveluiden parempaa näkyvyyttä. Tulokset ohjaavat jatkokehitystä ja auttavat arvioimaan palvelun laajamittaisen käyttöönoton edellytyksiä hyvinvointialueella.
Omahelpperi.fi:n arviointi – päätöksenteon ja kehittämisen tukena
Omahelpperi.fi:n käyttökokeilun arviointi on suunniteltu tukemaan päätöksentekoa palvelun jatkokehittämisestä, mahdollisesta laajemmasta käyttöönotosta sekä hyvinvointialueen digitaalisen palveluohjauksen suunnittelusta. Arviointi tuottaa arvokasta tietoa siitä, miten palvelu toimii arjessa, tavoittaako se nuoria ja tukee ammattilaisten työtä. Sen avulla seurataan, ollaanko menossa kohti tavoiteltua muutosta ja mitä kehittämistarpeita esiin nousee.
Lisäksi arviointi tuottaa kehitystyöhön arvokasta tietoa siitä, millaisia digipalveluiden käyttäjiä ja käyttäjäprofiileja Varsinais-Suomen hyvinvointialueella tunnistetaan. Näiden käyttäjäprofiilien tunnistamisen avulla pyritään ymmärtämään paremmin, millaisia digikäyttäjiä meillä on nyt ja millaisia tarpeita voi tulevaisuudessa nousta esiin. Tätä tietoa voidaan hyödyntää laajemminkin hyvinvointialueella, kun suunnitellaan ja otetaan käyttöön digitaalisia palveluita.
Tavoite 1: Nuorten varhainen tavoittaminen ja oikea-aikainen ohjautuminen
Arvioidaan: Löytävätkö nuoret Omahelpperin ja käyttävätkö he sitä tilanteissa, joissa jokin asia askarruttaa? Ohjautuvatko he palvelun kautta tarkoituksenmukaisiin tukipalveluihin?
Mittarit ja menetelmät:
- Sähköisen perhekeskuksen tukiportaalin kautta saatavan käyttäjäanalytiikan seuranta, nuoria puhuttelevien sisältöjen seuranta (esim. ”Mielen hyvinvointi”, ”Keho ja hyvinvointi”) sekä nuorten liikkumisen seuranta palvelun sisällä (klikkauspolut)
- Taitaja2025-tapahtumassa 500 nuorta testasi Omahelpperiä, joista 85,4 % kertoi voivansa käyttää sitä jatkossa.
- Käyttäjien ikäjakauma ja kielivalinnat (esim. albania, ukraina, vietnam) huomioitu saavutettavuuden arvioinnissa.
Tavoite 2: Osallisuuden ja omatoimisuuden vahvistaminen
Arvioidaan: Tukeeko Omahelpperi nuorten kokemusta siitä, että he voivat löytää tietoa ja tukea itsenäisesti sekä osallistua palvelun kehittämiseen?
Mittarit ja menetelmät:
- Osallisuuden kokemuksen muutosta mitataan THL:n osallisuusindikaattorin avulla käyttökokeiluryhmissä: esim. yhdessä ryhmässä 7/8 nuoresta koki saavansa apua tarvittaessa. (Alkukysely keväällä 2025, käyttöönoton seurantakysely syksyllä 2025)
- Osallisuusfoorumin ja oppilaitosyhteistyön (Naantalin yläkoulu, Turun AMK) kautta kerätty palaute.
- Palautekyselyt, yhteiskehittämistyöpajat ja avopalautteet eri kieliryhmiltä.
Tavoite 3: Ammattilaisten työn tukeminen
Arvioidaan: Hyödyntävätkö ammattilaiset Omahelpperiä työssään ja helpottaako se palveluohjausta?
Mittarit ja menetelmät:
- 1 352 ammattilaista osallistunut Omahelpperi-infoihin alkuvuonna 2025.
- Motivaatiomittari (esim. Soihtu-tiimin keskiarvo 8,6/10).
- Koulutukset, teemahaastattelut ja palautelomakkeet eri ammattilaisryhmiltä.
- Koulujen opetushenkilöstön ja Varhan opiskeluhuollon henkilöstön keskuudessa arviointia toteutetaan Turun ammattikorkeakoulun opinnäytetyössä syksyn 2025 aikana. Haastatteluilla selvitetään Omahelpperin soveltuvuutta oman työn tueksi pilottikoulujen ammattilaisten näkökulmasta.
