Omahelpperi.fi – Nuorten sähköisen palvelualustan käyttöönotto ja yhteiskehittäminen Varhassa (RRP, P4, I1)

Omahelpperi.fi kokoaa nuorten palvelut yhteen digitaaliseen alustaan. Vuoden 2025 käyttökokeilu Varhassa vahvistaa nuorten osallisuutta ja parantaa palveluiden saavutettavuutta, ohjautuvuutta ja vaikuttavuutta arjessa ja ammattilaisten työssä.

Toimintamallin nimi
Omahelpperi.fi – Nuorten sähköisen palvelualustan käyttöönotto ja yhteiskehittäminen Varhassa (RRP, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Omahelpperi.fi kokoaa nuorten palvelut yhteen digitaaliseen alustaan. Vuoden 2025 käyttökokeilu Varhassa vahvistaa nuorten osallisuutta ja parantaa palveluiden saavutettavuutta, ohjautuvuutta ja vaikuttavuutta arjessa ja ammattilaisten työssä.

Toteutuspaikka
Kestävän kasvun Varsinais-Suomi –hanke, Varsinais-Suomen hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Varsinais-Suomen hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Toimintamallin kokonaisuus
Liitteet ja linkit

Luotu

05.03.2024

Viimeksi muokattu

13.06.2025
Ratkaisun perusidea

Omahelpperi.fi on nuorille (13–29-vuotiaille) suunnattu digitaalinen palvelualusta, joka kokoaa yhteen luotettavan tiedon, palvelut ja tuen helposti saavutettavaan ja selkeään verkkoympäristöön. Omahelpperi toimii nuorille matalan kynnyksen digitaalisena ohjaus- ja neuvontakanavana. Alusta mahdollistaa:

  • anonyymin ja omatoimisen palveluiden selaamisen ja hyödyntämisen
  • keskitetyn alustan alueen, kuntien ja järjestöjen nuorille suunnattuihin palveluihin
  • yhteistyön ammattilaisten kesken, jotka voivat hyödyntää Omahelpperiä palveluohjauksessa ja asiakasohjauksessa

Toimintamallina Varhassa

Omahelpperin käyttöönottokokeilu Varhassa on vaiheittainen prosessi, jossa yhdistyvät tekninen kehittäminen, yhteiskehittäminen nuorten ja ammattilaisten kanssa sekä käyttöönoton tuki. 

Toimintamallin vaiheet:

  1. Yhteiskehittäminen nuorten, ammattilaisten ja palveluntarjoajien kanssa
  2. Pilotointi ja testaus eri kunnissa ja kohderyhmien kanssa
  3. Koulutus, viestintä ja käyttöönoton tuki
  4. Juurruttaminen osaksi Varhan sähköistä perhekeskusta ja nuorten palvelupolkua

Tavoitteena on parantaa nuorten yhdenvertaista pääsyä tukeen, lisätä palveluiden näkyvyyttä ja tarjota teknologisesti saavutettava, turvallinen ja helppokäyttöinen kanava palveluohjaukseen.

Toimintaympäristö

Omahelpperin käyttökokeilu Varsinais-Suomessa

Poliittiset ja lainsäädännölliset lähtökohdat

Omahelpperi.fi-verkkopalvelu kokoaa nuorten palvelut yhteen saavutettavaan digitaaliseen kanavaan ja tukee sähköistä yhteiskehittämistä sekä digiosallisuutta vahvistavia, matalan kynnyksen palveluja (OKM 2024, VANUPO 2024–2027). 

Omahelpperin käyttöönottoon Varsinais-Suomen hyvinvointialueella vaikuttavat useat poliittiset, yhteiskunnalliset ja taloudelliset tekijät. Digipalveluiden kehittäminen tukee valtionhallinnon tavoitteita yhdenvertaisuuden ja saavutettavuuden edistämiseksi (Valtiovarainministeriö 2021). Lainsäädännöllisesti nuorten osallisuus ja palvelujen saatavuus on kirjattu mm. nuorisolakiin (1285/2016) sekä Tulevaisuuden sote-keskus- ja LAPE-ohjelmien tavoitteisiin (STM 2019 ; STM 2020). 

