Opitaan yhdessä ammattilaisiksi
Opitaan yhdessä ammattilaisiksi -toimintamallissa eri alojen opiskelijat oppivat yhdessä monialaisia käytänteitä työelämäympäristössä. Oppiminen tapahtuu monialaisen ohjauksen tukemana. Tavoitteena on asiakkaan tai potilaan tilanteen edistäminen.
Toimintamallin nimi
Opitaan yhdessä ammattilaisiksi -toimintamallissa eri alojen opiskelijat oppivat yhdessä monialaisia käytänteitä työelämäympäristössä. Oppiminen tapahtuu monialaisen ohjauksen tukemana. Tavoitteena on asiakkaan tai potilaan tilanteen edistäminen.
Opitaan yhdessä ammattilaisiksi -toimintamallissa eri alojen opiskelijat oppivat käytännön työelämäympäristössä monialaisen asiakas- tai potilastyön käytänteitä yhdessä ja monialaisen ohjauksen tukemana. Oppimisen lähtökohtana ovat osaamistavoitteet, jotka kiinnittyvät eri alojen roolien tunnistamiseen, monialaisen työn merkityksen ymmärtämiseen, asiakaslähtöisyyden ja eettisyyden sekä potilas- ja asiakasturvallisuuden edistämisen teemoihin ja vuorovaikutustaitojen oppimiseen ja reflektointiin.
Opitaan yhdessä ammattilaisiksi –toimintamalliin kiinnittyvät osaamistavoitteet ovat:
- Opiskelija osaa toimia omassa ammatillisessa roolissaan ja selittää muiden sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten roolit monialaisissa palveluissa.
- Opiskelija osaa selittää miksi ja miten ammattien välistä yhteistyötä tehdään sosiaali- ja terveyspalveluissa.
- Opiskelija tunnistaa eettisen ja asiakas- ja potilaslähtöisen toiminnan periaatteet monialaisissa työryhmissä, verkostoissa ja toimintaympäristöissä.
- Opiskelija osaa analysoida, kuinka ammattien välinen työskentely edistää asiakas- ja potilasturvallisuutta.
- Opiskelija osaa reflektoida monialaisen työryhmän vuorovaikutusta ja työskentelyä sekä omaa työskentelyään monialaisen työryhmän jäsenenä.
Oppimisen tapoina on monialainen asiakas- ja potilastyö, monialaisten hoito- ja palvelusuunnitelmien laatiminen yhdessä asiakkaiden kanssa sekä eri alojen ammattilaisten ohjaamiin oppimiskeskusteluihin osallistuminen. Monialaista käytännönjaksoa edeltävä verkko-oppiminen toteutetaan DigiCampus Moodlessa. Digitaalinen Opitaan yhdessä ammattilaisiksi -oppimisympäristö on jaettu monialaiselle käytännönjaksolle osallistuvien opiskelijoiden oppimateriaaleihin ja ohjeisiin sekä monialaisen käytännönjakson ohjaajille tarkoitettuun Opi ohjaajaksi –koulutukseen.
Opitaan yhdessä ammattilaisiksi –toimintamallin keskeiset monialaisen oppimisen tavoitteet ja sisällöt on kuvattu Osaamisen rakentuminen monialaisessa käytännönopetuksessa -kuviossa.
Integroituvat sosiaali- ja terveyspalvelut edellyttävät monialaista yhteistyötä. Monialaisella yhteistyöllä tarkoitetaan usean ammattiryhmän tai hallinnonalan välistä yhteistyötä organisaation sisällä tai eri organisaatioiden välisissä verkostoissa. Monialaisessa yhteistyössä eri ammattiryhmien tieto ja osaaminen yhdistyvät laaja-alaiseksi ja kokonaisvaltaiseksi tiedoksi. Tavoitteena on, että työskentelyn avulla voidaan toteuttaa paras mahdollinen hoito tai palvelu sitä kaipaavalle henkilölle. (Kenny 2002; D’Amour 2005; Isoherranen 2012.)