Tavoite 4: Palvelun saavutettavuus ja yhdenvertaisuus kokonaisvaltainen käyttökokemus huomioiden
Arvioidaan: Millainen käyttökokemus Omahelpperista syntyy? Toimiiko palvelu eri kieliryhmillä ja alueilla? Tavoittaako se myös ne nuoret, joille digipalvelut ovat aiemmin olleet vaikeasti saavutettavia?
Mittarit ja menetelmät:
- Käyttödata eri kunnista ja kieliryhmistä, saavutettavuustestaus (WCAG), käytettävyystarkastelut.
- CSAT-kysely, jossa käyttökokemusta arvioidaan kuuden eri osa-alueen kautta (asiakastyytyväisyys, keskiarvo 4,4/5) ja NPS (suositteluhalukkuus, 6–7/10).
- Service Safari -menetelmä nuorten asiakaskokemuksen simuloimiseksi.
Tiedon hyödyntäminen kehittämisessä
Arviointitietoa kerätään systemaattisesti koko käyttökokeilun ajan. Tulokset raportoidaan yhteistyötahoille ja niitä hyödynnetään palvelun jatkokehittämisessä sekä mahdollisen laajamittaisen käyttöönoton suunnittelussa. Taustamateriaalina toimii myös opinnäytetyö “Yhteiskehittämisen voima: nuorten osallisuuden ja terveyden edistäminen digitaalisen palvelualustan avulla” (2025), jossa tarkastellaan Omahelpperin hyötyjä nuorten näkökulmasta. Kehittämistyössä arvioidaan myös organisaation tasolla saavutettavia hyötyjä, kuten työajan säästöä, parempaa palveluohjausta ja kustannustehokkuutta.
Omahelpperi.fi:n käyttöönotto
Omahelpperi.fi:n käyttöönotto on osa laajempaa toimintamallia, jonka tavoitteena on parantaa nuorten palveluiden saavutettavuutta, lisätä osallisuutta sekä tukea ammattilaisten työtä palveluohjauksessa. Käyttöönotto on monialainen kehittämisprosessi, joka rakentaa pohjaa yhtenäisemmälle palvelukokonaisuudelle Varsinais-Suomen 27 kunnan alueella.
Tavoitteet
- Koota nuorten palvelut (hyvinvointialue, kunnat, järjestöt, seurakunnat) yhteen digialustaan
- Tarjota nuorille anonyymi, helppokäyttöinen ja luotettava palvelukanava
- Vahvistaa nuorten osallistumista palveluiden kehittämiseen
- Tukea ammattilaisten työtä ja poikkihallinnollista yhteistyötä
- Edistää Palvelutietovarannon (PTV) käyttöä ja tiedon saavutettavuutta
- Kytkeä Omahelpperi osaksi Lasten, nuorten ja perheiden palveluita Varhassa
Keskeiset toimenpiteet ja keinot
1. Palvelutietojen kokoaminen ja näkyväksi tekeminen Omahelpperissä
- Kootaan nuorten palvelut PTV:hen yhteistyössä kuntien, järjestöjen, seurakuntien ja Varhan yksiköiden kanssa
- Tehdään tiivistä yhteistyötä Varhan PTV-tiimin kanssa, jotta palvelut näkyvät Omahelpperissä
- Käytetään koulutusvideota palvelukuvauksen tueksi järjestöissä ja kunnissa osana viestintää ja perehdytystä
- Palvelutietoja kootaan Palvelutietovarantoon (PTV) yhteistyössä kuntien, järjestöjen, seurakuntien ja Varhan yksiköiden kanssa.
-
Tuetaan PTV-kuvausten laatimista työpajoin ja sparrauksin erityisesti lasten, nuorten ja perheiden palveluissa
Tuki ja sparraus: Tukea palvelukuvausten laatimiseen tarjotaan järjestämällä työpajoja, sparrausta ja opastusta palveluntarjoajille, erityisesti lasten, nuorten ja perheiden palveluissa yli hallintorajojen.