Kohderyhmä: Nuoret Varsinais-Suomessa

Varsinais-Suomessa 13–29-vuotiaita nuoria on noin 97 550 (2023), eli lähes viidennes väestöstä. Kohderyhmä on moninainen – nuoriin kuuluu mm. peruskoululaisia, opiskelijoita, työelämässä olevia sekä työn ja koulutuksen ulkopuolella olevia.  Käyttöönotossa Varsinais-Suomessa on pyritty tavoittamaan monimuotoinen joukko nuoria, mukaan lukien vieraskieliset sekä erityistä tukea tarvitsevat nuoret (THL 2023). Tavoittaminen edellyttää helposti lähestyttäviä ja saavutettavia palveluratkaisuja, jotka huomioivat myös vieraskieliset ja erityistä tukea tarvitsevat nuoret. 

Digitaalinen asiointi ja osallisuus

Digitaaliset ratkaisut mahdollistavat palveluihin pääsyn ajasta ja paikasta riippumatta sekä tukevat kestävän kehityksen ja saavutettavuuden tavoitteita (OKM 2021; THL 2024). Omahelpperi.fi kokoaa nuorille suunnatut palvelut yhteen digitaaliseen kanavaan ja mahdollistaa matalan kynnyksen tuen löytämisen myös niille nuorille, jotka eivät tunnista omaa palvelutarvettaan tai eivät halua asioida kasvotusten. Kehittämisessä on huomioitu digiosallisuuden ja digitaalisen eriarvoisuuden kysymykset, mm. kielitausta, kulttuuriset erot ja vaihtelevat digitaidot. Digipalveluiden kehittäminen tukee valtionhallinnon tavoitteita yhdenvertaisuuden ja palveluiden saavutettavuuden parantamiseksi (Valtiovarainministeriö 2021).

Osallistava kehittäminen

Nuoria on osallistettu sovelluksen arviointiin ja yhteiskehittämiseen useilla tavoilla, kuten pilottiryhmissä ja palvelusuunnistuksissa. Kehittämistyö on toteutettu kouluissa, opiskeluhuollossa, työpajoissa ja muissa arjen ympäristöissä. Lisäksi mukana on ollut eri alojen ammattilaisia kuntien, järjestöjen ja hyvinvointialueen palveluista. Kehittäminen on painottunut asiakasymmärrykseen ja siihen, että palvelu todella vastaa nuorten todellisiin tiedontarpeisiin ja käytännön tilanteisiin.

Osa sähköistä perhekeskusta ja alueellista palvelurakennetta

Omahelpperi on osa sähköisen perhekeskuksen kokonaisuutta (Omaperhe – Omahelpperi – ammattilaisalusta), jonka kehittämisestä vastaa DigiFinland yhdessä hyvinvointialueiden ja kansallisten toimijoiden kanssa. Varsinais-Suomessa käyttöönotto toteutetaan Kestävän kasvun Varsinais-Suomi -hankkeen puitteissa (Next Generation EU -rahoitus) vuoden 2025 loppuun saakka. Omahelpperi täydentää perhekeskustoimintaa tarjoamalla digitaalisesti saavutettavan väylän nuorten ohjaukseen ja tuen löytämiseen osana Varhan Lasten, nuorten ja perheiden palvelukokonaisuutta.

Rahoitus ja jatkuvuus

Omahelpperin kehittämistä rahoitetaan osana Suomen kestävän kasvun ohjelmaa. Palvelun jatkuvuus ja juurtuminen edellyttävät kuitenkin alueellista strategista sitoutumista ja resurssien turvaamista myös hankekauden jälkeen. Tämä koskee niin teknistä ylläpitoa kuin sisällöntuotantoa ja palveluohjauksen tukirakenteita.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmä: Nuoret Varsinais-Suomessa

Varsinais-Suomessa palveluiden löydettävyydessä ja saavutettavuudessa on merkittäviä haasteita. Kehitystyön tavoitteena on tarjota nuorille matalan kynnyksen verkkopalvelu, joka kokoaa hajallaan olevat palvelut yhteen ja mahdollistaa oikea-aikaisen tuen.

Omahelpperi-verkkopalvelu on suunnattu 13–29-vuotiaille nuorille, jotka ovat hyvin monimuotoinen ryhmä. Heihin kuuluu esimerkiksi:

  • peruskoululaisia
  • toisen asteen ja korkeakouluopiskelijoita
  • työelämässä olevia
  • työn ja opintojen ulkopuolella olevia
  • nuoria vanhempia

Palveluiden käyttöön vaikuttavat nuoren elämäntilanteen lisäksi myös asuinalue (kaupunki, maaseutu, saaristo), kielitausta, perhetilanne ja koulutustaso.

