OmaTiimi-malli, Pohjois-Savon hyvinvointialue (RRP4, INV1)

Toimintamallissa edistetään hoidon jatkuvuutta nimeämällä pitkäaikaissairaalle, monisairaalle ja paljon palveluita tarvitsevalle asiakkaalle OmaTiimi, oma yhteyshenkilö (oma hoitaja) ja mahdollisuuksien mukaan oma lääkäri. 

Toimintaympäristö

Pohjois-Savon hyvinvointialue huolehtii yli 248 000 pohjoissavolaisen hyvinvoinnista. Työntekijöitä hyvinvointialueella on noin 12 800.  Hyvinvointialue toimii 19 kunnan tai kaupungin alueella Pohjois-Savossa.

Pohjois-Savossa on maan sairaimmat asukkaat ja ikärakenne vahvasti vanheneva. Sen seurauksena palvelutarve kasvaa ja kustannukset pysyvät korkealla. 

Henkilöstön vaihtuvuus ja erityisesti lääkäreiden saatavuus haastavat tilannetta. Pienempiin, syrjemmässä sijaitseviin yksiköihin, joissa sairastavuus on suurinta, lääkäreiden rekrytointi on vaikeampaa kuin isompiin yksiköihin. Hoitohenkilöstön tilanne on ollut parempi ja fysioterapeuttien saatavuus erityisesti isompiin yksiköihin on ollut hyvä.

Pohjois-Savon hyvinvointialueen sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden uudistusta tehdään parhaillaan.  Palveluiden uudistaminen on välttämätöntä. Sen seurauksena hoidon jatkuvuutta varmistavat toimenpiteet tulee laittaa käytäntöön, jotta laadukkaat palvelut voidaan taata jokaiselle hyvinvointialueen asukkaalle. 

Hoidon jatkuvuudessa on paljon parannettavaa. Kaikissa kontakteissa ja asiakkuuksissa Pohjois-Savon COC-indeksi oli vuonna 2023 hoitajilla 0,22 ja lääkäreillä 0,28. Alueen sisällä erot terveysasemien välillä vaihtelevat merkittävästi

Liitteet
Kuva
Pohjois-Savon hyvinvointialueen kunnat
Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Hoidon jatkuvuuden turvaaminen

Pohjois-Savon hyvinvointialueen strategiassa on sitouduttu siihen, että asiakas saa tarvitsemansa palvelut sujuvasti yhtenä kokonaisuutena hoidon jatkuvuus turvaten. 

2000-luvulla kertynyt vahva tieteellinen näyttö osoittaa, että saman yleislääkärin hoitaessa potilasta terveydenhuollon kokonaiskustannukset ovat pienemmät, päivystyskäyntien ja ennaltaehkäistävissä olevien sairaalajaksojen määrä on pienempi, kuolleisuus on vähäisempää, sairauksien hoitotasapaino on parempi, liitännäissairauksien ja komplikaatioiden, kuten sepelvaltimotaudin, aivoverenvuotojen, sydäninfarktien riski pienenee, potilasturvallisuus paranee ja potilastyytyväisyys, potilaan turvallisuuden tunne ja luottamus lääkäriä kohtaan paranevat. Sosiaali- ja terveysministeriön mukaan potilaan ja lääkärin välisen hoitosuhteen jatkuvuuden parantaminen perusterveydenhuollossa tulee nostaa keskeiseksi perustehtäväksi hyvinvointialueiden johtamisessa. 

Palvelujärjestelmäuudistus

Uudistamista ohjaa hyvinvointialueen strategia, ja se kytkeytyy tuottavuus- ja taloudellisuusohjelman toteuttamiseen. Palvelujärjestelmän uudistamisohjelmassa valmistellaan neljä kokonaisuudistusta, jossa mm. palveluverkkoa uudistetaan.

Jatkossa palveluverkko kattaa neljä laajimman palvelutason sosiaali- ja terveyskeskusta Iisalmessa, Kuopiossa, Siilinjärvellä ja Varkaudessa sekä 11 laajaa sosiaali- ja terveysasemaa ja 11 osa-aikaista sosiaali- ja terveysasemaa eri puolilla Pohjois-Savoa. Kangaslammin, Riistaveden ja Vuorelan terveysasemat lakkautetaan. Palvelurakennetta ja -valikoimaa monipuolistetaan vahvistamalla etä- ja digipalveluita sekä kotiin vietäviä ja liikkuvia palveluita. Eri sosiaali- ja terveydenhuollon yksiköiden ja ammattilaisten välistä yhteistyötä lisätään asiakkaan palvelun ja hoidon nopeuttamiseksi. Uudistukset toimeenpannaan vaiheittain vuosina 2024–2028.

Yhteydenottoprosessin uudistaminen ja digi-sote keskuksen käynnistäminen 

OmaTiimi -mallia rakennetaan samaan aikaan kun PSHVA:lla käynnistetään yhteydenottoprosessin yhdenmukaistaminen. Keskitettyä yhteydenottomallia pilotoidaan aluksi keskisellä alueella. (HVA on jaettu pohjoiseen, keskiseen ja eteläiseen alueeseen). Asukkaille yhteydenottoprosessi sote-keskukseen tulee näyttääytymään selkeämpänä ja keskittämällä turvataan yhdenmukainen hoidontarpeen arviointi sekä varmistetaan lainmukainen yhteydessaanti sote-keskukseen. 

HVA:lla lisätään merkittävästi digiasiointia ja mm. Digi-sotekeskusta ollaan käynnistämässä vuoden 2025 aikana. Digitaalinen palveluaslusta tulee käyttöön kaikillle sote-keskuksen ammattilaisille sekä alueen asukkaille. 

Kehittämistä tulee toteuttaa yhdessä eri kehittämishankkeiden kanssa tiiviissä yhteistyössä. Keskiöön nousee mm. asikassegementaatio: kuka hyötyy digisote-keskuksen nopeasta etäpalvelusta, kuka ohjataan OmaTiimiin ja kenen asioita voidaan hoitaa joutuisasti missä tahansa HVA:n sote-keskuksessa. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Palveluverkkouudistusta varten oli toteutettu asukaskysely hyvinvointialueella.