Opitaan yhdessä ammattilaisiksi
Opitaan yhdessä ammattilaisiksi -toimintamallissa eri alojen opiskelijat oppivat yhdessä monialaisia käytänteitä työelämäympäristössä. Oppiminen tapahtuu monialaisen ohjauksen tukemana. Tavoitteena on asiakkaan tai potilaan tilanteen edistäminen.
Oivalla ja ymmärrä
Integroituvat sosiaali- ja terveyspalvelut edellyttävät monialaista yhteistyötä. Monialaisella yhteistyöllä tarkoitetaan usean ammattiryhmän tai hallinnonalan välistä yhteistyötä organisaation sisällä tai eri organisaatioiden välisissä verkostoissa. Monialaisessa yhteistyössä eri ammattiryhmien tieto ja osaaminen yhdistyvät laaja-alaiseksi ja kokonaisvaltaiseksi tiedoksi. Tavoitteena on, että työskentelyn avulla voidaan toteuttaa paras mahdollinen hoito tai palvelu sitä kaipaavalle henkilölle. (Kenny 2002; D’Amour 2005; Isoherranen 2012.)
Pohjois-Savon väestön moninaiset tarpeet ja sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstövoimavarojen kehittäminen kannustavat entistä vaikuttavampaan yhteistoimintaan. Hyvinvointialueelle tarvitaan monialaisen yhteistyön osaajia, mikä edellyttää eri koulutusalojen ja oppilaitosten sekä palvelujärjestelmän tiivistä yhteistyötä. Yhteistyöosaamista vahvistetaan monialaisen koulutuksen keinoin. Alueen monipuolinen sosiaali- ja terveysalojen koulutustarjonta tarjoaa erinomaisen mahdollisuuden toteuttaa työelämätarpeita palvelevaa monialaista käytännönopetusta.
Pohjois-Savon oppilaitokset ja palvelujärjestelmän organisaatiot ovat yhdessä kehittäneet monialaista käytännönopetusta ESR-rahoitteisessa SOKK-hankkeessa vuosina 2020–2022. Hankkeessa on rakennettu monialaiseen oppimiseen kiinnittyvä Opitaan yhdessä ammattilaisiksi -toimintamalli. Se sisältää palvelujärjestelmään suunnitellut monialaiset oppimisympäristöt sekä monialaista työskentelyä tukevan oppimateriaalin ja ohjaajille suunnatun koulutuksen.
Pohjois-Savon koulutustarjonnassa on valtakunnallisesti eniten eri sosiaali- ja terveysaloja, mutta tarjonnan hyötyjä ei ole käytetty alueen eduksi riittävästi. Monialaista koulutusta ei ole juurikaan ollut eri tutkinto-ohjelmien välillä tai se on ollut satunnaista. Kukin ammatti- tai hallinnonala on työskennellyt omassa “siilossaan”. Työelämätarpeita palveleva koulutus edellyttää uusien palvelujärjestelmään sijoittuvien, monialaista oppimista hyödyntävien oppimisympäristöjen suunnittelua ja rakentamista. Myös alueen vetovoiman kannalta on tärkeää huolehtia Pohjois-Savon sosiaali- ja terveysalojen koulutuksen houkuttelevuudesta. Lisäksi palvelujärjestelmän muutos edellyttää oppilaitoksilta nykyistä tiiviimpää yhteistyötä: yhteisen oppimisen paikkojen tunnistamista opintosuunnitelmista ja synergiaetujen aktiivista etsimistä, monialaisten koulutusmallien rakentamista ja monialaisen oppimisen yhteisten osaamistavoitteiden luomista.
Perustimme monialaista käytännönopetusta kehittävän SOKK-hankkeen vastaamaan työelämän ja palvelujärjestelmän muuttuviin tarpeisiin. Hankkeessa olivat mukana hoitotieteen, lääketieteen, ravitsemustieteen ja sosiaalityön oppiaineet Itä-Suomen yliopistosta sekä fysioterapeutin, sairaanhoitajan ja sosionomin tutkinto-ohjelmat Savonia-ammattikorkeakoulusta.