Varsinais-Suomessa asuu noin 97 550 nuorta (2023), mikä on 19,7 % alueen väestöstä. Heistä yli puolet asuu Turussa. Noin 84 % nuorista asuu kaupunkialueilla ja 16 % maaseudulla tai saaristossa. Suomenkielisiä on 83 %, ja vieraskielisten osuus on jo yli 10 %. (Tilastokeskus 2024a; Tilastokeskus 2024b.)

Asiakasymmärryksen kerryttäminen
Kohderyhmän ymmärtämiseksi on hyödynnetty:

  • väestö- ja hyvinvointitilastoja
  • ammattilaisten kokemustietoa eri puolilta Varsinais-Suomea (haastattelut ja keskustelut)
  • työpajoja, joissa on syvennetty nuorten ja ammattilaisten näkemyksiä

Näiden pohjalta on laadittu käyttäjäprofiileja, jotka ovat ohjanneet palvelun suunnittelua. On myös huomioitu, että nuorten digitaidot ja tuen tarve vaihtelevat: osa käyttää digipalveluita sujuvasti, osa tarvitsee ammattilaisten tukea.

Asiakkaiden osallistaminen

Nuoret ovat olleet monipuolisesti mukana kehittämistyössä. Kolme pilotointiryhmää testaa Omahelpperiä noin kuuden kuukauden ajan ja antaa palautetta käytettävyydestä, soveltuvuudesta ja osallisuuden kokemuksesta. 

Pilotointiin osallistuu:

  • Yläkoulun 8. luokka saaristokunnasta (N=21)
  • Kaksi toisen asteen opiskelijaryhmää kaupungista (N=19)

Lisäksi järjestetään Omahelpperi-suunnistuksia, joissa eri taustoista tulevat nuoret testaavat palvelua käytännössä (N=46, tilanne 11.6.2025).

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Käyttöönoton haasteet ja kehittäminen
Omahelpperi on nuorille suunnattu digitaalinen palvelu, jonka onnistunut käyttöönotto vaatii huolellista suunnittelua, riittäviä resursseja ja selkeää käyttäjätukea. Aito nuorten osallistuminen prosessiin on elintärkeää – pinnallinen osallistaminen heikentää sitoutumista ja käyttöastetta.
Viestinnän tulee olla nuorille suunnattua, helposti lähestyttävää ja heidän kanavissaan. Pilottivaiheessa saadun palautteen perusteella käyttöliittymältä toivotaan selkeyttä ja visuaalisuutta.
Samalla ammattilaisille on tarjottava työkalut, koulutus ja jatkuva tuki, jotta Omahelpperi tukee tehokkaasti palveluohjaustyötä.
Näitä oppeja on hyvä hyödyntää kaikissa käyttöönoton vaiheissa ja eri hyvinvointialueilla.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Kevään 2025 aikana testasimme Omahelpperiä yli 600 nuoren ja ammattilaisen kanssa. Tulokset vahvistivat palvelun tarpeellisuuden – ja toivat esiin konkreettisia kehittämisehdotuksia, joista osa voitiin viedä välittömästi DigiFinlandin tuotekehityksen jonoon ja on jo huomioitu kehitystyössä. Osa ehdotuksista puolestaan jää osaksi iteratiivista jatkokehittämistä, jota edistetään pidemmällä aikavälillä.

Arvioinnin tulokset

Keväällä 2025 toteutimme kahdeksan työpajaa (N=86), kolme pilottiryhmää sekä laajan ammattilaiskyselyn. Lisäksi Omahelpperiä testattiin Taitaja2025-tapahtumassa 500 nuoren toimesta. Mukana oli monipuolisesti eri taustoista tulevia nuoria: yläkoululaisia saaristokunnasta, toisen asteen opiskelijoita suurkaupungista, nuorisoverstaan osallistujia sekä korkeakouluopiskelijoita. Testaukseen osallistui myös kahdeksaa eri kieltä puhuvia nuoria, mikä auttoi arvioimaan palvelun saavutettavuutta ja selkeyttä eri kieliryhmien näkökulmasta. Ammattilaiskyselyyn vastasi laaja joukko koulun, sosiaalipalveluiden, opiskeluhuollon ja järjestöjen työntekijöitä.

