Omaolon terveystarkastuksen käyttöönotto monialaisessa asiakasohjauksessa Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueella (RRP, P4, I4)
Omaolon terveystarkastuksen käyttöönotto Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueella. Asukkaat voivat arvioida terveydentilaansa itselleen sopivalla hetkellä ja lähettää tulokset monialaisen asiakasohjauksen ammattilaiselle.
Toimintamallin nimi
Omaolon terveystarkastuksen käyttöönotto Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueella. Asukkaat voivat arvioida terveydentilaansa itselleen sopivalla hetkellä ja lähettää tulokset monialaisen asiakasohjauksen ammattilaiselle.
Omaolon terveystarkastusten työjonolähetykset tulevat käyttöön Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueella Soitessa, osana monialaista asiakasohjausta. Soitessa vuonna 2023 aloitettu monialainen asiakasohjaus työllistää kokeneita sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisia. Sen tarkoituksena on tarjota väestölle tietoa ja keinoja arjen haasteisiin, terveydenhuoltoon, sosiaaliturvaan ja erilaisiin elämäntilanteisiin liittyen. Asiakas voi yhdellä yhteydenotolla saada tarvitsemansa tuen tai ohjautua oikean palvelun piiriin. Soitessa Omaolon palveluja on otettu käyttöön vaiheittain vuodesta 2020 lähtien.
Omaolon terveystarkastukset keskitetään koko Soiten alueelta monialaisen asiakasohjauksen työjonoon. Tämän ratkaisun tavoitteena on tunnistaa elintapasairauksien riskissä olevat asukkaat ja ohjata heidät ajallaan sopiviin palveluihin, varmistaen sujuvat asiakasohjausprosessit ja mahdollisimman pitkälle viety digitaalinen palvelupolku.
- Vihreän tuloksen saaneet (ei todettua sairastumisriskiä) saavat linkkejä alueellisiin matalan kynnyksen palveluihin ja itsehoito-ohjeisiin. Vihreiden tulosten lähettäminen ammattilaisen työjonolle ei ole mahdollista.
- Keltaisen tuloksen saaneille (kohonnut sairastumisriski) ehdotetaan terveystarkastuksen lähettämistä ammattilaisen työjonoon. Ammattilainen ottaa yhteyttä 1–7 vuorokauden kuluessa lähetyksestä ja laativat yhdessä asiakkaan kanssa jatkohoitosuunnitelman.
- Punaisen tuloksen saaneille (merkittävä sairastumisriski) suositellaan terveystarkastuksen lähettämistä ammattilaisen työjonoon, ja ammattilainen ottaa yhteyttä 1–7 vuorokauden kuluessa lähetyksestä jatkohoitosuunnitelman laatimiseksi.
Omaolon palveluiden käyttöönottoon on Soitessa luotu vaiheistettu käyttöönottomalli, jonka mukaan kaikki käyttöönotot toteutetaan:
- Aloituspalaveri - Projektin käynnistäminen.
- Nykytilan kuvaus ja asiakasprofilointi - Selvitetään, miten palvelua tarjotaan ennen käyttöönottoa ja kohderyhmä.
- Palveluajat, työjonot, palveluohjaustekstit - Päätetään, milloin palvelu on käytettävissä ja miten asukkaita ohjataan.
- Pääkäyttäjän toimet - Tekniset työt ja palvelun testaus.
- Testiympäristön hyväksyntä ja palveluohjausten käännöstyöt - Varmistetaan, että kaikki toimii suunnitellusti ja pyydetään palveluohjausten kieliversiot hva:n kielenkääntäjiltä.
- Ammattilaisten koulutus.
- Tuotantoon siirtyminen - Otetaan palvelu käyttöön.
- Viestintä - Ulkoinen ja sisäinen tiedottaminen.
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue Soite koostuu kahdeksasta kunnasta, joiden yhteenlaskettu väestöpohja on noin 68 000 henkilöä. Hyvinvointialueella työskentelee noin 4000 työntekijää.