Koulutusvideo: yhteistyössä Varhan PTV-tiimin kanssa on tuotettu koulutusvideo, joka tukee palveluiden kuvaamista ja PTV-työn organisointia erityisesti järjestöissä, kunnissa ja muissa palveluntuottajaorganisaatioissa. Videota voi hyödyntää osana viestintää ja koulutusta silloin, kun tavoitteena on edistää palvelukuvausten laatimista ja jalkauttaa PTV-työtä organisaation sisällä. ▶️ Katso video YouTubessa
Lisätietoa: Sähköisen perhekeskuksen PTV-työpajaprosessista Innokylässä:
Palvelutietovarannon työpajat perhekeskuspalveluista – Innokylä
2. Nuorten osallistaminen ja yhteiskehittäminen
- Järjestetään työpajoja ja kokeiluja nuorille (13–29 v.) yhteistyössä koulujen, kuntien ja järjestöjen kanssa
- Kerätään ja hyödynnetään palautetta palvelun kehityksessä
- Osallistutaan tapahtumiin (esim. Taitaja2025, vanhempainillat), joissa palvelua esitellään ja testataan
3. Ammattilaisten koulutus ja käyttöönoton tuki
- Järjestetään infotilaisuuksia nuorten kanssa työskenteleville (esim. opiskeluhuolto, opetustoimi, nuorisotyö)
- Tarjotaan tukimateriaaleja: diasarjoja, videoita, käyttöesimerkkejä ja viestipohjia
- Näytetään, miten Omahelpperiä voi hyödyntää nuoren kanssa konkreettisesti
4. Viestintä ja näkyvyys
- Toteutetaan viestintäkampanjoita yhdessä kuntien ja järjestöjen kanssa (verkkokanavat, tapahtumat, kouluvierailut)
- Lisätään ammattilaisten tietoisuutta palvelusta ja sen hyödyistä
- Jaetaan esittelymateriaalia sekä verkossa että tilaisuuksissa
5. Arviointi ja jatkokehittäminen
- Seurataan käyttöä tilastojen, käyttäjäkyselyiden ja laadullisen palautteen avulla
- Hyödynnetään tuloksia sähköisen perhekeskuksen kokonaiskehittämisessä
- Laaditaan jatkosuunnitelma palvelun vakiinnuttamiseksi vuoden 2025 jälkeen
Kohderyhmä: Nuoret Varsinais-Suomessa
Varsinais-Suomessa palveluiden löydettävyydessä ja saavutettavuudessa on merkittäviä haasteita. Kehitystyön tavoitteena on tarjota nuorille matalan kynnyksen verkkopalvelu, joka kokoaa hajallaan olevat palvelut yhteen ja mahdollistaa oikea-aikaisen tuen.
Omahelpperi-verkkopalvelu on suunnattu 13–29-vuotiaille nuorille, jotka ovat hyvin monimuotoinen ryhmä. Heihin kuuluu esimerkiksi:
- peruskoululaisia
- toisen asteen opiskelijoita ja korkeakouluopiskelijoita
- työelämässä olevia
- työelämän ja opintojen ulkopuolella olevia
- nuoria vanhempia
Palveluiden käyttöön vaikuttavat nuoren elämäntilanteen lisäksi myös asuinalue (kaupunki, maaseutu, saaristo), kielitausta, perhetilanne ja koulutustaso.
Varsinais-Suomessa asuu noin 97 550 nuorta (2023), mikä on 19,7 % alueen väestöstä. Heistä yli puolet asuu Turussa. Noin 84 % nuorista asuu kaupunkialueilla ja 16 % maaseudulla tai saaristossa. Suomenkielisiä on 83 %, ja vieraskielisten osuus on jo yli 10 %. (Tilastokeskus 2024a; Tilastokeskus 2024b.)
Kohderyhmä: Nuorten palveluissa työskentelevät ammattilaiset
Palvelua hyödyntävät myös monet nuorten kanssa työskentelevät ammattilaiset. Varsinais-Suomen hyvinvointialueella toimii noin 24 000 ammattilaista, joista noin 1700 työskentelee lasten, nuorten ja perheiden tulosryhmässä (Varsinais-Suomen hyvinvointialue, 2025). Lisäksi kunnissa työskentelee yli 300 nuoriso- ja hyvinvointipalveluiden ammattilaista, yli 7000 opetushenkilöstöön kuuluvaa ammattilaista sekä lähes 800 sosiaali- ja terveysalan järjestöä ja säätiötä. (OAJ/Varsinais-Suomi 2023; Nuorisotilastot 2024; Kuntaliitto 2022; Soste 2025.)