Nuorten havainnot:

  • Tarve yhdelle, luotettavalle ja ajantasaiselle palvelupaikalle (erityisesti mielenterveys, opinnot ja asuminen)
  • Mobiiliystävällisyys ja selkeä käyttöliittymä ovat ratkaisevia
  • Lisää selkokielisyyttä ja visuaalisia elementtejä toivottiin
  • Osallistuminen lisäsi nuorten kokemusta vaikutusmahdollisuuksista

Ammattilaisten näkökulmat:

  • Tarve työkalulle, joka tukee ohjaustyötä ja mahdollistaa myös anonyymin tuen
  • Käyttöönoton motivaatioasteikko: keskiarvo 8,5 / 10
  • 85,4 % nuorista käyttäisi palvelua jatkossakin
  •  Käytettävyysarvosana 4,68 / 5 Taitaja2025-tapahtumassa

Kehittämistoimenpiteet esitetty DigiFinlandille:

  • Käyttöliittymän selkeyttäminen
  • Etusivun rakenteen uudistaminen
  • Tietosisältöjen laajentaminen
  • Hakutoimintojen logiikan parantaminen
Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamallin käyttöönotto vaatii riittäviä resursseja, selkeää vastuunjakoa ja käyttäjien tukemista eri vaiheissa. Erityisesti lyhyessä käyttöönottoajassa on tärkeää varmistaa, että tekniset ja organisatoriset valmiudet ovat kunnossa. Käyttöönotto sujuu parhaiten, kun mukana on sekä nuoria että ammattilaisia – suunnittelusta koulutukseen ja viestintään.

Omahelpperi on kehitetty nimenomaisesti 13–29-vuotiaille nuorille, mutta kohderyhmä on monimuotoinen. On tärkeää huomioida, että etenkin ikähaarukan yläpäässä palvelutarpeet ulottuvat myös aikuisten palveluihin, kuten työllisyyspalveluihin. Näin ollen käyttöönotossa on keskeistä tarkastella palvelukokonaisuuksia nuoren elämänkulun näkökulmasta – ei pelkästään lapsiperheiden palveluina.

Omahelpperiä voivat hyödyntää myös ammattilaiset omassa asiakastyössään – esimerkiksi ohjauksessa, tiedottamisessa, palvelutarpeen arvioinnissa tai ryhmätoimintojen tukena. Palvelu toimii tukivälineenä erityisesti silloin, kun halutaan vahvistaa nuoren omaa osallisuutta ja helpottaa palveluihin ohjautumista. Myös järjestötoimijat ja kuntien henkilöstö voivat ottaa palvelun osaksi omaa arkeaan.

Opit ja sudenkuopat – mitä kannattaa välttää?

  • Nuoria ei tavoiteta aidosti mukaan: Jos osallistaminen jää nimelliseksi tai päälle liimatuksi, nuorten kokemus kuulluksi tulemisesta kärsii – tämä heikentää sitoutumista ja palvelun osuvuutta.
  • Viestintä on liian yleisluontoista tai aikuislähtöistä: Nuorten tavoittaminen vaatii erikseen mietittyä sävyä, kanavia ja ajoitusta. Jos viestintä ei tunnu relevantilta, palvelu jää helposti huomaamatta.
  • Ammattilaisten perehdytystä ja tukea ei järjestetä riittävästi: Jos ammattilaiset eivät ymmärrä palvelun hyötyjä omassa työssään, käyttö jää satunnaiseksi tai kokonaan pois.
  • Kehittämiseen ei varata riittävästi aikaa tai resursseja: Kiireellä toteutettu käyttöönotto ilman selkeää vastuuta, suunnitelmaa ja jatkokehityspolkua jää usein pinnalliseksi.
  • Tekninen käyttöönotto nähdään riittävänä: Pelkkä digitaalisen palvelun käyttöönotto ei riitä, jos siihen ei liity koulutusta, viestintää ja yhteistä omistajuutta.
  • Palvelun käytettävyys tai kieli ei vastaa kohderyhmän tarpeita: Jos palvelu on vaikeaselkoinen, visuaalisesti kuiva tai liian monimutkainen, käyttö jää vähäiseksi – erityisesti niiden keskuudessa, jotka eniten palvelua tarvitsisivat.
  • Liiallinen luottamus siihen, että “kaikki nuoret osaavat käyttää digipalveluita”:  Tuki ja ohjaus ovat ratkaisevia erityisesti heikommassa asemassa olevien nuorten kohdalla.

Toimintamallia voi soveltaa myös muille erityisryhmille – kuten vieraskielisille tai erityistä tukea tarvitseville nuorille – kunhan saavutettavuus, kieli ja käytettävyys käyttöönotossa suunnitellaan huolellisesti. Malli toimii parhaiten, kun sen toteuttamisessa yhdistyvät nuorten tarpeet, ammattilaisten arjen realiteetit ja organisaation strateginen sitoutuminen.