Eri tieteen- ja koulutusalojen välisessä yhteistyössä lähdimme liikkeelle keskeisten käsitteiden määrittelystä ja yhteisen ymmärryksen rakentamisesta. Hanketyön alussa eri alojen edustajilla oli hyvin erilaisia käsityksiä monialaisesta työskentelystä ja yhdessä oppimisesta. Yhteistyön edetessä ja moninaisista näkemyksistä keskustellessa aloimme ymmärtää paremmin toisiamme sekä alojemme osaamista ja tietoperustaa. Monialaisen oppimisen pedagogista mallia ja yhteisiä osaamistavoitteita muodostaessa keskustelimme paljon eri ammattialojen toimintatavoista ja tavoitteista, mikä edisti jaetun ymmärryksen rakentumista monialaisuudesta.
Sitoutimme SOKK-hankkeessa yhteiseen suunnittelutyöhön palvelujärjestelmän ammattilaisia sosiaali- ja terveydenhuollosta sekä erikoissairaanhoidon että peruspalveluiden tasolta. Oppimisympäristöjen rakentaminen toi uudella tavalla yhteen eri alojen ammattilaisia, jotka eivät aiemmin olleet toimineet yhteistyössä keskenään. Suunnitteluun osallistui eri tasojen johtajia sekä monialaisten oppimisympäristöjen ohjaajia. Yhteisen tavoitteen eteen työskentely edisti ammattilaisten yhteistyötä ja innosti heitä kehittämään monialaisia käytänteitä.
Monialainen työote on edistyksellinen ja tehokas tapa oppia ja toimia. Juurruttamalla Opitaan yhdessä ammattilaisiksi –toimintamalli osaksi palvelujärjestelmässä toteutettavaa käytännönopetusta tavoitellaan sosiaali- ja terveysalan opiskelijoiden ja ammattilaisten monialaisen yhteistyöosaamisen paranemista ja monialaisten käytänteiden omaksumista luontevaksi osaksi oppilaitosten ja palvelujärjestelmän toimintaa. Yhteistyöosaamisen kehittymisen myötä on tavoitteena järjestää entistä vaikuttavampaa hoitoa- ja palvelua asiakkaille. Tavoitteena on myös lisätä Pohjois-Savon opiskelu- ja työskentelymahdollisuuksien houkuttelevuutta kehittämällä uudenlaisia oppimisen ja työskentelyn tapoja.
Opitaan yhdessä ammattilaisiksi –toimintamallia on pilotoitu SOKK-hankkeessa. Pilottiin osallistuneilta opiskelijoilta, palvelujärjestelmän ammattilaisilta ja asiakkailta kerättiin palautetta:
-
Palautetta kerättiin opiskelijoilta, ammattilaisilta ja asiakkailta kirjallisella arviointilomakkeella. Ammattilaisilta pyydettiin palautetta myös suullisissa pilottien purkutyöpajoissa.
-
Opiskelijoita pyydettiin arvioimaan monialaisen opetuksen toteutusta ja omaa oppimistaan.
-
Ammattilaisia pyydettiin arvioimaan monialaisen opetuksen suunnitteluprosessia ja toteutustapoja sekä omaa osallistumistaan.
-
Asiakkaita pyydettiin arvioimaan opiskelijoiden toteuttamaa monialaista palvelua ja siitä saamaansa hyötyä asiakaspalaute-lomakkeella.
Opiskelijoiden monialaista osaamista voi mitata arvioimalla osaamistavoitteiden toteutumista. Arvioitavia indikaattoreita:
-
Eri alojen roolien tunnistaminen
-
Monialaisuuden merkityksen ymmärtäminen
-
Eettinen ja asiakaslähtöinen toiminta
-
Asiakas- ja potilasturvallisuuden edistäminen
-
Vuorovaikutustaidot monialaisessa työskentelyssä
Ammattilaisten ja opettajien monialaisen osaamisen kehittymisen mittaamiseen voi tulevaisuudessa käyttää validoituja mittareita. Tällainen on esimerkiksi monialaista osaamista kartoittava ICCAS-mittaristo. Lisäksi on hyödyllistä mitata monialaisen työn määrää ja sisältöihin liittyvää muutosta.
Havaintojemme mukaan SOKK-hankkeen henkilöstön monialainen osaaminen vahvistui merkittävästi tiiviin monialaisen yhteistyön myötä. Monialainen osaaminen kehittyi erityisesti monialaisuuden käsitteellisen ymmärtämisen sekä ammatillisten roolien ja vuorovaikutuksen osalta.
