Omaishoidon varhaisen tuen malli, Päijät-Hämeen hyvinvointialue, (RRP, P4, I1)
Toimintamalli sisältää kaksi eri tuen muotoa: Järjestöjen antaman tuen sekä Täällä tukenasi -puhelut. Niiden avulla vahvistetaan omaishoitajien voimavaroja ja ehkäistään uupumista tarjoamalla helposti saavutettavaa, matalan kynnyksen tukea.
Toimintamallin nimi
Toimintamalli sisältää kaksi eri tuen muotoa: Järjestöjen antaman tuen sekä Täällä tukenasi -puhelut. Niiden avulla vahvistetaan omaishoitajien voimavaroja ja ehkäistään uupumista tarjoamalla helposti saavutettavaa, matalan kynnyksen tukea.
Omaishoidon varhaisen tuen mallissa tarjotaan tukea omaishoitajille kahdesta suunnasta: järjestöjen kautta sekä hyvinvointialueen ikääntyneiden ja vammaispalveluiden asiakasohjauksista Täällä tukenasi-puheluilla. Mallissa on työkaluja työntekijöille helpottamaan tuen piiriin ohjaamista sekä tuen antamista.
Järjestöille ohjaamisen malli on sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille suunnattu työkalu, jonka avulla työntekijä voi helposti auttaa omaishoitajaa hakeutumaan järjestöjen tuen ja toiminnan piiriin. Mallia voi hyödyntää kaikissa kohtaamisissa omaishoitajien kanssa, joissa herää huoli omaishoitajan jaksamisesta ja tuen tarpeesta. Sen avulla yhteydenottopyynnön jättäminen yhdessä omaishoitajan kanssa on tehty helpoksi sähköisten linkkien avulla. Yhteydenoton omaishoitajaan tekee järjestö, mikä madaltaa omaishoitajan kynnystä saada tukea. Järjestöjen antaman avun ja tuen avulla omaishoitaja voi saada ammatillista yksilöllistä tukea, joka voi olla esimerkiksi keskustelua arjen sujumisesta tai mieltä painavista asioista. Järjestöt tarjoavat myös vertaistuellista ryhmätoimintaa ja erilaista virkistystoimintaa. Järjestöille ohjaaminen ei edellytä omaishoidon sopimusta tai yhdistyksen jäsenyyttä.
Täällä tukenasi -puheluita toteutetaan ikääntyneiden ja vammaispalveluiden asiakasohjauksessa. Ne tarjoavat sopimusomaishoitajille emotionaalista tukea, käytännön neuvoja ja tietoa saatavilla olevista palveluista. Omaishoitajan kanssa keskustellaan puhelimitse ratkaisukeskeisellä ja voimavaralähtöisellä otteella. Keskeistä on, että tuki lähtee omaishoitajan tarpeista – puheluissa kuunnellaan kuulumisia ja tuetaan jaksamista keskustelemalla esimerkiksi itsestä huolehtimisesta, mielen hyvinvoinnista ja arjen sujumisesta.
Tavoitteena on, että omaishoitaja ei jää yksin, vaan saa parasta mahdollista tukea ja apua omaan tilanteeseensa ja omaishoitajan tehtävässä toimimiseen. Malli vahvistaa yhteistyötä julkisen sektorin ja järjestöjen välillä ja tuo tuen lähemmäs omaishoitajaa – helposti, inhimillisesti ja oikea-aikaisesti.
Tällä hetkellä Päijät-Hämeen hyvinvointialueella on noin 900 sopimusomaishoitajaa. Huomattavasti enemmän on henkilöitä, jotka huolehtivat läheisestään ja ovat sitovassa omaishoitotilanteessa ilman sopimusta. Koronapandemia lisäsi omaishoitajien ja -hoidettavien kuormittuneisuutta. Palvelut olivat heikommin saatavilla pandemian aikana, esimerkiksi omaishoitajien vapaita ei pystytty täysin järjestämään. Tämä on lisännyt omaishoitajien väsymistä ja omaishoidon asiakkaiden palveluntarve muihin palveluihin on lisääntynyt. (NHG 2022.)
Päijät-Hämeen alueella toimiin useita järjestöjä, joilla on tarjolla paljon eri toimintamuotoja omaishoitajien jaksamisen tukemiseen ja hyvinvoinnin lisäämiseen. Järjestöjen rooli omaishoitajien hyvinvoinnin tukemisessa on merkittävä, mutta haasteena on tavoittaa erityisesti ne omaishoitajat, jotka ovat kaikkein kuormittuneimpia eivätkä itse hakeudu tuen piiriin. Yhteistyö järjestöjen ja hyvinvointialueen sosiaali- ja terveyspalveluiden välillä on keskeistä, jotta omaishoitajat saavat tarvitsemansa tuen oikea-aikaisesti ja helposti saavutettavalla tavalla.
Kohderyhmänä ovat kaikenikäisiä läheisiään hoitavat, hyvinvointialueen kanssa sopimuksen tehneet sekä ilman sopimusta olevat omaishoitajat. Täällä tukenasi -puheluiden juurtumisvaiheessa, ikääntyneiden sekä vammaispalveluiden asiakasohjaukseen, kohderyhmä rajautui vain sopimusomaishoitajiin.
Asiakasymmärrystä on kerätty omaishoitajilta palvelupalautteissa ja läheistään hoitavia on ollut mukana toimintamallin kehittämiseen liittyvissä työpajoissa.
Toimintamallin kehittämisessä mukana olevat tahot ovat kokoontuneet säännöllisesti ja toimintamallia on arvioitu ja kehitetty kokemusten ja palautteiden pohjalta yhdessä.
Kansikuva