Asiakasymmärryksen kerryttäminen
Kohderyhmän ymmärtämiseksi on hyödynnetty:
- väestö- ja hyvinvointitilastoja
- ammattilaisten kokemustietoa eri puolilta Varsinais-Suomea (haastattelut ja keskustelut)
- työpajoja, joissa on syvennetty nuorten ja ammattilaisten näkemyksiä
Näiden pohjalta on laadittu käyttäjäprofiileja, jotka ovat ohjanneet palvelun suunnittelua. On myös huomioitu, että nuorten digitaidot ja tuen tarve vaihtelevat: osa käyttää digipalveluita sujuvasti, osa tarvitsee ammattilaisten tukea.
Asiakkaiden osallistaminen
Nuoret ovat olleet monipuolisesti mukana kehittämistyössä. Kolme käyttökokeiluryhmää testaa Omahelpperiä noin kuuden kuukauden ajan ja antaa palautetta käytettävyydestä, soveltuvuudesta ja osallisuuden kokemuksesta.
Käyttökokeiluun osallistuu:
- Yläkoulun 8. luokka saaristokunnasta (N=21)
- Kaksi toisen asteen opiskelijaryhmää kaupungista (N=19)
Lisäksi järjestetään Omahelpperi-suunnistuksia, joissa eri taustoista tulevat nuoret testaavat palvelua käytännössä (N=46, tilanne 11.6.2025).
Myös ammattilaisia on osallistettu laajasti:
-
Työpajojen ja foorumeiden kautta on kerätty tietoa palvelun hyödyistä ja käyttöönoton esteistä (N=246, tilanne 24.6.2025)
-
Mukana on ollut mm. opiskeluhuollon työntekijöitä, kuntien nuoriso- ja opetushenkilöstöä sekä järjestöjen työntekijöitä
Omahelpperin käyttöönotossa oli tarkoitus hyödyntää toimintamallia, joka yhdistää nuorten osallisuuden, käyttäjätestauksen ja palautteenkeruun helposti monistettavaksi kokonaisuudeksi.
Ideointivaiheessa kartoitettiin olemassa olevia nuorille suunnattuja digitaalisia palveluita valtakunnallisesti. Tavoitteena oli tunnistaa hyviä käytäntöjä, ratkaisuja ja lähestymistapoja, joita voitaisiin hyödyntää Omahelpperin suunnittelussa ja käyttöönotossa.
Osana tätä kartoitusta hyödynnettiin myös benchmarkkausta Zekki-palvelusta, joka on nuorille suunnattu digitaalityökalu. Myös Zekki kannustaa nuoria pohtimaan omaa hyvinvointiaan ja ohjaa heitä matalan kynnyksen palveluihin. Palvelu perustuu itsearviointiin ja asiantuntijatietoon, jonka pohjalta nuorelle suositellaan sopivia tukipalveluja.
Kehittämistyö ja käyttöönottokokelu nojaa palvelumuotoilun keskeisiin menetelmiin, joita sovelletaan suoraan nuorten arjen ympäristöissä.
Käytössä olevat palvelumuotoilun menetelmät:
- Asiakasprofiilit (persoonat): tiimi laatii profiilit tilastotiedon, ammattilaisten havaintojen ja nuorten kanssa tehdyn kehittämistyön perusteella. Profiilit auttavat tunnistamaan erilaisten nuorten tarpeita, digikäyttäytymistä ja palvelun käyttötilanteita.
- Havainnointi: asiantuntijat tarkkailevat nuorten toimintaa palvelun käyttötilanteissa, erityisesti suunnistusten yhteydessä, ja kirjaavat ylös esteitä ja sujuvuutta.
- Ryhmämuotoinen palautteenkeruu: toteutamme nuorten ja ammattilaisten kanssa työpajoja, pienryhmäkeskusteluja ja akvaariotyöskentelyä, jotka tuottavat syvällistä ymmärrystä palvelun toimivuudesta ja kehittämistarpeista.
- Simuloitu asiakaskokemus / Service Safari: Omahelpperi-suunnistus toimii käytännön testitilanteena, jossa nuoret etsivät palveluja esimerkkitarinoiden avulla. Samalla keräämme tietoa palvelun saavutettavuudesta, logiikasta ja käytettävyydestä.
Näiden menetelmien pohjalta rakennamme toimintamallin, joka yhdistää osallisuuden, testauksen ja palautteenkeruun skaalautuvaksi käytännöksi.
Kehitystyö nojaa työpajoissa, käyttökokeiluissa ja keskusteluissa nousseisiin havaintoihin. Käyttöönoton tiimi hyödyntää myös nuorten kokemuksia osallistavilla menetelmillä, kuten Omahelpperi-suunnistuksella. Tavoitteena on rakentaa käyttöönoton malli, joka perustuu vahvaan asiakasymmärrykseen ja huomioi sekä nuorten että ammattilaisten tarpeet.