SOKK-hankkeessa on kehitetty monialaisen oppimisen malli “Opitaan yhdessä ammattilaisiksi”. Malli edistää monialaisen osaamisen rakentumista teoria- ja käytännönopetuksen keinoin erilaisissa oppimisympäristöissä. Oppimisympäristöt koostuvat digitaalisesta Opitaan yhdessä ammattilaisiksi –oppimisalustasta sekä käytännön oppimisympäristöistä palvelujärjestelmässä.
Sosiaali- ja terveysalan opiskelijat ja ohjaajat voivat ensin kerryttää tietojaan monialaisuudesta verkko-oppimisympäristössä ja harjoitella sen jälkeen toimimaan yhdessä eri alojen edustajien kanssa aidoissa asiakastilanteissa monialaisella käytännönjaksolla. Monialaista käytännönjaksoa edeltävä verkko-oppiminen toteutetaan DigiCampus Moodlessa. Digitaalinen Opitaan yhdessä ammattilaisiksi -oppimisympäristö on jaettu monialaiselle käytännönjaksolle osallistuvien opiskelijoiden oppimateriaaleihin ja ohjeisiin sekä monialaisen käytännönjakson ohjaajille tarkoitettuun Opi ohjaajaksi –koulutukseen.
Monialaisen käytännönopetuksen ohjaajille on toteutettu monialaisen käytännön opiskelijaohjauksen Opi ohjaajaksi -koulutusmoduuli (5 op) ja siihen kuuluvat opintojaksot: Monialaisen opiskelijaohjauksen pedagogiikka (2 op), Digitaaliset käytännön ohjauksen oppimisympäristöt (2 op) ja Monialaiset ohjauksen verkostot (1 op). Opintojaksojen tavoitteina on, että ohjaaja saa valmiudet ammattienvälisen käytännönopetuksen ohjaamiseen ja oman monialaisen yhteistyön arviointiin. Ohjaaja osaa toimia monialaisissa palvelujärjestelmissä ja verkostoyhteistyössä ja saa valmiudet käyttää erilaisia digitaalisia työkaluja käytännönohjauksen eri vaiheissa.
Käytännönopetus toteutetaan monialaisella käytännönjaksolla palvelujärjestelmään rakennetuissa oppimisympäristöissä. Käytännönjakson tarkoituksena on kerryttää monialaista osaamista asiakastyössä toimimalla aidosti yhdessä eri alojen opiskelijoiden kanssa. Opiskelijat muodostavat käytännönjakson ajaksi monialaisen tiimin, jossa he harjoittelevat monialaista yhteistyötä eri tavoin.
Monialainen opiskelijatiimi:
-
Arvioi yhdessä asiakkaan kanssa hoito- ja palvelutarpeita monialaisessa palaverissa ohjaajan tukemana.
-
Tekee arvioinnin perusteella yhteisen hoito- ja palvelusuunnitelman.
-
Arvioi monialaista työskentelyä ja toteuttamaansa suunnitelmaa monialaisessa oppimiskeskustelussa yhdessä ohjaajien kanssa.
SOKK-hankkeen monialaisen käytännönjakson pilotoinnissa yhteistyöorganisaatioina oli erikoissairaanhoidon sekä perusterveyden- ja sosiaalihuollon yksiköitä Pohjois-Savon alueelta. Monialaiselle käytännönjaksolle osallistui lääketieteen, ravitsemustieteen ja sosiaalityön opiskelijoita Itä-Suomen yliopistosta sekä fysioterapeutin, sairaanhoitajan ja sosionomin tutkinto-ohjelmien opiskelijoita Savonia-ammattikorkeakoulusta. Suunnittelimme monialaisen käytännönjakson sisällön ja toteutuksen yhdessä hankkeen yhteistyökumppaneiden ja opiskelijoiden kanssa:
- Perehtyminen aiempaan tutkimukseen: suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa hyödynsimme tutkimustuloksia monialaiseen käytännönoppimiseen liittyen.
- Alkukartoitus: oppimisympäristöjen suunnittelussa lähdimme liikkeelle alkukartoituksesta (SWOT-analyysi), jossa selvitimme ohjaajien ajatuksia monialaisen käytännönjakson toteuttamisesta.
- Teamsin avulla toteutetut työpajat: työpajojen osallistujina työyksiköiden esihenkilöt ja monialaiset ohjaajat sekä hankeväki. Toteutimme työpajoja 3–4 kertaa ennen monialaisen käytännönjakson toteutusta. Pajat olivat kestoltaan noin kaksi tuntia.