Pohjois-Savon väestön moninaiset tarpeet ja sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstövoimavarojen kehittäminen kannustavat entistä vaikuttavampaan yhteistoimintaan. Hyvinvointialueelle tarvitaan monialaisen yhteistyön osaajia, mikä edellyttää eri koulutusalojen ja oppilaitosten sekä palvelujärjestelmän tiivistä yhteistyötä. Yhteistyöosaamista vahvistetaan monialaisen koulutuksen keinoin. Alueen monipuolinen sosiaali- ja terveysalojen koulutustarjonta tarjoaa erinomaisen mahdollisuuden toteuttaa työelämätarpeita palvelevaa monialaista käytännönopetusta.
Pohjois-Savon oppilaitokset ja palvelujärjestelmän organisaatiot ovat yhdessä kehittäneet monialaista käytännönopetusta ESR-rahoitteisessa SOKK-hankkeessa vuosina 2020–2022. Hankkeessa on rakennettu monialaiseen oppimiseen kiinnittyvä Opitaan yhdessä ammattilaisiksi -toimintamalli. Se sisältää palvelujärjestelmään suunnitellut monialaiset oppimisympäristöt sekä monialaista työskentelyä tukevan oppimateriaalin ja ohjaajille suunnatun koulutuksen.
SOKK-hankkeen monialaisen käytännönjakson pilotoinnissa yhteistyöorganisaatioina oli erikoissairaanhoidon sekä perusterveyden- ja sosiaalihuollon yksiköitä Pohjois-Savon alueelta. Monialaiselle käytännönjaksolle osallistui lääketieteen, ravitsemustieteen ja sosiaalityön opiskelijoita Itä-Suomen yliopistosta sekä fysioterapeutin, sairaanhoitajan ja sosionomin tutkinto-ohjelmien opiskelijoita Savonia-ammattikorkeakoulusta. Suunnittelimme monialaisen käytännönjakson sisällön ja toteutuksen yhdessä hankkeen yhteistyökumppaneiden ja opiskelijoiden kanssa:
- Perehtyminen aiempaan tutkimukseen: suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa hyödynsimme tutkimustuloksia monialaiseen käytännönoppimiseen liittyen.
- Alkukartoitus: oppimisympäristöjen suunnittelussa lähdimme liikkeelle alkukartoituksesta (SWOT-analyysi), jossa selvitimme ohjaajien ajatuksia monialaisen käytännönjakson toteuttamisesta.
- Teamsin avulla toteutetut työpajat: työpajojen osallistujina työyksiköiden esihenkilöt ja monialaiset ohjaajat sekä hankeväki. Toteutimme työpajoja 3–4 kertaa ennen monialaisen käytännönjakson toteutusta. Pajat olivat kestoltaan noin kaksi tuntia.
- Teams työskentely-ympäristönä: hyödynsimme Teamsia yhteisenä suunnittelu- ja viestintäalustana.
- Opiskelijayhteistyö: teimme opiskelijoiden kanssa yhteistyötä käytännönjakson osaamistavoitteiden sekä tuotettujen digitaalisten materiaalien sisällön arvioinnissa. Opiskelijat arvioivat osaamistavoitteiden kattavuutta ja ymmärrettävyyttä sekä verkkototeutusten laatukriteerien mukaisesti opiskelijoiden digitaalisen oppimisympäristön ja Opi ohjaajaksi -ohjaajakoulutuksen sisältöjä ja toimivuutta ennen pilotointia.
- Opiskelijoiden sitouttaminen: kunkin alan opettaja vastasi omien opiskelijoidensa ohjautumisesta ja perehdyttämisestä monialaiselle käytännönjaksolle.
Opitaan yhdessä ammattilaisiksi –toimintamallia on mahdollista soveltaa erilaisissa toimintaympäristöissä. Käyttöönotto vaatii oppilaitosten ja palvelujärjestelmän organisaatioiden yhteistyötä. Toimintamallin käyttöönotto ja monialaisen käytännönjakson valmistelut tapahtuvat palvelujärjestelmävetoisesti oppilaitosten tukemana.
