Omaolon terveystarkastuksen käyttöönotto monialaisessa asiakasohjauksessa Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueella (RRP, P4, I4)
Omaolon terveystarkastuksen käyttöönotto Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueella. Asukkaat voivat arvioida terveydentilaansa itselleen sopivalla hetkellä ja lähettää tulokset monialaisen asiakasohjauksen ammattilaiselle.
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue Soite koostuu kahdeksasta kunnasta, joiden yhteenlaskettu väestöpohja on noin 68 000 henkilöä. Hyvinvointialueella työskentelee noin 4000 työntekijää.
Nykyiset maailmanlaajuiset megatrendit, kuten hyvinvoinnin edistäminen ja digitalisaatio ovat osa Soiten strategiaa. Soiten palvelustrategian päämäärinä ovat digitaalisen asioinnin edistäminen, selkeät palvelukokonaisuudet, monipuolinen palvelutuottajaverkko, joustavat asiointikanavat sekä oikea-aikaisuus, ennaltaehkäisevät toimet, hoitopolut ja –prosessit koko alueella yhteistyössä läpi organisaation.
Soitessa on laadittu digiohjelma, jonka avulla pyritään tarjoamaan asukkaille digitaalisia palveluita ensisijaisena tapana asioida. Palveluverkkokyselyn perusteella asukkaista 92 % käyttää internettiä ja digipalveluiden kysyntä on kasvussa. Vuonna 2020 Soite otti käyttöön Omaolon, joka on kansallinen sähköinen palvelu- ja asiointikanava sosiaali-, terveys- ja suunterveydenhuoltoon. Se tukee itsehoitoa ja ohjaa tarvittaessa käyttäjän sopivan avun piiriin.
Toimintamallissamme olemme laajentaneet Omaolo-palvelun käyttöönottoa mahdollistamalla alueen asukkaille terveystarkastustulosten lähettämisen ammattilaiselle hoidon ja palvelun tarpeen arvioimiseksi.
Hyvinvointialueen palvelutuotannon ammattilaiset ja asiantuntijat osallistuvat aktiivisesti kehittämiseen. Kehittäjäryhmä pitää säännöllisiä tapaamisia projektin eri vaiheissa. Sidosryhmät koostuvat hyvinvointialueen sisäisistä palveluista sekä Omaolosta.
Asiakaslähtöiset ja sujuvat palvelupolut Soiten monialaiseen asiakasohjaukseen terveystarkastusprosessiin. Asukkaiden terveyden edistäminen, sairastumisriskin vähentäminen ja sen myötä elämänlaadun, sekä terveiden elinvuosien lisääminen. Tavoitteenamme on myös vaikuttaa terveyspalveluiden kustannuspaineisiin tarjoamalla oikea-aikaista ja joustavaa digitaalista palvelua asiakas- ja ammattilaislähtöisesti.
Arviointikriteerit ja indikaattorit:
- Terveystarkastuslomakkeen täyttömäärät
- Ammattilaisen työjonolle ohjautuneet terveystarkastuslomakkeet
- Tulosjakauma (vihreät, keltaiset, punaiset)
- Jatkohoitoon ohjatut asiakkaat
- Käyttäjäpalautteet
- Tunnistetaan kaikki palvelut joihin asukas terveystarkastuksen perusteella voidaan ohjata.
- Asiakassegmentointi ja asiakasprofilointi
- Määritetään tarvittavat resurssit ja budjetti
- Aikataulutetaan kehittämistyön vaiheet
- Määritellään mahdolliset riskit ja tehdään suunnitelma näiden varalle
- Tunnistetaan keskeiset sidosryhmät
- Kartoitetaan ja kuvataan nykyiset asiakasohjauksen prosessit ja tunnistetaan puuttuvat
- Yhteistyössä sidosryhmien kanssa uusien ohjausprosessien kehittäminen
- Kuvataan kaikki asiakasohjauksen prosessit kirjallisesti ammattilaisten työn tueksi
- Koulutetaan ammattilaiset
- Tehokas sisäinen viestintä
- Alueellinen ulkoinen viestintä
Omaolo on ollut Soitessa käytössä vuodesta 2020. Asukkailla on ollut mahdollisuus tehdä sähköinen terveystarkastus ja näin saada tietoa terveydestä ja hyvinvoinnista ajasta ja paikasta riippumatta. Nyt terveystarkastuksen käyttäjän on mahdollista myös lähettää tulokset terveydenhuollon ammattilaiselle ja saada jatkohoito-ohjeita. Työjonoa käsitteleville ammattilaisille on kuvattu selkeät prosessit, joiden avulla asiakkaan asia hoidetaan ensimmäisellä yhteydenotolla. Lisäksi asukas saa linkkejä paikallisiin ja valtakunnallisiin sivustoihin itsehoidon tueksi. Asiakasymmärryksen parantamiseksi olemme kuvanneet asiakasprofiileja ja tehneet asiakassegmentointia.
Kohderyhmänä on alueen 18-70-vuotiaat asukkaat, jotka ovat kiinnostuneita omasta terveydentilasta ja hyvinvoinnista, ovat kyvykkäitä käyttämään digitaalisia palveluita ja joilla ei ole todettua vakavaa sairautta.
Soitessa on käynnistetty Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskusohjelman puitteissa vuonna 2023 monialaisen asiakasohjauksen kehittämistyö, jonka tavoitteena on tarjota matalan kynnyksen yhteydenotto mahdollisuus ja, että asukkaat saavat tarvitsemansa avun vaivattomasti yhdellä yhteydenotolla. Palvelun pilotointi sekä kehittäminen jatkuu vuoden 2024 ajan ja Omaolo terveystarkastuksen työjono sisällytetään osaksi heidän työtehtäviään.
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueen palvelustrategian mukaisesti pyrimme tarjoamaan digitaalisia palveluja asukkaille ensisijaisena keinona asioida ja vastaanottaa palveluita. Olemme tehostaneet digitaalisia palveluita laajentamalla Omaolon käyttöä asiakaslähtöisen terveystarkastuksen osalta. Soitessa on käynnistetty Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskusohjelman puitteissa vuonna 2023 monialaisen asiakasohjauksen kehittämistyö, jonka tavoitteena on tarjota matalan kynnyksen yhteydenotto mahdollisuus ja, että asukkaat saavat tarvitsemansa avun vaivattomasti yhdellä yhteydenotolla. Palvelun pilotointi sekä kehittäminen jatkuu vuoden 2024 ajan ja Omaolo terveystarkastuksen työjono sisällytetään osaksi heidän työtehtäviään. Yhdelle työjonolle on keskitetty yhteydenotot kaikista hyvinvointialueen kunnista.
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueen asukkaiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen ja ennaltaehkäisy.
- Saavuttaa alueen terveysriskissä olevat asukkaat
- Kehittää digitaalisia palveluita, jotka tarjoavat asiakkaille mahdollisimman sujuvan palvelupolun
- Asukkailla on mahdollisuus saada tietoa terveydentilastaan ajasta ja paikasta riippumatta
- Tarjoamme matalan kynnyksen palvelua, joka ohjaa tutustumaan itsehoito-ohjelmiin ja valmennuksiin, pyrkien ennalta ehkäisevään toimintaan
- Asiakkaat ohjautuvat yhdellä yhteydenotolla tarvittaviin palveluihin
- Moniammatillisen yhteistyön hyödyntäminen
- Asukkaiden mahdollisuus saada tietoa omasta terveydentilasta ajasta ja paikasta riippumatta
- Ammattilaisen työnkuorman vähentäminen
- Häiriökysyntä vähenee