- Teams työskentely-ympäristönä: hyödynsimme Teamsia yhteisenä suunnittelu- ja viestintäalustana.
- Opiskelijayhteistyö: teimme opiskelijoiden kanssa yhteistyötä käytännönjakson osaamistavoitteiden sekä tuotettujen digitaalisten materiaalien sisällön arvioinnissa. Opiskelijat arvioivat osaamistavoitteiden kattavuutta ja ymmärrettävyyttä sekä verkkototeutusten laatukriteerien mukaisesti opiskelijoiden digitaalisen oppimisympäristön ja Opi ohjaajaksi -ohjaajakoulutuksen sisältöjä ja toimivuutta ennen pilotointia.
- Opiskelijoiden sitouttaminen: kunkin alan opettaja vastasi omien opiskelijoidensa ohjautumisesta ja perehdyttämisestä monialaiselle käytännönjaksolle.
Kuvittele ja kokeile
Monialaisen koulutuksen malli (IPE model; interprofessional education) erikoissairaanhoidon oppimisympäristössä on kehitetty Pohjoismaista ensimmäisenä Ruotsissa 1980-luvulla (Wilhelmsson ym. 2009). Maailman terveysjärjestö WHO (2010) on määritellyt monialaisen koulutuksen (interprofessional education, IPE) seuraavasti: vähintään kahden eri ammattialan opiskelijat oppivat yhdessä, toisiltaan ja toisistaan toteuttaakseen yhteisiä terveyden edistämisen päämääriä. Monialaisen koulutuksen malli on nykyisin käytössä useissa maissa (mm. Ruotsi, USA, Kanada, Australia, Englanti) (Board on Global Health, and Institute of Medicine 2015; Oosterom ym. 2019; Jakobsen 2016). Suomessa on ollut vastaavia kokeiluja (mm. OYS, HUS, TYKS), mutta pysyvä, systemaattinen toimintatapa puuttuu edelleen (STM 2020).
Erikoissairaanhoidon monialaisilla opetusosastoilla (interprofessional training unit, ITU) on maailmanlaajuisesti tiettyjä yhteneväisyyksiä (Board on Global Health, and Institute of Medicine 2015; Oosterom ym. 2019):
-
2–12 opiskelijan monialaiset tiimit.
-
Yleisimmin lähellä valmistumista olevia lääketieteen, hoitotyön, fysioterapian, toimintaterapian ja farmasian opiskelijoita.
-
Opiskelijat vastaavat tiimissä potilashoidosta opetusosastolla ohjaajien tuella.
-
Ohjaajilla päävastuu potilaan hoidosta.
-
Monialaisen tiimin vastuulla 4–9 potilasta (Jakobsen 2016).
-
Yleisin jakson kesto 2 vko (vaihteluväli 2–6 vko).
SOKK-hankkeessa on hyödynnetty edellä mainittuja periaatteita monialaisen koulutuksen suunnittelusta ja toteutuksesta. SOKK-hankkeessa kehitetty monialainen opetusmalli perustuu kansainvälisiin monialaisen koulutuksen ydinkompetensseihin (Interprofessional core competency), joita ovat monialaisuuden arvot ja etiikka, monialainen tiimityö, roolien ja vastuun ymmärtäminen monialaisessa tiimissä sekä monialaiset kommunikaatiotaidot (IPEC 2016).
Opitaan yhdessä ammattilaisiksi -toimintamalli perustuu integratiivisen pedagogiikan ja kompleksisuusteorian yhdistävään pedagogiseen malliin (Tynjälä 2007; 2018, Cooper, Braye & Geyer 2004). Integratiivisen pedagogiikan malli pohjautuu ajatukseen, jossa oppimistilanteet rakennetaan ongelmanratkaisutilanteiksi. Niissä oppijan on yhdistettävä asiantuntijuuden keskeisiä elementtejä (käsitteellinen käytännöllinen, itsesäätely- ja sosiokulttuurinen tieto). Kun opiskelija ratkoo tilanteita integratiivisen ajattelun avulla, ammatillisten taitojen ja tietojen oppiminen on tehokasta. Kompleksisuusteoria (Cooper ym. 2004) taas viittaa ymmärrykseen, jonka mukaan monialainen oppiminen sisältää niin monenlaisia prosesseja, ettei sitä voi ymmärtää selkeän lineaarisena mallina vaan se on ymmärrettävä kompleksisena kokonaisuutena, joka rakentuu kompleksisuusteorian periaatteista.