Toimintamallin käyttöönotto etenee seuraavissa vaiheissa:
-
Suunnittelu: toimintamallin käyttöönotto alkaa sitoutumisesta monialaisen käytännönjakson toteuttamiseen ja Pohjois-Savon alueella liittymisestä Interprofessional Training Unit, eli ITU-verkostoon. ITU-verkostoa ylläpitää ja siihen liittymisessä avustaa Pohjois-Savon hyvinvointialueen Monialainen käytännönoppimisen ja harjoittelun koordinaatiokeskus. ITU-verkostosta voi saada tukea suunnitteluun sekä kuulla muiden toteuttajien kokemuksia. Myös oppilaitokset auttavat tarvittaessa. Suunnitteluvaihe sisältää monialaisen käytännönjakson vaatimat valmistelut, kuten jakson aikatauluttamisen ja viikko-ohjelman järjestämisen organisaatioon sopivaksi. Opi ohjaajaksi –koulutukseen osallistuminen ennen käytännönjakson toteutusta auttaa valmistautumaan monialaisena ohjaajana toimimiseen. Koko henkilöstön, erityisesti johdon ja jaksolle osallistuvien alojen ohjaajien, sitoutuminen niin suunnitteluun kuin toteutukseen on tärkeää monialaisen käytännönjakson onnistumiseksi.
-
Asiakasrekrytointi: toimintamallin toteuttamiseksi palvelujärjestelmän ammattilaisten tulee tunnistaa monialaisesta yhteistyöstä hyötyviä asiakkaita tai potilaita. Asiakkaan kanssa tulee keskustella opiskelijoiden monialaisen palvelun sisällöstä, hyödyistä ja sopia palvelun toteuttamisaika. Opiskelijoiden monialaisen palvelun esittelyssä voi hyödyntää asiakasesitettä. Ammattilaisten vastuulla on pyytää asiakkaalta kirjallinen suostumus ja tarvittavat luvat monialaisen työskentelyn käynnistämiseksi organisaatioidensa ohjeiden mukaisesti.
-
Monialaisen käytännönoppimisen ohjaaminen: monialaisella käytännönjaksolla tarvitaan monialaista ohjaamista. Jakson aikana toteutetaan asiakastapaamisia, joissa monialainen opiskelijatiimi toimii vastuuohjaajan tukemana. Monialainen opiskelijatiimi tekee kunkin asiakastapaamisen pohjalta yhteisen hoito- ja palvelusuunnitelman. Suunnitelma käydään läpi ja arvioidaan yhteisessä oppimiskeskustelussa asiakastapaamisen jälkeen. Keskustelu toteutetaan Monialainen oppimiskeskustelu –mallin mukaisesti. Siinä pohditaan sekä asiakastilannetta että monialaista toimintaa. Keskustelussa ovat mukana opiskelijatiimin lisäksi kaikkien osallistuvien alojen ohjaajat. Ohjaamisessa on tärkeää huomioida monialaiselle oppimiselle asetetut osaamistavoitteet. Monialaisen oppimiskeskustelun yhteydessä viimeistellään monialainen hoito- ja palvelusuunnitelma, jonka avulla edistetään asiakkaan hoitoa ja palvelua palvelujärjestelmässä. Tässä yhteydessä kaikkien alojen ohjaajat varmistavat suunnitelman oikeellisuuden oman osaamisensa näkökulmasta.
-
Asiakasprosessin edistäminen edelleen: monialaisella käytännönjaksolla mukana olevien ohjaajien ja muiden palvelujärjestelmän ammattilaisten vastuulla on huolehtia, että osallistuvien asiakkaiden hoito- ja palvelutarpeisiin vastataan kokonaisvaltaisesti. Heidän tulee varmistaa, että jokaisen asiakkaan tietojen kirjaaminen ja tarvittavat jatkotoimenpiteet toteutuvat suunnitellusti ja opiskelijatiimin tekemästä monialaisesta hoito- ja palvelusuunnitelmasta ja sen toteuttamisesta huolehditaan asianmukaisesti.