Keskeiset ideointivaiheessa nousseet huomiot asiakastarpeista:
- Yksi ajantasainen, luotettava ja helppokäyttöinen palvelutietolähde (esim. mielenterveys, opinnot, asuminen)
- Mobiiliystävällisyys, selkokielisyys ja visuaalisuus
- Mahdollisuus vaikuttaa ja tulla aidosti kuulluksi
- Ammattilaisten tarve saada työkaluksi helppokäyttöinen ohjausväline – myös anonyymiin ohjaukseen
Valitsimme edistettäväksi Omahelpperi-suunnistuksen ja siihen liittyvän palautemallin, koska se
- yhdistää osallisuuden, käyttäjätestauksen ja palautteenkeruun
- tuo käyttöön laadullista asiakasymmärrystä
- toimii innostavana, helposti monistettavana kokonaisuutena myös muille kohderyhmille
Päätös perustuu siihen, että tämä lähestymistapa mahdollistaa syvällisemmän ja laadullisemman asiakasymmärryksen, kuin esimerkiksi pelkkä kysely. Jalkautumalla nuorten arkiympäristöihin – kouluihin, oppilaitoksiin ja järjestöihin – voimme osoittaa, että heidän näkemyksensä ovat aidosti tärkeitä, ja samalla lisätä osallistumisen motivaatiota.
Suunnistukset on toteutettu yhteistyössä nuorten ryhmien ja palveluntuottajien kanssa, mikä on vahvistanut alueellista kumppanuutta ja lisännyt myös ammattilaisten sitoutumista digipalvelujen kehittämiseen. Näemme tässä toimintatavassa useita hyötyjä: se tukee palvelun kehittämistä, osallisuuden vahvistamista sekä käytännön jalkauttamista monialaisessa verkostossa.
Omahelpperi-suunnistus on käytännönläheinen tapa testata ja kehittää nuorille suunnattua digitaalista palvelua. Nuoret osallistuvat suunnistukseen omassa ympäristössään, antavat palautetta käyttökokemuksistaan ja vaikuttavat palvelun kehitykseen – samalla vahvistuu osallisuus, saavutettavuus ja vaikuttavuus.
Testaus toteutettiin kolmessa käyttökokeiluryhmässä (mm. Taivassalon 8.lk, Juhannuskukkulan opiskelijat) sekä testaustyöpajoissa.
-
Ryhmien osallisuusindikaattorin seuranta kesken, yhden ryhmän osalta mittaus valmis (nousua työpajojen jälkeen 76,4→ 82,5)
-
Käyttökokemuksen kokonaisarvosana 4,4/5, suositteluhalukkuus 7/10
-
Taitaja2025-tapahtumassa 500 testaajaa, käytettävyysarvosana 4,68/5
-
Palautteen perusteella tehtiin kehitysehdotuksia käyttöliittymään, hakutoimintoihin ja sisältöihin
Ajankohta: Maaliskuu–lokakuu 2025
Prosessi:
-
Palvelun esittely nuorille ja ammattilaisille
-
Omahelpperi-suunnistuksen toteutus ja ohjeistus
-
Palautteen kerääminen (lomakkeet, keskustelut, havainnointi)
-
Yhteenvetojen analyysi ja kehitystoimet
Resurssit:
-
3 käyttökokeiluryhmää
-
2 koordinoivaa asiantuntijaa
-
DigiFinlandin kehitystiimi
-
Oppilaitos- ja nuorisotoimijoiden tuki
-
Saada käyttäjäkokemuksiin perustuvaa palautetta Omahelpperin käytettävyydestä
-
Vahvistaa nuorten osallisuutta ja kokemusta vaikuttamisesta
-
Tuottaa tietoa palvelun toimivuudesta eri alustoilla ja kohderyhmillä
-
Varmistaa, että palvelu tukee myös ammattilaisten arkea
-
Nuorten osallistaminen toimii, kun rooli ja tehtävä ovat selkeitä
-
Omahelpperi-suunnistus innostaa ja toimii palautekanavana
-
Mobiiliystävällisyys ja visuaalisuus ovat keskeisiä
-
Ammattilaiset tarvitsevat selkeän käyttöohjeistuksen ja tuen