Monialaisen asiakasohjauksen kehittäminen Keski-Pohjanmaalla

Matalan kynnyksen sosiaali- ja terveyspalveluneuvontaa, jossa yhdellä yhteydenotolla autetaan kaiken ikäisiä asukkaita Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueella. 

icon/chevron-down Created with Sketch. Perustiedot

Toimintamallin nimi
Monialaisen asiakasohjauksen kehittäminen Keski-Pohjanmaalla
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Matalan kynnyksen sosiaali- ja terveyspalveluneuvontaa, jossa yhdellä yhteydenotolla autetaan kaiken ikäisiä asukkaita Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueella. 

Toteutuspaikka
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Toimintamallin kokonaisuus
Liitteet ja linkit
Kuva
Monialaisen asiakasohjauksen toimintamalli

Luotu

08.06.2023

Viimeksi muokattu

15.02.2024
Ratkaisun perusidea **

Monialaisen asiakasohjauksen tavoite on antaa väestölle tietoa ja apukeinoja arjessa selviytymiseen, terveyden-  ja sairaanhoitoon, sosiaaliturvaan sekä erilaisiin elämäntilanteisiin liittyvissä asioissa. Yhdellä yhteydenotolla asiakas saa tarvitsemansa avun tai ohjauksen oikean palvelun piiriin. Ohjaamme asiakasta myös muihin, kuin julkisiin sosiaali- ja terveyspalveluihin. Palveluun saa yhteyden jokaisena arkipäivänä sekä puhelimitse että sähköisiä palvelukanavia pitkin ja se palvelee koko hyvinvointialuetta ja kaikkia ikäryhmiä, myös omaisia ja muita ammattilaisia.  Asiakasohjauksessa työskentelee kokeneita sosiaali- ja terveysalan ammattilaisia, joilla on laaja palvelujärjestelmän ja alueen tuntemus.  

Toimintaympäristö **

Keski-Pohjanmaan maakunnallinen sosiaali- ja terveyspalvelukuntayhtymä Soite aloitti toimintansa 1.1.2017, jolloin palvelut yhdistettiin yhdeksi kokonaisuudeksi.

Keski-pohjanmaan hyvinvointialue aloitti toimintansa 1.1.2023, jolloin astui voimaan lainsäädännöllinen Sote-uudistus. Soite vastaa sosiaali- ja terveydenhuollon palveluista sekä pelastustoimesta ja järjestää palvelut väestölle kahdeksan kunnan alueella Keski-Pohjanmaalla. Keski-Pohjanmaan keskussairaala on lähin päivystävä sairaala noin 200 000 asukkaalle. 

Monialaisen asiakasohjauksen kehittäminen Keski-Pohjanmaalla liittyy Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskusohjelmaan, jossa otetaan käyttöön uudenlainen, laaja-alainen sosiaali- ja terveyskeskus, jotta ihmiset saavat  tarvitsemansa avun sujuvasti yhdellä yhteydenotolla. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Monialaisen asiakasohjauksen kohderyhmänä toimii koko Keski-Pohjanmaan väestö. Kehittämisen lähtökohtana oli tehdä matalan kynnyksen palvelu, jossa autetaan joustavasti ja nopeasti järjestelmän sisällä löytämään oikeat palvelut. Toimintaa on kehitetty asiakasnäkökulmasta ja kehittämisessä on hyödynnetty kokemusasiantuntijoita, muiden hyvinvointialueiden kokemuksia, STM:n ja THL:n linjauksia ja suosituksia, indikaattoritietoja sekä selvitystyötä Keski-Pohjanmaan heikossa ja haavoittuvassa asemassa olevien asiakas- ja potilasryhmien tarpeista. Mallia vasta pilotoidaan ja toimintamalli muuttuu ketterästi asiakaspalautetta tarkkaan kuunnellen ja hyötyjä seuraten. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Yhteydenottoja koko monialaisen asiakasohjauksen aikana on ollut 1375, joista 30% on ollut sähköisiä ja 70% puheluita.

Kaikista yhteydenotoista kysymykset koskivat 17% tapauksista sosiaalisia asioita, 68% terveydellisiä ja 22% muita asioita. Osassa asioinneista on ollut kysymykset ovat olleet moninaisia. Muihin asiointeihin on kuulunut mm. yhteystietojen kyselyt, vastaanotto aikoja ja ajanperuutuksia koskevat asiat, digituen tarve tai kysymykset esimerkiksi hoitopaikan valinnasta. 54% kaikista yhteydenotoista ohjautuivat hyvinvointialueen palveluihin, 2% ohjattiin yksityiselle,  kolmannen sektorin tai muihin palveluihin ja 44% eivät vaatineet jatkohoitoa.

Sähköisiä yhteydenottokanavia on kehitetty koko ajan monialaisessa asiakasohjauksessa. Niistä on pyritty saamaan kaikki hyöty mitä ne tarjoavat. Asiakkaita on ohjattu samalla laadulla yhteydenottotavasta riippumatta.

Kehitystyö jatkuu vuoden 2024 loppuun RRF -hankkeen alla.