Opitaan yhdessä ammattilaisiksi –toimintamallin käyttöönottoa on mallinnettu Monialaisen käytännönjakson toteuttaminen palvelujärjestelmässä kuviossa.
SOKK-hankkeessa on kehitetty Opitaan yhdessä ammattilaisiksi –toimintamalli monialaiseen käytännönopetukseen. Pilotissa mukana olleet erikoissairaanhoidon ja sosiaali- ja terveydenhuollon yksiköt ovat innostuneita kehittämään monialaista käytännönopetusta edelleen osana Pohjois-Savon hyvinvointialueen ITU-verkostoa. Toimintamalli on jatkossa otettavissa käyttöön erilaisissa toimintaympäristöissä, sillä sitä on SOKK-hankkeessa kehitettyjen materiaalien avulla helppo soveltaa eri organisaatioiden ja asiakkaiden tarpeisiin.
Opitaan yhdessä ammattilaisiksi –toimintamallin pilotissa testattiin monialaisia oppimismenetelmiä. Opiskelijoiden ja ammattilaisten palautteen perusteella hyväksi havaittuja menetelmiä monialaisen yhteistyön oppimiseen ovat:
-
Monialainen arviointi: monialaisella käytännönjaksolla opiskelijatiimi toteuttaa yhdessä asiakkaan kanssa ja ammattilaisen ohjaamana monialaisen arvioinnin. SOKK-hankkeessa on tuotettu ohjekirja monialaiseen hoito- ja palvelutarpeen arviointiin.
-
Monialainen hoito- ja palvelusuunnitelma: opiskelijatiimi tekee arvioinnin perustella yhdessä monialaisen hoito- ja palvelusuunnitelman. Suunnitelma kirjataan SOKK-hankkeessa tuotetulle Monialainen hoito- ja palvelusuunnitelma –lomakkeelle.
-
Monialainen oppimiskeskustelu: opiskelijatiimi käy monialaisen hoito- ja palvelusuunnitelman läpi ja reflektoi asiakastilannetta sekä monialaista toimintaansa oppimiskeskustelussa yhdessä eri alojen ohjaajien kanssa. Samalla arvioidaan suunnitelmassa esitetyt tavoitteet ja keinot niiden toteuttamisen kannalta. SOKK-hankkeessa on kehitetty tätä varten Monialainen oppimiskeskustelu –malli.
Monialaisen hoito- ja palvelutarpeen arvioinnin ja hoito- ja palvelusuunnitelman keskeisenä tavoitteena on edistää asiakkaan tilannetta. Asiakkaan tilanteen kehittymistä on mallinnettu Asiakkaan hoidon ja palvelun edistyminen opiskelijatiimin toteuttamassa monialaisessa palvelussa –kuviossa.
Opitaan yhdessä ammattilaisiksi –toimintamalli edisti monialaisen osaamisen kehittymistä. Mallin pilotointiin osallistuneet opiskelijat oppivat tunnistamaan eri alojen rooleja monialaisessa yhteistyössä ja ymmärtämään miksi ja miten monialaista yhteistyötä tehdään. He oppivat myös asiakaslähtöisyyden ja eettisyyden sekä potilas- ja asiakasturvallisuuden edistämisestä monialaisessa yhteistyössä. Lisäksi opiskelijat oppivat monialaiseen toimintaan liittyvistä vuorovaikutustaitoista ja reflektoinnista. Monialaisen osaamisen kehittymistä SOKK-hankkeessa on tarkasteltu Integroituvaa, monialaista työotetta oppimassa monialaisen käytännönopetuksen keinoin -artikkelissa Tutkiva sosiaalityö 2022 e-julkaisussa.