Nykyiset maailmanlaajuiset megatrendit, kuten hyvinvointi, digitalisaatio ja kustannuspaineet, ovat osa Soiten strategiaa. Soiten palvelustrategian päämäärinä ovat digitaalisen asioinnin edistäminen, selkeät palvelukokonaisuudet, monipuolinen palvelutuottajaverkko, joustavat asiointikanavat sekä oikea-aikaisuus, ennaltaehkäisevät toimet, hoitopolut ja –prosessit koko alueella yhteistyössä läpi organisaation.
Soitessa on laadittu digiohjelma, jonka avulla pyritään tarjoamaan asukkaille digitaalisia palveluita ensisijaisena tapana asioida. Palveluverkkokyselyn perusteella asukkaista 92 % käyttää internettiä ja digipalveluiden kysyntä on kasvussa. Vuonna 2020 Soite otti käyttöön Omaolon, joka on kansallinen sähköinen palvelu- ja asiointikanava sosiaali-, terveys- ja suunterveydenhuoltoon. Se tukee itsehoitoa ja ohjaa tarvittaessa käyttäjän sopivan avun piiriin.
Toimintamallissamme olemme laajentaneet Omaolo-palvelun käyttöönottoa mahdollistamalla alueen asukkaille terveystarkastustulosten lähettämisen ammattilaiselle hoidon tarpeen arvioimiseksi.
Omaolo on ollut Soitessa käytössä vuodesta 2020. Asukkailla on ollut mahdollisuus tehdä sähköinen terveystarkastus ja näin saada tietoa terveydestä ja hyvinvoinnista ajasta ja paikasta riippumatta. Nyt terveystarkastuksen käyttäjän on mahdollista myös lähettää tulokset terveydenhuollon ammattilaiselle ja saada jatkohoito-ohjeita. Työjonoa käsitteleville ammattilaisille on kuvattu selkeät prosessit, joiden avulla asiakkaan asia hoidetaan ensimmäisellä yhteydenotolla. Lisäksi asukas saa linkkejä paikallisiin ja valtakunnallisiin sivustoihin itsehoidon tueksi. Asiakasymmärryksen parantamiseksi olemme kuvanneet asiakasprofiileja ja tehneet asiakassegmentointia.
Kohderyhmänä on alueen 18-70-vuotiaat asukkaat, jotka ovat kiinnostuneita omasta terveydentilasta ja hyvinvoinnista, ovat kyvykkäitä käyttämään digitaalisia palveluita ja joilla ei ole todettua vakavaa sairautta.
- Palvelu tehdään näkyväksi sekä sisäisesti, että ulkoisesti ja säännöllinen viestintä on keskeisessä roolissa. Terveystarkastukset ja asukkaiden ohjaaminen palveluiden pariin esitellään alueen asukkaille järjestetyissä tapahtumissa ja henkilökunnalle osastokokouksissa sekä sisäisissä tiedotuskanavissa.
- Monialaisen asiakasohjauksen prosessit on kuvattu selkeästi ja yhteistyössä sidosryhmien kanssa on kehitetty sujuvat työmenetelmät sekä ohjauskanavat. Monialaisen asiakasohjauksen henkilöstölle on suunniteltu käytettävät ajanvarauskirjat sekä oikeudet pyytää tutkimuksia ja seurantaa tarpeen mukaan eri yksiköistä, joihin asiakkaita voidaan terveystarkastuksen perusteella ohjata. Asiakas ohjataan näin ollen suoraan hänelle sopivimpiin palveluihin ilman tarvetta useille yhteydenotoille.
- Sidosryhmien sitouttaminen ja yhteistyö ovat keskeisiä elementtejä palvelun onnistuneessa kehittämisessä ja asiakaslähtöisyyden takaamisessa.
- Toimintamallin tehokas juurtuminen edellyttää prosessin jatkuvaa seurantaa ja arviointia. Sekä henkilöstön, että asiakkaiden palautteen kerääminen on avainasemassa kehityskohteiden tunnistamisessa ja tarpeellisten muutosten tekemisessä. Säännölliset tarkastelut ja raportit takaavat, että toimintamalli säilyy ajan tasalla ja toimivana.