Omaishoidon varhaisen tuen malli, Täällä tukenasi -puhelut, Päijät-Hämeen hyvinvointialue, (RRP, P4, I1)

Omaishoitajien emotionaaliseen tukeen kehitettävä varhaisen tuen malli järjestöyhteistyönä. Omaistaan hoitaville tarjottava varhaisen tuen muoto, jossa omaishoitajan emotionaalisen tuen tarpeeseen pyritään vastaamaan siihen sopivan järjestön avulla.

Toimintaympäristö **

Tällä hetkellä Päijät-Hämeen hyvinvointialueella on reilu 1000 sopimusomaishoitajaa. Huomattavasti enemmän on henkilöitä, jotka huolehtivat läheisestään ja ovat sitovassa omaishoitotilanteessa ilman sopimusta. Koronapandemia lisäsi omaishoitajien ja -hoidettavien kuormittuneisuutta. Palvelut olivat heikommin saatavilla pandemian aikana, esimerkiksi omaishoitajien vapaita ei pystytty täysin järjestämään. Tämä on lisännyt omaishoitajien väsymistä ja omaishoidon asiakkaiden palveluntarve muihin palveluihin on lisääntynyt. (NHG 2022.)

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Projektissa kehitetään uusia palvelumuotoja omaishoitajien ja hoidettavien kasvaneisiin tuen tarpeisiin sekä tiivistetään yhteistyötä eri toimijoiden välillä. Näillä toiminnoilla tuetaan omaishoitajien ja -hoidettavien hyvinvointia, arjesta selviytymistä, palvelujen koordinointia sekä mahdollisuutta saada vertaistukea. 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Täällä tukenasi -puheluilla tuetaan omaistaan hoitavien jaksamista ja hyvinvointia yhteistyössä 3. sektorin kanssa sekä vakiinnutetaan ja vahvistetaan verkostoyhteistyötä omaishoitoperheiden parissa työskentelevien kesken.

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Toimintamallin suunnittelussa ja toteutuksessa ovat mukana  Päijät-Hämeen Muistiyhdistys, Päijät-Hämeen Omaishoitajat, FinFami ja Lahden seudun kriisikeskus​ sekä hyvinvointialueen vammaispalveluiden ja ikääntyneiden palveluiden asiakasohjauksen henkilöstöä ja esihenkilöt. 

 

Tavoiteltu muutos

Toimintamallilla pyritään tukemaan omaishoitajien jaksamista varhaisessa vaiheessa ja löytämään ratkaisuja omaishoitajien kuormittuneisiin tilanteisiin järjestöjen tarjoaman tuen kautta. Tämä lisää hoitajien sekä hoidettavien subjektiivista hyvinvointia. Toimintamallin avulla pyritään myös löytämään ja vakiinnuttamaan toimintatapoja julkisen sektorin ja kolmannen sektorin väliseen yhteistyöhön. 

Omaistaan hoitavalle tarjotaan mahdollisuutta Täällä tukenasi -puheluihin asiakastapaamisissa kuten omaishoidon tuen kartoitustilanteessa tai muussa palvelutarpeen kartoituksessa ilmenevässä omaishoitotilanteessa. Järjestön taholta otetaan yhteyttä omaistaan hoitavaan puhelimitse. Täällä tukenasi -puheluilla tuetaan omaistaan hoitavien jaksamista ja hyvinvointia yksilöllisesti ja luottamuksellisesti. Puhelimitse voi esimerkiksi jakaa ajatuksia arjen sujumisesta, kuulla yhdistysten tukimuodoista tai kysyä neuvoa mieltä askarruttaviin asioihin. Täällä tukenasi-puhelut eivät edellytä omaishoidon sopimusta tai yhdistyksen jäsenyyttä. 

 

 

Liitteet
Kuva
Kuvaus Täällä tukenasi -puheluiden asiakaspolusta
Muutoksen mittaaminen

Säännöllisin väliajoin järjestöille lähetetään Webropol -kysely, jossa kerätään tietoa heille ohjautuneiden yhteydenottopyyntöjen määrästä, onko omaishoitaja saanut avun/tukea puhelimitse vai jostain muusta yhdistyksen toimintamuodosta tai millaisissa tilanteissa omaishoitajalle ei ole löytynyt tukea tarjoavaa ratkaisua. 

Verkosto kokoontuu säännöllisesti ja toimintamallia arvioidaan ja kehitetään kokemusten ja palautteiden pohjalta yhdessä.

Toteutussuunnitelma

Toimintamallin suunnittelu aloitettiin  yllä mainitun verkoston kokoamisella. Verkoston kanssa pidettiin kaksi työpajaa. Työpajoissa pohdittiin:

  • Tietosuojaan liittyvät toimintatavat ja yhteydenottolupa –lomake​

  •  Yhteydenottolupa-lomakkeen siirtäminen asiakasohjauksesta järjestölle​

  •  Miten Täällä tukenasi -puhelutoiminta saadaan luontevaksi osaksi omaa toimintaa?

  • Toiminnan nimeä

  • Toiminnan mittaamista

  • Toimintamallista tiedottaminen /juurruttaminen asiakasohjauksen henkilöstölle

     

    Verkosto on kokoontunut tämän jälkeen kaksi kertaa. Palautteiden ja kokemusten pohjalta on tullut ilmi,  että tilanne, jossa palvelua tarjotaan on haasteellinen. Palvelutarpeen kartoituksessa on paljon asiaa ja kaiken sisäistäminen siinä tilanteessa on ollut omastaan hoitaville vaikeaa. Kehittämistyötä jatketaan palautteiden pohjalta.

     

 

 

 

 

 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Kohderyhmänä ovat läheistään hoitavat, joille tehdään omaishoidon palvelutarpeen kartoitus tai omaishoitotilanne tulee esille muun palvelutarpeen kartoituksen yhteydessä.

Asiakasymmärrystä toimintamallista saadaan omaishoitajien palautteista ja kokemuksista.