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Tässä muutamia vinkkejä kehittämiseen, joita me olemme oppineet kantapään kautta kehittämismatkan varrella:

1. Muodostakaa yhteinen näkemys siitä, mitä aletaan kehittämään

Pohtikaa isolla joukolla, mikä on tämänhetkinen ongelma? Ketä nykyinen neuvonta- ja palveluohjausjärjestelmänne palvelee? Onko väliinputoajia? Millainen järjestelmä sopii juuri teidän hyvinvointialueellenne? Kuunnelkaa kenttää, asiakkaita, eri professioita ja johtoa. Tutkikaa mitä muualla tehdään. Tutustukaa asiakaspalautteeseen ja asiakkaiden ohjautumiseen palveluissa.

2. Olkaa realisteja

Ideaalitilanteessa pöytä on tyhjä, tekijöitä paljon, suunnitteluaikaa loputtomasti ja kaikki innolla mukana. Käytännössä kuitenkin olemassa olevia neuvontapalveluja on jo paljon ja eri tahojen toiveiden tynnyri rajaton, resurssit niukat ja muutosta pelätään. Rajatkaa kehittämäänne palvelua ja aloittakaa kokeilu pala kerrallaan.  

3. Luottakaa paikalliseen osaamiseen

Palveluohjausta ja neuvontaa tarjotaan runsaasti ostopalveluna eri puolilta Suomea. Me luotamme oman alueen osaamiseen tarjotaksemme parasta apua omille asukkaillemme.  Meillä on käytössä omat asiakas- ja potilastietojärjestelmät ja sisäiset konsultaatiokanavat, joiden avulla pystymme ohjaamaan asiakkaita nopeasti eteenpäin oikean palvelun piiriin.

4. Laittakaa asiakas etusijalle

Kun realiteetit alkavat paljastumaan, muistakaa miksi uutta toimintatapaa luodaan. Asiakkaiden pitää pystyä saamaan palvelua mahdollisimman laajoilla aukioloajoilla ja monikanavaisesti. Miettikää, mikä teidän palvelussanne on hyvää asiakaspalvelua.

5. Varatkaa aikaa sosiaali- ja terveydenhuollon eri järjestelmien ja oikeuksien selvittämiseen

Koska asiakasohjauksessa työskentelee sekä sosiaali- että terveysalan ammattihenkilöstöä, törmätään tietosuoja-asioihin ja järjestelmähaasteisiin. Mihin kirjataan, kuka kirjaa ja mitä, kuka pääsee näkemään ja mitäkin? Selvittäkää nämä asiat hyvissä ajoin ennen palvelun käynnistymistä!  On välttämätöntä, että ammattihenkilöt pystyvät ohjaamaan asiakkaita ja näkemään asiakkaan suostumuksella hänen tietojaan. 

6. Tilastointi ja toiminnan arviointi

Monialaiselle asiakasohjaukselle jouduttiin luomaan erillinen suorituspaikka potilastietojärjestelmään, että pystymme erittelemään uuden palvelun tilastot. Kaikki asiakastapaukset eivät vaadi vahvaa asiakkaan tunnistautumista, jolloin asiakkaan asiaa ei kirjata potilastietojärjestelmään. Näitä tapauksia varten olemme luoneet oman Webropol-tilaston, jotta pystymme tarkastelemaan pilotin aikaista toimintaa ja tuloksia.

7. Muistakaa viestiä

Panostakaa sekä ulkoiseen että sisäiseen viestintään heti kehittämisen alusta alkaen!  Monialaista asiakasohjausta on esitelty Soitessa puolen vuoden ajan lukuisissa yhteyksissä, johtoryhmissä, kokouksissa, esihenkilöinfossa ja henkilöstöintrassa, mutta silti palvelusta ei tiedä vielä monikaan ja tunnettavuus paranee pikku hiljaa. 

8. Satsatkaa tiimin rakentamiseen

Palveluiden integrointi ei ole vain sitä, että eri taustoista tulevat ammattihenkilöt tulevat tekemään töitä yhdessä. Monialaisen asiakasohjauksen tiimin luominen on tärkeää ja siihen on myös varattava riittävästi aikaa. Yhteiset suunnittelupalaverit ovat tärkeitä ja niihin satsaaminen kannattaa. Jokainen tiimin jäsen tuo mukanaan oman osaamisen sekä oma persoonan. Kaikkien mielipiteet ja ajatukset on huomioitava ja niistä on tärkeää luoda yhtenäinen linja, miten toimitaan, esihenkilön roolia unohtamatta. 

9. Aloittakaa rohkeasti

Vaikka toimintamalli ei olisi suunniteltu "valmiiksi", kannattaa rohkeasti aloittaa ja kehittää/parantaa toimintaa kokeilemalla. Vuosien suunnittelulla homma ei välttämättä tule sen valmiimmaksi. Uskokaa siis itseenne, ja käynnistäkää palvelu. Kuunnelkaa tarkalla korvalla kaikkea palautetta ja parantakaa toimintaa jatkuvasti. 

 

Kansikuva
Kehittäjäasiakasohjaajat työssään

Kehittämisen vaihe

icon/launch Created with Sketch. Valmis